Permalänk
Medlem

8800 GTS! Överhettat!

Hejsan, jag har ett problem med mitt 8800 GTS, det är nämligen så att det lätt kommer upp i 60c (vilket orsakar en typ av lagg som gör så att spelet's FPS sänks till 1 var 30onde sekund, under en period av 5 sekunder, och det pågår KONSTANT).

Har 3 fläktar i datorn, dock kyler den undre bara hårddisken(har ett Antec p182).
Men tror inte det hjälper mycket av att sätta in en till fläkt där uppe, utan grafikkortet måste kylas ned med något annat än vanliga fläktar i chassit.
Därför undrar jag (som inte är jätteinsatt i datorvärlden), om det finns något man kan sätta på, eller runt grafikkortet som kyler ner endast det till hyfsat låg temperatur? Eller tja, något som helt enkelt får ner grafikkortet en 5 grader till.
Och i så fall, hur mycket kostar det?

Tack på förhand, Jonas.

Permalänk
Medlem

Vart sitter ditt grafikkort ? I nedre delen av moderkortet eller närmare processorn ?

Om grafikkortet sitter längst ner i lådan så brukar det bli problem med kylningen.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt,men det visade sig att fläkten inte ändra varvtal så den stog alltid och puttra på 37% eller vad de va. Så jag tanka hem rivatuner å ändra så den gick 55% ist,fungerar problemfritt.

Om inte det hjälper så testa tanka nya drivrutiner.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

En fråga? vad har du för nätagg??

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Har ett
Asus M2N-MX SE nForce 430 + GeForce 6100 2DDR2-DIMM 2PCI 1PCIe SATA Raid Audio LAN Socket AM2 mATX
Moderkort
Grafikkortet sitter i det översta slottet, tror inte ens det går in någon annan stanns :>.

430 W , men det är inte det som är felet, har testat med ett 580 (eller 550) Watt nätagg tidigare och felet kvarstod, det är ett överhettningsproblem VET jag för att när jag ställer datorn vid fönstret med chassit öppet på natten så laggar det inte :p. Men så fort jag stänger fönstret får jag lagg DIRR!

Jag har testat 4-5 olika NVidia 8800 GTS drivrutiner (Även beta versioner), så felet ligger inte heller där.

Rivaturner har jag också nerladdat, och GFX fläkten ligger konstant på 85% varav mina datorfläktar som ingick i antec p182 står på M. H gjorde inte mycket skillnad utan lät bara en ohyggligt massa mer.

Permalänk

Med en temperatur på 60°C tvekar jag starkt på överhettning. Säkert något annat tjaffs.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Mhm men har testat det mesta, jag har skickat in Moderkort och Processor till service, där de inte kunde hitta något fel.
Jag har testat ram + gfx i en annan dator, i vilken de fungerade felfritt.
Jag har bytt ut hårddisken, samt köpt nytt chassit.
I första chassit kom grafikkortet så högt som 80c när jag hade 2 World of warcraft fönster uppe, nu bytte jag och med 2 wow uppe ligger den på 60~, men laggar fortfarande.

Dock lanade jag häromveckan (med mitt första chassit som dessutom inte hade en enda fläkt, bytte först chassit idag till ett med 3 fläktar) och där märkte man tydligt att så fort vi öppnade dörren slutade jag lagga på Team Fortress 2, men alla frös som fan >.<. Så vi stängde dörren och då började jag lagga igen. Så vi experimenterade lite med det hela under lanet och det kvarstod att varje gång dörren stod öppen och alla frös så slutade jag lagga (kall luft ligger nära marken, därför han datorn kylas hyfsat snabbt då den stod på golvet med chassit öppet).

Men på lanet laggade det även med endast ett wow (dock löste det sig med dörren också i det fallet).

Har som sagt testat hemma med fönstret också, och samma resultat förekommer. Fönster öppet = inget lagg, och GFX sjunger med 2-3 grader.
Fönster stängt = lagg. Och GFX ligger på typ 60c.
Men nu med mitt nya chassit ligger GFX på 55c och inget lagg.
Varav med 2 wow ligger det på 60c och laggar igen, så med största sannolikhet är det ett temperaturproblem.

Permalänk
Medlem

jag har ett 8800gts 320 mb, ligger jämt runt 55-60 idle , har vart uppe i 95 och ändå inte märkt prestandaskillnader. inga tillsägelser heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte_D
Varav med 2 wow ligger det på 60c och laggar igen, så med största sannolikhet är det ett temperaturproblem.

Inte så att det är någon komponent på moderkortet som blir överhettad? Nordbryggan eller sydbryggan? Processorn kanske throttlar? Kolla temperaturerna överallt.

Ett 8800 GTS ska utan problem, med originalkylning, klara av att kyla sig själv i ett dåligt ventilerat chassi!

