Macbook Pro uppgraderas med Penryn

Permalänk
Melding Plague

Macbook Pro uppgraderas med Penryn

Apples bärbara flaggskepp Macbook Pro har fått en uppdatering i form av Intels nya bärbara processorer. Men uppgraderingen stannar inte vid extra hästkrafter, utan det finns fler nyheter under skalet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mycket intressant. Multitouch känns som en feature som faktiskt kan vara användbar, till skillnad från de flesta andra plojgrejer som faller i denna kategori. Synd på priset bara vilket är lite över min nuvarande ekonomiska smärtgräns.

Med multitouch på vanliga Macbooksen falnar dessutom glansen kring Macbook air en hel del.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

MultiTouch, kan vara intressant.

Permalänk
Medlem

Vanliga Macbook uppgraderades också idag, något som ej står i nyheten. Nya processorer även där och större hårddiskar som standard.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Vanliga Macbook uppgraderades också idag, något som ej står i nyheten. Nya processorer även där och större hårddiskar som standard.

Ska uppdatera, fick pressmeddelande precis.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Mycket intressant. Multitouch känns som en feature som faktiskt kan vara användbar, till skillnad från de flesta andra plojgrejer som faller i denna kategori. Synd på priset bara vilket är lite över min nuvarande ekonomiska smärtgräns.

Med multitouch på vanliga Macbooksen falnar dessutom glansen kring Macbook air en hel del.

Macbook fick inte multitouch inbyggt i den nya modellen. Utöver det så tycker jag det är svårt att se skillnad på macbook och macbook pro serierna nu, nästan helt identisk hårdvara med grafikkortet som undantag. Blir en macbook pro för min del.

Permalänk
Medlem

På amerikanska Applestore står det 256MB grafik på den billigaste och 512MB grafik på de dyrare modellerna men på svenska står det fortfarande 128MB på den billigaste och 256MB på de dyrare. Är det bara så för mig eller har någon annan också lagt märke till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
På amerikanska Applestore står det 256MB grafik på den billigaste och 512MB grafik på de dyrare modellerna men på svenska står det fortfarande 128MB på den billigaste och 256MB på de dyrare. Är det bara så för mig eller har någon annan också lagt märke till det?

Det står fel, de nya har 256 eller 512 mb. Dubbelkollade med Applestore innan jag beställde en 17 tummare.

Permalänk
Medlem

25 kakor, fyfan tänk er hur många stationära burkar man kan bygga för det priset som dessutom smiskar den i prestanda.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
25 kakor, fyfan tänk er hur många stationära burkar man kan bygga för det priset som dessutom smiskar den i prestanda.

Lite dumt att jämföra så...

Tänk er ändå hur dominant Apple hade varit om dom hade haft realistiska priser (max 13k iaf), microsoft pustar nog ut. Överpriser är ordet, men vill man vara speciell så....

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, och det är ju alltid så att man vill ha med sig ett stationärt monster när man sitter på tåget, hälsar på en polare eller av någon annan anledninge vill ha med sig datorn...

"Tänk, tänk igen, tryck, tala"

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouseman
Macbook fick inte multitouch inbyggt i den nya modellen. Utöver det så tycker jag det är svårt att se skillnad på macbook och macbook pro serierna nu, nästan helt identisk hårdvara med grafikkortet som undantag. Blir en macbook pro för min del.

Jag syftade naturligvis på Macbook Pro, såg bara så lustigt att skriva MacBook Prosen och gjorde det uppenbarligen felaktiga antagandet att språkpolisen inte var i tjänst i denna tråd. =P

Visa signatur

Permalänk

Fett... men hade jag 25 loppor att lägga på bärbar hade jag saftat till med en Clevo/Sager eller Alienware med ett 8800m-kort istället... mer värde för pengarna om nån frågar mig Hoppas kära swec har lust att testa en sån nån dag!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouseman

Spännande att du har märkt det och fortfarande tycker att ett grafikkort är värt 10 000:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Lite dumt att jämföra så...

Tänk er ändå hur dominant Apple hade varit om dom hade haft realistiska priser (max 13k iaf), microsoft pustar nog ut. Överpriser är ordet, men vill man vara speciell så....

Det är realistiska priser. MBP är inge jäkla lekstuga, den är ett arbetsverktyg. Finns absolut ingen laptop för 13k som kan mäta sig med MBP. Motsvarande PC kostar precis lika mycket, om det ens finns någon.

Kolla istället på dom konsumentinriktade macbooksen, jäkligt bra pris. Du hittar ju knappast någon Dell som är mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej nej, såhär tänker man:

"25 lappar, då får man ju en thinkpad x300 som är både smidigare och snyggare samt stöder alla program man använder ;)"

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Inaktiv

Zepto 6625WD > Macbookpro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det är realistiska priser. MBP är inge jäkla lekstuga, den är ett arbetsverktyg. Finns absolut ingen laptop för 13k som kan mäta sig med MBP. Motsvarande PC kostar precis lika mycket, om det ens finns någon.

Kolla istället på dom konsumentinriktade macbooksen, jäkligt bra pris. Du hittar ju knappast någon Dell som är mycket billigare.

Ja du, de va ju riktigt svårt att hitta nått som kan mäta sig med macbooken.

Zepto 6625WD:

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)
NVIDIA® Geforce 8600M GT
320GB 5400rpm SATA Hårddisk
6 Cell batteri
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
2.50 GHz Intel C2 DUO T9300 800MHz 6MB

13.330,14 kr

- Edit

vill även säga att Zepto uppgraderade sina laptops med Penryn för nån månad sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår inte vad som gör Macbooks så mycket mer seriösa än en PC, säg mig nånting som en mac kan göra i arbetsväg som min Dell Vostro inte klarar av? Jag förstår verkligen inte grejen med folk som prisar Macs som det enda seriösa alternativet för arbete, en ren lyxprodukt är vad det är.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Angående multitouch, vad kan man använda det till? Att förstora, förminska och rotera saker kan ju vara praktiskt, men för övrigrt?

Permalänk

Re: Zepto 6625WD > Macbookpro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Ja du, de va ju riktigt svårt att hitta nått som kan mäta sig med macbooken.

Zepto 6625WD:

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)
NVIDIA® Geforce 8600M GT
320GB 5400rpm SATA Hårddisk
6 Cell batteri
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
2.50 GHz Intel C2 DUO T9300 800MHz 6MB

13.330,14 kr

Aluminium-skal? Firewire? LED-skärm?
Jag vet att det är svårt att förstå för spelnördar men det finns faktiskt viktigare saker än MHz och GB. En så enkel sak som design t.ex., dom flesta peces ser ut som skit.

oRRen: En Mac har betydligt bättre stöd för program än en PC, klarar köra allt som en PC gör plus alla OS X-program.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Angående multitouch, vad kan man använda det till? Att förstora, förminska och rotera saker kan ju vara praktiskt, men för övrigrt?

Tänk mouse-gestures.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mouse_gestures

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Jag förstår inte vad som gör Macbooks så mycket mer seriösa än en PC, säg mig nånting som en mac kan göra i arbetsväg som min Dell Vostro inte klarar av? Jag förstår verkligen inte grejen med folk som prisar Macs som det enda seriösa alternativet för arbete, en ren lyxprodukt är vad det är.

What he said

Förstår inte det nån nämnde om att MS skulle varit rädda ifall Apple hade sålt till ett billigare pris? Är det för att MS tillverkar bärbara? Nej. För att 90% av alla som äger en dator hade övergett Windows om Apple's bärbara varit billigare. Nej. Förstår inte alls argumentet.

sprucetwig: MHz och GB ökar väl din effektivitet mer än aluminium, design och en LED skärm? Om min dator gör en sak fortare än din så har jag väl en bättre dator oavsett hur den ser ut eller vad den kostat?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Re: Re: Zepto 6625WD > Macbookpro

Citat:

Jag vet att det är svårt att förstå för spelnördar men det finns faktiskt viktigare saker än MHz och GB. En så enkel sak som design t.ex., dom flesta peces ser ut som skit.

oRRen: En Mac har betydligt bättre stöd för program än en PC, klarar köra allt som en PC gör plus alla OS X-program.

Dells m1330/M1530-serie har allt det där (kanske inte firewire) och ligger åtminstånde ett par tusen under i pris. Kanske inte riktigt lika snygga, men står sig ändå hyfsat även estetiskt sett.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

De där var bara löjligt, för samma pris får du en PC som äter upp plastäpplet. Så det är bara att ta tillbaka det du sa.

Som andra nämner är det löjligt med folk som höjer Mac till skyarna, att man MÅSTE använda Mac för design, man MÅSTE använda Mac för video. Jäkla överdriven hype är det.

Och mac har inte stöd för allt som PC har. En flertal plug-ins till viktiga program som After Effects finns inte till Mac. Vad säger akademikerna om det ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Nej nej, såhär tänker man:

"25 lappar, då får man ju en thinkpad x300 som är både smidigare och snyggare samt stöder alla program man använder ;)"

På vilket sätt är Thinkpad x300 mer kompatibel med olika programvaror?

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
De där var bara löjligt, för samma pris får du en PC som äter upp plastäpplet. Så det är bara att ta tillbaka det du sa.

Som andra nämner är det löjligt med folk som höjer Mac till skyarna, att man MÅSTE använda Mac för design, man MÅSTE använda Mac för video. Jäkla överdriven hype är det.

Och mac har inte stöd för allt som PC har. En flertal plug-ins till viktiga program som After Effects finns inte till Mac. Vad säger akademikerna om det ?

Du kan inte jämföra så. Det är som att fråga varför en 1,4 kg Vaio är dyrare än en plastig 3,0 kg Dell, när specifikationerna är desamma. Att köpa Mac är ungefär som att köra BMW istället för Opel, du betalar för känslan.

Visa signatur

Permalänk

När kan man förvänta sig se de här uppgraderade modellerna ute i butik må tro?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Du kan inte jämföra så. Det är som att fråga varför en 1,4 kg Vaio är dyrare än en plastig 3,0 kg Dell, när specifikationerna är desamma. Att köpa Mac är ungefär som att köra BMW istället för Opel, du betalar för känslan.

Det är hemskt vad folk ska jämföra med bilar på detta forum.
Och den där "känslan" är högst subjektiv, jag kan bara inte första hypen med Mac. Men då är väl jag "grå, trist och konservativ" enligt Macarna, inte sant ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Zepto 6625WD > Macbookpro

Citat:

Om jämförelsen nu skulle begränsas till macbooken så har den inte heller alu-chassi.

Firewire har zepton också

Inte Led-skärm, men en upplösning på 1680x1050. Grafikkort osv.

Det macbooken har är riktigt snygg design och tycker man att det är värt det så är det väll det.

Dit jag vill komma är att man får bättre komponenter för samma pris i en pc, punkt. Men macen kan fortfarande vara värt priset om man prioriterar designen och OSx.

nienithaur: 1330n har firewire

Permalänk

Jo, jag kan till viss del hålla med om, att om man skall jämföra med någon laptop på pc-sidan är det tex. Sony Vaio eller Toshiba Portege, och då blir Apple plötsligt väldigt prisvärda.

Visa signatur