Permalänk
Medlem

Vad kan man kyla passivt?

Tjenare.

Kan man kyla allt i en dator passivt helt säkert? Om jag t.ex sätter ett par heatpipes på processorn som leder ut till en stor kylfläns utanför datorn, kan processorn få sig en kyss av statisk elektricitet om jag kommer åt flänsen? Eller kanske vice versa?

Detta borde väl gälla för nätaggregat i alla fall?

Jag är bara lite nyfiken på vad som går att kyla passivt helt säkert. Det är ju lite svårt att isolera om kylflänsen t.ex är en vägg. Dessutom så måste ju kylflänsen vara öppen för att kunna ge ifrån sig värmen som den har absorberat.

Inte värt att börja med ett sådant bygge om man måste ge livet till.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Sötast

För att kyla passivt så är det helt enkelt att köpa produkter som körs svalare.

T.ex en laptop processor med stor kylfläns möjligtvis nerklockad.

Permalänk
Medlem

Allt...

CPU: köper du tex en TRUE så kan du till o med köra en stock-quad passivt (gjort det själv).

GPU kan du byta ut kylaren mot tex Accelero lr vad de heter.

Öppna lådan och du kan kanske till o med slippa ha några chassifläktar.

Nätagget vet jag dock inte, har för mig det finns passivt kylda sådana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
För att kyla passivt så är det helt enkelt att köpa produkter som körs svalare.

T.ex en laptop processor med stor kylfläns möjligtvis nerklockad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Allt...

CPU: köper du tex en TRUE så kan du till o med köra en stock-quad passivt (gjort det själv).

GPU kan du byta ut kylaren mot tex Accelero lr vad de heter.

Öppna lådan och du kan kanske till o med slippa ha några chassifläktar.

Nätagget vet jag dock inte, har för mig det finns passivt kylda sådana.

Jag menar om det går att kyla passivt utan att få eller ge en stöt och skada sig själv eller komponenter om man kommer i kontakt med kylflänsen.

Förklarade jag verkligen så dåligt? Fy på mig.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag menar om det går att kyla passivt utan att få eller ge en stöt och skada sig själv eller komponenter om man kommer i kontakt med kylflänsen.

Förklarade jag verkligen så dåligt? Fy på mig.

Varför skulle det inte gå? Exemplena jag gav måste väl ändå ha gett svaret på frågan

Men förtydligande: ja det går att kyla passivt utan att få stötar eller något.

Men du kanske fundrar på att köra med hemmabygge hela vägen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Varför skulle det inte gå? Exemplena jag gav måste väl ändå ha gett svaret på frågan

Men förtydligande: ja det går att kyla passivt utan att få stötar eller något.

Men du kanske fundrar på att köra med hemmabygge hela vägen?

Öppna nätagget och byta ut kylflänsarna mot skitstora flänsar. Vad händer om man nuddar flänsarna i drift? Likaså en processor. Vad händer om man nuddar cpukylflänsen i drift?

Känns ju lite meningslöst att använda statiskt armband när man monterar cpun om man inte behöver det när man nuddar kylflänsen.

Sånna tankar/frågor är det jag funderar på.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Asså...
Nätagget tänker jag inte uttala mig nåt om.

Däremot har jag som sagt kört med passiv kylare p CPU och det händer ju inget om du tar på det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Asså...
Nätagget tänker jag inte uttala mig nåt om.

Däremot har jag som sagt kört med passiv kylare p CPU och det händer ju inget om du tar på det...

Ok. Du kanske inte var uppladdad med statisk elektricitet när du tog. Därför hände inget. Hur vet vi om det inte kan hända om man är uppladdad? Eller är du helt säker på att inget händer på grund av någon fysiklag eller liknande? Skulle vara trevligt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag kan hoppa runt i polyesterkläder och ta på min kylfläns utan att något händer. Aldrig fått en stöt av CPUkylaren.

Inte från någon datordel alls nu när jag tänker efter, varken när jag kört med armband eller utan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag kan hoppa runt i polyesterkläder och ta på min kylfläns utan att något händer. Aldrig fått en stöt av CPUkylaren.

Inte från någon datordel alls nu när jag tänker efter, varken när jag kört med armband eller utan.

*sarkasm* Du har för mycket pengar... *sarkasm*

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
*sarkasm* Du har för mycket pengar... *sarkasm*

Qué?

Permalänk
Medlem

Annars så har ju Zalman chassin som är som en jättestor kylfläns med heatpipes överallt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

om du sätter på större flänsar i nätagget se bara till så de inte rör vid nåt strömförande, och har lite basic kunskap ang starkström (230v) och greja med sladden utdragen såklart:P

att röra på kylflänsarna ska väl inte vara skadligt för datorn, det är väl när du plockar ur och i tex processorn och du rör vid "pins" du kan skada elektroniken, rätta mej gärna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Annars så har ju Zalman chassin som är som en jättestor kylfläns med heatpipes överallt.

Ja det är sant!
Då är det ganska lugnt med processorn och grafikkortet alltså.

Bara nätaggregatet kvar som jag är lite osäker på.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Agget går bra att kyla passivt, dom gäller att lossa transistorerna som sitter i kylflänsarna i agget först, löda på kablar och sätta transistorerna på större flänsar och utanför chassi.

Transistorerna har en plastbricka mot kylaren och den ska vara på andra med, annars kortis.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Är du tillräckligt uppladdad så tror jag inte att det spelar någon roll vart du tar i datorn, själv så har jag lyckats starta om (kortsluta) bara genom att ta i ett chassi.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ja det är sant!
Då är det ganska lugnt med processorn och grafikkortet alltså.

Bara nätaggregatet kvar som jag är lite osäker på.

Finns inbyggt nätagg i tnn 300 och tnn 500, de är inte så många watt men ska du köra passivt bör det va energisnålt. Ska du köra med annat chassi kan du använda Silverstone ST30NF, schythe ororchi är den bästa kylflänsen passivt men är för stor för de flesta lådor. Om du kan skada datorn via statisk elektricitet från handen kan jag inte svara på, men fläkt eller inte borde inte ha något med det att göra.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Annars kan du köpa en psu som är passivt kyld som denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=233506

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekomendera att köra med öppet nätagg iaf, inte för att det kommer att lägga av om du rör det utan för att du kan lägga av (dö). Köp ett nätagg som är passift från början istället.

Permalänk

du kan ju kolla på denna Modd

Visa signatur

amd 5000+,xfx Geforce 8600gt,4gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Agget går bra att kyla passivt, dom gäller att lossa transistorerna som sitter i kylflänsarna i agget först, löda på kablar och sätta transistorerna på större flänsar och utanför chassi.

Transistorerna har en plastbricka mot kylaren och den ska vara på andra med, annars kortis.

Att göra så kan vara riskabelt. Nätagget är switchat, det är ganska höga effekter som man slår av och på med >20kHz. Med långa sladdar får man antenner som kan störa ut både nätagget självt och andra apparater.

Man ska inte göra modifikationer på nätagg om man inte är erfaren. Det kan vara riskabelt för både dator och för sitt eget liv. Det finns passivt kylda att köpa!

Permalänk
Medlem

Mcubed, hush och zahlman? har chassin som är gjorda för helt passiv kylning. Burken i min signatur är ju tex helt passiv. Håller på att bygga en HTPC nu som också den blir helt passiv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Att göra så kan vara riskabelt. Nätagget är switchat, det är ganska höga effekter som man slår av och på med >20kHz. Med långa sladdar får man antenner som kan störa ut både nätagget självt och andra apparater.

Man ska inte göra modifikationer på nätagg om man inte är erfaren. Det kan vara riskabelt för både dator och för sitt eget liv. Det finns passivt kylda att köpa!

Precis. Nätagget bör man nog inte röra. Väldigt höga spänningar i det ju. Det bästa är att köpa ett passivt eller en med tyst fläkt från början. Gärna ett effektivt nätagg (80plus eller 90plus om det kommer) eftersom det då ger ifrån sig mindre värme.

Men, Leedow, andra delar i datorn kan ju modifiera som du vill. Det är ingen risk för esd om du nuddar kylflänsarna - speciellt inte om de sitter ihop med chassit. Du skulle kunna köra chassit till en enda stor kylfläns om du vill och dra heatpipes från cpu/gpu:n till chassit. Men man kanske bör ha en fläkt som för ut lite värme från lådan ändå men det behöver ju inte låta så mycket om den går på lågt varvtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Varför skulle passiv kylning bidra till mer statisk elektricitet? Så är inte fallet under normala omständigheter. Snarare tvärt om; luft som rör sig fort kan ge upphov till statisk elektricitet. Har du heat-pipes utanför datorn så är det inga problem eftersom dessa leder ström och gott kan ha kontakt med chassit, vilket effektivt "jordar" hela kylningen - till skillnad från vanligt monterade flänsar.

Och ja, du kan kyla precis allt passivt. Det är en fråga om temperaturskillnader och area.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."