Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Köpte min XPS M1330 i mars. Har under tiden haft problem med att den helt plötsligt, när man bara sitter o surfar så blir skärmen blå, en lång text visas med ett meddelande om att datorn måste avslutas pga. akuta problem, bla bla.
Vet inte vad det beror på, kanske att något överhettar i den?

Någon annan som upplevt samma problem eller har en enkel lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xWiKx
Köpte min XPS M1330 i mars. Har under tiden haft problem med att den helt plötsligt, när man bara sitter o surfar så blir skärmen blå, en lång text visas med ett meddelande om att datorn måste avslutas pga. akuta problem, bla bla.
Vet inte vad det beror på, kanske att något överhettar i den?

Någon annan som upplevt samma problem eller har en enkel lösning?

Hej,

Vilket sammanträffande!

Jag har sedan tidigare en stationär dator från dell (Dell Dimension 9200) och den har fungerat fint i ett och ett halvt år.

Nu igår så fick jag min XPS m1330 som jag tidigare skrev jag köpte två inlägg bak i tråden.

Under mindre än en halvtimme så har jag fått 3 (!!!) blåskärmar.
Vet ni vad detta kan bero på?
Kan det vara så att kanske ett minne som är sönder från början?

Edit:
Säkerligen. Gjorde en Bugcheck Analysis på en dmp-fil. Ser väl ut som ett minne måste vara skadat?

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - Instruktionen p "0x%08lx" refererade till m
innet p "0x%08lx". Det gick inte att utf ra en minnes tg rd. F ljande fel retur
nerades: The memory could not be "%s".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manzi
Hej,

Vilket sammanträffande!

Jag har sedan tidigare en stationär dator från dell (Dell Dimension 9200) och den har fungerat fint i ett och ett halvt år.

Nu igår så fick jag min XPS m1330 som jag tidigare skrev jag köpte två inlägg bak i tråden.

Under mindre än en halvtimme så har jag fått 3 (!!!) blåskärmar.
Vet ni vad detta kan bero på?
Kan det vara så att kanske ett minne som är sönder från början?

Edit:
Säkerligen. Gjorde en Bugcheck Analysis på en dmp-fil. Ser väl ut som ett minne måste vara skadat?

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - Instruktionen p "0x%08lx" refererade till m
innet p "0x%08lx". Det gick inte att utf ra en minnes tg rd. F ljande fel retur
nerades: The memory could not be "%s".

Ok, de känns inte bra iaf när det händer, det hände för mig också ca två min efter jag startat den för första gången.

Har uppdaterat BIOS och lite andra saker i den, gjorde en scan på systemet,(startade i BOOT-setup) och den hittade inget som var skadat. Scannade minnen och testade CPUer osv.

Men händer det en gång till så blir det till att kontakta Dell(vilket inte är det lättaste) och se hur dom löser problemet.

Hur gjorde du den där "Bugcheck Analysis på en dmp-fil", har inte den blekaste hur man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xWiKx
Men händer det en gång till så blir det till att kontakta Dell(vilket inte är det lättaste) och se hur dom löser problemet.

Hur gjorde du den där "Bugcheck Analysis på en dmp-fil", har inte den blekaste hur man gör.

Yes. Kontaktade Dell från jobb nu. Men tydligen var jag tvungen att ha dator till hands för de skulle kunna "felsöka" över telefon. Vi får väl se vad de gör åt saken.

Hur man löser dmp-filer kan man läsa på http://support.microsoft.com/kb/315263/sv . Först installerar man "Debugging Tools for Windows", sen öppnar men dumpfilen i cmd med hjälp av komandona som sidan visar.

Permalänk
Medlem

För att skynda på processen kan ni för att felsöka hålla inne FN tangenten medan ni startar upp datorn. Alternativt välja diagnostic i boot-menyn som man når via F12 i post.

Det är detta först & främst supporten vill köra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
För att skynda på processen kan ni för att felsöka hålla inne FN tangenten medan ni startar upp datorn. Alternativt välja diagnostic i boot-menyn som man når via F12 i post.

Det är detta först & främst supporten vill köra.

Har gjort den felsökningen och den hittade inga fel på systemet. Får se om den stänger av sig ingen så blir det till att ringa dell.

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa en XPX m1330, men undrar lite om dessa egenskaper på den är värda sitt pris:

Modul Beskrivning Visa information
Base Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x1024+1x2048]
Tangentbord Inbyggt tangentbord med låg vikt - svenskt/finskt (QWERTY)
Grafikkort 128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Hårddisk 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Modem Inget modem
Optisk enhet Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Trådlös anslutning Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Gedis Bundle Reference N08X3305
Microsoft-programvara Microsoft® Works 9.0/ Svenska - (Microsoft® Word ingår inte)
Standardsupport 1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats
Supporttjänster 1 års grundläggande garanti
Säkerhetsprogram Ej antivirus- och säkerhetsskydd ¿ svenska
Strömförsörjning 65 W nätadapter
Bluetooth Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige
Primärt batteri Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
Biometric Identification Biometrisk fingeravtrycksläsare
Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Färgval Smokingsvart och kamera med 2,0 megapixlar för CCFL-skärm
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
Dells internetorder Dells internetorder
LCD-skärm 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™

Priset blev totalt 7729kr med alla rabatter, värt att köpa eller inte?

Permalänk

Vilka rabatter körde du? 5+10%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Vilka rabatter körde du? 5+10%?

Ja, precis. Dom har också någon 300krs rabatt fram till den 27e augusti.
Så, är det ett bra erbjudande och pris eller finns det bättre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kondara
Ja, precis. Dom har också någon 300krs rabatt fram till den 27e augusti.
Så, är det ett bra erbjudande och pris eller finns det bättre?

10% (över 8990kr) och 5% studenrabatt är de som finns på alla m1330 i dagsläget. Sedan finns det också 300kr rabatt på den där grundkonfigurationen kostar 8490kr. Sedan finns det också en 800kr rabatt på den dyraste grundkonfigurationen (11490kr) som dras av när du lägger varan i kundvagnen.

Är väl ganska prisvärt enligt mig tänkte själv kanske slå till på följande konf:

Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
1 års grundläggande garanti
Kamera med 0,3 megapixlar och Midnight Blue för White-LED-skärm
Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Tillbehör
Ingen bärväska
Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Microsoft® Works 9.0/ Svenska - (Microsoft® Word ingår inte)
Tjänst och Programvara
Ingen olycksskadesupport
Ej antivirus- och säkerhetsskydd ¿ svenska
Ingår också
N08X3305
Inspiron-beställning - Sverige
Biometrisk fingeravtrycksläsare
Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
65 W nätadapter
Inget modem
Inbyggt tangentbord med låg vikt - svenskt/finskt (QWERTY)
1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats

8268kr inkl frakt blir det. Vet inte om led skärmen är värd 980kr?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi
10% (över 8990kr) och 5% studenrabatt är de som finns på alla m1330 i dagsläget. Sedan finns det också 300kr rabatt på den där grundkonfigurationen kostar 8490kr. Sedan finns det också en 800kr rabatt på den dyraste grundkonfigurationen (11490kr) som dras av när du lägger varan i kundvagnen.

Är väl ganska prisvärt enligt mig tänkte själv kanske slå till på följande konf:

Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
1 års grundläggande garanti
Kamera med 0,3 megapixlar och Midnight Blue för White-LED-skärm
Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Tillbehör
Ingen bärväska
Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Microsoft® Works 9.0/ Svenska - (Microsoft® Word ingår inte)
Tjänst och Programvara
Ingen olycksskadesupport
Ej antivirus- och säkerhetsskydd ¿ svenska
Ingår också
N08X3305
Inspiron-beställning - Sverige
Biometrisk fingeravtrycksläsare
Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
65 W nätadapter
Inget modem
Inbyggt tangentbord med låg vikt - svenskt/finskt (QWERTY)
1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats

8268kr inkl frakt blir det. Vet inte om led skärmen är värd 980kr?

Ja, jag funderade också på att ta led skärmen men avstod sedan, du får säga till när du får datorn om den är värd priset Har du fått något premlinärt datum när datorn anländer?

Och sedan så undrar jag också på ett ungefär vilka spel m1330 klarar? Counter strike och managerspel borde den väl klara?
klarar den spel som COD4 m.fl?

Permalänk

sådär ja, nu var cooling paden på grafikprocessorn utbytt mot en kopparplatta...

cooling pad idle/load: 57/96

koppar idle/load: 44/70

passade även på att byta ut kylpastan på cpun.
vet inte hur pass akurat temp-programmet är men temperaturen är lägre iaf
rekomenderad mod

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk

Beställde precis den konfigurationen som jag visade några inlägg upp, valde led-skärmen ändå. Dell säger att det skiljer 2,5mm men enligt denna bild så ser det ut att vara mer än så. Ska väl använda datorn en del så det var väl lika bra att kosta på.

http://img522.imageshack.us/img522/3461/dscf2056hm2.jpg

Hoppas jag får den inom deras 7-10 dagars lovade leveranstid.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

Beställde en m1330 den 15/8 och beräknad leverans var den 3/9. Såg idag att datumet blivit framskjutet till den 12/9

Visa signatur

Wolfdale E8400 3,0Ghz | 4gb Corsair XMS2-6400 | Gigabyte GA-P35-DS4 | Gainward 8800gt | Windows Vista64 ultimate
Asus F3Jc | 1.8ghz | 1gb ram | 120gb hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shafty
Beställde en m1330 den 15/8 och beräknad leverans var den 3/9. Såg idag att datumet blivit framskjutet till den 12/9

Oj, en månad nästan känns lite långt. Fick min leverans beräknad till den 10/9... Frågade dock i deras chat om man det var brist på någon komponent och det var det inte....

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi
Oj, en månad nästan känns lite långt. Fick min leverans beräknad till den 10/9... Frågade dock i deras chat om man det var brist på någon komponent och det var det inte....

En månad känns lite i överkant faktiskt. Mailade dell idag och fick till svar att den var klar och skulle skeppas från Polen inom 24H. Så man får hoppas att dom ändrar leveransdatumet till ett tidigare

Visa signatur

Wolfdale E8400 3,0Ghz | 4gb Corsair XMS2-6400 | Gigabyte GA-P35-DS4 | Gainward 8800gt | Windows Vista64 ultimate
Asus F3Jc | 1.8ghz | 1gb ram | 120gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hidetoshi
10% (över 8990kr) och 5% studenrabatt är de som finns på alla m1330 i dagsläget. Sedan finns det också 300kr rabatt på den där grundkonfigurationen kostar 8490kr. Sedan finns det också en 800kr rabatt på den dyraste grundkonfigurationen (11490kr) som dras av när du lägger varan i kundvagnen.

Är väl ganska prisvärt enligt mig tänkte själv kanske slå till på följande konf:

Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
1 års grundläggande garanti
Kamera med 0,3 megapixlar och Midnight Blue för White-LED-skärm
Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Tillbehör
Ingen bärväska
Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Microsoft® Works 9.0/ Svenska - (Microsoft® Word ingår inte)
Tjänst och Programvara
Ingen olycksskadesupport
Ej antivirus- och säkerhetsskydd ¿ svenska
Ingår också
N08X3305
Inspiron-beställning - Sverige
Biometrisk fingeravtrycksläsare
Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
65 W nätadapter
Inget modem
Inbyggt tangentbord med låg vikt - svenskt/finskt (QWERTY)
1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats

8268kr inkl frakt blir det. Vet inte om led skärmen är värd 980kr?

Konstigt, jag väljer ett likadant paket, men får det inte lika billigt. Använder ni båda rabatterna? jag skriver in 10% o 5% men sen när jag ska betala står det fortf ca 9400kr. Kan du berätta hur du gjorde?

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shafty
Beställde en m1330 den 15/8 och beräknad leverans var den 3/9. Såg idag att datumet blivit framskjutet till den 12/9

Var något liknande för mig, men den kom efter ungefär 1 vecka.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk

potatisodlare :improviserade du den där moden eller finns det en beskrivning. Måste säga att jag blev väldigt intrresserad när jag såg dina nya temperaturer. Håller sig processor tempen sig också låga?

Permalänk
Medlem

Tyvärr gick vissa av rabatterna ut igår(27/8), väntar och hoppas på nya.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiQuiDs
Konstigt, jag väljer ett likadant paket, men får det inte lika billigt. Använder ni båda rabatterna? jag skriver in 10% o 5% men sen när jag ska betala står det fortf ca 9400kr. Kan du berätta hur du gjorde?

Du gör rätt men jag antar att rabatterna inte gäller längre...

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a_stranger
potatisodlare :improviserade du den där moden eller finns det en beskrivning. Måste säga att jag blev väldigt intrresserad när jag såg dina nya temperaturer. Håller sig processor tempen sig också låga?

Här har du länken till modden. Har själv inte prövat så någon annan får svara om det funkar bra, har ju inte köpt datorn ännu

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=268081

Visa signatur

Har du den där billiga och bra skrivaren för 299kr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a_stranger
potatisodlare :improviserade du den där moden eller finns det en beskrivning. Måste säga att jag blev väldigt intrresserad när jag såg dina nya temperaturer. Håller sig processor tempen sig också låga?

Det var efter att min XPS gick sönder första gången som jag började söka runt på vad problemet var, så hittade jag lite information om att grafikkortet var rätt så varmt när man spelade på den. Fixade moden efter att jag fick mitt moderkort utbytt. fungerar prima.

Processortemperaturen har väll kanske sjunkit lite under idle, men i princip oförändrad under load.

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk

Verkar som leveransen går snabbt för mig, beställde tisdags eftermiddag och nu står det att schenker har paketet och det beräknas komma på onsdag. Trodde jag skulle få vänta minst två veckor iaf...

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

Får min m1330 på tisdag. Och kom på att det inte finns nån optiskljud utgång. Kan man köra både ljud och bild via HDMI kabeln? blir det 5.1 då ifall det går? Hur gör man annars?

//trogen

Visa signatur

Wolfdale E8400 3,0Ghz | 4gb Corsair XMS2-6400 | Gigabyte GA-P35-DS4 | Gainward 8800gt | Windows Vista64 ultimate
Asus F3Jc | 1.8ghz | 1gb ram | 120gb hdd

Permalänk
Medlem

fick min xps m1330 igår, och valde då att formatera den och installera windows xp istället för vista, men får nu inte wlan att fungera.....därför undrar jag om någon vet vad man kan göra??

-kondara

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har problem med att få upp ljusstyrekan på bildskärmen när adaptern inte sitter i. Jag har "Hög prestanda" under Energialternativ i Vista, och även höjt upp ljusstyrekan på max med hjälp av Fn+Piltangenterna. Jag får efter detta fortfarande inte upp ljusstyrkan utan adapter isatt.

Någon som vet en enkel lösning hur jag ska göra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manzi
Hej,

Jag har problem med att få upp ljusstyrekan på bildskärmen när adaptern inte sitter i. Jag har "Hög prestanda" under Energialternativ i Vista, och även höjt upp ljusstyrekan på max med hjälp av Fn+Piltangenterna. Jag får efter detta fortfarande inte upp ljusstyrkan utan adapter isatt.

Någon som vet en enkel lösning hur jag ska göra?

Du får gå in i BIOS och höja ljusstyrkan. Funkade för mig!

Permalänk

Har en egen M1330 på G (se nedan)...men jag fattar det som att det går att ställa ljusstyrkan i BIOS. Ställ upp den på max där och justera ner i Vista.

Min M1330 kommer på torsdag (om schenker håller vad dom lovar):

XPS M1330 CORE 2 DUO T8100 2.10GHz,800,3M 1 6.956,28 6.956,28 S
N09X3304 1 S
13.3" WXGA (1280x800) White-LED Display with TrueLife (thinner, brighter & lighter) 1 S
Biometric Fingerprint Reader 1 S
Tuxedo Black & 0.3 mega pixel Camera for White-LED Display 1 S
Euro Ship Accessories Euro Power Cord 1 S
Swedish Documentation XPS M1330 1 S
Resource DVD XPS M1330 - (Diagnostics & Drivers) 1 S
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM 1 S
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM) 1 S
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW 1 S
AC Adapter (65W) 1 S
Primary 6-cell 56WHr Li-Ion Battery 1 S
Bärväska ingår ej 1 S
128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS 1 S
Modem Not Included 1 S
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR 1 S
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module

8700 för kalaset är oslagbart. Spännande att se om den funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pfredholm
Du får gå in i BIOS och höja ljusstyrkan. Funkade för mig!

Det fungerade fint med att ändra i BIOS