Permalänk
Medlem

underklocka m1530

Jag behöver hjälp med att underklocka mitt grafikkort till xps m1530. Efter att ha testat lite i riva tuner får jag inte något som helst resultat. Jag sätter ner skärmen på lägsta ljuset + energispararläge och ändå går fläkten igång. Jag hittar verkligen ingenting i detta ämne. Är det någon som har testat eller som ändå kan ge mig lite tips om hur fläkten ska hålla kä**! = )

Permalänk

UNDERVOLTA!!!......

Det absolut bästa alternativet finns guider gär på forumet som är väldigt lätt att följa.

Köp en kylplatta så att datorn kommer upp en bit från bordet ger otroligt mycket och som ett plus så sätter inte flänsar igen lika fort.

Byta kylpasta.

vet ej men gissar att du måste köra en moddad drivrutin från nån sida som heter hmm nått med laptopvideo2 nått sånt. Nån annan får fylla i:D
Detta för att kunna ändra på klockfrekvenser.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
UNDERVOLTA!!!......

Det absolut bästa alternativet finns guider gär på forumet som är väldigt lätt att följa.

Köp en kylplatta så att datorn kommer upp en bit från bordet ger otroligt mycket och som ett plus så sätter inte flänsar igen lika fort.

Byta kylpasta.

vet ej men gissar att du måste köra en moddad drivrutin från nån sida som heter hmm nått med laptopvideo2 nått sånt. Nån annan får fylla i:D
Detta för att kunna ändra på klockfrekvenser.

Om det nu kallas att undervolta grafikkortet när man ställer ner inställningarna så att den inte ska dra så mycket batteri och låta mindre i vanligt ”2-d mode”, så är de det som jag vill göra. Så om vi nu då pratar om samma sak så kanske du eller någon annan kan länka till en sådan guide. För jag hittar då inte någon.
(Kylplatta och att byta kylpasta är uteslutet… )

Permalänk

Nej jag menar att du skall undervolta cpu då gpu fläns samt cpu fläns oftast sitter med varann.

Undervolta gpu vet jag ej hur man gör.

Okey inte kylpasta då tycker ajg att du åtminstone kan lägga något bak vid datorn för att höjja den från bordet ger mkt bara det.

för att hitta undervoltningsguide så söker du bara undervolta i detta forum.

Varsågod:: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Min fråga var alltså hur jag ska underklocka mitt grafikkort till xps m1530... inte CPU. Jag behöver inte kraften från grafikkortet när jag sitter i läsesalen.
Varför ska man undervolta en CPU egentligen? det är ju bara att ställa in hur mycket den ska gå i under energialternativen.

Permalänk
Medlem

när du undervoltar cpun så har du samma prestanda, fast den avger betydligt mindre värme.
När ja har undervoltat går fläkten aldrig igång när jag har igång datorn.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

okey, jag får nog kolla in det där med undervoltning då. Tack för hjälpen.