Köp av alkoholfri dryck på systembolaget under 20 år

Permalänk
Medlem

Köp av alkoholfri dryck på systembolaget under 20 år

Går det att köpa alkoholfri dryck på systembolaget om man är under 20 år?

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Bra fråga, borde egentligen inte vara något problem... jag har själv tänkt på den här saken, så jag vill också veta!

Nu är jag ioförsig långt över 20 redan, men rolig fråga iallafall

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Självklart!

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

jag va inne på bolaget här om dagen då en i kön framför mig ville köpa en back bordsvatten och blev nekad pga åldern. Jag trodde hon i kassan skämtade först men tydligen får dom göra så..

Visa signatur

Cooler Master Mystique 631][MSI K9N NEO-F V3][Silver Power 600W][Athlon 64x2 6000+ 3.0GHz][Corsair PC5300 4096MB][Seagate Barracuda 500gb][Sapphire Radeon HD3870 512mb][VS22" LCD

Permalänk
Medlem

öööh, ok lika sjukt som när jag o mina polare skulle handla, då de som inte handlade också fick visa leg.

då ska ens barn som följer med också visa leg?

löjligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
öööh, ok lika sjukt som när jag o mina polare skulle handla, då de som inte handlade också fick visa leg.

löjligt

Det är väl inte sjukt? Din jämförelse är dessutom dålig.
En förälder köper inte till sitt barn men risken är stor att någon som kommer in med ett kompisgäng inte bara köper till sig själv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läste i tidningen för ett tag sedan att en mamma blev nekad att handla på systemet just pga att hennes dotter var med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
En förälder köper inte till sitt barn men risken är stor att någon som kommer in med ett kompisgäng inte bara köper till sig själv.

Skojar du nu eller, tror du inte att föräldrar köper sprit till sina barn?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Jag minns att jag köpte alkoholfri cider med kompisarna på systemet när jag var typ 10 år gammal... var aldrig några problem...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc

Vilket är störst sannolikhet: att föräldern köper till sina barn eller att den enda kompisen av, säg fem stycken, köper endast till sig själv?

Beror väl lite på åldern på barnet och vad de nu har för exakta regler gentemot detta, men om nu reglerna är sådana att de inte får sälja om misstanke om langning finns så anser jag att det är självklart att de varken säljer till föräldern eller kompisgänget.

Är man så urbota dum att man går med in om man nu tvunget ska langas till, då får man skylla sig själv (med tanke på att det inte direkt är svårt att köpa och gå runt hörnet och fördela det).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc

Nej, jag är fullt allvarlig.

Klart det händer, men som Clayter skriver är sannolikheten större att kompisar köper till kompisar.
Föräldrar har dessutom ansvar för sina barn.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Nej, jag är fullt allvarlig.

Klart det händer, men som Clayter skriver är sannolikheten större att kompisar köper till kompisar.
Föräldrar har dessutom ansvar för sina barn.

Majoriteten av dom jag känner fixar via sina päron, du kanske är lite insnöad bara.
Det är sällan man köper utav sina kompisar, ialafall i mitt fall.
Det är de bästa egentligen för då vet man vilka kvällar barnen dricker.

Permalänk

mina föräldrar handlar då vet dom ju att jag inte dricker någon annan hembränd skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Majoriteten av dom jag känner fixar via sina päron, du kanske är lite insnöad bara.

Majoriteten av dem jag känner får handla själva. Förr, när det var större problem att fixa alkohol, fixade majoriteten av dem jag känner av syskon eller äldre kompisar. Mina föräldrar fixade däremot till mig
Det har dock inget med diskussionen att göra.

Jag menade att det är rätt att alla i ett kompissällskap måste visa leg när de handlar på systemet men ett barn som är med sin förälder inte behöver det. Inte för att föräldern inte kommer köpa till barnet men för att föräldern har ansvar för barnet.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk

Innan jag fyllde 20 men min kompis hade så diskuterade vi vad vi skulle köpa inne på systemet.

Väl vid kassan så ville tjejen också se mitt leg då vi diskuterade vad vi skulle köpa.

Slutade med att kompisen gick in själv och handlade.

Detta var cirka 1½ år sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv

löjligt

För att undvika/försvåra langning..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
mina föräldrar handlar då vet dom ju att jag inte dricker någon annan hembränd skit.

Håller folk fortfarande på med hembränt? Kan väl knappast löna sig längre.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

Alkoholfritt får du köpa när du är under 20 år. Detta är jag 100 % säker på då min förra granne jobbade på systemet och sa det.

Angående att man måste visa lägg för att gå in på systemet tycker jag är väldigt konstigt. Morsan får ju köpa (bjuda) mig på sprit när jag är 18 år sålänge hon är med hela tiden. Sen kan man ju fråga sig hur kul det är att supa med morsan, men ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles

Du tänker på smuggelspriten från utlandet eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Åjo, det bränns fortfarande och det lönar sig.
Konkurrenskraftiga priser jämfört med smuggel och system, och nu är det sågott som omöjligt att få "farlig" sprit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3

Beror nog rätt mycket på vart man kommer ifrån. Ingen av de i min bekantskap har någonsin fått från föräldrarna. Och jag räknar inte det som att köpa ut en flaska skumpa när ens kid är 19år som jag själv t.ex.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Jag och en polare var på systemet när jag var 19 och han 20. Han stod och plockade ner några öl i korgen när en som jobbade där kom och frågade mig om legitimation. Vi blev utkörda och fick åka till ett annat system för att handla, hann inte ens komma till kassan...

Permalänk
Medlem

Jag var på systemet med en kompis. Gick runt "själv" i butiken och blev då tillfrågad om jag hade leg. Jag sa nej (då jag var under 20) och blev då tillsagt att lämna butiken.

Jag hade inte plockat på mig någonting, hade ingen korg med mig heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Jag var på systemet med en kompis. Gick runt "själv" i butiken och blev då tillfrågad om jag hade leg. Jag sa nej (då jag var under 20) och blev då tillsagt att lämna butiken.

Jag hade inte plockat på mig någonting, hade ingen korg med mig heller.

dom kanske trodde att du var inne o rekade för vad din kompis/morsa skulle köpa till dej senare på dagen;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

känner en kompis som bränner hemma är ju billigt men inget jag skulle vilja dricka dock så bränner han bara till sig själv.

sen så finns det ju som sagt smuggelsprit eller billig sprit från utlandet speciellt om man bor runt göteborgs området tar ju inte så långt o åka över t.e.x tyskland eller danmark.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt blivit stoppad på systemet med en alkoholfri vara en gång. Blev tillfrågad om leg (är över 20 så var ju inget direkt problem) på en flaska alkoholfritt jordgubbsvin. Dock skrattade jag bara och frågade om det var ett skämt och mycket riktigt hade kassören blandat ihop det med den nästan identiska alkoholhaltiga produkten. Han bad om ursäkt och jag fick köpa flaskan utan att visa leg, så nog allt verkar det ju som att man får handla även om man nu skulle behöva leg'a på andra produkter

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag handlar ofta när jag har kompisar som är under 20 med mig. Även med vissa som ser unga ut. Aldrig frågat leg på den adnra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Känns ju lite fånigt om man inte ens kan köpa alkoholfritt. Å andra sidan ser jag poängen med att underåriga inte ska hänga inne på Systemet överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Nej, men grejen är den att jag och flickvännen fyller 20 år inom 2 veckor, plus att hon är gravid. Så jag tänkte bunkra upp med lite alkoholfria varor till födelsedagen.

Men men, jag får väll "chansa" när jag går dit.

Tack för svaren allihop

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Avstängd

ring och fråga?
(så slipper du skämmas i butiken )

Permalänk
Medlem

Jag var på systemet med en tjejpolare för att köpa ut åt henne. Vi visste att det säkert inte skulle gå i och med att hon var med mig inne på bolaget och mycket riktigt så ville kassörskan se leg på oss båda. Nu var hon inte mer än 18 vid den här tiden och hade inget leg med så vi sa helt enkelt att vi var syskon, att sånna här problem fick hon då aldrig när hon var med "våra föräldrar" etc.

Det hela slutade med att vi fick handla trots att hon inte hade leg. Vi var ganska nöjda med vårt lilla spontana skådespel