Permalänk
Medlem

Val av moderkort?

Hejsan allesammans.

Nu är det min tur att göra en uppgradering av burken.
Har valt ut alla komponenter förutom vilket moderkort jag ska välja.
Har haft dålig koll på moderkort den senaste tiden.

Men jag kommer köra AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ (eller högre) på AM2-socketen. Men söker gärna ett moderkort som klarar AM2+ för eventuell framtida uppgradering av processor. Om jag förstått det rätt som är AM2+ -moderkortet bakåtkompitabla med AM2-processorer?

Grafikkortet kommer till största sannolikhet bli 9800GX2, med tanke på prissänkningarna.

Så frågan är, vilket moderkort passar lämpligast för dessa komponenter?
Ge mig gärna argument till varför, positiva och negativa åsikter för valet av moderkort också. Som sagt, har dålig koll på dagens moderkort.

Tack på förhand!

/Poison

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

Ska du ha DDR 2 lr 3?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
Ska du ha DDR 2 lr 3?

Bra fråga. Fungerar AM2+ tillsammans med en dual-core processor ihop med DDR3?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Du får Mer Gigabajt per krona om du kör på DDR2 och DDR3 ger inte mycket mer prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Asus ftw 790chipset då

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
Asus ftw 790chipset då

Varför just Asus? Finns flera andra tillverkade som har 790 chipset.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Varför just Asus? Finns flera andra tillverkade som har 790 chipset.

Här har du några andra 790 brädor.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v882#rparams=k=s2008611...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DFILUT79...

http://www.pixmania.com/se/se/756829/art/sapphire-technology/...

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kör på Bredbands DFI moderkort där så kan det inte gå fel. Framtidssäkert och klockvänligt om du nu vill testa på sånt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner