Skycom utövar Traffic Shaping - vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Skycom utövar Traffic Shaping - vad ska jag göra?

Har flyttat in i ett hus som har riktigt bredband med Skycom som ISP. När jag först satte igång lite torrents gick det utan problem i 8 MB/s men efter ett tag så verkar det som de cappar min lina och det går i max 2 MB/s. Jag har liknande problem med min upload.

Det gör mig riktigt sur att när man betalar för snabbt internet så får man inte ens utnyttja det - så frågan är.. Vad kan jag göra? Ska jag ringa deras support och kräva att de slutar eller?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Var gäller detta? Har flera polare som med 100/100 via skycom aldrig haft några problem med begränsningar.

Blir det alltid efter ett tag? Om du låter det "vila lite" går det snabbt sedan igen?

Permalänk
Medlem

Asså, vad har du för belägg att de utövar shapeing eller är det vad du TROR det är som är problemet.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har du läst i avtalet så att du vet vad det är du betalar för? Står det att du har en internet-anslutning som utlovar en speciell hastighet, eller är det kanske "Upp till" 100Mbit eller liknande?

Är du säker på att Skycom cappar din anslutning så att det inte är så att det är fler som kör torrents och du får en sänkt hastighet av den anledningen.

Visst kan du ringa supporten och kräva att de slutar begränsa sin anslutning, om de inte har rätt att göra så. Men som sagt, bör stå i ditt avtal vad de får och inte får göra, och vad du kan förvänta dig av din anslutning.

Permalänk
Medlem

Re: Skycom utövar Traffic Shaping - vad ska jag göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjulll
Har flyttat in i ett hus som har riktigt bredband med Skycom som ISP. När jag först satte igång lite torrents gick det utan problem i 8 MB/s men efter ett tag så verkar det som de cappar min lina och det går i max 2 MB/s. Jag har liknande problem med min upload.

Det gör mig riktigt sur att när man betalar för snabbt internet så får man inte ens utnyttja det - så frågan är.. Vad kan jag göra? Ska jag ringa deras support och kräva att de slutar eller?

Kör med uTorrent och kryptera trafiken så kan dom inte strypa det för dig sen. Seså ladda ner uTorrent nu och byt till den torrentklienten på en gång ;).

Permalänk
Hedersmedlem

Det går bra med Azureus också.

Många fler konstiga inställningar att hålla reda på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att Skycom inte kör nån traffic shaping.

Permalänk
Medlem

Eftersom vissa är säkra på att skycom inte kör traffic shaping så har dem antagligen rätt, ska prova att sätta på kryptering i utorrent ändå

tack!

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att du först påpekar att dem gör det, sen har du inga bevis och till slut fattar du att det kanske är lite små skräp bakom t-bordet ..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limpa
Det roliga är att du först påpekar att dem gör det, sen har du inga bevis och till slut fattar du att det kanske är lite små skräp bakom t-bordet ..

Sak samma. Vad jag vet har inte skycom nån capping mot p2p. Men vet att dom har väl inte världens bästa peering. Och hur är kvaliten på linan? Verkar mer som du ansluter mot relativt många peers, men tappar efter ett tag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjulll
Eftersom vissa är säkra på att skycom inte kör traffic shaping så har dem antagligen rätt, ska prova att sätta på kryptering i utorrent ändå

tack!

testat andra portar?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det går finfint att shapea krypterad bittorent med

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Det går finfint att shapea krypterad bittorent med

Jasså..är det sånt ni sysslar med på Bahnhof?

Permalänk
Medlem

Absolut inte, läs "fd. Teknikchef, Bahnhof". Jag jobbar inte kvar på Bahnhof. Och Bahnhofs kunder kan intyga att de kan bittorena precis lika bra som de kan göra andra saker.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Absolut inte, läs "fd. Teknikchef, Bahnhof". Jag jobbar inte kvar på Bahnhof. Och Bahnhofs kunder kan intyga att de kan bittorena precis lika bra som de kan göra andra saker.

Varför har du kvar Bahnhof-loggan som avatar då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Absolut inte, läs "fd. Teknikchef, Bahnhof". Jag jobbar inte kvar på Bahnhof. Och Bahnhofs kunder kan intyga att de kan bittorena precis lika bra som de kan göra andra saker.

Jag förstår varför du inte jobbar kvar där.