Permalänk
Robot

SLI eXtreem System

Varje datornörds våta dröm runt 97-99?

Syftet är att ge lite nostalgisk känsla med detta system som innehåller 2 voodoo2 kort och ett Matrox G200.

En lite uppgraderad Backard Bell med orginal skärm och högtalare.

Hur klockar man voodoo2 kort, och hur får man dom att fungera normalt. När jag slår på D3D i Quake 2 blir allting grönt och "dål bildigt"
Bild på det här: http://pici.se/pictures/vISsJbZHp.jpg Upplösningen är 800x600

jag vet inte exakt vad datorn innehåller orginal men just nu sitter det:
Pentium 2 450Mhz
Matrox MGA G200 8Mb
Voodoo 2 12Mb?
Voodoo 2 8Mb?
384Mb Ram
Creative 5.1 Live
100Mbit/s nätverkskort
Fortron/source 235W nätagg
MSI MS-6119 Ver:1.1 BX2 moderkort
DVD spelare
CD brännare
ZipDisk 250Mb
6,4Gb hdd (orginal) (ej inkopplad)
20Gb hdd

Besök albumet: SLI eXtreem System av wildcover

Permalänk

Det är fett ballt ju:P
Men jag fattar inte ett piss av hur det fungerar^^

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Trevligt att se detta, funderade själv på Voodoo2 i SLI på tiden det begav sig, men det var tydligen inte värt pengarna för den extra boosten enligt många så att så blev det inte, tycker dock det är grymt roande att den tidens 3D-kort enbart klarade just 3D, så man fick köra ett kort till för 2Dn

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Fin nostalgi dator för äldre spel Jag har själv ett Voodoo2 de äger till quake o diablo II

Permalänk
Medlem

S*tan i gatan va grymma dom va när de va nya.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vad kostade ett sådant där kort innan när dom kom? Tycker dom är rätt så coola med den moddade floppykablen som SLI brygga

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Vad kostade ett sådant där kort innan när dom kom? Tycker dom är rätt så coola med den moddade floppykablen som SLI brygga

Det du! Priset är du inte ensam att undra om!
Någon som vet?

Permalänk
Inaktiv

Fin maskin! Måste ha varit det fetaste när den kom ut. 9p

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du får skum bild och gröna färger är för att din floppykabel är fel.
Ingen sladd på kabeln ska vara tvistad. Du måste ta bort ena kontakten och tvista tillbaka sladden så att den blir helt platt. Då fungerar det!

8p!

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Anledningen till att du får skum bild och gröna färger är för att din floppykabel är fel.
Ingen sladd på kabeln ska vara tvistad. Du måste ta bort ena kontakten och tvista tillbaka sladden så att den blir helt platt. Då fungerar det!

8p!

Okej tack!

Permalänk
Medlem

Oh my god!!! Datorernas monstermamma i galleriet

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla

8p!

Nu är jag ingen 3DFX expert men D3D fungerar väl inte med Voodoo 2 korten? Tänkte om det har något att göra med bildproblemen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nu är jag ingen 3DFX expert men D3D fungerar väl inte med Voodoo 2 korten? Tänkte om det har något att göra med bildproblemen.

Exakt, 3DFX korten är gjorda för OpenGL.

På tal om priser, jag köpte mitt första Orchid Righteous 3dII (3DFX Voodoo 2 kort 12Mb) 1998 och det kostade mig typ 2200 kr. Rätt saftigt med pengar på den tiden, fick spara barnbidraget i ett par månader för att ha råd.

Hade kortet till min Dell XPS R350, som fortfarande lever btw

Kan säga att bildkvalité- och prestandaskillnaden var väldigt stor för de som inte tror det,

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal låda från mitt Voodoo (3?)... där det följde med en kabel och där var kablarna tvinnad iaf

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Exakt, 3DFX korten är gjorda för OpenGL.

På tal om priser, jag köpte mitt första Orchid Righteous 3dII (3DFX Voodoo 2 kort 12Mb) 1998 och det kostade mig typ 2200 kr. Rätt saftigt med pengar på den tiden, fick spara barnbidraget i ett par månader för att ha råd.

Hade kortet till min Dell XPS R350, som fortfarande lever btw

Kan säga att bildkvalité- och prestandaskillnaden var väldigt stor för de som inte tror det,

Nja, korten är ju gjord för 3Dfx's egna API, Glide. OpenGL bör den ju klara iaf men D3D ska såvitt jag minns inte Voodoo 2-serien ha klarat.

Synd att 3Dfx inte finns kvar längre. Ville ha ett sånt kort men när jag väl hade möjlighet att köpa hade nvidia förintat dom. Minns iallafall att det verkligen var skillnad mellan 3Dfx accelererade spel och spel som accelererades OGL/D3D.

R.I.P.

Permalänk
Citat:

ursäkta att jag blandar ihop 3dfx med d3d, jag menar att det blir sådana fel när jag har 3dfx inställningar aktiverade.

Permalänk
Medlem

Orchid Righteous 3dII 8mb hadde jag o innan hadde ja (har kvar) orchid,s voodoo 1 kort.Priser,ca 1300 kr för voodoo 1 kortet och 1800 för voodoo 2 kortet.voodoo 1 kortet kjöpte jag bara månader innan voodo 2 korten kom och voodoo 2 kortet kjöpte jag på sollentuna mässan minst ett år efter lansering.Saknar fortfarande klick ljudet från när voodoo 1 kortet gick inn i 3d läge.Quake 2 me voodoo 1 och unreal me voodoo 2 e minnen att komma i håg.
xxbiker

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
ursäkta att jag blandar ihop 3dfx med d3d, jag menar att det blir sådana fel när jag har 3dfx inställningar aktiverade.

