Datorbutiken i finansiell kris

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att se att det finns dom här som vill att vi alla skall stoppa huvudet ner i sanden...En Svensk Tiger....:up:

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ska man kanske avbeställa grafikkortet, cpu'n och HD'n som man beställde igår?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Har handlat hos Datorbutiken i 4 år( för stora belopp) och måste säga att jag är väldigt nöjd med allt dom gjort. Deras priser är väldigt bra och deras support har funkat fint genom åren. Jag är väldigt förvånad och hoppas dom reder ut denna situationen. GL Db

Permalänk
Medlem

ah då var det sant då trots allt Riktigt tråkigt faktiskt dom var ju bra när dom hade saker på lager, bra priser å bra leveranser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Att en så stor sajt som Swec hänger ut sådana här obekräftade rykten som nyhet lär knappast vara till DB's eller swecs fördel.

De skriver ju att de har en _säker_källa.
Då är det väl ingen nackdel iaf för swecmedlemmar?
Eller är det bättre att tiga och låta folk betala in
tusentals kronor utan vetskapen om detta?

Tänk om de skulle kursa och det framkom att swec
visste om deras problem, vilket ramaskri det skulle
bli.

Att företag som har kända ekonomiska problem
publiceras i media tillhör vanligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Att en så stor sajt som Swec hänger ut sådana här obekräftade rykten som nyhet lär knappast vara till DB's eller swecs fördel.

Att det går dåligt är åtminstone ganska välkänt (och publikt): http://www.allabolag.se/5565772547/bokslut
Visserligen gamla siffror nu, men om det inte vänt så ser det ju illa ut.

Observera att jag inte skriver detta för SweClockers, så att säga... talar enbart för mig själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Alltid gillat komplett mest, men konkurens är ju aldrig fel ändå.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Tror att telefonerna kommer att gå varma imorgon när kundtjänst öppnar vid 09:00... Bland annat jag vill veta vad som händer med pengarna jag bör få tillbaka för min order jag annullerade idag, vill ju ha dom snabbt (först och främst vill jag veta att jag kommer att få tillbaka dom) så att jag kan köpa ifrån någon annan återförsäljare. Lär ju inte bli ngn ny dator ifall jag blir blåst på ett fem femsiffrigt belopp här....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
HAHAHAHAHA!!

Äntligen går det åt helvete för de miffona!

Har du nåt emot dom eller?

hur blir det med garantier om dom konkar?

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem

Har db blivit spritt språngande galna ? Hutlösa priser de har på sin "galna" utförsäljning...nu fattar jag ingenting.
https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/ListingFrame.aspx?...

Jaja, får hoppas de ordnar upp saker, men börjar det med sånt här känns graven inte långt borta tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Har du nåt emot dom eller?

hur blir det med garantier om dom konkar?

Då får man vända sig till deras leverantör alt. tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Har du nåt emot dom eller?

hur blir det med garantier om dom konkar?

Han jobbar förmodligen på en konkurrerande firma :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
De skriver ju att de har en _säker_källa.
Då är det väl ingen nackdel iaf för swecmedlemmar?
Eller är det bättre att tiga och låta folk betala in
tusentals kronor utan vetskapen om detta?

Tänk om de skulle kursa och det framkom att swec
visste om deras problem, vilket ramaskri det skulle
bli.

Att företag som har kända ekonomiska problem
publiceras i media tillhör vanligheten.

Nej naturligtvis är det fördel för oss läsare här att få relevant information om vad som händer ute i världen, det är ju en av huvuduppgifterna som Sweclockers har.
Att sedan en eller annan moralkärring får förstoppning av detta och börjar vifta med pekpinnen, är mindre relevant.

Ditt scenario med förbetalda varor och en konkurs, hade inte blivigt vackert.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com vs komplett.se

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=7&ftgnamn1=Datorbutik...

Har trot att datorbutiken bara hade lite i lager nu när det var sommar för då har ju alla semester. Fast iof så har dom väldigt lite i lager. Dom hade ju nyligen lagerrensning där också :/

Permalänk

Är det någon som kan ge svar på hur det blir om man har förbetalt en vara sen går bolaget i konkurs?

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

inte alls överaskad.

beställde ett moderkort och hårddisk för ett par veckor sedan. leveransen sköts fram hela tiden, till slut skickade jag flera mail till supporten och undrade vad de sysslade med. Fick inga svar. Abveställde order, och en vecka senare fick jag svar på mina mail...

tycker att det är väldigt synd, då DB brukade vara en av mina favoritbutiker. Får väl se till att bränna bonuspoängen som man har innan de konkar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Att det går dåligt är åtminstone ganska välkänt (och publikt): http://www.allabolag.se/5565772547/bokslut
Visserligen gamla siffror nu, men om det inte vänt så ser det ju illa ut.

Observera att jag inte skriver detta för SweClockers, så att säga... talar enbart för mig själv.

Siffrorna där berättar för mej att omsättningen sjunkit, men även att soliditeten och kassalikviditeten ökat från 2005 till 2006, finns inget där att dra några höga växlar på imo eftersom det inte säger speciellt mycket..
Det anmärkningsvärda vore isf att personalkostnaderna ökat och att omsättningen sjunkit.
Det skulle däremot vara intressant att se redovisningarna efter 2006 om man nu skulle bedömma något efter boksluten.

*Edit*
Hittade en ansökan om betalningsföreläggande daterat 2008-03-12 (ANSÖKAN BET FÖREL (APSIS SWEDEN AB, 5566155437) vilket tydligen drogs tillbaks 2008-04-02 (ANSÖKAN ÅTERKALLAD (APSIS SWEDEN AB, 5566155437) när jag kollade lite, dvs inga större mankemang ekonomiskt fram till april i år.
http://www.emfas.se/company/G03255348/4
2008-04-25 D&B PAYDEX (80 => 79)

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

Datorbutiken.com är min favorit butik för att handla datagrejer på, hoppas värkligen att dom inte går i konkurs

Det är för mycket folk som handlar på komplett.se tycker det är synd, vill ni värkligen förlora den ända vettiga konkurenten så priserna kan gå upp?

Permalänk

inte förvånad! har misstänkt detta länge. har väntat på en cpu kylare och ett grafikkort där i 3 månader! skickade till suporten som påstod att det var lite på lager under sommaren

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

DB var även den butik där jag köpte min första egna dator, så de har lite sentimental värde för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
HAHAHAHAHA!!

Äntligen går det åt helvete för de miffona!

Så du tycker det är bra med minskad konkurrens och färre aktörer på marknaden?

Jag har 50+ genomförda ordrar hos dom och är en väldigt nöjd kund. Visst, lite lång kö i deras support mellan varven. Men den nackdelen får man ta om man tittar på priset i jämförelse med andra svenska aktörer anser jag.
Har även beställt via dom då jag byggt ihop datorer åt "kunder" samt bekanta, så dom är lite av min huvudleverantör.

Dom gångerna jag avbrutit min order hos db har alltid slutat bra, jag har fått mina pengar tillbaka på kortet inom en till två dagar. Så för er som redan avbrutit ordern. Ni kan nog med all säkerhet vara lugna då dom antagligen inte går i konkurs imorgon eller under resten av veckan med tanke på situationen.

Hoppas som många fler att dom tar sig ur denna svackan, då det gynnar marknaden och kunderna att dom är kvar. Sedan så är jag en trogen kund där så det vore trist om mina bonuspoäng osv skulle försvinna.

Permalänk
Medlem

Har som många andra alltid handlat på DB,utom när varan jag vill ha inte ens ingår i deras sortiment. Deras suport och garanti ärenden har för mig alltid fungerat felfritt. Om detta nu stämmer så är det verkligen tråkigt Hoppas det isåfall reder ut sig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
hmm DB älska

Intel core 2 duo E8500
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE8500R

mot komplett.se

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344771

alltid nått

Räknar du in frakt och sånt? vilken blir billigast med frakt?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
Ska man kanske avbeställa grafikkortet, cpu'n och HD'n som man beställde igår?

- Det finns absolut ingen anledning att göra det...

Permalänk
Medlem

komplett har alltid vara svindyra med frakt, db vinner alltid lätt

Permalänk
Medlem

Jag har handlat ifrån Datorbutiken en gång.. aldrig mer. Någon sade inkompetent personal, jag håller med. Kanske hade jag bara otur vem vet?
Men det fick mig iallafall att byta inköpsbutik för datorer till komplett

Ändå tycker jag det är synd om Datorbutiken skulle konka. Konkurrensen behövs och dom har väldigt bra priser.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Tycker Datorbutiken blivit sämre på sista tiden så jag har börjat köpa allt från komplett och jag är nöjd ^^

Datorbutiken är värdelösa ja betalar gärna nå hundring mer för bättre service...

Permalänk

synd att det går dåligt, brukar handla där. Är ju bara 10min till hämt shopen. Beställer man innan kl12 kan man ju hämta samma dag.

Visa signatur

ASUS P5B plus | Intel Q6600 | 4GB DDr2 | Ati 4850

Permalänk

Tycker Det är lite synd om dom skulle lägga ner dom har alltid bra priser. Bra support, har aldrig haft problem med dom tänker absolut inte sluta handla där...

Visa signatur

ASUS sabertooth z97 Mark 1/Graffe GTX 670 OC/ I7 4790 Corsair H100i ! /16 GB Corsair vengeance Pro /HDD Crusial M500 240GB still windows /SSD 120x2 och 3,4TB lagring / DVD-RW Asus Bluray-brännare SATA Black / Fractal Design Define R4 Svart / XFX 1250 Pro nätagg /Skärm Benq EW2730 / Score Vantage ?

Permalänk
Medlem

Tycker datorbutiken är den butiken med bäst priser, köpt delar till mina två senaste datorer därifrån.

Dock använder jag webhallen och komplett ibland när priserna är lika, eftersom jag då kan hämta i deras hämtbutiker.

Hoppas de klarar denna svåra tiden och återhämtar sig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro