Permalänk

Samsung 2253BW / 2253LW

De första recensionerna har börjat strömma in.

Folk verkar imponerade.

http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=N82E168...

Permalänk
Medlem

Skit.. jag som precis "bestämt" mig för en 223bw.

Någon som vet ungefär hur många kronor den kommer kosta?

Edit: Sen är ju iofs den stora frågan, är det verkligen värt att vänta på att den går att köpa i sverige? Jag är själv tveksam över att mitt otränade öga skulle se någon skillnad alls mot 223bw.

Permalänk
Medlem

Ingen vet väl säkert vilket pris den kommer hamna på, 2100kr påstår pchemma:

http://www.pchemma.se/news/news.jsp?n=6449

Om man omvandlar priserna som finns just nu i USA så skulle den ligga som billigast ca. 1900kr.

Skärmen verkar på alla sätt och vis en förbättring, hade tänkt köpa en 226BW, men väljer nu att vänta.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk

Någon som vet när dom kommer komma till svenska återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storzstarkz
Någon som vet när dom kommer komma till svenska återförsäljare?

Nej, jag kan inte hitta något på internet och i nyheten står det ju "inom kort", en månad eller två är väl rimligt.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

Skulle behöva en ny skärm just nu men eftersom man inte vet hur länge det kan dröja så funderar jag på att köpa en 226BW ändå.
Skall detta vara en värre skärm än 226BW eller är det en lite billigare version?

Permalänk

Nån som vet ifall de har glossy bildyta? De har skrivit glossy på nån sida men de menar väl ramen o foten?

De har även skrivit att skärmarna har 1:1 pixelmapping och att det är till för att kunna köra gamla program som inte klarar widescreen upplösningar, men gäller den funktionen även för lägre upplösningar? Ifall jag tex vill lira crysis på 1024*768 betyder deras 1:1 pixelmappning att jag kan köra det "native" med resten av bildytan svart? Det skulle va grymt bra, då köper jag den såfort den kommer till sverige. Nån som vet hur det brukar funka med den funktionen?

Permalänk
Medlem

Tror bara det är ramen som är glossy. Väntar själv på denna skärm, personligen tycker jag det är den snyggaste skärm jag sett. Den verkar ha fått bra omdöme om man läser recensioner. Om nu priset verkligen hamnar kring 2000 kr känns det som ett givet köp.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeddan
Tror bara det är ramen som är glossy. Väntar själv på denna skärm, personligen tycker jag det är den snyggaste skärm jag sett. Den verkar ha fått bra omdöme om man läser recensioner. Om nu priset verkligen hamnar kring 2000 kr känns det som ett givet köp.

Helt klart..

Men det är jobbigt att vänta...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Oj. Blir det 2100kr kan denna skönhet vara något att välja för HP W2207?

EDIT: verkar inte vara lika ställbara som HP W2207

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning när dessa kommer ut? Ungefär vilken månad det blir. Just nu sitter jag och väntar då en ny skärm ska införskaffas.

Hade tänkt på samsung 223bw men när jag fick höra om dessa så blev jag nyfiken och vill därför få reda på när man kan köpa dessa i svenska butiker.

Permalänk

dom har ju sagt "inom kort" för ett tag sen. Så nu beror det på hur man tolkar det ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storzstarkz
dom har ju sagt "inom kort" för ett tag sen. Så nu beror det på hur man tolkar det ^^

Ja sant :P, men hoppas att det kommer inom kort (en månad eller så)
Är väldigt sugen på en ny skärm just nu

gårdemyr

Permalänk

Re: Samsung 2253BW / 2253LW

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
De första recensionerna har börjat strömma in.

Folk verkar imponerade.

http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=N82E168...

Ännu fler recensioner på newegg nu. De verkar bekräfta att det är matt bildyta och glossy ram. Perfekt! Folk verkar verkligen nöjda med den här skärmen. Jag mailade datorbutiken.com o frågade när de får in den, men de visste inte när. Killen gissade på nån gång inom ett par månader.

Jag blir mer o mer säker på att jag ska ha en sådan. Beställer nog en såfort de dyker upp här i sverige. Tipsa gärna ifall ni vet nåt om när de finns o köpa och var.

Permalänk

Jag har fått veta av Samsung att 2253BW kommer ut under maj, exakt release datum har inte släppts än och inte heller något rekomenderat pris för Sverige.

Permalänk

Är själv sugen på ett helt nytt data system innan slutet av maj och har väntat på den nya 2253BW. Annars finns alltid 2232BW som också ser rätt bra ut:)

http://www.myorganicincome.com/wp-content/uploads/2007/12/l_2...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supermatrosen
Är själv sugen på ett helt nytt data system innan slutet av maj och har väntat på den nya 2253BW. Annars finns alltid 2232BW som också ser rätt bra ut:)

http://www.myorganicincome.com/wp-content/uploads/2007/12/l_2...

Jag tyckte också den var skapligt snygg innan jag såg den i verkligheten. Fast när jag gjorde det så ändrade jag uppfattning. Den ser otroligt billig och ful ut tycker jag nu.

Desinmässigt är 226BW att föredra över 2232BW. Men det klokaste lär vara att vänta in 2253. Dess bild ska dessutom vara noterbart bättre än på de gamla Samsungskärmarna. Hoppas verkligen inte att det är något panellotteri heller.

Permalänk

Jo tycker också 2232BW är ful. Det är den krökta underdelen som förstör.

Permalänk

Vad är det förresten för skillnad på 2253BW och 2253LW?

Om man får gissa pris så borde 2253BW komma att kosta ca 2500 och 2253LW ca 200:- billigare.

Baserar det på priserna i USA (pris i Sverige):
HP W2207h - 344$ (2711:-)
Viewsonic VX2240w - 299$ (2506:-)
Samsung 2253BW - 299$
Samsung 2253LW - 279$

Vore ju underbart om 2253BW skulle gå in på ett pris som är billigare än 226BW. Låter för bra för att vara sant. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Vad är det förresten för skillnad på 2253BW och 2253LW?

Om man får gissa pris så borde 2253BW komma att kosta ca 2500 och 2253LW ca 200:- billigare.

Baserar det på priserna i USA (pris i Sverige):
HP W2207h - 344$ (2711:-)
Viewsonic VX2240w - 299$ (2506:-)
Samsung 2253BW - 299$
Samsung 2253LW - 279$

Vore ju underbart om 2253BW skulle gå in på ett pris som är billigare än 226BW. Låter för bra för att vara sant. :/

2253BW är på 22 tum och 2253LW är på 21.6 tum. Jag tror det är den enda skillnaden men jag är inte helt 100%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockerpapi
2253BW är på 22 tum och 2253LW är på 21.6 tum. Jag tror det är den enda skillnaden men jag är inte helt 100%

det där stämmer inte. De har samma storlek. Precis som 226BW och 223BW förövrigt. De är också lika stora.

Permalänk

Hur vet du att de har samma storlek? På newegg står det att 2253LW är på 21.6 tum. Skriver de fel?

EDIT: Det står även på samsungs hemsida att den är 21.6 och att 2253bw är 22 tum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockerpapi
Hur vet du att de har samma storlek? På newegg står det att 2253LW är på 21.6 tum. Skriver de fel?

EDIT: Det står även på samsungs hemsida att den är 21.6 och att 2253bw är 22 tum

Jag skulle vilja påstå att de medvetet skriver fel för skärmarna är lika stora. Det står även att 223BW är 21,6" och 226BW är 22" på Samsungs hemsida. Storleken, dimensionerna och designen är dock exakt den samma.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338806
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331838

Det är ju förövrigt en extremt onödig kostnad att göra 2 skärmar med samma design fast den andra en aning större så klart de inte gör det. Däremot förstår jag inte varför de medvetet vilseleder konsumenten.

Permalänk

Säger inte att du har fel, vill bara veta hur du VET att de är lika stora. Har du mätt det själv? Eller litar du bara mer på komplett än vad du litar på samsung o newegg?

Edit: På webhallen och datorbutiken står 223bw listad som 21.6 tum, om vi nu ska gå efter internetbutiker som källor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockerpapi
Säger inte att du har fel, vill bara veta hur du VET att de är lika stora. Har du mätt det själv? Eller litar du bara mer på komplett än vad du litar på samsung o newegg?

Jag har mätt dem i butik. De är lika stora.

Det är möjligt att bildskärmen egentligen är större på på 226BW men om det är så så döljs de extra 0,4" bakom ramen. För storleksmässigt är skärmarna exakt lika stora.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockerpapi Edit: På webhallen och datorbutiken står 223bw listad som 21.6 tum, om vi nu ska gå efter internetbutiker som källor [/B]

Går du in på specifikationer ser du att även datorbutiken anger samma mått för 223BW och 226BW.

Bredd 51.5 cm
Djup 21.9 cm
Höjd 42.2 cm

Permalänk

Ok, intressant.. Menar du att du mätte själva bildytan? Menar du att båda är på 21.6 eller är båda på 22? Du är säker på att det var just en 223bw och en 226bw du mätte? Detta är väldigt intressant, för ifall båda är lika stora o lika bra köper man ju den billigaste såklart

EDIT: de där måtten är nog för hur mkt plats HELA skärmen tar, och det är inte intressant eftersom vi diskuterar bildytan. Använder man tex höjd o bredd måtten du angett så borde skärmen vara på 26 tum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockerpapi
Ok, intressant.. Menar du att du mätte själva bildytan? Menar du att båda är på 21.6 eller är båda på 22? Du är säker på att det var just en 223bw och en 226bw du mätte? Detta är väldigt intressant, för ifall båda är lika stora o lika bra köper man ju den billigaste såklart

Jag hade måttband så kan inte svara på det. (ingen tummätare på den och minns inte siffrorna). Jag minns dock att de var exakt lika stora. De hade båda skärmarna i butiken jag var och tittade och mätte skärmytan på båda.

226BW är dock 2ms och 223BW är 5ms fast vad man har hört ska det inte vara någon märkbar skillnad.

Permalänk

Väldigt intressant... För jag hade tänkt beställa 2253BW direkt när den finns på nån internet butik. Men ifall de ljuger o LW är lika stor så borde man kanske vänta...

Letade lite mer och om man klickar på full spec på samsungs hemsida och klickar på pdf filen så får man upp en jämförelse, och där har 2253BW en pixel pitch på 0.282 och 2253LW har en pixelpitch på 0.276. Så om man ska tro att de har ljugit så har de varit grundliga o även ljugit om pixelpitchen

Jag vill nästan tro dom den här gången... Men de har ljugit förr iofs, tex om panelerna i 226bw. Det är ju även en stor korruptionsskandal på gång i korea, så de är ju inte helt ärliga alltid..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockerpapi

Letade lite mer och om man klickar på full spec på samsungs hemsida och klickar på pdf filen så får man upp en jämförelse, och där har 2253BW en pixel pitch på 0.282 och 2253LW har en pixelpitch på 0.276. Så om man ska tro att de har ljugit så har de varit grundliga o även ljugit om pixelpitchen

Jag ska gå ner och mäta när de kommer för säkerhets skull. Jag är dock 99% säker på att även dessa kommer att vara lika stora.

*edit Angående 226BW och 223BW.
Skärmarna i affären jag tittade var avstängda så nu blir jag osäker. Men inte kan väl 223BW ha 0,4" mer avstånd till ramkanten än 226BW!?

Permalänk
Medlem

Den skärmen är så gullig

Vet någon om "glas/plast biten där nere" har någon funktion? Touch knappar?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10