Vista är designat för att vara irriterande

Permalänk
Medlem

Nu när det endå¨kommer nytt window om 1år så kan man ju ligga kvar på XP tills dess och när man bytar windows så bytar man givetvis riggen med

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Vadå "dom som kan stänger av det"?

Jag får upp UAC när jag installerar windows updates och när jag trycker på show all processes from all users i task managern (jusst det är visserligen en riktigt onödig grejj att behöva men det är ju inte UACs fel utan task-managerns), i princip aldrig annars. Jag lägger mer tid och energi på att stänga-av/sätta-på skärmen en gång per dag än dessa UAC meddelanden.

Poängen är ju att skyddet ska finnas där när du behöver det. Säg att du surfar in på valfri hemsida och UAC helt plötsligt poppar upp?
Vad gör den kunniga säkerhetsexperten då?
Eller rättare sagt, vad gör den kunniga säkerhetsexperten om han/hon inte har UAC? Känner av flödet av elektroner i datorn därmed blir varse om att en bugg i webbläsaren har utnyttjats och skriver över programfiler? Dessutom kan denne förstås genom lite viftande med tårna avvärja attacken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
Ja men om vi inte hade haft UAC och admin rättigheter hade varit standard på admin konton hade man sluppit prblemet...

Visst dom vill att vi ska klaga på företag, men dom programmen som redan är ute och har varit i evigheter (som just BF2 t.ex.) kan vi ju ändå inte göra någonting åt...

Med den typen av logik skulle vi alldrig få bättre säkerhet, det är INTE microsofts fel att programmen är dumt programmerade och absolut inte deras fel att punkbuster är ett j**** skitprogram som borde skrotas.

Och de som klagar på att UAC hela tiden kräver svar, har ni verkligen testat den färdiga versionen och inte den i Vista:s beta?
För jag får iprincip aldrig meddelanden om jag inte installerar något program eller ändrar inställningarna i Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vadå "dom som kan stänger av det"?

Jag får upp UAC när jag installerar windows updates och när jag trycker på show all processes from all users i task managern (jusst det är visserligen en riktigt onödig grejj att behöva men det är ju inte UACs fel utan task-managerns), i princip aldrig annars. Jag lägger mer tid och energi på att stänga-av/sätta-på skärmen en gång per dag än dessa UAC meddelanden.

Poängen är ju att skyddet ska finnas där när du behöver det. Säg att du surfar in på valfri hemsida och UAC helt plötsligt poppar upp?
Vad gör den kunniga säkerhetsexperten då?
Eller rättare sagt, vad gör den kunniga säkerhetsexperten om han/hon inte har UAC? Känner av flödet av elektroner i datorn därmed blir varse om att en bugg i webbläsaren har utnyttjats och skriver över programfiler? Dessutom kan denne förstås genom lite viftande med tårna avvärja attacken...

Mycket bra skrivet

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om Vista även är designat för att ha dålig prestanda, vara krävande mm, så dom kan "fixa till" det i windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
haha älskar folk som röstar "vet ej"

Vet ej/Annat

Annat är det du skall fundera på... Alla som inte kör Vista tex. UAC är väl till för dom som inte kan tänka efter först fö...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

UAC är ett jättebra tillägg som MS har fixat till Vista men problemet är att det känns som det fortfarande är i betastadiet.

1. När man är inne på startmenyn och raderar genvägar så krävs det att man är administratör, Varför ? det är ju genvägar man raderar inte själv programets systemfiler.

2. När man klickar sig runt i Kontrollpanelen så krävs det administratörsrättigheter, Varför ? räcker det inte med en fråga från UAC när man väl har ändrat något ?.

En funktion som jag skulle vara glad över vore om man kunde ställa in aggressiviteten från UAC Låg, Medel eller Hög säkerhet som brandväggarna har då behöver man inte stänga av det utan kan reglera nivån efter sin kunskap.

Den dagen UAC lär sig att varna för otäckheter på rätt ställe och vid rätt tidpunkt då kommer jag aktivera det igen, Som det är idag så kör jag med UAC avstängt och ett vettigt virusprogram.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Avstängd

Är det samma sak med windows explorer eller? För nu måste man göra betydligt fler klick för att göra samma sak(er) som i WinXP.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
när alla byter till linux?

Skulle som sagt gärna byta till Linux... men så länge som linux är som det är så kommer det nog aldrig att bli så.

Och kompatibiliteten är ju inte så bra. Tack vare det så GÅR det INTE att välja linux. Hur mycket man än vill så är man tvungen att använda Windows.

De som använder linux har väl lärt sig att använda de program som finns tillgängliga där...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Personligen tycker jag att alla användare typ barn och oknunniga svenssons borde vara glada för detta. Och felsökare kan fråga tex "vad som hände
2? "Jag installerade nåt och fick upp den där grejen och tryckte som vanligt".
Nä detta kanske kan vara bar ifall man inte vet nåt om datorer typ mina föräldrar!

Permalänk

Jag gillar också motsvarigheten i t.ex. Ubuntu där man måste ge sudo-lösenordet för att göra saker som kräver root-rättigheter.

I Vista så märks det att MS är nya på den här hanteringen och den frågar t.ex. när jag bara vill titta på inställningar vilket är fel. Den ska bara fråga när jag vill göra en förändring.

Det mognar väl fram hos Microsoft också får vi hoppas. Live and learn!

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Avstängd

många på forumet skulle behöva detta lite mer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Är det en smart idé att om man är på något sätt tvungen att köra Vista, köra utan antivirus och med UAC på? Såvida man är kunnig inom datorer.

UAC är ju inget antivirusprogram, så att skippa ett sådant är som att dra ut sprinten på en handgranat för att se om den smäller.

Permalänk
Medlem

det är skillnad på linux root och sudo jämfört med UAC... I linux kan du ställa in i princip allt från vad som ska vara root behörighet och när det väl kommer upp att du behöver behörighet så krävs ett LÖSENORD, så länge Vista inte har lösenord i UAC så kan man lika gärna tabort det för det ger ingen säkerhet.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Klart det ger, frågan är vem som skyddas och varför. Om UAC är hatat idag är det inget mot vad det skulle varigt om lösenord krävdes.

Permalänk

windows vista är roten till allt ont här i världen och nu även bevisat.

Permalänk

Det är alltid bra att lära okunniga datoranvändare att man ska klicka ja på alla rutor som dyker upp...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Undra hur Vista användare hade reagerat, om man inte kunde stänga av UAC?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

suck.

@bärplockaren: slitit av mig håret och hivat ut datorn genom fönstret.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Första jag gjorde när jag installerade Vista var dethär http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=537806

Permalänk
Hedersmedlem

I unix-världen så vurmar de för att man inte ska köra som root och när man måste köra något som kräver det så ska det vara med sudo (vilket är "typ" textbaserat UAC). I windows-världen så kräver användarna att de minnsann allt ska få köra med fulla administratörsrättigheter och ingen ska vara ivägen för dem. Och så har många programmakare varigt dåliga på det. Sådana där äckliga single-user operativsystem som windows 9x gjorde ju att programmen glatt sparade "användar"-inställningarna i programmet katalog. Sen fortsatte det när man väl gick över till att mainstream körde ett riktigt OS, dvs NT-baserade windows.

Jag kör med UAC på, lite lägre privilegier på saker brukar inte skada.

Jag läste precis att det kan vara dåligt att stänga av UAC även när man installerar nytt, då UAC virtualiserar en systemsaker för dumma program. Bäst är nog helt enkelt bara installering av drivrutiner och program som fattar vad Vista går ut på. Sen på med UAC innan man drar vidare och installerar legacy-program etc.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
UAC är ett jättebra tillägg som MS har fixat till Vista men problemet är att det känns som det fortfarande är i betastadiet.

1. När man är inne på startmenyn och raderar genvägar så krävs det att man är administratör, Varför ? det är ju genvägar man raderar inte själv programets systemfiler.

2. När man klickar sig runt i Kontrollpanelen så krävs det administratörsrättigheter, Varför ? räcker det inte med en fråga från UAC när man väl har ändrat något ?.

En funktion som jag skulle vara glad över vore om man kunde ställa in aggressiviteten från UAC Låg, Medel eller Hög säkerhet som brandväggarna har då behöver man inte stänga av det utan kan reglera nivån efter sin kunskap.

Den dagen UAC lär sig att varna för otäckheter på rätt ställe och vid rätt tidpunkt då kommer jag aktivera det igen, Som det är idag så kör jag med UAC avstängt och ett vettigt virusprogram.

1. Startmenyn är inte dina personliga meny. Högerklicka på start-knappen och välj "open", gör samma igen och välj "open all users". Där ser du vilka genvägar som ligger vart. När man är flera användare så är det väl inte trevligt att man tar bort varandras genvägar? Därför kräver det dig på administratörsgodkännande.

2. Det är en sak man skulle vilja ha. Tyvärr är ju kontrollpanelen uppbyggd som en länkning till massa andra program (.cpl-filer, eller gjorde de om det i Vista)? De olika delarna "känner" inte varandra och tillsammans kan de inte svara för säkerheten.
Sudo och UAC används för att ge tillåtelse att utföra en given åtgärd, inte för att i framtiden få utföra okända åtgärder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
det är skillnad på linux root och sudo jämfört med UAC... I linux kan du ställa in i princip allt från vad som ska vara root behörighet och när det väl kommer upp att du behöver behörighet så krävs ett LÖSENORD, så länge Vista inte har lösenord i UAC så kan man lika gärna tabort det för det ger ingen säkerhet.

Sluta kör med administratörskontot. Kör du som vanlig användare ploppar UAC upp och ber om tillåtelse från en administratör, som du satt lösenord på givetvis.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever

Den dagen UAC lär sig att varna för otäckheter på rätt ställe och vid rätt tidpunkt då kommer jag aktivera det igen, Som det är idag så kör jag med UAC avstängt och ett vettigt virusprogram.

Att köra med ett kontot som har lokala administratörsrättigheter och UAC avstängt ger betydligt sämre säkerhet än ett antivirusprogram. Som de flesta vet så innehåller antivirusprogrammen så mycket mer än det gamla vanliga filskyddet baserat på signaturer. Förutom ett s.k. proaktivt skydd som ska kunna känna igen filer som bara använder delar av programkod som finns med i signaturdatabasen och liknande tekniker, så finns det oftast någon typ av programblockering / brandvägg. Den biten är den mest effektiva idag med tanke på hur dagens trojaner och elak kod fungerar men varför klagar ingen på alla dessa "Tillåt" rutor som poppar upp? Det är också det som Vista har inbyggt skydd för om man INTE stänger av UAC. Jag rekommenderar ett enklare antivirusprogram utan personlig brandvägg (löjligt ord) och annat som dessutom sparar systemresurser om man har Microsoft Update, brandväggen samt UAC påslaget. Skulle man få in en trojan i datorn trots allt så ska det mycket till om det ska få administrativa rättigheter utan er tillåtelse när ni har ett patchat system och borde kunna hittas av antivirusprogrammet när signaturfilerna har uppdaterats. För ytterligare säkerhet så blockera även alla utgående anslutningar i Windows brandväggen. Visst att det kräver lite tillamod och kunskap, men det ger ett betydligt säkrare system än t ex Internet Security Edition Security Plus 720 (det kommer säkert en version som heter så...) förutsatt att UAC är på.

Microsoft har helt klart varit på fel spår tidigare när det gäller säkerheten i sina operativsystem, så de får skylla sig själva att äldre program och spel sprider ut filer i Windowskatalogen, registret med mera. Något som många inte verkar veta är att Windows 2000 / XP också fungerade ganska bra att köra utan adminrättigheter. Det var lite bökigare att använda "runas" eller i värsta fall logga ut och in med ett annat konto. Det absolut största misstaget var att default användaren hade lokala adminrättigheter och vilken hemanvändare skapar då ett nytt konto med lägre rättigheter och använder det istället vid dagligt arbete?

Jag tycker UAC är en bra kompromiss och har svårt att tänka mig hur Microsoft kunde gjort det bättre för att rätta till sina misstag. Jag förstår inte riktigt de som klagar, har ni något förslag till en bättre lösning själva? Visst att det kan bli många rutor och vissa spel inte fungerar utan adminrättigheter men högerklicka då på programikonen -> egenskaper -> gå in på fliken "Kompabilitet" -> kryssa för "Kör det här programmet som en administratör". Ni slipper inte UAC rutan men iaf ett högerklick och ni glömmer inte slå på det för det programmet Med rätt antivirusprogramvara så är Windows Vista betydligt säkrare default än XP och innehåller färre varningsrutor. Så länge användare är admin vid daglig användning så kommer Windows aldrig att bli tillräckligt säkert oavsett programskydd. Rätta mig om jag har fel.

Ursäkta för långt inlägg.

Permalänk
Medlem

Bra att dom gör det avsängningsbart om dom vill att tillverkarna ska ändra sina prudukter haha

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
1. Startmenyn är inte dina personliga meny. Högerklicka på start-knappen och välj "open", gör samma igen och välj "open all users". Där ser du vilka genvägar som ligger vart. När man är flera användare så är det väl inte trevligt att man tar bort varandras genvägar? Därför kräver det dig på administratörsgodkännande.

2. Det är en sak man skulle vilja ha. Tyvärr är ju kontrollpanelen uppbyggd som en länkning till massa andra program (.cpl-filer, eller gjorde de om det i Vista)? De olika delarna "känner" inte varandra och tillsammans kan de inte svara för säkerheten.
Sudo och UAC används för att ge tillåtelse att utföra en given åtgärd, inte för att i framtiden få utföra okända åtgärder.

Sluta kör med administratörskontot. Kör du som vanlig användare ploppar UAC upp och ber om tillåtelse från en administratör, som du satt lösenord på givetvis.

Jovisst jag kan sluta med det... men tror du "vanligt" folk vet vad administratörskonto innebär? Dem tänker ju självklart, "jag e ju admin så då ska jag väl köra från admin kontot" eller "jag har ingen om vad detta betyder men det funkar så då kör jag på det". Windows säkerligen aldrig lyckas med säkerheten så som Unix och *nix OSen har gjort. ALLT är integrerat med ALLT i M$ OS så det går inte.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

UAC är en riktig pain in the ass, stängde av skiten ca 5 min efter vista installationen va klar å då va jag ganska upprörd på alla dessa varningar man fick kryssa bort

Visa signatur

Dator 1 : Gigabyte EP35 DS4 | E8400 | 4GB PC6400 | 8800GTS | Corsair 650W | 150 GB RAPTOR | 2x 500GB CAVIAR | HP w2207

Dator 2 : ASUS A8N SLI | AMD 3500+ | 2gig Pc3200 | 2x 6800GT SLI | tagan 580W | 19" tjockis

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Jovisst jag kan sluta med det... men tror du "vanligt" folk vet vad administratörskonto innebär? Dem tänker ju självklart, "jag e ju admin så då ska jag väl köra från admin kontot" eller "jag har ingen om vad detta betyder men det funkar så då kör jag på det". Windows säkerligen aldrig lyckas med säkerheten så som Unix och *nix OSen har gjort. ALLT är integrerat med ALLT i M$ OS så det går inte.

Jag ville bara upplysa dig om det. Jag tog inte ställning till vad vanliga Svensson kan om det här och gör.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

jävligt kass rubrik. Nu vart jag irriterad.
Det har väl ett syfte, (JO BILL GATES personligen satt in det för att fittas)

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zOOdi
UAC är en riktig pain in the ass, stängde av skiten ca 5 min efter vista installationen va klar å då va jag ganska upprörd på alla dessa varningar man fick kryssa bort

Är ju jusst i början som det kanske är lite störigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
...

Nej, jag har ingen erfarenhet av UAC, jag bara ogillar den för att jag inte gillar färgsättningen på grannens passat

Jag menade inte specifikt UAC utan idiotiska varningsmeddelanden över lag. Jag menar inte att UAC skulle vara något horribel funktion, den har faktiskt ett syfte, men det går att gå för långt, vilket händer vid mer än ett tillfälle.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ja man måste ha alla dessa varningar, "vanligt" folk är idioter när det kommer till datorer och får virus kors och tvärs. Detta är ett steg i rätt riktning, dom som kan datorer stänger bara av skiten på direkten, dom som inte förstår sig på kanske tänker till lite extra.

Inga protester från min sida, people are stupid är nog mitt mest använda, och mest omtyckta uttryck. Men som jag sade ovan, det går ändå att gå för långt. En informativ och smidig varning när man håller på att göra någonting som kan var dumt är en bra sak. Varningar bara för varningars skull är en dålig sak och UAV är i sina bästa stunder det förstnämda, men även i för många stunder för min smak det senare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.