Jag har ett x1950Pro med lågprofilskylning, och fläkten är inställd på 14 % och den kyler sig fint av sig självt, då i ett Antec P182b med Tricool-fläktar inkopplade mot 5 volt. Att fläkten kan gå i 14 % av maxhastigheten säger ju att kylningen oftast är överdimmensionerad för stockhastigheter.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Min dator:

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Asus M2N-MX SE nForce 430 + GeForce 6100 2DDR2-DIMM 2PCI 1PCIe SATA Raid Audio LAN Socket AM2 mATX

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Asus Extreme GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Xilence 480W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0
(Har testat med kraftfullare nätagg så det är inte felet).

Vore rätt trevligt om ni löste problemet, men hittills verkar det som ett kylningsproblem. Jag har haft problemet i drygy 2-3 månader nu och varken NVIDIA support, WOW technical support, Datorbutikens personal (över telefon, har dessutom skickat in processor + moderkort vilket de sa var felfritt), ASUS support eller andra personer här på Sweclockers (har postat problemet 2 gånger i ett annat forum, typ Stationära datorer eller något) har lyckats lösa problemet.

Jag har ingen aning själv, men som sagt så verkar det funka med kylning.

Vore dock trevligt om det visade sig vara något annat som jag kanske inte måste lägga ner en massa pengar på för att fixa.

Ah juste, har ominstallerat windows (Både home / proff, riktiga utgåvor) 4 gånger, samt uppdaterat bios.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

8800GTS klarar upp till 90 - 100 under load utan några som helst problem... Vid 120 då stängs hela skiten ned

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Att temperaturen stiger fort beror på att ledningsförmågan mellan GPU´n och kylningen inte är helt 100% likgiltig...

Permalänk
Medlem

Vad är dina övriga temps? CPu och moderkortet bl.a.

Var är dina 3 fläktar i chassiet och vilket håll blåser dom?

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koffe13
Hade samma problem med mitt,men det visade sig att fläkten inte ändra varvtal så den stog alltid och puttra på 37% eller vad de va. Så jag tanka hem rivatuner å ändra så den gick 55% ist,fungerar problemfritt.

Om inte det hjälper så testa tanka nya drivrutiner.

Jag har exakt samma lösning/problem. Mitt 8800 GTS (G92) gick också på 37% och laddade ner riva och ställer in manuellt. Otroligt dåligt på ett kort för nästan 3000 kr! Kortet är från ASUS.
Tror dock också att dina problem inte har med värmen att göra.

Permalänk
Medlem

Det är iaf inte tempen på grafikkortet som är för hög, mitt gts idlar 58 grader och kommer upp i ca 83 när jag spelar.

Har du provat att köra med chassiesidan öppen? kanske något annat som blir för varmt. Ställ en bordsfläkt bredvid datorn blåsandes rätt på moderkortet och se om det blir bättre.

Permalänk
Avstängd

Hum, ursäkta men är folk korkade?

Om det är kylningen, ta och isolera felet om det är NB, CPU, SB, GPU eller något annat. Ensamt eller i kombination.
Hur svårt kan det vara?

Innan ovanstående är gjort är åtgärderna till att justera detta lite svår att förutsäga.

1. GPu blir för varm= felorsak? Fläktfel, monteringsfel etc..
2. cpu blir för varm= montering, överklockning etc..
3. NB/SB, montering, fläkt aktiv/passiv etc..
4. Okänt fel?
5. GPU ram, dålig kontakt etc...

Grundläggande felsökning är ingen raketforskartjänst.
Vet du att kyla påverkar, se då till att felsöka rätt komponent först.
Identifiera komponent/fel som gör lagget, enkelt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Core 0 = 51 grader
Core 1 = 61 grader

TMPIN0 = 55 C
TMPIN1 = 41 C

GFX = 58 C

HDD = 29 C

Detta är med ett wow uppe :p.

Använder CPUID HW monitor för att se temperaturen och har ingen aning om hur jag ser nordbrygga / sydbrygga eller för den delen vad det är för något.

Permalänk
Medlem

"Mhm men har testat det mesta, jag har skickat in Moderkort och Processor till service, där de inte kunde hitta något fel.
Jag har testat ram + gfx i en annan dator, i vilken de fungerade felfritt."

Om du testat grafikkortet i en annan dator och det fungerade felfritt... hur kan du då säga att det är grafikkortet som blir överhettat !? Det går liksom inte hand i hand det där Sen att det blir överhettat vid fjuttiga 60 grader har jag väldigt svårt att tro på. Ditt grafikkort ska klara temperaturer kring 100C om det ska vara så. Så dina temps är ju kanonbra!

Jag tror snarare på att det är moderkortet som blir överhettat. Prova sätt fläktar som blåser på de kylflänsarna som redan kyler NB och SB t.ex. För grafikkortet kan det inte vara eftersom du testat med 3 fläktar på det.

NB sitter precis mellan CPU'n och grafikkortet, sitter en kylfläns ovanpå den. Så det är NB iaf.
Ner till höger om NB så sitter SB, snett till höger under grafikkortet eller bara direkt till höger om det, kan man väl också säga. Så du vet vad det är.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag tvivlar också starkt på att det är ditt grafikkort. Hur smart vore det av Nvidia att släppa ett kort som inte ens tål sin egen värme? Dom tål över 100 C. Men då börjar det koka riktigt bra... hehe.

Ja, som sagt, det du kan göra är att bygga ihop datorn från början igen.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Jag tvivlar också starkt på att det är ditt grafikkort. Hur smart vore det av Nvidia att släppa ett kort som inte ens tål sin egen värme? Dom tål över 100 C. Men då börjar det koka riktigt bra... hehe.

Ja, som sagt, det du kan göra är att bygga ihop datorn från början igen.

Tror jag knappast heller att det är, jag tror säkerligen mitt Grafikkort går upp i 60 C vid MAX Load eftersom det ligger runt 50 C Idle, och jag har inte något problem med detta alls.

Sen om kortet funkade i en annan dator utan problem, som jag tyckte trådskaparen skrev, så är det ju knappast grafikkortet.

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Medlem

vilket märke var det på ditt nätagg?

EDIT: såg nu. kopplat i alla kontakter till graffet så det får tillräckligt med ström?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

spywares?

Permalänk
Medlem

Förlåt för jag svarar så här sent men har inte kunnat förräns nu.
Ja som du säger är det väl inte så troligt att det är GFX då jag testat det i en annan dator och där funkade det felfritt, så hur gör jag för att se värme på NB / SB och eventuellt montera fläkter som kyler ner just de två ställena?

Sen kan man ju tycka att 2 fläkter borde vara nog för att kyla ner moderkortet.

Och hmm, om NB / SB blir överhettat för fort borde inte då Datorbutikens service ha upptäckt det?

Permalänk

Detta är ingen åsikt, utan enbart information: Jag har läst en hel del på voltmodsidor för GTS (g92) och det verkar genomgående (inte för en eller två användare, utan för nästintill alla), som att folk får artifakter/crashar när deras GTS (g92) kommer över 50*C celsius.

Själv tyckte jag det lät väldigt konstigt, då jag har ett g80, som lätt klarar uppåt 80*C felfritt, men GTS (g92) är en annan arkitektur och är menat att vara mycket svalare, så vad vet jag.

Som sagt, har inget personligen att tillägga, bara att jag läst ett mångtal GTS (g92)-användare som crashar när de överstiger 50*C. Googla runt lite, så kanske du får mer information om "maxtemp" för just ditt kort.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett 8800GT vilket visserligen är annorlunda, men det gick alltid upp till ca 95 grader C när jag belastade tungt innan. Helt problemfritt och det var ju också G92. Har dock höjt fläkthastigheten från 29% till 46% nyligen så tempsen är lite rimligare nu. Men som sagt, inga problem

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gör en ghetto modd utav en fläkt som du riktar mot nordbryggan och stäng chassiet.
Laggar det så prova rikta fläkten mot sydbryggan.
Laggar det fortfarande kör i två fläktar som blåser mot vardera brygga.
Har inte problemet löst sig vid det här laget så har jag inga fler tips i nuläget.

Återkommer.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Hedersmedlem

ja, jag tror ju inte heller att det är överhettning. så jag tror nog inte Syn7e7ik's tips kommer hjälpa. Men det är kanske värt att testa iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

de kan inte bli överhettat på 60c.. mitt ligger på 68c i load, dock har ja ett 8800gt men spillerill 60c e itne varmt o orsakar inte överhettning. kollat spyware o virus o sånt skojj?

Permalänk

Bara så att det står klart: Det är en stor tempskillnad på GT och GTS (g92).

För de intresserade, finns det en tråd här, där många med GTS (g92) pratar om sina temps.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=168788

Nu handlar det förvisso om överklockade/voltmoddade GTS, men man får rätt snabbt ett hum om vilka temperaturer som gäller. Det är en helt annan dimension än temperaturerna för GT.

Det är för övrigt i den tråden (ja den är lång, men har man intresse/tålamod, är det värt att läsa) där jag ser många med GTS (g92) säga att de krashar en bit efter 50*C+.

Själv påstår jag inte att det nödvändigtvis är fallet för TS. Det jag säger främst är att det inte går att jämföra temp mellan GTS och GT, som en del verkar vilja göra.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Hedersmedlem

ja, det har jag gjort jämförande utan närmare kunskaper i ämnet. Ber om ursäkt. Jag antog att då de hade samma arkitektur så... ja. Men det handlar såklart om andra komponenter också förmodligen. Point taken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled