Permalänk

råka förstöra processorn?

hej jag råkade ta bort en pins från proccsorn den blev smutsig så en gick av när ja skulle rengöra den. den har många guldiga pins kvar påverkar detta min proccesor? kommer den inte att fungera nu lr vad nån som vet? det e en amd athlon processor

Permalänk
Avstängd

plockar du bort en pinne har du förstört processorn.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
plockar du bort en pinne har du förstört processorn.

Är inte helt säkert. Vissa pinnar kan vara blindgångare.
Pröva! Funkar det kan du skatta dig lycklig, skiter det sig så är det väl så.
Vet dock ej om fler komponenter skulle kunna ta skada av en trasig cpu, men det har jag svårt att tro.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt hörrudu, men jag undrar hur du gjorde för att slita av prollen på det sättet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du kunskaperna eller känner nån så kanske de går att löda dit den igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

En kille(säger inte hans namn) här på sweclockers köpte en trasig Opteron 185 för 200:- av mig, han påstår sig kunna laga processorn vilket jag tvivlar på. Två pinnar hade gått av på den så han fick den väldigt billigt annars hade jag slängt den. Han har lovat att höra av sig om han lyckas fixa den.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Bara o prova om den funkar, funkar den inte så provar du löda dit pinnen.
Skiter det sig har du ju ändå inte förlorat något då den skulle vara kass iaf.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle vara värt att kolla upp vad pinnen gör först. Det borde gå att kolla upp nånstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Kanske skulle vara värt att kolla upp vad pinnen gör först. Det borde gå att kolla upp nånstans.

Det finns dokumenterat i AMDs dokument "AM2 functional data sheet 31117", som tyvärr inte verkar gå att få tag på någonstans. Pinouts till deras andra sockets går att ladda ner direkt från deras sida, men de har inte släppt det för AM2 till allmänheten än. Fast MegaManX93 har iofs. inte skrivit vad han har för processor, så han kanske har en till socket 939, i vilket fall detta dokument listar allt man kan tänkas vilja veta om pinnarna på processorn.

Permalänk
Avstängd

OP verkar inte så intresserad då han inte kommit tillbaka för sitt svar. Men om det är en pin som inte är så känslig för störningar så kan man ju alltid sätta en avbruten nål eller nåt i sockelns hål för pinnen. Det ger inte optimal kontakt och fungerar nog inte om det är t.ex. en HTT-pin eller RAM-pin.

Men helt klart värt ett försök.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
OP verkar inte så intresserad då han inte kommit tillbaka för sitt svar. Men om det är en pin som inte är så känslig för störningar så kan man ju alltid sätta en avbruten nål eller nåt i sockelns hål för pinnen. Det ger inte optimal kontakt och fungerar nog inte om det är t.ex. en HTT-pin eller RAM-pin.

Men helt klart värt ett försök.

Som -Boris- mycket väl antyder så fungerar de just att sätta nån typ av pin i hålet/hålen. Optimalt å optimal, görs jobbet rätt så fungerar de klockrent. Man kan få småfila lite på ytan för att få proper kontakt.

Sen har vi ju blindgångar också. Minns att Intel's s478or har 2 av ~398 hehe

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter.nilsson83
Är inte helt säkert. Vissa pinnar kan vara blindgångare.

Vad har ni i era processorer?

Från; http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida
Blindgångare avser alla former av vapen, ammunition och bomber som använts men ej exploderat, eller bara exploderat delvis, och som därmed fortfarande riskerar att explodera.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

hehe vi har exploderande cpuer, min p4a fattas det 2 pin på, funkar bra endå.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo