XP bootar inte med annan IDE-disk i datorn

Permalänk
Medlem

XP bootar inte med annan IDE-disk i datorn

Hej! Var och hjälpte en kompis med dennes dator och hans problem var att datorn inte kom längre än till valen om felsäkert läge m.m. Då han valde felsäkert-läge startades bara datorn om. Så jag tog hans hdd (40 gb IDE) till min dator för att köra en backup av filer han ville spara inför ominstallation. Det sitter redan en S-ATA 250 gb (Boot-disken med XP) och en 250 IDE i den (och fungerar) så jag tog helt sonika bort 250 IDE och tryckte i 40 gb. Använde givetvis de kablar som tidigare satt i 250 gb (Båda IDE som nämnts). 40 gb-disken har ett XP installerat. Startade om. Ändrade inte något i BIOS. Döm om min förvåning då SAMMA problem som uppstod för kompisen nu drabbar mig. Med andra ord: Hamnade direkt i felsäkert läge (valde ej det), valde då att starta normalt, XP-loggan kommer fram och sedan startar hela datorn om. Kommer till felsäkert-läge igen, väljer felsäkert-läge den här gången. Det rasslar till som det ska (en massa filer laddas i nederdelen av skärmen) i 3 sekunder men sedan samma sak här: datorn startar om till felsäkert-läge. Jag går in i BIOS och ändrar boot-ordningen så mycket det går, men den jag har är den rätta då den nu säger Boot failure...osv. Ändrar tillbaka BIOS till det jag hade när det blev fel med 40 gb (rätt då det funkat innan). Avlägsnar 40gb och trycker i 250 gb IDE igen. Ändrar inget annat. Givetvis startar datorn som vanligt, inga fel eller problem. Varför jävlas 40gb med mig? Tror det är för att ett annat XP är installerat men då jag inte bootar från den utan från min XP (på S-ATA disken) så ska det väl inte vara några problem. Vet någon lösningen på detta problem? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så fungerar inte ditt egna xp när du har satt in hans ide hårddisk istället för din?
Eller försöker du starta hans xp i din dator? (Det fungerar inte)
Och att datorn startar om är väl för att den får en bluescreen x]

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Det är mitt XP som inte startar. Jag försöker alltså inte starta med hans XP som ligger på 40 gb hdd:n.
Det blir ingen bluescreen överhuvudtaget. XP-loggan visas några sekunder, sedan startar datorn om och jag hamnar i menyn där jag kan välja att starta
i felsäkert-läge eller normalt. Detta utan att ens ha tryckt på F8 vid uppstart, utan helt automatiskt. Och som nämnt, även vid val av felsäkert-läge händer samma omstart (utan bluescreen) och jag kommer tillbaka till felsäkert-läge menyn (utan att trycka F8).

Kan tillägga att i BIOS så har jag i undermenyn ändrat Boot Sequence från IDE-00 (eller om det var 01) upp till IDE-03. IDE-00 (eller 01) fungerade, de andra gav Boot Failure. Då jag har mitt XP på en S-Ata disk så kanske det är någon annan inställning i BIOS som jag måste göra. Då jag stoppar i 40 gb IDE verkar ju BIOS hoppa på den direkt för att boota och strunta i min riktiga och innan fungerande 250 gb S-Ata.

Så förmodligen stör hans XP-installation men det ska inte vara möjligt då 40 gb hdd inte ska vara inblandad i uppstarten utan endast finns i utforskaren som F: vid fungerande uppstart.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att Jumprarna sitter som de ska? Det bör inte vara problemet, men kolla med att flytta dem å sätt som Slave, för jag gissar på att den står på Master då din kompis har 2 diskar.

Visa signatur

Amd 64 3500+, MSI K8N NEO4, 2x 512 Corsair, Powercolor X1800XT 512mb Pci-E

Permalänk
Medlem

Kan också tro att den försöker boota från hans disk.
När jag installerar xp på några burkar som har sata + ide hårddiskar så vill den lägga mbr o hela kittet på ide disken :S
Testa att starta din dator med enbart sata disken ifall du hade bägge dina diskar i när du installerade ditt xp, bara för att.
Och som default så startar datorn om direkt efter en bluescreen.
Tror att de är en bluescreen endå.
Varför inte testa att dra in xp på den igen, fast skit i formateringen. Då lägger den väl sig bara i windows mappen igen, tror att allt ska fungera som innan.

Har du någon extern disk?
Testa att sätta in den där kanske? ^^

Hoppas du får till det.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Har du Windows bootloaderfiler på din SATA-disk? Bootloaderfilerna är ntdetect.com, ntldr, boot.ini och bootfont.bin. De behöver inte ligga på samma disk som Windows. Finns de på 40 GB PATA-disken? Pekar boot.ini på rätt disk och partition för Windows?

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det har löst sig men ändå inte. Jag tog 40 gb disken och åkte hem till en annan polare som bara har IDE i sin burk. Då var det inte några progblem. Men problemet ligger helt klart i att BIOS hoppade över S-Ata disken och gick på IDE där ett annat (hans söndriga) XP låg. Varför S-Ata hoppas över vet jag inte, någon som har en förklaring? Känns som att detta problem kommer dyka upp igen om något år. Kan BIOS vara för gammalt? Nja, det följde med en S-Ata när jag köpte min så den borde ha stöd. Hela patentet med IDE och S-Ata är så jävla illa skött. Funkar bra när det funkar men hur länge gör det det. Så när problemen dyker upp blir de mångfaldiga pga Windows, hårdvarutillverkarna m.m. inte är sammansynkade. Samma problem för många är att installera Windows på en S-Ata disk och Windows inte hittar disken utan man måste installera drivisarna manuellt genom en DISKETT anno 1980. Sanslöst.

Tackar de som ändå försökte bidra med hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen inställt att den skall starta med Sata-disken i bios, skall ni ha OS på denna Sata(ns) disk? Bry er inte om att koppla Pata (IDE) disken i det läget =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)