Permalänk
Medlem

LED på 24V

Hej!

Jag planerar att montera en lysdiod som ska indikera om en apparat är på eller inte. Tillgängligt finns 24V likström. Om jag räknat rätt behöver jag ett motstånd på ca 1000 Ohm. Har jag räknat rätt?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på diodens framspänningsfall och hur mycket ström den tål. Utan dessa parametrar finns det ingen möjlighet att svara på frågan.

Permalänk
Medlem

Är det "vanlig" LED så klarar den ca 20 mA och har ett spänningsfall på 2-3 V
Alltså kommer ett motstånd på 1 000 Ohm antagligen funka. Eller så kan du ta 1.2 k för att vara på den säkra sidan.
Tummen och pekfingret är alltid bra att måtta med.
Detta gäller om det är en standard LED, det finns många LED som detta inte kommer stämma för.

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem

Jo det var ungefär så jag räknade. När jag testar med 1020 Ohm tänder dock inte dioden. Minskade succesivt till 220 där gula och oranga tänder med inte blå. Blå tänder div 150 Ohm. Har testat med multimeter och det är 24V. Kan dock inte använda dessa låga motstånd då de blir glödheta på bara någon sekund. Vad står på?! Var en tio år sedan jag gick i gymnasiet så elläran är lite rostig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Jo det var ungefär så jag räknade. När jag testar med 1020 Ohm tänder dock inte dioden. Minskade succesivt till 220 där gula och oranga tänder med inte blå. Blå tänder div 150 Ohm. Har testat med multimeter och det är 24V. Kan dock inte använda dessa låga motstånd då de blir glödheta på bara någon sekund. Vad står på?! Var en tio år sedan jag gick i gymnasiet så elläran är lite rostig...

hmmm, verkar konstigt. Hur kopplar du?
kan du tända LEDarna med ett batteri? Ett 1,5 V. Om du mäter med multimetern i serie, hur mycket ström flyter igenom när den tänds. Var har du hittat LEDarna? Vad är det för något du kopplar dem till?

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem

Kopplar motstånden i serie med LEDen. Har inget 1.5V-batteri tillgängligt men 3V tänder de blå (provade inte med de andra, misstänker att de pajar snabbt som attan). Med 150 Ohm går det mer än 100mA (max för multimetern) genom kretsen.
LEDarna är från ELFA.
Strömkällan är en 24V 100mA likströms batterieleminator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Kopplar motstånden i serie med LEDen. Har inget 1.5V-batteri tillgängligt men 3V tänder de blå (provade inte med de andra, misstänker att de pajar snabbt som attan). Med 150 Ohm går det mer än 100mA (max för multimetern) genom kretsen.
LEDarna är från ELFA.
Strömkällan är en 24V 100mA likströms batterieleminator.

Har du något annat inkopplat eller är det bara LED och motstånd? är det kopplat åt rätt håll? Hur mycket ström drar den när du använder batteriet?

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem

Den drar >100Ma på 3V också. Testade med en annan diod som tänder fint på 1020 Ohm. Är det möjligt att det var fel på alla tre dioder jag testat med innan? Brukar de inte bara slockna när de är paj?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Den drar >100Ma på 3V också. Testade med en annan diod som tänder fint på 1020 Ohm. Är det möjligt att det var fel på alla tre dioder jag testat med innan? Brukar de inte bara slockna när de är paj?

De jag har använt har slutat funka när jag bränt dem men man vet aldrig med elektronik. Fast det låter som om du backspänner den då jag har för mig att de brukar klara en backström på ~150 mA.

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem

Nåväl. Nu funkar det i alla fall. Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mumba
De jag har använt har slutat funka när jag bränt dem men man vet aldrig med elektronik. Fast det låter som om du backspänner den då jag har för mig att de brukar klara en backström på ~150 mA.

Lysdioder? Näe, vid 150 mA backström är den "toast". Moderna högintensiva lysdioder är mycket ömtåligare än indikatordioder. Vanligen kan man räkna med att de tål en backspänning som är i samma storleksordning som framspänningsfallet. Detta ger nog en backström på 150 µA (om ens det) snarare än 150 mA.

VRMS: Konstigt. 1 k borde vara ett bra "alroundmotstånd" och alla lysdioder bör definitivt tända med ett sådant motstånd i serie med öppenkretsspänningar på allt mellan 5 och 30 volt...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."