Synd. =/ Verkar inte vara så enkelt att det blir så pga fel API. =/ Har du provat med annan floppy kabel som några pratade om tidigare i tråden (Har den blivit rensad eller vad!?)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
Priser,ca 1300 kr för voodoo 1 kortet och 1800 för voodoo 2 kortet.

Med sådanna priser så måste de korten vara riktigt billiga på den tiden. De måste ju ha varit det senaste och bästa vid release och vad kostar inte det bästa och senaste vid release idag? Nog för att man får mer för pengarna nu.. men ändå!

Spela in klickljudet från när Voodoo't går in i 3D'läge och spela upp den varje gång du startar upp ett spel för lite nostalgiska minnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Jag har en gammal låda från mitt Voodoo (3?)... där det följde med en kabel och där var kablarna tvinnad iaf

Har du kvar kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Med sådanna priser så måste de korten vara riktigt billiga på den tiden. De måste ju ha varit det senaste och bästa vid release och vad kostar inte det bästa och senaste vid release idag? Nog för att man får mer för pengarna nu.. men ändå!

Å andra sidan så var det tio år sen 3dfx hade sina produkter, pengar ökar i värde.

Permalänk

Grafikkort var det ända som var billigare förr.
Resten av dator har blivigt billigare.
Dock så är dett mordernt grafikkort mycket mera smågjejor som är svåra och dyra att tillverka.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Å andra sidan så var det tio år sen 3dfx hade sina produkter, pengar ökar i värde.

Iofs. Men de måste ändå ha varit billigare då med tanke på prestandanivån mot produkter från samma tid som det är idag med allt vad som finns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Grafikkort var det ända som var billigare förr.
Resten av dator har blivigt billigare.
Dock så är dett mordernt grafikkort mycket mera smågjejor som är svåra och dyra att tillverka.

Precis. Nu får man ju en komplett dator, bärbar som stationär, för under 3000kr. Så billigt att det är snuskigt nästan. Nog för att ingen Sweclockare skulle se sig i spegeln mer om de köpte något sådant men ändå. Har hänt mycket rent prismässigt och prestandamässigt.

Permalänk
Citat:

Synd. =/ Verkar inte vara så enkelt att det blir så pga fel API. =/ Har du provat med annan floppy kabel som några pratade om tidigare i tråden (Har den blivit rensad eller vad!?)?

Ja vad fan, vart har den posten tagit vägen??
Jag har inte testat med någon annan kabel ännu, jag måste installera datorn först. jag tänkte lägga in Windows 2000. men finns det några fungerande voodoo drivisar till det för win 2k. Senast jag letade hittade jag inga som fungerade.

Jag fick ett grafikkort av en snubbe förut, ett Leadtek WinFast 3D S-320. han sa att det va ett tnt2 kort, men jag kom fram till att det va ett tnt kort. men nu har jag läst lite här på swec och googlat lite, då har jag kommit fram till att det är ett voodoo 2 banshee (nvidia riva tnt) (tnt2)? Vad är det för kort och vart hittar man drivisar till det?
jag har tankat tnt och tnt2 drivisar från nvidias hemsida, men ingen av dom funkar, jag har även tankat dom från leadteks hemsida, men dom funkar inte heller.

Sen.. vad är det bästa grafikkortet man kan ha till en dator, årsmodell 98-99?

Permalänk

Det är väll ett Nvidia Riva TNT, det kom väll i slutet utav 98, början av 99.

Permalänk
Medlem

Ett mycket roligt initiativ!! Sånt här uppskattas. Prova gärna lite spel och uppdatera oss med lite prestandasiffror!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maaxxii
Ett mycket roligt initiativ!! Sånt här uppskattas. Prova gärna lite spel och uppdatera oss med lite prestandasiffror!

Håller med. Doom3 går att spela med Voodoo 2 i SLI. Spelet behöver iofs patchas rejält och ser sedan ut som... skit... men bara för att det går? Verkar spelbart iallafall och rätt fränt.

Permalänk
Medlem

Fint monster.
Jag och en polare testade en gång att lägga upp 2 st servrar för cs (hl1 dedicated). En compaq dator, p2 350 mhz, 384 mb ram 80gb 7200rpm hdd, och en amd 2000+, 512mb ram, 80gb 7200rpm hdd. Men servern blev stabilare på p2an, konstigt nog.

Någon som kan förklara varför? Exakt samma operativsystem osv, XP pro sp2 ;D

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Skit att det inte finns redigerings verktyg!
Men iallafall. Sen så gick det även att spela cs 1.6 rätt bra på p2'an måste jag säga, opengl, (intergrerad grafik) och 32bitars. Hade cirka 40 fps stabilt! (dxlevel 7).

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pheting
Fint monster.
Jag och en polare testade en gång att lägga upp 2 st servrar för cs (hl1 dedicated). En compaq dator, p2 350 mhz, 384 mb ram 80gb 7200rpm hdd, och en amd 2000+, 512mb ram, 80gb 7200rpm hdd. Men servern blev stabilare på p2an, konstigt nog.

Någon som kan förklara varför? Exakt samma operativsystem osv, XP pro sp2 ;D

Vad har detta i den här tråden att göra egentligen? Ser ut som om du norpar på någon annans tråd. =P

Beror på vad du menar med "stabilare". Nyare hårdvara behöver inte vara stabilare än äldre hårdvara, kan vara vad som helst som gör den mindre stabil.
Var god specifiera "stabilare".

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag stökade till och skapade förvirring i tråden nu. Min sladd jag har mellan mina kort (voodoo2) så är kablarna inte tvistade. Jag har ingen aning om det fungerar, men har alltid suttit så

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60