Permalänk
Avstängd

AMD 6400+ klockning?

Hej, Köpte idag en Amd Athlon 64 6400+ Dual Core som standard ligger på 3.2 Ghz. När jag klockar kommer en blå ruta med text, (som man absolute inte hinner läsa) hur som helst startar datorn om när datorn laddar windows, och det är då man ser den blåa rutan. Om jag tar bort klockningen funkar allt felfritt.

Det funkar inte att klocka på nåt sätt, ändå kan jag testa inställningarna 210, 211, eller tex 216 som jag alltid hade på min 5000+.

Min 5000+ startade bara om windows om jag hade 230. 229 funkade utmärkt.

Vad kan detta fel vara?

Tack i förhand.

Visa signatur

Ult1mate Gaming !

Permalänk
Medlem

Blåskärm. antagligen så är inte datorn stabil. testa ändra spänningen till chipset o minnena om de inte funkar så är de väl processorn som säger stopp. Förresten va haru för moderkort? för en del går de ju knappt att klocka nåt med.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Den blir instabil så du får bluescreen..

Har du testat ändra FSB med typ 2 eller 1 i taget?

Höj med 1-2 tills du får bluescreen igen, sen höjer du Vcoren, sen fsb tills blue, sen vcore, osv.. tills den blir för varm, då slutar du.

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Avstängd

Okej. Jag har ett 1000Mhz M2N moderkort, namn vet jag inte men på Driver skivan står det.

-=NVIDIA nForce (r)430 - M2N 1394=-

Det är det enda som står, för kartongen har jag slarvat bort ^^

Men visst jag ska testa höja lite i taget :).

Fast vad menas med att höja vcore lite i taget?

Visa signatur

Ult1mate Gaming !

Permalänk

Det betyder att du höjer spänningen till Processorn stegvis, och inte trycker på allt för mycket på en gång, för då riskerar du att processorn överhettas.

6400+ Processorn verkar dock enligt mig inte alls speciellt bra att överclocka, antagligen för att det är den sista i serien, så den ligger väl väldigt nära gränsen till vad den klarar av direkt från fabriken.

Men det är bara min gissning, mestadels pga väldigt lite info online angående övereclockning av just denna CPU.

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Avstängd

dendär processorn vill ha mycke spänning om du ska komma nånvart med klockningen, alltså börja med å investera i en bättre kylare än std.
även minnena klockas när du klockar processorn så även dom kan behöva mer spänning.
men för övrigt så klockar ju inte 6400+ så bra, skulle tro att du kommer upp i 3,4-3,5ghz max.
googla lite på klockning 6400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konker
googla lite på klockning 6400+

Eller varför inte pröva den trevliga sökfunktionen i detta forum
Det finns ett gäng trådar om 6400+ överklockning redan, där kan man hitta en del info iaf.

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk

Vcore på det?