Testpilot: QNAP TBS-H574TX – kompakt NAS med blixtsnabba anslutningar

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: QNAP TBS-H574TX – kompakt NAS med blixtsnabba anslutningar

En liten men kraftfull NAS med Thunderbolt 4 och NVMe-SSD – imponerar QNAP TBS-H574TX på Björn Endre?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran i sig borde gå att bygga med vanliga komponenter för ungefär hälften av kosingen

Alltså vanligt moderkort, en pcie-dotterkort med 4xm.2 och ett 2x10Gb närverkskort

Såklart inte lika fint paketerat och bra mjukvara

Men jag personligen ser ju inte direkt någon nytta privat för hög-prestanda-nas heller, så uppenbarligen är inte denna produkt för mig

Men trevligt att se lite udda produkter här på sidan, det breddar horisonten lite om vad dagens marknad erbjuder

Permalänk
Medlem

"Stilren", jämfört med viss annan hårdvara kanske.

Smaken är som baken

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Finns det någon budget variant med bara typ 2 nvme diskar och passivt kyld? 🤔

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av medbor:

Hårdvaran i sig borde gå att bygga med vanliga komponenter för ungefär hälften av kosingen

Alltså vanligt moderkort, en pcie-dotterkort med 4xm.2 och ett 2x10Gb närverkskort

Såklart inte lika fint paketerat och bra mjukvara

Men jag personligen ser ju inte direkt någon nytta privat för hög-prestanda-nas heller, så uppenbarligen är inte denna produkt för mig

Men trevligt att se lite udda produkter här på sidan, det breddar horisonten lite om vad dagens marknad erbjuder

Roligare att bygga själv åsså

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket pengar för att betala för liten from faktor och eventuel mjukvara.

Skulle förväntat mig x4 anslutning för m2 slottarna.

Sen 46W i drift? Vad gör den då, extra knäcker som element?
Min workstation(i5-12500), 64Gb ECC, ipmi och utan ASPM stöd med 11 diskar(3xhdd i idle) och några vm's drar 37w i normal drift..

Permalänk
Medlem

Håller med priset verkar saftigt!
Och hade kunnat haft x4 och/eller pcie 4.0 för det priset. (4.0 känns ju väldigt väl etablerat vid det här laget!)
Trist att de prioriterat bort ljudnivån också…

Fortfarande rätt mäktig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Njae... :P

Skrivet av kelthar:

"Stilren", jämfört med viss annan hårdvara kanske.

Smaken är som baken

Silverren - stilren knappast...

Skrivet av flashen:

Roligare att bygga själv åsså

Mycket bättre och billigare också. Man kan:

Köpa / bygga 👷 en Swork Station

Köpa ett chassi med plats 💺 för en herrans massa hårddiskar.

Skrivet av Roger W:

Håller med priset verkar saftigt!
Och hade kunnat haft x4 och/eller pcie 4.0 för det priset. (4.0 känns ju väldigt väl etablerat vid det här laget!)
Trist att de prioriterat bort ljudnivån också…

Fortfarande rätt mäktig

Skrivet av etnica33:

Väldigt mycket pengar för att betala för liten from faktor och eventuel mjukvara.

Skulle förväntat mig x4 anslutning för m2 slottarna.

Sen 46W i drift? Vad gör den då, extra knäcker som element?
Min workstation(i5-12500), 64Gb ECC, ipmi och utan ASPM stöd med 11 diskar(3xhdd i idle) och några vm's drar 37w i normal drift..

Verkar vara ett element än en server ja ja NAS då... :/

Slutligen: priset är för tufft för mig - en pyrrhusseger helt enkelt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Produktnamnet fungerar också som extra svårt lösenord...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

19k utan diskar känns inte som det är värt det.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Hur kan man konstruera en sån här med små skrikfläktar? Skrikfläktar hör bara hemma i serverlådor som ska stå inne i ljudisolerade serverrum/hallar. De hör icke hemma i konsumentprodukter!!!

En mycket rimligare konstruktion hade varit att ställa kretskort och SSD:er på högkant och sen ha en stor 200-mm-fläkt som suger in luft uppifrån och trycker igenom och ut undertill. Små fötter på 8-10 mm under för att få luftspalt.
En så stor fläkt ger ett rejält luftflöde och hörs knappt.

Då hade man dessutom kunnat göra en snygg, kvadratisk design med räfflat "tak" och fått till nåt som inte ser ut som en obes USB-hubb från 2004.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fattar inte betyget alls. 2x3.0? Varför skriver Björn att det krävs snabba SSD:er? Något är skumt med denna recension.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12569779
Kostar hälften så mycket...

Guldbetyg när det finns ASUSTOR Flash NAS?
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Fattar inte betyget alls. 2x3.0? Varför skriver Björn att det krävs snabba SSD:er? Något är skumt med denna recension.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12569779
Kostar hälften så mycket...

Intel Celeron N5105
4GB SO-DIMM DDR4 (2st SODIMM-platser)
12st M.2-platser PCIe 3.0 x1
1 x 10 Gigabit Ethernet
(ingen thunderbolt 4)
Lägsta pris i prisjaktlisningen: 10100kr

Så jag skulle säga att Asustor-prylen är ganska annorlunda sett till vad det faktiskt är för hårdvara och vad den kan erbjuda sett till funktion.
Om man ska ha en flashbaserad NAS enbart så är det förmodligen ett betydligt rimligare val. Särskilt med tanke på fler M.2-platser (om än bara 3.0 x1) och mycket lägre pris.

