Permalänk
Medlem

Överklockning q6600

Tjena,

de så att jag precis överklockat min q6600 (första gången jag överklockar processor) och jag undrar bara om jag gjort helt rätt

Vad jag gjorde va att jag gick in i bios och sedan bus speed till 290 vilket gjorde att min cpu kom upp till ungefär 2,61 mhz och sedan så ändra jag på cpu volt settings, från Normal till 1,3xxxx nånting , ser detta bra ut?

Har använt CPU-Z för att kolla upp min cpu, och den kommer upp till 2610 mhz när datorn anstränger sig, vilket ser bra ut :D. Och på core voltage står det 1,264 V.

Vill bara veta om jag gjort rätt och om det går bra att använda stock kylaren? jag tänkte bara klocka till 2,66 mhz med stock kylaren om det går bra alltså?

Så kom med all möjliga svar så e jag tacksam

Permalänk
Medlem

Klockade själv till 3 med stockkylaren.

Använd dig av något stressprogram för att testa stabiliteten på datorn. Tex prime 95, orthos (stavning) OCCP etc.

Men jag gjorde som så att jag höjde fsb till det jag ville ha sakta o varje gång jag märkte att datorn blev instabil mellan varven, ökade jag vcore.

Edit: varför höjde du vcore för? Var det för att datorn inte var stabil eller höjde du bara för att?

Permalänk
Medlem

Vcore är väll hur mycket volt cpu:n drar va? isåfall varför visar programmet CPU-z core voltage 1.264 V när jag valde 1.3xxx i bios?

så om jag har rätt så är Vcore = core voltage = hur mkt volt cpu:n drar ??

förlåt, men jag e nybörjare somsagt

Och vad menas med instabil att datorn fryser o sånt eller?

Permalänk
Medlem

BIOS visar lite fel(?) jämfört med CPU-Z.

Vcore är ungefär det du skriver ja.

Instabil dator är en dator som inte fungerar rätt. Det kan vara hängningar, BSOD, omstarter etc.

Permalänk
Medlem

En sak till bara, har 4gb DDR2-800 ram minne, varför står det "Max Bandwith PC2-6400 (400 MHZ)" i CPU-Z ?? , ska det inte vara 800 MHz max bandwith?

Permalänk

Nej för att DDR2 hinner med två cykler, så 400mhz är rätt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Hur mycket har du höjt din Vcore? Jag klockade min till 3 ghz utan att röra Vcore. Sen på 3.1 ghz har jag höjt den med 0.03 eller något. Med din lilla clock tror jag knappast att du behöver höja Vcore.