Hjälp! Datorn stannar upp när jag spelar wow

Permalänk
Medlem

Hjälp! Datorn stannar upp när jag spelar wow

jag fattar inte, jag köpte en dator i förrgår

Amd Athlon 64 3800+ dual core
1024ram
320gb
ATI Radeon X550 HM 256mb
Win Xp home sp2

Jag ringde acer support och de gav mig de senaste drivrutinerna

Men när jag ska börja spela WOW så hänger sig hela datorn

Är det mitt grafikkort som är dåligt? Är det något med dual core som gör att det inte funkar?

Ser att rätt många har problem med att datorn just fryser fast när de spelar WOW

Hur har ni löst det som har löst det?

Tacksam för hjälp då jag inte är speciellt kunnig inom grafikkort osv

Permalänk
Medlem

har du testat att installera om WoW?
Har du några addons till WoW? Om du har det testa att tabort dem.

Permalänk
Medlem

nej jag har inte testat att installera om det, kanske borde göra det. För det är något som är fel. Men jag har inga addons, så det kan det inte vara. Inget annat som kan vara fel?

Permalänk

är det passiv kylning på graffet?

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

tjena
Jag har exakt samma problem... Man kan spela ett tag men så plötsligt stannar datorn och det tjuter i högtalarna. Jag har haft samma problem i battlefield2 men inte i något annat spel.

Visa signatur

:: amd X2 4200+ :: 2048mb ddr ram :: Albatron 8800gt

Permalänk
Medlem

Det är möjligt, hur kan man se det? Hur sätter man isåfall på fläkten?

Permalänk

öppna chassit, men jag vet inte hur det är med garantin och så, asså om man får öppna chassit.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

okej men det är enda sättet att sätta på kylningen om den är passiv? Eller är det bra om det är passiv kylning? Jag är inte så insatt i detta

Permalänk

passiv kylning = ingen fläkt , bara en kylfläns och eventuellt nåt som kallas heatpipes... vad som e bra med det e ju att det är helt tyst. men dåligt e att det inte på långa vägar kyler lika bra som ett grafik kort med "aktiv kylning"

och vad tidigare personer menat med att du ska koll om grafik kortret är passivt kylt är att dom misstänker att grafik kortret går för varmt antar jag.. sen ska du inte börja med att byta fläkt och pilla en massa extra på en märkes dator för garantin ryker om du "moddat" det minsta.
så innan du börjar byta fläkt, ifall du måste. så öppna sidoplåten och sätt tex en bordsfläkt att blåsa på grafik kortret så det kyls ner. sen testa spela ett krävande spel . som då tex wow, och ifall det låser sig då så är det knappast grafik kortret som är överhettat.

temperaturen på graffet går också att kolla med ett prograg som tex speedfan. använd sökfunktionen ifall du vill ha mera info om speedfan och överhettnig . finns x antal trådar om det.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

tack så hemskt mycket för det detaljrika svaret och för den hjälpen. Skall ta och kolla på det där med fläkten imorgon. Men jag undrar fortfarande hur man sätter på fläkten som active? Om den nu skulle vara passive?
Hur ser man att den är passiv föresten?

sorry för alla frågor, men inte så lätt när man inte kan

Tack igen!

Permalänk
Medlem

kurmit..
om de är en passiv kylning så saknar du fläkt.

passiv=bara typ kylfläns.
aktiv=en fläkt på kylflänsen (jaja jag vet att de fins compressor kylning o vatten)

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

Aha okej så då måste jag köpe en fläkt, men det är bara att sätta på? Då förstår jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurmit
Aha okej så då måste jag köpe en fläkt, men det är bara att sätta på? Då förstår jag

Nja, är din grafikkortskylning passiv och har fästen för en fläkt så är det bara att köpa till en fläkt och sätta på. Dessvärre misstänker jag att du inte har fästen för en fläkt på din kylare (det är inte så vanligt på billigare kylflänsar till passiva kort). Men du kan ju alltid köpa en vanlig chassifläkt och hitta på något käckt sätt att montera den på så att den blåser mot grafikkortet.

Men det är ju inte säkert att det är för hög temperatur på grafikkortet som är ditt problem. Öppna först chassit och kolla på grafikkortet och se om det sitter en liten fäkt på kortet eller om det bara sitter en kylfläns. Sitter det en fläkt på kortet, så starta datorn och se om den snurrar när du har datorn igång (Starta WoW, så att du är säker på att kortet belastas). I annat fall så är fläkten sönder eller inte inkopplad.

Om det inte finns någon fläkt på grafikkortet så är det passivt kylt (har bara en kylfläns), i så fall kan du göra som Catamenia säger och rikta en vanlig bordsfläkt (om du har någon) mot grafikkortet så att du är säker på att det får tillräckligt med luftflöde för att kylas ned (naturligtvis måste chassisidan vara bortmonterad så att luftflödet kan riktas mot kortet). Får du fortfarande samma problem när du startar WoW, så är det inte överhettning som är ditt problem.
I så fall så kan du prova att installera om spelet, fungerar det fortfarande inte, så byt drivrutiner till grafikkortet.
Fungerar det fortfarande inte, så kontakta support, berätta vad du redan testat med för åtgärder, så får de komma med råd sedan.

Grafikkortet borde vara tillräckligt för att få WoW att fungera på låg upplösning åtminstone, men är inget särskilt bra kort. Personligen så skulle jag köpt minst ett 6600GT (995kr http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=141) för att få bättre flyt. De övriga komponenterna i din dator är bra, men grafikkortet är i vekaste laget för spel. (Ett 7600GT för 1600-1800kr skulle vara ännu bättre om du har råd)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Oj tack så hemskt mycket för hjälpen! Är man inte så kunnig så uppskattas sånna svar väldigt mycket Jag skall ta och kolla ifall det eventuellt inte finns någon fläkt, annars prova att se om det överhettas. För är det som du sa i vekaste laget så kan det ju hända att de inte orkar. Ser att många andra har haft problem med just WoW
Annars får jag köpa ett 7600GT som du sa, det är mitt sista alternativ antar jag
Åter igen tack!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurmit
Oj tack så hemskt mycket för hjälpen! Är man inte så kunnig så uppskattas sånna svar väldigt mycket Jag skall ta och kolla ifall det eventuellt inte finns någon fläkt, annars prova att se om det överhettas. För är det som du sa i vekaste laget så kan det ju hända att de inte orkar. Ser att många andra har haft problem med just WoW
Annars får jag köpa ett 7600GT som du sa, det är mitt sista alternativ antar jag
Åter igen tack!!!

Om du köper nytt grafikkort, så se till att avinstallera drivrutinerna till ditt gamla kort innan du byter, så slipper du riskera strul med drivrutinskonflikter.
Lycka till!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

tack så mycket, skall kolla ifall det finns en fläkt först och om det inte finns det så köper jag nog ett nytt grafikkort. Jag antar att det är det som strular eftersom allt annat funkar perfekt vid film osv
Finns det något annat kort i 1000-2000kr klassen som rekomenderas till WoW som ja ska funka bra med hög upplösning? Så man slipper samma problem så att säga?

Permalänk

X1800GTO är också ett bra kort i 2000kr klassen. WoW är inte så vansinnigt krävande egentligen, med 7600GT eller X1800GTO kan du maxa det mesta.
7600GT och X1800GTO presterar ungefär lika bra (7600GT är lite bättre på OpenGL-spel och X1800GTO är ofta lite bättre i DirectX-spel).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jasså okej men då måste mitt kort vara sämst då eftersom det blir som det blir med datorn. Men finns det inte en fläkt på grafikkortet kanske det inte är så konstigt?
Jag har ju ett ATI kort nu, är det att föredra för att det inte ska bli samma problem igen, eller ska man ha ett Geforce?
Finns det ingen som har haft samma problem med att datorn har fryst sig, men som har löst det på något smidigt sätt?

Jag tänkte om det inte blir bättre av att sätta in en fläkt eller att byta grafikkort, vad kan det då vara för fel? Om det nu inte skulle funka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurmit
Jasså okej men då måste mitt kort vara sämst då eftersom det blir som det blir med datorn. Men finns det inte en fläkt på grafikkortet kanske det inte är så konstigt?
Jag har ju ett ATI kort nu, är det att föredra för att det inte ska bli samma problem igen, eller ska man ha ett Geforce?
Finns det ingen som har haft samma problem med att datorn har fryst sig, men som har löst det på något smidigt sätt?

Jag tänkte om det inte blir bättre av att sätta in en fläkt eller att byta grafikkort, vad kan det då vara för fel? Om det nu inte skulle funka

Ett fläktlöst grafikkort (passivt kylt), behöver inte innebära problem, men om du inte har tillräckligt med luftflöde genom chassit kan du få problem med kortet eftersom kylflänsen inte kyls av tillräckligt. Kylflänsen skall ju transportera värme från grafikkortets GPU (processor) till omgivande luft och om inte det strömmar tillräckligt med luft över kylflänsen kyls inte kortet ned ordentligt. På ett aktivt kylt kort (med fläkt) ser fläkten till att hålla en tillräcklig luftsträm över kylflänsen.

Prova först med ominstallation av spelet och prova några olika versioner av drivrutiner (finns på ATI's hemsida senaste drivrutinerna: https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&ta...
äldre drivrutiner: https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&ta...). Det kan ju vara något fel med installationen av spelet eller drivrutinskonflikter. Du kan ju även prova med något annat spel (gärna ett hyfsat nytt FPS-spel), så att du ser om du alltid får samma problem när kortet belastas. (känns ju onödigt att köpa nytt kort om det fungerar med det gamla, även om det gamla kortet inte är så bra)

Du kan ju också kolla runt på något WoW-forum och se om någon annan haft samma problem som du.

Jag kollade lite på Blizzards hemsida och hittade denna info om svartskärm/hängning:

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.aspx?fn=wow-tech-sup...

10. Black screen crashes/freezes

There are generally two different types of black screen crashes. The first will occur when launching the game and may be caused by unsupported hardware or outdated drivers. If your system meets the requirements, and your drivers are current, please make sure the version of DirectX you have installed is 9.0c. To test and obtain the DXDIAG information, please follow the instructions below:

Important Note: Please reboot your system prior to creating the dxdiag and files.

1. Click on Start.
2. Click on Run.
3. Type in DXDIAG and press Enter or click OK, this will open the DirectX diagnostic tool. Run the DirectDraw, Direct3D and DirectSound tests found under the Display and Sound tabs before creating the dxdiag.txt file.
4. Click on the Save All Information Button (save this file to your windows desktop and name it dxdiag).

The second type of black screen crash occurs during Gameplay. There are a number of possible causes that include, inadequate cooling, using an insufficient power supply, malfunctions within the video card, or improper powering of newer video cards. Disabling AGP Fastwrites or changing the AGP aperture settings in the BIOS (we do not recommend BIOS changes unless a technician is present) has corrected the issue in some cases. Some UIs may also cause the crash and deleting the WDB, WTF, and Interface folders located in the game directory on your hard drive may correct the issue. As always, if the steps listed to not assist you in correcting the error, please email wowtech@blizzard.com Technical Support

Du kan även ladda ned memtest och kolla så att dina minnen är OK, problem med minnet kan visa sig på diverse oförutsägbara sätt.

Om du köper ett nytt kort så spelar det inte så stor roll om du köper ATI eller Nvidia (Radeon eller Geforce). Så länge som du avinstallerar drivrutinerna till det gamla kortet innan du tar ut kortet och byter till det nya. Ladda gärna ned några versioner av drivrutiner från ATI eller Nvidia (beroende på vilket kort du köper) innan bytet, så att du kan installera dem när du bytt kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har precis kollat och det finns ingen fläkt på grafikkortet...så jag antar att det kan röra sig om en överhettning. Ska prova att installera om det och se om det funkar. Annars antar jag att jag får köpa ett nytt grafikkort..ska även prova att sätta en fläkt så får vi se om det funkar bättre då.
Ska testa att ladda ner de senaste drivrutinerna igen med. Vill tacka för alla tips jag har fått. Något kommer säkert hjälpa
Speciellt WrongTarget för dina detaljrika svar

Permalänk
Medlem

Kurmit.

Jag lanade här om dan och fick samma sak, eller det började med åtmistonde det, fast det blev värre för mig mot slutet .

Jag skulle lira lite wow tänkte jag och hoppade in(Prisis hoppat in på charren och sprungit 5 meter), efter fyra sekunder så "BAMM" stannar allt.
Och jag tar och startar om och tänkar att det inte var något specielt och testar igen, samma sak händer igen.
Jag muttrar till och envis som jag e kör jag igen och samma sak händer.
Efter det så langade jag av alla addons jag har och testar igen men samma skit händer.
En dag senare typ eller en halv dag så börjar datan stanna på skrivborde efter 3 sekunder.

Och så som jag e så hade jag med mig xp skivan på lanet ifall att något skulle hända.
Så jag tyckte i den och formaterade om och allt bliv frid och fröjd.

Inga problem efter det.

Så jag tycker att du ska ta och formatera om den bara och see om det forsätter att krongla.