Om man däremot vill åt en lagringslösning som ska användas till något mer avancerat, köra en massa tjänster på utöver bara lagring, kanske någon medialösning med transcoding osv, eller är intresserad av riktigt snabba anslutningsmöjligheter (som thunderbolt 4), då är ju Asustor-prylen plötsligt ingen höjdare och den recenserade enheten skulle göra sig bra istället.

Men jag håller med såtillvida att det känns lite konstigt onyanserat att bara hylla den recenserade Qnap-enheten utan att riktigt sätta den i ett sammanhang. T.ex. då att jämföra lite med andra realistiska alternativ för flash-NAS, som t.ex. ditt exempel, och konstatera lite för-/nackdelar med olika typer av lösningar. Särskilt viktigt eftersom detta är lite utanför vad Sweclockers brukar recensera, så jag skulle förmoda att det är väldigt många läsare som inte är särskilt insatta på förhand.

Det blir ju vid en sådan jämförelse rätt tydligt att det är två enheter som på ytan är "samma sak" men som har väldigt olika möjligheter, och att man behöver veta lite vad man behöver för att inte göra ett dumt val (båda kan vara ett dumt val).

Vad gäller betyget så känner jag att det blir alldeles för många reservationer för det ena och det andra för "guld", men jag tycker personligen att betyget i sig generellt brukar vara det minst relevanta i recensioner.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Intel Celeron N5105
4GB SO-DIMM DDR4 (2st SODIMM-platser)
12st M.2-platser PCIe 3.0 x1
1 x 10 Gigabit Ethernet
(ingen thunderbolt 4)
Lägsta pris i prisjaktlisningen: 10100kr

Så jag skulle säga att Asustor-prylen är ganska annorlunda sett till vad det faktiskt är för hårdvara och vad den kan erbjuda sett till funktion.
Om man ska ha en flashbaserad NAS enbart så är det förmodligen ett betydligt rimligare val. Särskilt med tanke på fler M.2-platser (om än bara 3.0 x1) och mycket lägre pris.

Om man däremot vill åt en lagringslösning som ska användas till något mer avancerat, köra en massa tjänster på utöver bara lagring, kanske någon medialösning med transcoding osv, eller är intresserad av riktigt snabba anslutningsmöjligheter (som thunderbolt 4), då är ju Asustor-prylen plötsligt ingen höjdare och den recenserade enheten skulle göra sig bra istället.

Men jag håller med såtillvida att det känns lite konstigt onyanserat att bara hylla den recenserade Qnap-enheten utan att riktigt sätta den i ett sammanhang. T.ex. då att jämföra lite med andra realistiska alternativ för flash-NAS, som t.ex. ditt exempel, och konstatera lite för-/nackdelar med olika typer av lösningar. Särskilt viktigt eftersom detta är lite utanför vad Sweclockers brukar recensera, så jag skulle förmoda att det är väldigt många läsare som inte är särskilt insatta på förhand.

Det blir ju vid en sådan jämförelse rätt tydligt att det är två enheter som på ytan är "samma sak" men som har väldigt olika möjligheter, och att man behöver veta lite vad man behöver för att inte göra ett dumt val (båda kan vara ett dumt val).

Vad gäller betyget så känner jag att det blir alldeles för många reservationer för det ena och det andra för "guld", men jag tycker personligen att betyget i sig generellt brukar vara det minst relevanta i recensioner.

Ja ASUSTOR var ett förhastat förslag men du fattade min poäng, recensionen känns väldigt köpt utan prestandasiffror som jämför mot något annat, GULD i ett vakuum känns omotiverat för en så dyr produkt med kraftigt begränsad IO-prestanda. Hade ju helt klart föredragit en Synology DS1621xs+ för de pengarna.

Permalänk
Medlem

19000:- !!!
Vad i hela fridens hamn får dom att tro att den skulle vara värd det?
m.2 platser istället för traditionella (och hotswappable!) SATA/SAS platser borde göra det hela betydligt billigare att tillverka.
Halva priset vore fortfarande för mycket, tror dom lär ner till 4-5000:- för att det skall vara lockande.
Och man får inte glömma att den här konkurrerar i princip direkt med t.ex. externa thunderbolt chassin som kostar 2-4000:- med likvärdig lagringsprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

19000:- !!!
Vad i hela fridens hamn får dom att tro att den skulle vara värd det?
m.2 platser istället för traditionella (och hotswappable!) SATA/SAS platser borde göra det hela betydligt billigare att tillverka.
Halva priset vore fortfarande för mycket, tror dom lär ner till 4-5000:- för att det skall vara lockande.
Och man får inte glömma att den här konkurrerar i princip direkt med t.ex. externa thunderbolt chassin som kostar 2-4000:- med likvärdig lagringsprestanda.

Håller med, prislappen är helt befängd!

Man får ju en Raspberry Pi 5 + Geekworm x1011 (platta med stöd för 4x m.2 ssd) för ~2000 kr. Och en sådan lösning blir dessutom svalare än en törstig intelprocessor.

Förstår att det finns de (inte minst företag) som inte vill bygga något själva. Men för 10x priset?!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Känns lite dyr lösning.. Zimba Blade med 2 st SATA diskar. https://www.zimaspace.com/products/single-board-server.. Visst man får inte samma tajtade ihop tejpade hårdvara. med mukvaran.

Men vanliga debian räcker långt alla IT kunniga kan oftast UNIX kommando utan problem.-

Permalänk
Medlem

Att det är en relativt dyr produkt kan jag hålla med om men det går inte att få tag i en likvärdig produkt för 10-20% av priset.

Permalänk
Medlem

Sådan i Synology-format och lägre strömförbrukning, det vill jag ha tack
2 st ssd hade iof räckt.