Permalänk
Medlem

Q6600 toppar 71c efter 2 min i orthos

så här ser det ut när jag trycker på START knappen i orthos efter ca 2 min

CPU --------- 55C
CPU 1/ kärn 1 67C
CPU 1/ kärn 2 71C
CPU 1/ Kärn 3 67C
CPU 1/ kärn 4 67C

Jag använder Everest ultimate edition för att ta reda på temperaturer.

Jag har inte klockat och jag använder orginal kylare, är det normalt eller är något fel?

Permalänk
Medlem

Det är för högt.

Provat montera om kylaren och ha rätt mängd kylpasta?

Permalänk
Medlem

hur många grader är normalt?

Kan det va så att jag lagt för mycket kylpasta?

Permalänk
Medlem

det varierar lite, man har för mig min, oklockad o med stockkylare, hamnade på betydligt lägre, 45-55, i load om jag inte missminner mig.

Provade nämligen att klocka upp till 3 med stockkylaren o kommer ihåg att tempen var rätt bra då med, ~65 i load.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är för högt.

Nu ska vi inte förhasta oss. Har du en källa på att 71C är för mycket? Min E6600 har gått i 70-75C när den foldar väldigt länge nu...
För övrigt finns det inga vanliga spel eller program (förutom folding) som gör processorn så varm som Orthos.

Över 70C är inte normalt oklockat. I de flesta fall där Intelprocessorer (775) går varma beror det på felmontering av kylaren (hata pushpins). Den ska sitta stenhårt!

Permalänk
Medlem

Är det kanske för att jag lagt för mycket kylpasta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Nu ska vi inte förhasta oss. Har du en källa på att 71C är för mycket?[---]

Över 70C är inte normalt oklockat. ][---]

Hur ska du ha det? Förhastar jag mig eller har jag rätt i att det är för högt?

Som källa använde jag som skrivet min egen CPU, en Q66.

Vidare har jag ingen insikt i hur en dous temps "ska" se ut, så jag kan inte säga något om dina temps, speciellt inte när jag inte vet huruvida du klockat eller ej heller.

Edit: Ja, har du för mycket kylpasta kan det också orsaka för höga temps. Läs FAQen om kylpasta, där finns en del nyttiga tips. Men viktigare är att du provar dig fram till rätt mängd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hur ska du ha det? Förhastar jag mig eller har jag rätt i att det är för högt?

Min klock står i sign.
Det är inte för högt enligt mig, men det behöver väl inte betyda att det är normalt för hans setup, eller hur?

Permalänk
Medlem

Måste tacka dig CSM101

Jag tog bort min gammla kylpasta med aceton och lade till en ny, satte på datorn och kollade temperaturen. Otroligt, den ligger på 43-45 idle och 60-63 load. Mycket bättre, är nöjd nu. Men det kommer säkert bli bättre senare när kylpastan känner sig hemma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Min klock står i sign.
Det är inte för högt enligt mig, men det behöver väl inte betyda att det är normalt för hans setup, eller hur?

Okej. Jag kan fortfarande inte säga något om dina temps eftersom jag saknar den erfarenheten om Duos.

Däremot har jag erfarenhet av Q66 och tydligen så var det för högt då TS ändå lyckades sänka tempsen så mycket så enkelt.

Vidare var frågan om hur du ville ha det huruvida jag hade fel eller rätt när du i ditt inlägg både gick emot och med mitt påstående.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bioxxx
Måste tacka dig CSM101

Jag tog bort min gammla kylpasta med aceton och lade till en ny, satte på datorn och kollade temperaturen. Otroligt, den ligger på 43-45 idle och 60-63 load. Mycket bättre, är nöjd nu. Men det kommer säkert bli bättre senare när kylpastan känner sig hemma

Grattis, men prova montera om med annan mängd pasta, skulle gå o få ner tempsen mer om du verkligen ger dig fan på det.

Permalänk
Medlem

71 i load för en Q6600 ligger väl på gränsen på vad som är rekommenderat, men dom ska klara av 80'C har jag för mig (100'C?). Samt att du använder orginal kylarn, med dålig ventilation i chassit så kan 71'C vara normalt i load.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Nu ska vi inte förhasta oss. Har du en källa på att 71C är för mycket? Min E6600 har gått i 70-75C när den foldar väldigt länge nu...
För övrigt finns det inga vanliga spel eller program (förutom folding) som gör processorn så varm som Orthos.

Över 70C är inte normalt oklockat. I de flesta fall där Intelprocessorer (775) går varma beror det på felmontering av kylaren (hata pushpins). Den ska sitta stenhårt!

Här är en källa: http://download.intel.com/design/processor/datashts/31559205....

Läs kapitel 5.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma temps när jag körde med stock kylaren. Nu har jag istället klockat min q66 till 3.1 ghz och kör orthos i flera timmar utan att spräcka 60 grader.

Permalänk
Medlem

Jag kör min q6600 @ 3Ghz rev b3 i ca: 75, 75, 70, 68 enligt coretemp efter att prime stått på i 3 timmar... dock så har jag ca 36-38 grader i rumstemperatur under sommaren..
Tuniq tower med fläkten på det absolut lägsta varvtalet.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]