Futuremarks opartiskhet ifrågasatt

Permalänk
Melding Plague

Futuremarks opartiskhet ifrågasatt

I samband med ett test av VIA:s nya strömsnåla processor Nano upptäcktes tveksamheter i prestandatestprogrammet PCMark 2005. Resultaten kastar tvivel över utvecklarens opartiskhet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Om Futuremark skapat ett test som kör tester där AMD är starka och Intel är svaga så hade de inte alls blivit lika poppulära.
Användare från Intel är mycket känsligare för saker där de kanske märker att processorn inte är så snabb samt att Intel dominerar stort bland överklockare mm, de som just håller på med dessa typer av tester.

Vill man tjäna pengar så får man anpassa sig efter marknaden och titta på hur köparna ser ut

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om Futuremark skapat ett test som kör tester där AMD är starka och Intel är svaga så hade de inte alls blivit lika poppulära.
Användare från Intel är mycket känsligare för saker där de kanske märker att processorn inte är så snabb samt att Intel dominerar stort bland överklockare mm, de som just håller på med dessa typer av tester.

Vill man tjäna pengar så får man anpassa sig efter marknaden och titta på hur köparna ser ut

Men herregud.
PCMark 2005 lanserades ett år innan Conroe! Vilka processorer var mest använda hos "överklockare mm" och "de som just håller på med dessa typer av tester" innan Conroe? Jo, AMD Athlon 64.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

Futuremarks kommentar på det hela ska bli intressant att höra..

Permalänk
Medlem

Precis programmet är ju från 2005 och då var AMD herre på täppan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Men herregud.
PCMark 2005 lanserades ett år innan Conroe! Vilka processorer var mest använda hos "överklockare mm" och "de som just håller på med dessa typer av tester" innan Conroe? Jo, AMD Athlon 64.

Jo men intel har en hel del pengar med. Och det handlar inte om herre på täppan utan antalet användare samt ekonomi

Om programmerare som sitter och gör applikationer för att testa prestanda inte har koll eller inte har förklaringar vad som görs så borde de inte sitta och göra prestandatest.

Så vad jag kan se handlar kan det bero på två anledningar, antingen är det klantiga programmerare eller så är det medvetet och då finns det en orsak till det.

Säkerligen kommer det dyka upp någon "snygg" förklaring

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

--Text--
Säkerligen kommer det dyka upp någon "snygg" förklaring

Eller flera olika som dom gav i samband med uteblivet stöd för DX10.1.

1) Det beror på tidsbrist.
2) Det finns en arbetsgrupp med flera stora aktörer som röstade ned det.

Att dom inte ens bryr sig om att samordna sitt ljug, tycker jag är väldigt arrogant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

har futuremark någonsin haft rycktet att vara opartiska ????

Permalänk
Medlem

Oj oj oj...
Det här kan itne sluta väl för futuremark. Men om det nu verkligen stämmer så förtjänar de all skit som kommer komma flygandes.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Var ju ingen liten ökning heller 50% :0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
har futuremark någonsin haft rycktet att vara opartiska ????

Mm, det är inte precis första gången de blir anklagade för något i denna stilen.

Permalänk
Medlem

Ett stort lol får de av mig

Permalänk
Hjälpsam

Nu vill jag bara se Chris Crocker, dra en lans för Futuremark.
http://www.youtube.com/watch?v=kHmvkRoEowc&feature=related

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det här gör mig bara förbannad. Lägg ner allt testande med 3dmark o allt vad som kretsar kring dom om dom håller på såhär.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

gamla nyheter.. det var redan på 3dfx-tiden

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Angående diverse optimeringar för minne. Att bara ha olika kod för respektive processortyp är mycket märkligt, när ett företag gör en applikation så kompileras koden förmodligen identiskt för samma operativsystem.
Sett på något ställe att de valt och använda SSE2 istället för vanliga MOV eller likartad instruktion som normalt sett kompilatorn genererar vid kompilering.
Att skapa testkod som i princip aldrig används är inte speciellt meningsfullt.

här är ett exempel på kod när en användare verkligen optimerat med sse2
http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=50...

finns förmodligen andra sätt och trixa till det men det krävs en ansträgning från programmeraren och jag tror absolut inte detta beror på klantighet

Visa signatur

Permalänk

Fy vad fult... om det är sant.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd

Hehe, så det kan vara så att AMD är inte sämre än Intel utan tvärtom

Nåja, jag bryr min inte ett skit om Benchmark skit program... och bryr mig inte om vilken CPU är bäst heller för den delen förutom jag köper inget från myglare som det skriker om.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tja 3Dmark 1999 va kul i alla fall och en del andra som jag glömt namnet på så.

Edit: det roligaste va ju Final Reality från remedy. ( från 1997 )

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Angående diverse optimeringar för minne. Att bara ha olika kod för respektive processortyp är mycket märkligt, när ett företag gör en applikation så kompileras koden förmodligen identiskt för samma operativsystem.
Sett på något ställe att de valt och använda SSE2 istället för vanliga MOV eller likartad instruktion som normalt sett kompilatorn genererar vid kompilering.
Att skapa testkod som i princip aldrig används är inte speciellt meningsfullt.

här är ett exempel på kod när en användare verkligen optimerat med sse2
http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=50...

finns förmodligen andra sätt och trixa till det men det krävs en ansträgning från programmeraren och jag tror absolut inte detta beror på klantighet

Precis, felet är inte brist på optimeringar till alla processorer utan det omvända; optimeringar ö.h.t. Om jag ska välja ett datorsystem efter prestanda vill jag att siffrorna ska vara jämförbara med det program jag avser köra. Eftersom testprogrammet av naturliga skäl är helt okunnigt om vilka program jag avser köra är det bara grundfel att försöka optimera. Den förkrossande majoriteten av program är inte specialoptimerade för ev viss CPU utan bara kompilerad till den minsta allmänt förekommande gemensamma nämnaren, t.ex. i586, MMX, SSE eller x64 eller liknande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, så det kan vara så att AMD är inte sämre än Intel utan tvärtom

Nåja, jag bryr min inte ett skit om Benchmark skit program... och bryr mig inte om vilken CPU är bäst heller för den delen förutom jag köper inget från myglare som det skriker om.

