Super Talent lanserar nya SSD-hårddiskar

Permalänk
Medlem

Många här säger att SSD är snabbare än mekaniska diskar, men det är ytterst marginellt.

Vad jag vet så är det endast sant när man jämför en SSD-raid0 och raid0 med mekaniska diskar, detta pga den långsammare accesstiden i den mekaniska.

Om SSD kan fixa problemet med de begränsade antalet skrivningarna och högre kapaciteter kan det bli intressant, men det kommer inte att kunna konkurrera ut mekaniska diskar på en väldigt lång tid.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Många här säger att SSD är snabbare än mekaniska diskar, men det är ytterst marginellt.

Vad jag vet så är det endast sant när man jämför en SSD-raid0 och raid0 med mekaniska diskar, detta pga den långsammare accesstiden i den mekaniska.

Om SSD kan fixa problemet med de begränsade antalet skrivningarna och högre kapaciteter kan det bli intressant, men det kommer inte att kunna konkurrera ut mekaniska diskar på en väldigt lång tid.

Sant dom av oss som är lite äldre har varit med och vet att det sällan kommer så fantastiska tekniska genombrott på bara några futtiga 10-15 år,det tar alltid tid för ny teknologi att anpassa sig och kunna slå ut äldre teknik.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Ehm, nej.

Jag har "varit med en stund" och mitt intryck är att när det lossnar så går det extremt fort. Och för varje genombrott eller ny tekniskt framsteg så går det snabbare och snabbare. När SSD bryter en viss gräns kommer det att gå mycket fort för gemene man att ta till sig denna teknik. Självklart kommer mekaniska och minnesbaserade diskar att leva sida vid sida ett bra tag till, men så är det ju med all övergång i teknikens värld.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk

Enligt testerna jag kört på den nya fräscha w2k3 servern så står sig mtron mobi 3000 bra mot en raptordisk, på alla fronter förutom databurst. Precis som någon skrev så tappar den inte heller fart. Den är extremt mycket svalare och har en accesstid på 0.1ms. Betänk att vi snackar om en 2,5" disk, det lämnar utrymme att förbättra. Det som talar emot dom dyrare och bättre SSD diskarna är priset. Att skrivningarna är begränsade är inget man kommer uppleva som ett problem då diskarna fasas ut innan dom går sönder.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Enligt testerna jag kört på den nya fräscha w2k3 servern så står sig mtron mobi 3000 bra mot en raptordisk, på alla fronter förutom databurst. Precis som någon skrev så tappar den inte heller fart. Den är extremt mycket svalare och har en accesstid på 0.1ms. Betänk att vi snackar om en 2,5" disk, det lämnar utrymme att förbättra. Det som talar emot dom dyrare och bättre SSD diskarna är priset. Att skrivningarna är begränsade är inget man kommer uppleva som ett problem då diskarna fasas ut innan dom går sönder.

Storleken har ingen betydelse... här. Att man valt 2.5" formatet framför 3.5" har troligtvis mer med att man ser en högre efterfrågan i 2.5" formatet än 3.5" formatet. Det finns visserligen 3.5" enheter att köpa men då får du lägga till några hundralappar hjust för att efterfrågan är lägre.

Permalänk
Medlem

alban:
Det tog inte 10-15 år för DVDn, "grafikkorten", LCD-skärmen. Där snackar vi ett par år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
alban:
Det tog inte 10-15 år för DVDn, "grafikkorten", LCD-skärmen. Där snackar vi ett par år.

ja, alla minns väl "man får sämre fps med LCD i CS"?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Storleken har ingen betydelse... här. Att man valt 2.5" formatet framför 3.5" har troligtvis mer med att man ser en högre efterfrågan i 2.5" formatet än 3.5" formatet. Det finns visserligen 3.5" enheter att köpa men då får du lägga till några hundralappar hjust för att efterfrågan är lägre.

Storleken har ingen betydelse? Skojjar du med mig? Självklart har storleken betydelse, det säger väll sig självt?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Aja, det är väl givet att man får sådanna svar, men det var lite meningen. Folk verkar tro att dagens SSD är helt otroligt snabba och bra på alla sätt.

För det första så kan alla som av någon anledning fått för sig att jag "inte tror på", "dömmer ut" eller "ogillar" SSD ta och läsa mitt inlägg ORDENTLIGT och gärna peka ut var jag skriver det.

När ni nu ändå håller på och läser det jag faktiskt skrev så kan ni ju på en gång konstatera att jag inte alls heller säger att SSD är speciellt långsamt, energikrävande eller liknande, jag säger bara att det är (ännu) inte speciellt stor skillnad mot mekaniska diskar. Det enda jag sett som en SSD är snabbare än en mekanisk magnetisk hårddisk är i accesstid, och i och med det då även i Raid 0-konfigurationer, men det känns lite orättvist att mäta 2st superdyra (som de snabba SSD-erna endå är) mot en eller två magnetiska diskar. Den mätningen kan vi ta den dagen när de faktiskt finns till samma pris i datorbutiken.

Jag säger inte att SSD är en flopp, jag säger inte att det är dömt att förlora mot de mekaniska diskarna, men likväl som någon sa, så är vi endå här, år 2008, och sitter fortfarande med magnetiska diskar i datorerna. Tror du det är en slump? Du har inte tänkt på att det kanske faktiskt är en väldigt bra teknik? Jag säger inte att det inte finns bättre, men att tro att Flashbaserade SSD's skulle konkurera ut magnetiska diskar helt innom tio år anser jag korkat, men det är ju bara min åsikt.

Alla som skriver "7200rpm har vi ju haft i 10 år nu, när ska diskarna bli snabbare?" kanske skulle testa en gammal 7200rpm-disk mot en ny, så ser ni att det är bra mycket mer än rotationshastigheten som avgör. Diskarna har blivit mycket snabbare, precis som att senaste processorn på 1.4Ghz är bra mycket snabbare än en gammal Thunderbird med samma klockhastighet.

Jag förstår om ni tycker jag är ganska dryg, men faktum kvarstår att dagens SSD (flash) inte alls är bättre än magnetiska diskar annat än i vissa specifika system.

Jag tror mycket starkt på SSD, det är ultimat som ex. systemdisk med många små filer där accesstiden är den avgörande faktorn, dock tror jag inte på de flashbasserade diskarna som vi ser idag. De kan säkert bli bättre än mekaniska diskar på fler punkter än de är idag, men som jag ser det saknar de endå en del utvecklingsmöjlighet. Man får inte glömma att SSD är ett enormt stort begrepp som är så mycket mer än det vi ser idag.

Att jämföra SSD's utveckling mot mekaniska diskar med LCD vs CRT är bara idioti. För det första så finns det väldigt få som har något behov av mer än en skärm, eftersom man helt enkelt inte kan titta på mer än en åt gången, alltså finns det ingen anledning för teknikerna att försöka leva i någon slags symbios. SSD och mekaniska diskar däremot fungerar mycket bra tilsammans i ett och samma system, vi har redan idag datorerna uppbyggda på samma sätt med hårddisken som slutlagring, ramminne som mellanlagring, cache på olika ställen osv. SSD'n tror jag kommer bli ytterligare en i kedjan. Åtminstonne tills vi ser en ny SSD-teknik som fasar ut Flash och kanske har en chans att på alvar konkurera ut de mekaniska diskarna helt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Ehm, nej.

Jag har "varit med en stund" och mitt intryck är att när det lossnar så går det extremt fort. Och för varje genombrott eller ny tekniskt framsteg så går det snabbare och snabbare. När SSD bryter en viss gräns kommer det att gå mycket fort för gemene man att ta till sig denna teknik. Självklart kommer mekaniska och minnesbaserade diskar att leva sida vid sida ett bra tag till, men så är det ju med all övergång i teknikens värld.

//LD

Ungefär vad jag menade,det kommer en ny teknik som samexisterar med nuvarande men den kommer i början att vara extremt mycket dyrare och sämre(inom vissa aspeketer givetvis)än den nuvarande innan gemene svensson antar att den är värd att köpa,kom ihåg att gemene svensson sällan har så mycket kunskap om vad han köper,han litar i dom flesta fall på försäljaren..

Och ANG det gör det visst dvd är en nyare version av cdn grafikkort är nyare vidareutvecklade grafikkort LCD är en nyare version av den gamla vanliga tv apparaten som alla har/hade hemma.
Poängen är att allt nytt oftast utvecklas från tidigare gamla produkter,det är ytterst sällan vi ser en helt ny banbrytande produkt med jämna mellanrum.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Fan vad många i denna tråd som inte har någon koll alls men ändå uttalar sig, lite skrämmande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
SSD är sett per GB vad jag vet inte heller speciellt mycket strömsnålare än magnetiska hårddiskar.

Samsung's nya 128GB SSD drar 0.5 watt vid full aktivitet och 0.1 watt vid idle. Att jämföra med ex. 3.5" 1TB Samsung F1 som drar 8 watt "typical" och 7.7 watt idle, eller WD Caviars 1TB Green Power med 7.5 watt läs/skriv och 4.0 watt idle. Även om man då räknar väldigt frikostigt med 8 stycken 128GB-diskar (128GBx8=1TB) kommer man bara upp till 4 watt läs/skriv och 0.8 watt vid idle - hälften av vad 1TB disken drar vid fullt bruk och endast en bråkdel av dess idle förbrukning. Dessutom borde en enda 1TB SSD givetvis dra mycket mindre än den sammanlagda förbrukningen av dessa 8 enstaka enheter, då det mesta troligtvis går åt till de 8 styrenheterna.

http://www.datormagazin.se/nyheter/article186196.ece

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Fan vad många i denna tråd som inte har någon koll alls men ändå uttalar sig, lite skrämmande.

Vadå, blir du rädd när du läser dem?

Tycker om att se att priset sjunker för det är inte helt fel att införskaffa sig det i bärbara datorer. Jag vill iaf ha strömsnåla bärbara som man kan sitta ute med i ett antal timmar innan batteriet ger sig.

Permalänk
Medlem

Något som ser mycket intressant ut på sikt är memristorer, de kan räknas som den 4:e grundstenen for passiva kretsar och har tidigare endast "existerat" i teoretisk form. Nu har dock forskare på HP lyckats framställa dessa kretsar i labmiljö.

"Thirty-seven years ago, Leon Chua, a professor at the University of California at Berkeley, mathematically theorized that scientific symmetry demands that there should be a fourth fundamental circuit element. Engineers were already familiar with resistors (which resist the flow of electricity), capacitors (which store electricity), and inductors (which resist changes to the flow of electrical current), which can be combined to build more complex devices. The fourth circuit, which Chua called a "memristor" for memory resistor, would register how much current had passed."

"If memristors can be commercialized, it could lead to very dense, energy-efficient memory chips. Scientists have made devices that function like memristors, but it took a good number of transistors and several capacitors, Williams said. Memristor chips would function like flash memory and retain data even after a computer is turned off, but require less silicon, consume less energy, and require fewer transistors."

Läs mer på http://www.news.com/8301-10784_3-9932054-7.html

Visa signatur

/havoc

Permalänk

(läs) och Skrivhastigheten var ju inget att skryta över , får hoppas på bättring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Jo militärens datorer är cp dyra och samtliga nya har SSD. Företagen vet att man kan mjölka militären/staten eftersom folk inte handlar för sina egna pengar.

Hade en bärbar i ett stridsfordon som vi använde för att eldleda artilleriet. Den hade nån typ av shock-protection, varvid datorn inte hängde sig när det guppade för mycket utan bara temporärt frös. Kan inte tänka mig att den datorn kostade mindre än 30 000-50 000:-.

Militär utrustning kostar liiite extra av (för mig) uppenbara anledningar. Komponenterna är handplockade, testade, testade och testade igen. Det är lite skillnad på konsumentprodukter och militär utrustning, någonsin hört talas om "military grade"?

OT: Jag ger inte mycket för dagens SSD-diskar och är inte övertygad om att nuvarande SSD-diskar är framtiden utan hoppas och tror att det finns någon bättre teknik runt hörnet.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

SS-Diskar kan dom vara annat än
diciplinerade, vältränade, snabba, och förskräckliga.

Därav namnet.

//Olof

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll alls..
Men skulle man t.ex. kunna byta ut sin nuvarande mekaniska disk i sin laptop mot en SSD? Alltså passar format och kontakter så att det bara är att byta eller måste man vänta på nya laptops?

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
...
Här har vi en kille som inte ens har koll på dagens teknik.

SSD är mycket fortare än traditionella diskar, kolla upp lite innan du uttrycker dig. SSD har jämna hastigheter medan vanliga diskar förlorar hastighet ju mer de lagras. D vs att om en en SSD och en traditionell disk ligger jämt på pappret så ligger SSD mycket högre om inte i värsta fall det dubbla i praktiken.

SSD är mycket, kanske inte ens jämförbart, mycket kraftigare då de inte innehåller några rörliga delar. Försummandet på rörliga delar gör inte produkten bara tåligare mot stötar utan teoretiskt även faktorer som kyla och värme. Inom den bärbara marknaden är detta väldigt intressant då det ömtåligaste i en bärbar är just hårddisken. (obs att Apples datorer tålde mycket högre fall pga de kunde "parkera" läsararmen på hårddisken när datorn föll. D vs att hårddisken var absolut det ömtåligaste i en bärbardator, och de andra komponenterna som bygger på kretsar tål mycket större krafter ÄVEN om de inte är byggda för det!!)

Energikonsumtionen är lägre eftersom man slipper en arm som rör sig fram och tillbaka ca 50ggr sekunden samt 3 skivor som snurrar i 7200 varv/min. D vs mekaniska kommer inte ner i SSDs strömsnålhet oavsett hur få gigabite du har på disken.
Obs att på resande fot så bryr du dig knappast om energiförbrukningen per gb.

Samt är diskussionen om SSDns framtid väldigt personlig. Vi har inga siffror på det.
Man sa också att LCD skärmarna aldrig skulle kunna ersätta CRT, aldrig uppnå samma kontrast eller pris eller uppdateringshastighet eller storlek osv osv. Samma sak sa man om datorn, mobiltelefonen, internet, elektricitet, bilen osv. Historien upprepar sig.
Men jag antar att du har sett att bilen blev ganska vanlig, inget som behövs förklaras kanske, att datorn blir vanlig kanske du också har märkt samt elektricitet som driver datorn, LCD skärmen (uppdateringshastighet,färger,storlek,pris) och mobiltelefoner etc.

Men det säkrar inte framtiden för SSD. Men att dömma ut SSD redan nu pga pris eller liknande är historiskt sätt är korkat.Det finns ett talesätt som säger att något vi har lärt oss ifrån historien är att vi aldrig har lärt oss något ifrån den.

Förutom att du citerar felaktigt har )ExecutoR( helt rätt. Man måste ta hänsyn till relativa mått såväl som absoluta. Energiförbrukningen per bit är betydligt större hos SSD. Men det viktigaste är förstås hur det hela skalar. SSD skalar mycket dåligt (linjärt) och kommer alltid att göra det. Däremot kommer nyare chip med högre packningstäthet få ner förbukningen per bit, men det sker stegvist (en teknik är att stänga ner chip som inte används. Det förutsätter en balans mellan "avstängning" och uppstartstid. Precis som för hårddiskar kan man byta ut accesstid mot lägre strömförbukning och vice versa. Därmed inte sagt att SSD inte har sin plats av just strömsnålsskäl. Är absolut lagringsutrymme inte av vikt är SSD kanske ett bättre val. Även om SSD skulle ha samma eller lägre förbukning per GB vid något tillfälle i tiden eller på en "storleksplatå" (lite större SSDs förefaller strömsnålare än mindre per bit - precis som för HDD) betyder det inte automatiskt att SSD skalar bättre (uppåt alltså). Edit: Det är naturligtvis inte sagt att skalningen är viktig. Är strömförbrukningen bara för ändamålet tillräckligt liten spelar det föga roll om det skalar eller ej.

Dina analogier är också raktigenom falska. Vad tusan har detta med CRT-skärmar, datorer och bilar att göra? Ingenting. Vadå "man sa"? Jag råkar vara väldigt intresserad av dator- och teknikhistoria och ser inga paralleller med datorer, mobiltelefoner och internet. Vad var det - du påstår - man sa om bilar? TFT-skärmar? Vissa av dessa saker kan inte existera samtidigt (som hästdroska och bil eller CRT och TFT [tänker ni på system med multipla skärmar tänker ni fel]) medan andra är komplement (som t.ex. mobiltelefon och fast telefon, radio och TV, internet och post, etc). Få analogier är bättre än att de bryter nacken av sig vid första bästa inspektion.

Dessutom, vi har visst siffror på det hela och framförallt upprepar sig historien på ett sätt som du uppenbarligen inte har en susning om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
)ExecutoR(: Drömmer du eller?

- SSD är snabbare. Och snabbare blir de hela tiden även om det finns budgetvarrianter. Du kanske har köpt en sådan?
- Strömsnålheten i gb, skojare! Hur tänker du då? Att en hårdisk på 1tb drar mindre per gb än en 64gb SSD? Wow grattis. Hur blir det om du jämför den mot en 74gb raptor? Kanske w/gb situationen blir en annan mån tro?
- De är tåligare på de flesta områdena. Kanske inte om du tar en slägga och drämmer den i disken men om du tappar din bärbara dator i golvet så har SSD'n en mycket bättre chans att klara sig.
- Begränsade skrivningarna är något jag inte heller gillar men det du kan lugna dig med är att när disken du köpt idag börjar närma sig sitt slut så kommer folk att skratta åt dess prestanda och storlek.

Sist men inte minst. Att du inte har någon tro på SSD kan jag förstå, här kan det finnas många andra bättre tekniker. Men att påstå att den magnetiska disken kommer finnas kvar parallelt lång tid framöver är skrattretande.

Har du funderat över det komiska med att vi fortfarande, år 2008 har en snurrande platta likt cd skivor och floppydisketter som allt lagras på?
Den låter och väsnas och har i tillägg en helt klart begränsad maxprestanda.
Att ha snurrande delar i en dator låter nästan som något från 80talet. Tyvärr finns de fortfarande kvar, men defenitivt inte många år till!

)ExecutorR(s jämförelse är riktig, inte din. Du argumenterar nämligen ohederligt. Du måste bestämma dig om du argumenterar "för" SSD i kontext som lagring i en bärbar eller i SSD i kontext av masslagringsersättare i datorer allmänt. Att SSD i absoluta tal drar mindre ström är relevant för bärbara. SSD är alltså lämpligt för bärbara. Men är det masslagring man är ute efter är strömsnålheten i absoluta mått inte relevant, det är strömförbrukningen per GB, precis som priset per GB. Den som är skojare och försöker argumentera "på tvärs" är du. Det som är skrattretande för alla oss som sett tekniker komma och gå är alla dessa handplockade exempel och anekdotiska berättelser för att framhäva en illa dold känslomässig poäng som förment rationell, genomtänkt och faktabaserad. Extra skrattretande är alla hänvisningar till 80-talet som om detta årtionde skulle utgöra datorns tillkomst. Den teknik som används i SSD är från 80-talet. Det teknik som används i hårddisken är från 50-talet. Ingen av dessa tekniker är på något sett "omodern". Båda, men framförallt hårddisken, har visat sig väldigt adaptiv och har stor utvecklingspotential.

Varför "snurrande plattor" (roterande skivor) är omoderna är det ingen som förklarar. Man utgår bara för att denna känslosamma nedvärdering är sann i sig självt. Kanske allt som snurrar är omodernt? Hårddisken är ej heller "mekanisk" som ofta påstås. Hårddisken är ett magnetiskt media där åtkomstsättet bygger på mekanik. Magnetisk lagring har den ojämförliga största packningstätheten. Och vad är det för maxprestanda du talar om? Vad är hårddiskens "klart begränsade" teoretiska maxprestanda och varför är den lägre än SSDs? Det kan vara så, men du har inte förklarat varför så skulle vara fallet. Du argumenterar bara utifrån känsla och förutfattade ohistoriska meningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Passar på att skriva några rader innan MBY kommer ut om dömmer ut SSD.
Har hävdat och fortfarande hävdar att SSD kommer att existera paralellt med traditionella diskar 5 - 6 år till. Därefter kommer någon form av solidstate-lagring att ta över helt... om det blir dagens flashbaserade diskar eller något nytt vågar jag inte uttala mig om.

Jag har aldrig "dömt ut" SSD. Jag har aldrig nämnt någon siffra om 5-6 år. Det där har du bara hittat på själv. Jag är vidare en försvarare av SSD mot folk som kommer med ogenomtänkta, icke pålästa, antiinelektuella eller helt enkelt felaktiga argument mot SSD eller HDD.

Jag börjar tröttna på att det är mig som folk ska angripa hela tiden; jag resonerar ur befintliga fakta och använder mig inte av nedvärderade ord på tekniker (som "stenåldersdiskar" eller "snurrande plattor"). Det finns folk som inte gillar SSD och det finns än fler som inte gillar HDD. Milt uttryck. Oresonligt hat är kanske en riktigare beskrivning. Jag försöker bara sansat förklara vad som talar för och vad som talar emot SSD i dagsläget, i den omdelbara framtiden och i den överskådliga framtiden. Jag säger inget - naturligtvis - om den ej överskådliga framtiden. Jag har förklarat varför extrapolering är vårt huvudsakliga, men taskiga, verktyg för att studera framtiden och vikten av historien för att förstå, förutsäga och anamma denna framtid. SSD är tveklöst framtiden. Men att säga det och "glömma" att nämna att hårddisken förmodligen också hör framtiden till är intellektuellt ohederligt. Extrapolera det vi vet idag och det är rätt tydligt att SSD kommer ersätta HDD på bärbara, att hårddiskmarknaden liksom SSD-marknaden växer och att HDD och SSD mer än nu kommer komplettera varandra. Man kan räkna ut med arslet att SSD först kommer som systemdisk (dock inte swap på ett tag).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
En massa text.

Ja, vad mer kan man säga?

Jag inser att jag inte har samma argumentationsförmåga som MBY, likaså att jag var allmänt spydig i mitt första inlägg. Detta helt enkelt för att jag tröttnat på samma helt iogenomtänkta kommentarer som skrivs i varenda artikel om SSD.

Efter att ha läst MBY's inlägg kommer jag kalla de tradiotionella HDD's helt enkelt för HDD och inget annat, Mekanisk lagring är det ju inte, och magnetisk lagring kan å andra sidan vara så mycket mer.

Bara jag som vill säga SSD-disk? Även om det självklart blir Solid State Disk Disk, och säga SS-Disk får mig att associera till annat...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har producerats många bra inlägg i den här tråden som visar att solid state-tekniken inte alls är någon frälsare på alla områden. Att tro något sådant visar bara på okunskap.
Visst, jag hoppas också att någon helt plösligt upptäcker en teknik som gör det möjligt att producera enheter med låg accesstid, enorm lagrinskapacitet och obefintligt pris - men något sådant verkar inte vara i närheten.

Titta på den här bilden:

Källa: SSD, i-RAM and Traditional Hard Disk Drives

Titta vad dåliga SSD-enheterna är!

Nu kan vi väl dra slutsatsen att SSD som teknik bara är rejält kass? Absolut inte, för det finns både ett tagande och ett givande som många verkar glömma bort så fort de ser orden "ljudlös/inga-snurrande-plattor/låg-effektförbrukning" i samma mening.

Skaffa er en överblicksbild! Först då kan man förstå varför de lagrinstekniker som finns idag kompletterar varandra på ett helt naturligt sätt

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Avstängd

Tack RoboDuCk! Du visar med tydlighet att man inte kan stirra sig blind på en enskild parameter och tro att den säger allt.

...

Folk brukar roa sig med den felaktiga analogin med platta skrämar. Argumentet brukar gå ut på att dessa ersatte CRT snabbt och plötsligt och dessutom innan TFT var bättre eller billigare än CRT. Det är lätt att förstå lockelsen i jämförelsen med argumentet är i sin själva essens felaktigt. Observera att "TFT" är en teknik i analogi med "flash" medan "platt skärm" är en teknologisk analogi med "SSD".

Av flera skäl. Nämligen, för det första, tog det närmare 30 år att ersätta den redan för 50 år sedan, av vissa, utdömda katodstråletekniken. Först kom den passiva LCD-skärmen på 1970-talet. Inom några få år skulle den ha ersatt samtliga CRT-skärmar. Att LCD bleknade fort, var långsamma och monokroma bekom inte. De första portabla datorerna hade också CRT-skärmar och en formfaktor som påminner om oscilloskopens dito. Men på 80-talet kom så småningom platta skärmar av LCD- och plasmatyp. Snart hade alla bärbara datorer dessa platta skärmar. Stationära skärmar av LCD- eller plasmatyp fanns också, men var mycket ovanliga och användes bara i mycket liten och speciell utsträckning.

Alldeles i slutet av 80-talet eller i tidig början av 90-talet kom så TFT-skärmen, en vidareutveckling av LCD. Det dröjde dock många år innan TFT blev vanligt i bärbara datorer. Under hela tiden fanns stationära skärmar att köpa av LCD-, TFT- eller plasmatyp för den som behövde och hade råd. Idag har TFT tagit över nästan helt, datorbutiker har i allmänhet en eller ett fåtal CRT kvar.

Så kom inte och säg att TFT ersatta CRT "plötsligt"!

Nu har ju också SSD funnits ett tag men antalet typer har varit större än antalet olika plattskärmstekniker och SSD har i allmänhet varit rena hembyggen. Man har inte kunnat köpa SSD över disk i 30 år. Vanligaste typer historiskt är batteribackupat RAM, har funnits av och till men aldrg haft riktigt samma användningsområde som hårddiskar eller SSD. Att TFT nu i praktiken ersatt CRT är naturligt och inte "trots" att de är sämre än CRT. Det finns många parametrar som man måste ta hänsyn till och platta skärmar är bättre än CRT på flera av dessa. Vidare finns CRT kvar även i butik. När CRTn inte bara är helt ersatt utan även borta ur tonåringarnas "folkminne", kommer plattskrämen vara bättre

För det andra är ju själva analogin, som sagt, felaktig. När det gäller skärmar är det antingen eller. TFT "förbättrar" inget hos CRT eller vice versa. SSD kan däremot förbättra en hårddisk med avseende på hastighet likväl som en hårddisk kan sägas förbättra en SSD med avseende på lagringsutrymme. Visst kan man ha flera skärmar, men det är liksom inte poängen. Flera skärmar är allt annat än transparent jämtemot användaren, medan en hybriddisk eller ett system med både SSD och HDD kan uppträda helt transparent.

SSD och hårddiskar kan alltså användas om lott på ett sätt som TFT och CTR inte kan.

Så: Det tog 30 år att ersätta CTR, men det spelar liten roll eftersom jämförelsen mellan SSD och TFT i övrigt är missvisande.

Det är dock fullt möjligt att hitta analogier. Jag ska försöka låta bli men en tänkbar sådan (som också lider av stora brister) är en analogi med optiska trum- eller skivminnen som ju till en början sades vara en ersättare till det redan dödsdömda magnetiska skivminnet. Optiska minnen var mycket lovande; de hade högre packningstäthet och troddes även ha en bättre utvecklingspotential. När CD kom hade den runt 50 gånger högre lagringsutrymme jämte HDD. Men, av anledningar vi inte behöver gå in på här, växte hårddisken betydligt snabbare än den optiska disken med avseende på lagringskapacitet såväl som packningstäthet. En bit in på 90-talet hade hårddisken gått om CD och sedan dess har det optiska laserminnet funnit sin nisch i program- och datadistribution samt backup. Detta eftersom själva mediet är billigt medan läsenheten är dyr förhållande till storleken. Optiska minnen fick således en egen nisch. SSD kommer troligen inte gå samma väg till mötes. Optiska minnen hade nackdelar som SSD inte har, främst skrivbarheten. SSD har de egenskaper som krävs av ett sekundärminne nämligen skrivbarhet, icke-flyktighet och absolut storlek. Vidare har det mycket låg accesstid vilket inte är helt nödvändigt men högst önskvärt. Hur flashminnen skalar vad snabbhet (överföringshastighet) är dock något okänt. Hårddiskens överföringshastighet är (nästan) linjär (vid linjär läsning) med spårens datatäthet och rotationstiden. Smarta algoritmer i firmware och kloka filsystem kan vidare minimera läsarmens rörelser. SSD skulle behöva ett specialfilsystem för just denna minnestyp. Inte för att dagens filsystem inte passar utan för att det går att anpassa än bättre för SSD.

...

ntamat: Ja, det går utmärkt. SSD saluförs med samma formfaktor och gränssnitt som hårddiskar. Det finns 2,5"-SSD med SATA-interface (och säker även äldre ATA) som passar direkt. Resultatet blir en snabbare laptop med något längre batteritid. Nackdelen är att en bärbar med endast disk måste ha swapfilen på denna. Man bör inte defragmentera en SSD. För det första behövs det ej. För det andra sliter man inte ut minnet lika fort om man låter filer "vandra runt" (dock sköter SSD detta självt många gånger).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoboDuCk
Titta på den här bilden:
http://www.xbitlabs.com/images/storage/ssd-iram/dtr2.png

Källa: SSD, i-RAM and Traditional Hard Disk Drives

Värt att tänka på är att Samsung inte har de bästa diskarna idag, tråkigt att de inte har en Mtron SSD med i testet. Jag tolkar från brödtexten i testet att Samsung SSD saknar cache helt och därför skriver till disken varje gång något skrivs till disken, så det är inte konstigt att prestanda blir därefter. Vad jag läst har Mtron en 16MB write-log cache, dvs när man skriver något till disken skriver den först till write-log cachen, för att sedan skriva över flera/alla skrivningar i ett svep till den fysiska enheten när cachen är full eller disken är idle, för att på så sätt snabba upp skriv-prestanda. Precis som HDD'arna man jmfr med i testet.

Mtron ska därför enligt specs kunna prestera runt 120 skriv-IOPS, att jmfra med 130 för den snabbaste HDD i testet, eller 24 (!) för Samsung SSD.

Random write har alltid varit ett problem för SSD'n men med en write-log cache får man alltså prestanda jmfrbar med vanliga HDD, och det finns stora möjligheter att arbeta vidare för ännu bättre prestanda, se t.ex. på vad EasyCo gör med sin MFT-drivrutin (se http://www.easyco.com/ och http://www.bigdbahead.com/?p=44).

Write-log cachen minskar oxå antalet skrivningar till disken, vilket säkert är en av anledningarna till att Mtron kommer kunna erbjuda 3 års garanti på deras MLC-enhet som kommer ut i Juni. Diskarna i nyheten ser intressant ut från en prestanda-synvinkel (bortsett från att de troligtvis presterar i klass med Samsung SSD vad gäller skriv-IOPS) men 1 års garanti låter väldigt väldigt snålt.

Permalänk
Avstängd

Skoj att du kom hit och påtalade lite rena fakta MBY,det verkar som att det gick in lite information hos några iafall:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag har aldrig "dömt ut" SSD. Jag har aldrig nämnt någon siffra om 5-6 år. Det där har du bara hittat på själv. Jag är vidare en försvarare av SSD mot folk som kommer med ogenomtänkta, icke pålästa, antiinelektuella eller helt enkelt felaktiga argument mot SSD eller HDD.

Jag börjar tröttna på att det är mig som folk ska angripa hela tiden; jag resonerar ur befintliga fakta och använder mig inte av nedvärderade ord på tekniker (som "stenåldersdiskar" eller "snurrande plattor"). Det finns folk som inte gillar SSD och det finns än fler som inte gillar HDD. Milt uttryck. Oresonligt hat är kanske en riktigare beskrivning. Jag försöker bara sansat förklara vad som talar för och vad som talar emot SSD i dagsläget, i den omdelbara framtiden och i den överskådliga framtiden. Jag säger inget - naturligtvis - om den ej överskådliga framtiden. Jag har förklarat varför extrapolering är vårt huvudsakliga, men taskiga, verktyg för att studera framtiden och vikten av historien för att förstå, förutsäga och anamma denna framtid. SSD är tveklöst framtiden. Men att säga det och "glömma" att nämna att hårddisken förmodligen också hör framtiden till är intellektuellt ohederligt. Extrapolera det vi vet idag och det är rätt tydligt att SSD kommer ersätta HDD på bärbara, att hårddiskmarknaden liksom SSD-marknaden växer och att HDD och SSD mer än nu kommer komplettera varandra. Man kan räkna ut med arslet att SSD först kommer som systemdisk (dock inte swap på ett tag).

Svårt att tyda dina inlägg då du blir allt vänligare och vänligare inställd till tekniken. Går man tillbaka i dina inlägg så inser mna hur negativt ställd du var till tekniken. Nu är det helt andra toner som låter. Nu anser du helt plötsligt att på bärbara marknaden har SSD väldigt stor chans att slå ut traditionella diskar. Minns du vår diskution om Ipod och varför de allra flesta modellerna hade HDD?

Angående 5-6 år... visst har jag hittat på det själv. Det är nämligen så att jag hela tiden har hävdat detta. Det enda du har att göra med det är att du... tidigare i alla fall, inte höll med mig på den punkten. Jag tror stenhårt på att inom 5 - 6 år kommer vi att se fåtal traditionella hårddiskar. Dessa kommer med all sannolikhet användas i miljöer där extrem hårddiskutrymme behövs typ servrar och arbetsstationer.

De allra första SSD enheter var inte så farligt stora, typ 2 - 4 - 8 GB. Nu helt plötsligt har vi en disk på 128 gb för inte alltför astronomisk summa. Personligen tror jag på att diskarna kommer att bli större... kommer inte att förvåna mig om vi ser en SSD-enhet på 300 - 400 GB innan årsskifte.

Sedan pratar du väldigt mycket historia. Jag kommer att tänka på gamlingen som bor på samma gata som vi. Han har en förmåga att analysera dagens konjunktursvängningar utifrån sitt eget perspektiv... det går bara inte.

Du ska inte bli förolämpad för att jag drog upp dig i diskutioner. Jag anklagar inte dig för något och jag fösöker inte angripa dig. Istället borde du vara smickrad. Det är svårt att argumentera mot dig. Du är kunnig, påläst och inte ger dig i häftiga diskutioner.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Svårt att tyda dina inlägg då du blir allt vänligare och vänligare inställd till tekniken. Går man tillbaka i dina inlägg så inser mna hur negativt ställd du var till tekniken. Nu är det helt andra toner som låter. Nu anser du helt plötsligt att på bärbara marknaden har SSD väldigt stor chans att slå ut traditionella diskar. Minns du vår diskution om Ipod och varför de allra flesta modellerna hade HDD?

Angående 5-6 år... visst har jag hittat på det själv. Det är nämligen så att jag hela tiden har hävdat detta. Det enda du har att göra med det är att du... tidigare i alla fall, inte höll med mig på den punkten. Jag tror stenhårt på att inom 5 - 6 år kommer vi att se fåtal traditionella hårddiskar. Dessa kommer med all sannolikhet användas i miljöer där extrem hårddiskutrymme behövs typ servrar och arbetsstationer.

De allra första SSD enheter var inte så farligt stora, typ 2 - 4 - 8 GB. Nu helt plötsligt har vi en disk på 128 gb för inte alltför astronomisk summa. Personligen tror jag på att diskarna kommer att bli större... kommer inte att förvåna mig om vi ser en SSD-enhet på 300 - 400 GB innan årsskifte.

Sedan pratar du väldigt mycket historia. Jag kommer att tänka på gamlingen som bor på samma gata som vi. Han har en förmåga att analysera dagens konjunktursvängningar utifrån sitt eget perspektiv... det går bara inte.

Du ska inte bli förolämpad för att jag drog upp dig i diskutioner. Jag anklagar inte dig för något och jag fösöker inte angripa dig. Istället borde du vara smickrad. Det är svårt att argumentera mot dig. Du är kunnig, påläst och inte ger dig i häftiga diskutioner.

Jag blev inte förolämpad av det faktum att du nämnde mig, snarare tvärt om; det är roligt. Men jag tycker inte om att du lägger ord i min mun jag aldrig sagt.

Jag blir inte alls "vänligare och vänligare" inställd till SSD. Jag var "vänligt" inställd långt innan folk ens visste vad solid-state-masslagring var. Kan du hitta ett enda exempel på när jag skulle "baktalat" SSD eller visat mig "negativ"? Det kan du bara göra om du rycker saker ur kontext eller i relativa resonemang där hårddisken är utgångspunkten. Jag har en SSD från 1996 på 4 MB från Toshiba, tror jag. På den tiden talades det om "NC" (Net Computer), "plastminnen" och annat som aldrig såg dagen ljus. Men jag noterade då att folk resonerade på samma sätt som många gör idag: De misstog sund skepticism och ärlig öppenhet utan att hypa för "bakåtsträvande" och "negativt". Själv sa jag att vi skulle passera 1 GHz-gränsen kring år 2000, vilket inte var en så dålig gissning. Genom att hela tiden skriva ner mina egna förutsägelser och jämföra med verkligheten har jag under de närmare 20 år jag sysslat med datorer från barn till vuxen, har jag intresserat mig för det som komma skall. Detta har givit mig ett sinne för sådant. Jag förutsåg också, samtidigt, att omkring 1 GHz skulle bli en platå och vi skulle gå mot ökad parallellism. Det var en miss på 5-6 år, verkligheten gick långsammare än jag trodde, samtidigt som klockfrekvenserna ökade något mer. Nu verkar vi dock nått en (måhända tillfällig) platå vad frekvensen beträffar.

Förutom att jag aldrig nämnt siffran 5-6 år har jag heller aldrig argumenterat mot just den siffra. Den är renutsagt inte någon orimlig siffra. Men så är det också strax bortom överskådlig framtid. Det jag angripit är fånerier som säger att hårddisken kommer vara helt borta inom 11 månader. Samtidigt går fem-sex år också mycket snabbt och om folk hela tiden kommer med förutsägelser under tio år framåt är det ingen som märker att slutdatum ständigt traskar framåt. Folk har påstått att teknik X kommer vara ersatt inom Y (<=10) år i alla tider. Det har mycket, mycket, mycket sällan visat sig vara så. Teknikskiften kan vidare gå mycket snabbt eller mycket långsamt. Ingen kan veta hur det är med SSD. Hitintills har det gått rejält långsamt.

Jag vet inte vad din bevekelsegrund är riktigt, men antagligen har du missförstått något av mina resonemang. Vilket är helt otroligt så många spaltmeter jag skrivit om detta ämne. Jag har t.o.m. gjort vissa utsvävningar och redogjort för mina egna förutsägelser om hur det kan gå till när någon ny teknik ersätter hårddisken.

Vad "gamlingen" som granne har med saken att göra vet jag ej. Klart är att gamla människor ofta pratar om hur det var förr. Det är bara att lyssna, det kan finnas saker att lära. Mycket. Men jag är inte gammal själv. Däremot studerar jag gärna teknikhistoria, främst från 1800-talet fram till idag. Om denna "gamling" kan göra relevanta konjunkturanalyser beror inte bara på ålder utan även utbildning. Tänk......*här* hände något. Ser att mitt inlägg blev trunkerat?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Fortfarande dyrt men bättre. Dock tycker jag att du m0rk är lite väl snål. För några år sedan betalade folk LÄTT över 1000kr för mycket mindre än 300Gb. Dessutom skall man ha i åtanke att SSD-diskar bör hålla helt överlägset mycket längre än dagens mekaniska diskar, felfaktorn är på tok för hög för dagens diskar som rymmer så mycket som up till 1TB. Jag tycker absolut inte det är acceptabelt att en disk går sönder om exempelvis 3-4 år om man har fyllt den med värdefull information!

Det i sig skulle iallafall för mig vara en motivering till att betala mer. Dock aldrig över 2000kr.

Nog för att folk betalade mycket mer för 300GB för några år sedan, men din grund för argumentet att jag skulle vara snål håller inte riktigt.

Vid tiden då 300GB kostade 3000kr+ var också lagringsbehovet också lägre. De flesta klarade sig med 120GB vid sagt tillfälle. Behovet av lagring har inte och kommer inte heller att minska.

SSD-diskarna är tänka att hålla längre, fast ser vi i nuet så är det inte så siffrorna talar. Framförallt SSD-diskar från Samsung har en otroligt mycket högre felgrad än motsvarande mekaniska diskar.

Permalänk

Kan ingen rada upp de nackdelar och hinder som finns för SSD i dagsläget.

Lite mer på djupet alltså.

Visa signatur

Nja.

Permalänk

Jag hade inte tänk lägga mig i debatten, men jag började skiva och så blev det bara mer och mer text. Det känns som jag mest har riktat kritik mot det som MBY skrivit.

Att tekniken för flash samt magnetisk lagring är gammal teknik stämmer. Vad som inte alltid nämns är att de delvis innehåller samma teknik. Ett sådant exempel är kodningstekninken som används för felkorrigering. Detta är ett område som har sitt ursprung i början på 50-talet. Utan framsteg på denna front hade vi aldrig haft vaken hårdiskar, SSD, eller optiska enheter.

Att många anser att roterande medier är omoderna är inte så konstigt. Vem vill mata in en CD-skiva i datorn när den tvunget ska föra så mycket oväsen? En annan anledning kan vara att det är mycket lättare att "uppfinna" tekniska utformningar av flash-baserade diskar än det är för de roterande medierna.

Ett sådant exempel skulle kunna vara dynamisk raid (påhittat!). Denna raid-nivå skulle rikta sig mot ensamma diskar. Förutsättningen för att tekniken ska fungera är att disken internt har möjlighet att läsa på flera platser samtidigt. Detta skulle då utnyttjas genom att man lagrade kopior av de filer som lästes ofta i det oanvända utrymmet på disken. När man sen vill komma åt en av dessa filer så kan disken automatiskt läsa in information från flera chip samtidigt och på så vis få bättre prestanda.

Att hitta någon ny förbättring som bygger på hårddiskar är däremot svårare. Mycket faller på att skivorna konstant måste hållas roterande samt att i nuläget så är det inte ekonomiskt (eller tekniskt?) möjligt att ha separat rotationshastighet per skiva.

Att påstå att en SSD skulle dra mycket ström är ganska befängt. Titta bara på hur fort det går att komma åt en extern kortläsare. Där får man tillgång till filerna direkt. Med en extern hårddisk måste man vänta tills de kommit upp i hastighet. Detta gör det möjligt att starta/stänga av delar av en SSD helt godtyckligt med små förluster. (Måhända att sådana funktioner ej hunnits utvecklas än, men det lär ju komma då de är fullt möjligt att implementera).

Att sedan påstå att magnetisk lagring har bäst packningstäthet är också missvisande. Den absolut största skillnaden mellan flash-baserad lagring och traditionell magnetisk lagring är placeringen av det förstärkande elementet.

För hårdiskens del så sitter förstärkaren på läshuvudet (eller i dess omgivning). För flash-tekninkens del finns det en förstärkare för varje enskild bit. Detta gör att när man mätar packningstätheten så mätar man faktiskt flashdiskens läsarmar också. Detta blir såklart missvisande då man utelämnar hårdiskens läsarmar + styrelektronik. Ett relevantare mått hade varit att se efter hur mycket disk man får in i en given volym.

Här kommer man in på en annan av nackdelarna som hårddisken dras med och det är att de använder en motor. Detta är på inga vis positivt då då det är just motorer (och fläktar) som belastar nätaggregatet mest. Desto fler diskar man har desto sämre blir det.

Till sist kommer här den biten som jag först hade tänk lägga till.

Lägger till lite mer information till debatten angående prestanda mellan flash-minnen och hårddisk.

Jag testade nyligen prestandan för min hårddisk jämte prestandan för ett SD-minneskort. (Har ingen SSD att testa med ).

Den maximala hastigheten blev:
HDD: 109 MB/s
SD: 17 MB/s

Minsta läsbara fil med bibehållen hög hastighet:
HDD: 2048kB (hastighet 86MB/s peak, 77% av max)
SD: 32kB fil (hastighet 12MB/s, 71% av max)

Skillnaden mellan ett tiotal kB och ett par MB är faktiskt ganska påtaglig. Ska man tolka detta som att flash-tekniken är 64 gånger bättre på att läsa filer i jämförelse mot en hårddisk? Ganska lätt att förvirra folk med siffror om man inte tittar på helheten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Kan ingen rada upp de nackdelar och hinder som finns för SSD i dagsläget.

Lite mer på djupet alltså.

Vill inte verka tråkig men:
Vilka nackdelar för vad? Vilka hinder att göra vadå?
Att ta över all typ av lagring för alla tillämpningar på alla platser?

Det finns liksom inte ett klart definierat svar (eftersom de "konkurrerande" teknikerna kompletterar varandra), om det inte är den sista frågan du vill ha svar på.
Om jag skulle få tolka din fråga skulle jag ställa den "I dagsläget, vilka hinder och nackdelar finns det för SSD-tekniken att ta över som primär systemdisk i en vanlig slutanvändardator?". Jag skulle nog svara: Priset.

Hoppas någon annan ger dig ett roligare svar

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"