AMD Phenom X4 9850 Black Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja den minsta Phenomen 9550 som man sedan klockar upp lite är inte helt fel om man inte har mer pengar men Q6600 klockar så mycket bättre att om man har råd så är det fortfarande ett bättre val.

Bättre att ta just 9850BE om man ska klocka pga olåst multipel. Den är ju inte så mycket dyrare än de billigaste iaf.

Lite sugen är jag, men strömförbrukningen är ju lite hög. Kanske det går att undervolta den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
men samtidigt kan det vara bra och vara sanningsenlig, för en okunnig kan annars lätt bli lurad till och köpa något den inte behöver och det kostar ju en del pengar.

säger man

Jag klockar för att det är kul = ärligt

men

jag klockar för att jag behöver till mina program = inte ärligt (såvida man inte kör speciella program).

Jag förstår inte var du vill komma. Min poäng var att man inte behöver någon motivering. Oavsett om man klockar för att man tycker att det är kul eller för att man behöver hastigheterna till något program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vad är det du kodar som gör det värt och klocka upp en quad?

Varför ska man alltid behöva argumentera emot dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
men samtidigt kan det vara bra och vara sanningsenlig, för en okunnig kan annars lätt bli lurad till och köpa något den inte behöver och det kostar ju en del pengar.

säger man

Jag klockar för att det är kul = ärligt

men

jag klockar för att jag behöver till mina program = inte ärligt (såvida man inte kör speciella program).

Äntligen en tvist i överklocksivern Tackar jag för hehe

Men till saken hör att jag inte tycker det är kul att klocka men skulle göra det om det inte skulle ha för stor inlärningskurva samt om det gick använda orginalfläkten jag nu har till processorn. Och dessutom inte behövde blåsa datorn med fläktar så den låter som en jetmotor.

Så frågan är om jag som normalanvändare tjänar på att klocka? Surfar, tvtittande och spelar lite Halflife 2 och Bioshock vilka bägge flyter fint i höga upplösningar på mitt system. Funderar på att köpa Crysis. Har ofta igång 3-4 program samtidigt, typ tvtittande, internet msn, skype och spel.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se några fler pogrambenchmarks, speciellt flertrådade, de flesta som är ute efter 4 kärniga processorer överklockar inte utan använder dessa program.

När Phenom anlände visade dessutom ett fåtal tester att phenom kunde dra nytta av sin arkitektur, dvs true quad core och delade L3 cache så det lär finnas några programbenchmarks där Phenom presterar betydligt bättre än detta test visar. Dock kvarstår faktumet att det är en dålig processor för spel men de flesta gamers köper ju ändå dualcores och energiförbrukningen är nästintill katastrofal, de borde ha satsat på att förbättra sin X2 arkitektur och sparat ett par miljoner på att inte forska i samma utsträckning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vad är det du kodar som gör det värt och klocka upp en quad?

Ja men DOS 3.0 går ju så mycket snabbare!

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Priset kommer troligen att sjunka i takt med att gamla modeller säljs ut. Mycket bra av Amd att ha så lågt intropris för quad. Ser bra ut tycker jag marknadsmässigt.

För oc är det bara intel som gäller men det är ingen viktig del av marknaden.

Jämfört med Phenom med buggskydd skiljer det otroligt mycket. Gamla Phenom kunde inte köra crysis i 30 fps. ( men nästan alla andra spel bra så vem bryr sig).

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Varför bara "totala" 3dmark poängen och inte cpu score som är lite mer relevant?

Och varför skulle Phenom 9550 @ 2.8GHz ge bättre prestanda än Phenom 9850 @ 3.15 GHz? =D Haha, snälla säg att jag missat nått annars får jag nog gå och käka en skopa salt =P

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad AMD behöver är en säkning i tillverkningsprocessen. Dem behöver ner på 45nm precis som Intel så kommer förmodligen processorerna bli effektivare.

AMD tycks göra samma sak här som Intel gjorde med sin P4, Northwood var hur fin som helst sen när Prescott kom så var tekniken för gammal och Athlon 64 sprang i cirklar kring P4:an.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag vill mest ha en Phenom just för moderkorten och klockning. Föredrar att klocka ett AMD system. Bra mkt roligare än ett intel. Skönt att pressa ut det mesta ur minnet med.