Bryr mig inte så mycket om benchmarks heller men då recensenter ofta använder dessa program så leder det till en missvisande bild enligt denna nyhet och då drabbar det ju mig som konsument. oberoende av hur mycket jag gillar benchmarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men herregud.

Så vad har det med saken att göra? Det handlar fortfarande om att om att Via's cpu får bättre poäng om de byter CPUID på den. Spelar väl ingen roll vem som var "herre på täppan" när programmet släpptes. Det betyder ju bara att Intel började fuska redan då för att kunna ta över marknaden.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Får se nu om jag uppfattat detta rätt.

Om VIA processorn är neutral så händer ingenting, men om den klassas som en AMD så använder sig nog programmet av AMD 3DNow! optimeringar och om den identifieras som en Inteldator så använder den sig av SSE3 optimeringar.

Jag förstår inte problemet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Så vad har det med saken att göra? Det handlar fortfarande om att om att Via's cpu får bättre poäng om de byter CPUID på den. Spelar väl ingen roll vem som var "herre på täppan" när programmet släpptes. Det betyder ju bara att Intel började fuska redan då för att kunna ta över marknaden.

Jag håller absolut med, och har inte påstått (eller menat, åtminstone) något annat. Tvärt om, däremot!
Min poäng var att jag är småtrött på att gosh ska antingen hylla AMD, eller klaga på Intel (och dess användare) i var och varannan tråd, på olika vis. Här lät det lite som att Futuremark fuskar för att göra nördarna (som oftast körde AMD då!) glada.

Menar för övrigt inga hårda ord, ångrar inlägget lite nu i efterhand.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår inte problemet?

Problemet är att det inte är rimligt att programmet ska bete sig annorlunda bara för att du ändrade Vendor ID. Om processorn stöder t.ex. SSE3 så ska det förstås användas oavsett om processorn heter GenuineIntel eller inte. Det borde vara spöstraff på att använda sådan info istället för att kolla processorns features direkt. Enda undantag är om en viss CPU modell har någon bugg som behöver ett workaround.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Min poäng var att jag är småtrött på att gosh ska antingen hylla AMD, eller klaga på Intel (och dess användare) i var och varannan tråd, på olika vis. Här lät det lite som att Futuremark fuskar för att göra nördarna (som oftast körde AMD då!) glada.

jag hyllar inte AMD, jag förklarar hur processorerna fungerar.
Det kan uppfattas som att man hyllar AMD eftersom det är en kontrast till alla som hyllar Intel.

Vad jag själv är småtrött på är all hyllning till Intel som inte riktigt stämmer med verkligheten men det krävs en del kunskap för att förstå det. En processortillverkare som har så mycket pengar att de kan gössla med marknadsföring mm verkar inte ifrågsättas

Visa signatur

Permalänk

Äh, på västfronten intet nytt. Att de här programmen ger lite skeva resultat beroende på årgång och vilka fabrikat de testar är väl rätt gamla nyheter.

Permalänk
Medlem

Kazytoyo:

AMD införde stöd för SSE2 2003 och SSE3 2005 så det lär inte vara förklaringen till en skillnad mellan Intels och AMD:s processorer.

AMD:s 3DNow! infördes i K6 1998 innan Intel lanserade SSE(1) året efter.

Jag tvivlar på att de rapporterade skillnaderna beror på optimeringar för dessa intruktionsuppsättningar. Men om man verkligen anstänger sig att optimera koden för dessa så måste den optimeringen användas för alla processorer som har ett stöd för den. Allt annat måste betraktas som ett medvetet försök att favorisera en processortillverkare.

Jag vet inte vilka instruktionsuppsättningar Vias Nano stödjer men om ett kodavsnitt som körs inte stöds av aktuell processor så borde med all rimlighet programmet hänga sig. Vilket uppenbarligen inte är fallet här.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Men herregud.

körde duo2core intel cklockad till 2.34 bara, och org 2.13. körde nero vistion och komprimera om till dvd. körde samma sak med amd 4800+ och både med 2 gb ram. AMD va hela 15 min snabbare. förklara det för mej.
Det som visar säg i verkliga praktiken är sällan som dessa jävla tester.Tro fan Intel fuskar och betalar även för sådant här.AMD va övelägsna i ca 7 år. tog 5-10% av marknaden på den tiden typ?.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
körde duo2core intel cklockad till 2.34 bara, och org 2.13. körde nero vistion och komprimera om till dvd. körde samma sak med amd 4800+ och både med 2 gb ram. AMD va hela 15 min snabbare. förklara det för mej.
Det som visar säg i verkliga praktiken är sällan som dessa jävla tester.Tro fan Intel fuskar och betalar även för sådant här.AMD va övelägsna i ca 7 år. tog 5-10% av marknaden på den tiden typ?.

Var hårddiskarna identiska?