Hur bränner man in en processor och till vilken nytta?

Permalänk
Medlem

Hur bränner man in en processor och till vilken nytta?

Hejsan, jag vill veta lite mer detaljerat om varför man bränner in en processor och hur man ska gå till väga.

Läste lite på forumet, och där brännde nån in den vid så högt FSB som möjligt med låg multi, men en god vänn till mig sa åt mig att jag skulle köra med så låg vcore som möjligt och bränna in den så.
Vilket är rätt?

Visa signatur

//your pervert

Permalänk

Var har du läst att man ska göra det?! Förstår inte riktigt alls?

Det måste väl vara i samband med kylpasta?
I så fall handlar det om att kylpastor behöver värme-kyla-värme-kyla osv osv en tid för att "sätta sig" och ge optimal värmeöverföring mellan CPU och fläns...har alltiså inget med själva CPU att göra...

I övrigt gör man klokt i att undvika allt som kan medföra att man använder bränna och processor i samma mening

Permalänk

jag kan ju inte allt, men vad jag vet så vill man bara värma upp kylpastan samtidigt som kylaren vibrerar av tex fläkt, då kommer kylpastan in bättre i alla ojämnheter och ska då kyla bättre... så värme sedan pause sedan värme osv... 20h gången...

men orka?!?

asså du han före

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Massor av "volt" Vcore hög klock inte max men nära och något inbränningsprogg i något dygn.

efter det brukar cpuet klocka lite högre.

Allt detta sker givetvis på egen risk.

Men ungefär så gör jag alltid med mina cpuer.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

OM du clockar upp t.ex till 3,6ghz och inte kommer ett dugg höre så kanske efter att ha kört med CPUn clocka i 3,6ghz i en månad så kan du komma upp i 3,7 detta är bara exempel men har sj varit med om liknande men det blev inge temperaturförändringar på CPUn av detta

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hedersmedlem

Min prolle blev stabil på lägre vcore efter att ha "bränt in" den ganska länge. Jag visste inte något om inbränning vid det tillfället, jag bara pillade lite i BIOS, och testade lägre vcore, och den var Orthos-stabil på lägre volt än förut!

Permalänk
Medlem

Okej, tackar för svar. Tror jag fått rätt på hur det funkar nu. Prollen kommer imorgon så vi får se hur de går

Visa signatur

//your pervert

Permalänk
Avstängd

va? har p35 ds3 2.0 ddr2
kan köra 24/7 stabilt på 3400 mhz med intel pentium dual core e2160 med 1.56vcore
så vad ska jag göra för att köra lägre volt? hur låg volt kan jag köra då eler driver ni

Permalänk
Medlem

@ N95

Kollar du länken som Fraggel skickade så ser du att det är ganska blandade kännsolr om hurvida detta funkar eller ej, jag tänker iaf testa

Visa signatur

//your pervert

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N95
va? har p35 ds3 2.0 ddr2
kan köra 24/7 stabilt på 3400 mhz med intel pentium dual core e2160 med 1.56vcore
så vad ska jag göra för att köra lägre volt? hur låg volt kan jag köra då eler driver ni

Vänta dig inga mirakelförbättringar, det är bara att testa.