Hjälp en AMD-fanboy att gå över till Intel, moderkort till E8400

Permalänk
Testpilot

Hjälp en AMD-fanboy att gå över till Intel, moderkort till E8400

Hej, har haft AMD-processorer nästan så länge jag kan minnas och är lite sugen på att köpa nya grejer iomed att jag fick tillbaka på skatten. Känner att socket 939 med gamla DDR inte tillhör nutiden

Problemet är att jag har i princip noll koll på hur det ser ut på "andra sidan" men jag har iallfall fattat att det är Intel som gäller nu för tiden om man ska ha en fin speldator iomed att deras processorer är mest prisvärda.

Har fått tips av en kompis om E8400 och jag tycker den verkar vara väldigt prisvärd och snabb. Problemet är nu att hitta ett moderkort som passar mina behov, jag blir inte klok på alla olika som finns och jag känner att jag har en del omöjliga krav:

  • Tre nätverksportar totalt, har två PCI-kort men tänkte att man ju iallfall kan köpa ett moderkort med minst två nätverksportar.

  • Ska funka med mitt GeForce 8800GT som har PCI-E 2.0, har läst lite snabbt om att vissa moderkort kan ha problem med det.

  • Skulle gärna vilja ha två IDE-kanaler, det här kravet känns dock svårast att få till då det verkar vara standard med bara en kanal nu för tiden. I värsta fall kan jag ju köpa en SATA-brännare men jag slipper ju helst. Vill inte heller gå tillbaka till gamla moderkort enbart för det här kravet utan vill ha moderna grejer.

SLI är helt oviktigt, det känns som att jag hellre tar fler vanliga portar än en extra PCI-E x16 men det stör ju inte direkt heller om det finns en extra port.

Sen när det gäller minnen: jag har läst att man ganska lätt kan klocka en E8400 upp till nästan 3GHz och det tycker jag låter trevligt men hur snabba/vilka minnen ska man ha för att det ska funka bra? Hade tänkt att det är lika bra att fläska på med 4GB när man ändå håller på.

Vore jättetrevligt om nån kunde hjälpa till lite, tack på förhand

Några kort jag hittat som verkar intressanta, ni får gärna säga nått om dom.
Gigabyte GA-EP45-DS3
Asus P5B Premium Vista Edition Har nån flashig LCD-skärm
Asus P5Q-E Verkar nytt och har en massa trevliga funktioner.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Asus P5B Premium Vista Edition har ett gammalt chips

kan inget om p45 så ingen aning om de två mb

pc2 6400 minnena är bra=)
märket som är mest inne just nu är vell corsair.

3ghz är orginalklocken på e8400 du menar säkert 4ghz

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

P45 efterträder P35 i det marknadssegmentet, dock är tillgängligheten på dem inte god ännu då det precis är nylanserat.
Dock har inte P45 någon fördel att stödja nyare processorer än P35. P35 duger alltså rätt bra ändå, blir ändå byte av moderkort när man väl vill gå över till Nehalem-arkitekturen.

P965 (som P5B har) är generationen före P35. Det är för gammalt att välja idag.

Det var bra länge sen jag såg till något moderkort med 2 st PATA-kanaler. Det finns ju konvertera så man kan använda sådana hårddiskar på SATA. Men i Sverige kostar de rätt mycket och kan ju lika gärna vara bra att investera i en ny SATA-brännare?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Brännare med sata är också inte speciellt dyra, denna är en utav de nyaste som jag köpte till min nya rigg för ett par veckor sedan, kostnad: 291:- på Inet.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Jag håller också faktiskt på o kliver över från AMD till Intel och samma processor som du. Har precis köpt Gigabyte DS3:an men har inte fått processorn än så kan inte berätta mer om kortet. Förutom att jag läst väldigt mycket om det och det ska vara ett kanonkort.
E-8400 kan du nog minst få upp till 3.5 ghz med originalkylning....

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Testpilot

Aqualize: Så Asus P5B Premium Vista Edition är inget att satsa på? har du något konkret tips på ett moderkort för runt 1000kr? två nätverksportar är nog det viktigaste, upptäckte även jag att SATA-brännare är fullt överkomliga så det blir inget problem
Självklart sak det funka med mitt 8800GT också, det var väl nått Gigabytemoderkort som hade problem med det?
Är båda dom andra korten bra?

Aha, den går i 3GHz som standard, är helt bortkollrad jag

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Ett Intel pro/1000 PT (pci-express x1) kort är ju också överkomligt.
Men söker du 2 LAN-portar och modernt chipset (P35, X38, P45, X48 samt nvidia 700-serien) så får du välja på de här
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s18987544&o=produkt_pri...
(filtrerat och klart, maxpris 1500 kr).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderar P5K. Jag har kört det i ca ett år nu och det funkar kanon bra! klockar finfint med!

Permalänk
Medlem

Gigabyte EP35 DS4 är mycket bra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Gigabyte EP35 DS4 är mycket bra.

Jajjamänn

Visa signatur

*.*

Permalänk
Testpilot

Nu har jag bestämt mig, tar och köper ett Asus P5Q-E. Komplett skriver "76 st. 2008-06-11 (Bekräftad)" så man tycker ju att jag borde få ett av dom när dom kommer in.

Tack för all hjälp, är väldigt rörigt med allt nytt när man sitter på gamla grejer. Hade funderat att "gå upp" till AM2 men tyckte att dom inte verkade vara så jättebra ändå, bra att det finns andra som har koll på läget.

Har ju inte ens DDR2-minnen nu så det blir ruskigt dyrt att uppgradera en sån här gammal dator. Köpte min processor i oktober förra året och var tvungen att importera från nån skum butik i Tyskland för att alla svenska butiker hade slutat med s939

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Rekommenderar P5K. Jag har kört det i ca ett år nu och det funkar kanon bra! klockar finfint med!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Gigabyte EP35 DS4 är mycket bra.

Men inget av dem har 2 nätverksportar som trådskaparen efterfrågade. Det är väl rätt meningslöst att rekommendera ett moderkort bara för man äger det trotts att det inte uppfyller önskemålen från frågeställaren.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Nu har jag bestämt mig, tar och köper ett Asus P5Q-E. Komplett skriver "76 st. 2008-06-11 (Bekräftad)" så man tycker ju att jag borde få ett av dom när dom kommer in.

Tack för all hjälp, är väldigt rörigt med allt nytt när man sitter på gamla grejer. Hade funderat att "gå upp" till AM2 men tyckte att dom inte verkade vara så jättebra ändå, bra att det finns andra som har koll på läget.

Har ju inte ens DDR2-minnen nu så det blir ruskigt dyrt att uppgradera en sån här gammal dator. Köpte min processor i oktober förra året och var tvungen att importera från nån skum butik i Tyskland för att alla svenska butiker hade slutat med s939

notera dock att det bara är en IDE kanal på på p5q-e
men sata brännare är ju billiga.

ang ddr2 minnen så räcker det ju med 358 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86434

Permalänk
Testpilot

Har i princip gett upp tanken om att få två IDE-kanaler då det verkar vara ute nu för tiden, beställde en optiarc-brännare då jag redan hade en IDE-variant av just det märket och var nöjd med den.

Angående minnena så beställde jag några billiga Kingston, antar att det inte kan vara helt åt helvette.
http://www.dustinhome.se/pd_5010127337.aspx?

I samma veva passade jag på att köpa ett nytt nätagg då mitt är lite klent och utdaterat, blev ett CORSAIR TX 650W som verkade najs.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsat på ett snygg litet P45 från antingen Gigabyte eller Asus, tillsammans med ett par 6400minnen från corsair(med kylning och märkning).

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Har i princip gett upp tanken om att få två IDE-kanaler då det verkar vara ute nu för tiden, beställde en optiarc-brännare då jag redan hade en IDE-variant av just det märket och var nöjd med den.

Angående minnena så beställde jag några billiga Kingston, antar att det inte kan vara helt åt helvette.
http://www.dustinhome.se/pd_5010127337.aspx?

I samma veva passade jag på att köpa ett nytt nätagg då mitt är lite klent och utdaterat, blev ett CORSAIR TX 650W som verkade najs.

lite överdrivet nätagg hade lätt räckt med corsairs 520W
minnena lär fungera bra även om corsairs motsvarighet är populärare.

Permalänk
Inaktiv

P5Q-e ser onekligen attraktiv ut, men sen har ju detta med att köpa de första revisionerna av ett moderkort. Är skeptiskt Asus moderkorten, pga de problem jag har haft med mitt P5N-E SLI.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
lite överdrivet nätagg hade lätt räckt med corsairs 520W
minnena lär fungera bra även om corsairs motsvarighet är populärare.

520-versionen var lite dyrare och jag tänkte att om jag köper ett nytt så kanske det skulle räcka ett tag så man slipper köpa nytt nästa gång jag uppgraderar grafikkort eller så.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
520-versionen var lite dyrare och jag tänkte att om jag köper ett nytt så kanske det skulle räcka ett tag så man slipper köpa nytt nästa gång jag uppgraderar grafikkort eller så.

ok.
finns väll ingen nackdel att köra ett nätagg på halvfart.

Permalänk
Testpilot

Nu har jag ett P5Q DELUXE på väg istället då Komplett verkar ha svårt att hålla sina leveransdatum. Tack vet jag Dustin, där får man alltid snabb service

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

<taggar för jag är inne på samma bana själv>