Permalänk
Medlem

asus p5q-e crossfire fråga

Hej,Jag har läst mig till på komplett.se att asus p5q-e kan använda crossfire läget, då undrar jag bara kort och gott, eftersom "crossfire" gäller radeon kort, är jag bunden till att bara använda två grafikkort med radeon? eller kan man ta 2 st geforce?

Permalänk
Medlem

Crossfire = AMD/ATI
SLI = nVidia

Går alltså inte att kombinera med varandra eller köra ATI på nvidia kort (i crossfire/SLI) eller tvärtom.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Alltså du skriver förvirrande. det översta du skrivit vet jag redan, och klart ja fattar att ja inte kan mixa ett radeon och ett geforce. frågan var om jag är bunden till att jag bara kan köra med dubbla radeon kort till mitt asus p5q-e? eller går det köra två st geforce fast moderkortet är "crossfire".. du förstog nog inte va ja menade.

Permalänk
Avstängd

alltså p45/x48 p35/x38 är för ati kort,
medans som 750i är för geforce kort, det som tomjut skriv fattade jag helt och hållet.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Men jag kan väll köra ett single geforce kort på asus moderkort som är för crossfire? =S

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte köra SLI, alltså två stycken nvidia-kort, på ett moderkort som är gjort för crossfire.
Så kort och gott, vill du köra två grafikkort ihop på det moderkortet så är du bunden till AMD (Radeon).

Jag tyckte inte det var några problem att förstå tomjut.

EDIT: Ja, du kan köra ett singel nvidia-kort.

Visa signatur

Din dator är snabbare än min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob007
Alltså du skriver förvirrande. det översta du skrivit vet jag redan, och klart ja fattar att ja inte kan mixa ett radeon och ett geforce. frågan var om jag är bunden till att jag bara kan köra med dubbla radeon kort till mitt asus p5q-e? eller går det köra två st geforce fast moderkortet är "crossfire".. du förstog nog inte va ja menade.

Om du saktar ner och läser det jag skrivit så har du alla svaren.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Dina alternativ är:

1) Ett Radeon
2) Två Radeon i Crossfire
3) Tre Radeon i Crossfire
4) Ett GeForce

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

okej. tack för alla svaren, sorry har lite lätt svår läsförståelse..