Funderar på att byta ned mig till en Phenom 9850 faktiskt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Äntligen en tvist i överklocksivern Tackar jag för hehe

Men till saken hör att jag inte tycker det är kul att klocka men skulle göra det om det inte skulle ha för stor inlärningskurva samt om det gick använda orginalfläkten jag nu har till processorn. Och dessutom inte behövde blåsa datorn med fläktar så den låter som en jetmotor.

Så frågan är om jag som normalanvändare tjänar på att klocka? Surfar, tvtittande och spelar lite Halflife 2 och Bioshock vilka bägge flyter fint i höga upplösningar på mitt system. Funderar på att köpa Crysis. Har ofta igång 3-4 program samtidigt, typ tvtittande, internet msn, skype och spel.

jag har massa program igång m.m men ibland känns det lite tungt för min dual undrar om quad skulle ändra på detta? eller är det bättre med högre klock med färre kärnor?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Jag tänker i alla fall vänta tills Shanghai med 45nm kommer, Phenom 9850 är inte så mycket bättre än min tvåkärniga 6400+ som jag klockat till 3.52 GHz

helmesjoe

Har du lyckats överklocka din 9600 till 3 GHz? grattis och stabillt dessutom?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
jag har massa program igång m.m men ibland känns det lite tungt för min dual undrar om quad skulle ändra på detta? eller är det bättre med högre klock med färre kärnor?

Även om du har igång massor av program så är windows "händelsestyrt" vilket innebär att program vilar tills de väcks av windows igen (vanligen genom att du aktiverar programmet). En del program har eventuellt dålig implementering av att "vila" eller så kanske programmet håller på med en uppgift. Men normalt är att om du bara kör ett program och sedan växlar till ett annat så skall det inte ta kraft från processorn.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag vill mest ha en Phenom just för moderkorten och klockning. Föredrar att klocka ett AMD system. Bra mkt roligare än ett intel. Skönt att pressa ut det mesta ur minnet med.

Funderar på att byta ned mig till en Phenom 9850 faktiskt.

du e rolig du

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag vill mest ha en Phenom just för moderkorten och klockning. Föredrar att klocka ett AMD system. Bra mkt roligare än ett intel. Skönt att pressa ut det mesta ur minnet med.

Funderar på att byta ned mig till en Phenom 9850 faktiskt.

Håller med om att det är många gånger roligare att klocka AMD, känns som det krävs mer skillz på något sätt.
Sen så är det härligt att se när minnes fördröjningen/bandbrädden ändras ;D

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Quad core? enjoy 3 idle cores säger jag bara.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
När har du behov av den hastigheten?

Va? Det är väl bra med en processor som kan hålla sig i prestandatoppskiktet under lång tid bara genom att den klockas upp lite mer i intervall, då man tycker att man behöver prestandan. Det är ju ungefär som att ifrågasätta varför man skall köpa Quad eller duo överhuvud taget. Du kan ju göra det mesta med en enkelkärnig processor....det tar bara lite längre tid än duo och quad i de fall som programmet stöder flera kärnor.

Handen på hjärtat, hade du ens ställt frågan om det var en AMD-processor som hade klockat så bra?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Handen på hjärtat, hade du ens ställt frågan om det var en AMD-processor som hade klockat så bra?

Har aldrig klockat en processor. Förr i tiden när processorer var sämre så förstår jag ändå om man gjorde det men idag?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Vilken NB frekvens användes vid testet med Phenom ? , är lite nyfiken eftersom det påvärkar poängen ganska mycket på Phenom systemen.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Även om du har igång massor av program så är windows "händelsestyrt" vilket innebär att program vilar tills de väcks av windows igen (vanligen genom att du aktiverar programmet). En del program har eventuellt dålig implementering av att "vila" eller så kanske programmet håller på med en uppgift. Men normalt är att om du bara kör ett program och sedan växlar till ett annat så skall det inte ta kraft från processorn.

okej! köper mer ram istället då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
jag har massa program igång m.m men ibland känns det lite tungt för min dual undrar om quad skulle ändra på detta? eller är det bättre med högre klock med färre kärnor?

Skulle tro att med bättre program som utnyttjar potentialen med fler kärnor samt Windows densamma, kommer fler kärnor vara viktigare än hastighet.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

"Vi kunde tyvärr inte pröva med högre spänning då moderkortet inte verkade klara av det."

770 kretsen är av budget segmentet. Bra men fortfarande inget klockmonster som 790FX korten. Jävligt synd att Swec inte hade med 790FX, då det finns många andra recensioner som dom har fått upp 3,5ghz i.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag tänker i alla fall vänta tills Shanghai med 45nm kommer, Phenom 9850 är inte så mycket bättre än min tvåkärniga 6400+ som jag klockat till 3.52 GHz

helmesjoe

Har du lyckats överklocka din 9600 till 3 GHz? grattis och stabillt dessutom?

Haha, snarare snuddat 3 GHz:P Har dåligt moderkort dock så skyller på de:) När jag får AM2+ med SB700 så ska de nog gå:)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
oj, visste inte att processorn spelar så lite skillnad i spel.
Enligt min lokala datahandlare är processorn lika viktig som grafikkortet.
kommer nog att sitta på min athlon X2 5600 ett bra tag till:)

Processorn är väldigt viktig och precis lika vikigt som allt annat i datorn. Kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken.
Processorn är en flaskhals många gånger:
1024*768
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale_7...

1024*768
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-e6300_2...

1280*1024
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=418&page=...

1600*1200
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=279...

Faktum är att processorer flaskhalsar mer än vad folk tror. Det är fakta.

Mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Har aldrig klockat en processor. Förr i tiden när processorer var sämre så förstår jag ändå om man gjorde det men idag?

Man blir bekväm och mer kräsen. Självklart kan jag vänta en minut längre när jag extraherar eller komprimerar stora filer som till exempel musik som jag skapar. Men faktum är att jag är inte intresserad av det när jag vet om att jag kan spara 1 minuts arbete på något. Allting handlar om effektivitet för mig, inte att det är roligt att klocka. Det är roligt att kocka från 33mhz till 62mhz också om det är en utmaning.

Att man idag behöver något är nästan dumt och säga. Afrika behöver mat, vi behöver inte 3ghz C2Q men om man vänjer sig med 3Ghz och vet om att du kan komma upp i 3.6Ghz vilket är en markant skillnad prestandamässigt så varför inte? Det går ju fortare.

Skillnaden mellan att komprimera och extrahera från 2.4Ghz quad till 3ghz quad är ganska stor och lika stor från 3Ghz till 3.6Ghz, så varför skulle jag vilja vänta 1 minut längre? Det är väl det man får fråga sig.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Man blir bekväm och mer kräsen. Självklart kan jag vänta en minut längre när jag extraherar eller komprimerar stora filer som till exempel musik som jag skapar.

Sitter du och väntar (inte gör något annat) medan datorn jobbar med den typen av uppgifter?

Läste någon undersökning för länge sedan där man mätt "irriterande moment", när det gäller den typen moment som tog lång tid så var de tydligen inte speciellt irriterande eftersom man då kan göra något annat. Däremot så var små korta avbrott, kommer inte ihåg exakt vilka tider som gällde men det var i alla fall mindre än en minut. Dessa var enligt undersökningen mest irriterande.

Angående de speltester du länkar till, kan du inte visa en speltest senare än 2006 som visar stora skillnader på processorer på upplösningen 1680x1050 eller högre. Under den upplösningen så är inte prestanda speciellt stort problem ändå.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Processorn är väldigt viktig och precis lika vikigt som allt annat i datorn. Kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken.

Faktum är att processorer flaskhalsar mer än vad folk tror. Det är fakta.

Man blir bekväm och mer kräsen. Självklart kan jag vänta en minut längre när jag extraherar eller komprimerar stora filer som till exempel musik som jag skapar. Men faktum är att jag är inte intresserad av det när jag vet om att jag kan spara 1 minuts arbete på något. Allting handlar om effektivitet för mig, inte att det är roligt att klocka. Det är roligt att kocka från 33mhz till 62mhz också om det är en utmaning.

...vi behöver inte 3ghz C2Q men om man vänjer sig med 3Ghz och vet om att du kan komma upp i 3.6Ghz vilket är en markant skillnad prestandamässigt så varför inte? Det går ju fortare.

Skillnaden mellan att komprimera och extrahera från 2.4Ghz quad till 3ghz quad är ganska stor och lika stor från 3Ghz till 3.6Ghz, så varför skulle jag vilja vänta 1 minut längre? Det är väl det man får fråga sig.

Mvh

Helt ärlig fråga till er som hänger på Sweclockers forum vilket förmodligen är den kunnigaste skaran av överklockare i Sverige: Gillar självklart när datorn upplevs snabbare men är det effekten av överklockning? Behöver en normalanvändare det? Som jag sa här ovan. Behöver jag det som använder många program samtidigt. tex unrarar en fil samtidigt som jag skypar, surfar, ser på tv på tv-kort, snackar på messenger och/eller spelar spel osv... Är det idé för mig att sätta mig in i det? Eller får jag en dator som väsnas mer men ingen prestanda/tidsvinst?

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Sitter du och väntar (inte gör något annat) medan datorn jobbar med den typen av uppgifter?

Läste någon undersökning för länge sedan där man mätt "irriterande moment", när det gäller den typen moment som tog lång tid så var de tydligen inte speciellt irriterande eftersom man då kan göra något annat. Däremot så var små korta avbrott, kommer inte ihåg exakt vilka tider som gällde men det var i alla fall mindre än en minut. Dessa var enligt undersökningen mest irriterande.

Angående de speltester du länkar till, kan du inte visa en speltest senare än 2006 som visar stora skillnader på processorer på upplösningen 1680x1050 eller högre. Under den upplösningen så är inte prestanda speciellt stort problem ändå.

Håller med om att långa moment är mindre irriterande än dom som tar typ en minut eller mindre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Helt ärlig fråga till er som hänger på Sweclockers forum vilket förmodligen är den kunnigaste skaran av överklockare i Sverige: Gillar självklart när datorn upplevs snabbare men är det effekten av överklockning? Behöver en normalanvändare det? Som jag sa här ovan. Behöver jag det som använder många program samtidigt. tex unrarar en fil samtidigt som jag skypar, surfar, ser på tv på tv-kort, snackar på messenger och/eller spelar spel osv... Är det idé för mig att sätta mig in i det? Eller får jag en dator som väsnas mer men ingen prestanda/tidsvinst?

Sitter du & slösurfar & pillar i word är det väl ingen större nytta med en snabb burk öht. Sitter du däremot & spelar mycket (stora tunga spel... inte MS röj...) så märks det definitivt, detsamma gäller vid videokonvertering, bildredigering osv... En ökning av cpu klock på 50% märker du garanterat av vid dessa tillfällen, inget snack om saken. Bara som ett exempel så dubblerade jag min FPS i crysis när jag gick ifrån en A64 X2 4800@2.7GHz till min nuvarande Q6600 (samma grafikkort & burk i övrigt...) så jo, man märker av skillnader....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
En ökning av cpu klock på 50% märker du garanterat av vid dessa tillfällen, inget snack om saken. Bara som ett exempel så dubblerade jag min FPS i crysis när jag gick ifrån en A64 X2 4800@2.7GHz till min nuvarande Q6600 (samma grafikkort & burk i övrigt...) så jo, man märker av skillnader....

Mjo... följer gärna detta argument men nu har jag ju också liksom du; q6600 @ 2,4. Är det då någon idé att klocka upp den? Dessutom verkar ju Crysis vara ett kvalificerat missmash när det gäller effektiv programmering för normala system idag. Min gissning är att spelföretagen i fortsättningen är listigare än det spelföretaget i kommande spel om deras mål är att faktiskt sälja spel (till den stora massan.) Vad jag menar är inte att göra spel med sämre grafik men att välja en väg med bättre programmering som gör att spelen inte behöver prestandamonster för att kunna spelas.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Mjo... följer gärna detta argument men nu har jag ju också liksom du verkar ha q6600 @ 2,4. Är det då någon idé att klocka upp den? Dessutom verkar ju Crysis vara ett kvalificerat missmash när det gäller effektiv programmering för gällande system.

http://www.youtube.com/watch?v=58-jZa3_9T4

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.