Permalänk
Medlem

En ny dator

Hej jag har precis börjat kolla efter en ny dator har haft Hem PC datorer tidigare så har aldrig köpt en dator man kan customize själv så jag undrar om man skulle kunna få lite tips på lite delar eller ett paket som skulle kunna passa mig.

Jag kommer använda datorn att spela (WOW: World of warcraft) på så ett hyfsat grafikkort skulle kunna behövas kommer nog spela crysis också.

Mycket hårddisk vill jag ha också mellan 500 gb och 1 TB.

Sen så skulle nog det mesta kunna vara standard har skärm mus och T-bord så inga sådana saker behövs.

Tack på förhand på svar

Tackar även till tips på hemsidor där man kan konfigurera paket själv och även hur bra sidorna är.

Permalänk
Medlem

Idé:
=====
CPU: Intel 8500 eller 9550
Grafik: 9800 GX2 eller Radeon 4870
RAM: 2x2 GB 6400 CL4
Moderkort: Gigabyte EP35-DS4
Nätagg: Corsair 520 W
HD: 1-2 x WD 640 GB (mkt snabb hårddisk)
Chassi: "Mediumstort" Antec P180, "jättestort": Cooler master cosmos
Kylare: TRUE, Noctua eller annan kvalitetskylare (se recension/test på denna site).

Bör landa på omkring 10.000:- give or take 1k. Vad har du för budget?

Kolla gärna på månadens budget- resp mellanklasspaket här på siten för fler idéer. Om du har tightare budget (5-7k) kan en AMD-rigg vara ett bättre alternativ.

Skall du klocka?

Komplett, datorbutiken m.fl. har bra konfiguratorer.

Edit: Crysis kräver rätt mycket av grafiken, men om du hade tänkt dig ett billigare kort än de två jag nämnde så är Radeon 4850 ett bra förslag.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Jag har 10k att spendera på köpet.

Jag kommer inte att klocka datorn.

Vad är bäst mellan AMD och Intel ?.

Vill gärna att datorn sak vara så tyst som möjligt för det priset jag satt.

ska kolla lite på komplett konfiguratorn också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynax87
Jag har 10k att spendera på köpet.

Jag kommer inte att klocka datorn.

Vad är bäst mellan AMD och Intel ?.

Vill gärna att datorn sak vara så tyst som möjligt för det priset jag satt.

ska kolla lite på komplett konfiguratorn också

Vad som är bäst av AMD och Intel är inte direkt skrivet i sten. De flesta, jag inräknad, hävdar att Intel är bättre lämpade för spel, och att dagens Intel quads kommer klara av morgondagens spel galant - även de som är skrivna för att skala ut i fler trådar. AMDs datorer (alltifrån CPU till moderkort) är däremot ofta lite billigare, så för budgetköp ger inte sällan AMD mest krut för pengarna.

En del halvtokiga AMD-ambassadörer hävdar att AMDs Phenomteknik är överlägsen Intels FSB-baserade prollar på snart sagt varje område. "Gosh" här på forumet tillhör denna skara. Det finns hundratals (skojar inte!) trådar som Gosh deltagit i här på forumet där han beskriver tekniken bakom Phenom respektive Intel. Han går inte direkt oemotsagd om man säger så, så vill du ha en rejäl inblick i AMDs och Intels arkitekturer - sök på Gosh, så har du läsning för hela kvällen och morgondagen.

Jag tillhör som sagt inte de som tror på alla slutsatser. Det finns helt enkelt för många opartiska tester som säger emot teserna om FSB-baserade processorers underlägsenhet. Däremot har Phenomförespråkarna så vitt jag förstår i huvudsak rätt vad gäller den rent objektiva tekniska beskrivningen av processorerna. Det som överdrivs väsentligt är de praktiska konsekvenserna.

Du kan idag i princip spela alla spel med de flesta av dagens "high end" processorer. Intel eller AMD är mest en smaksak. Om jag skulle köpa processor idag (för spel) så skulle det bli en Intel quad 9550. Den kommer troligen ha lång livstid vad gäller att klara av morgondagens spel. Jag dissar AMDs Phenomprocessor dels pga hög energiförbrukning, dels pga att jag blivit lite rädd/färgad av allvarliga barnsjukdomar samt på grund av att Intel vinner 99 av 100 spelprestandatester.

Ang tysthet: P18x-chassi är extremt tyst och har silikondämpad HD-fastsättning. Du kommer inte bli störd av ljudet om du väljer det chassit. Om du inte skall klocka så behöver du inte heller ha någon 12 cm fläkt på CPU-kylaren, alternativt kan den vara ställd på extremt låg nivå, vilket kommer sänka ljudnivån ytterligare.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Satt kollade på kompletts paket och undrade hur detta skulle kunna stå sig mot vad vi har pratat om.

detta är i basen Komplett Gamer i05.

Cooler Master Mystique 631, Svart
MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2,
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE
USB2 multikortläsare 3.5" svart för
Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,
Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
PowerColor Radeon HD 4850 512MB GDDR3,
MS COA Label Windows
MS MANUALS Win Vista Ultimate
MS ROYALTY Vista Ultimate
MS Win Vista Ultimate Svensk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynax87
Satt kollade på kompletts paket och undrade hur detta skulle kunna stå sig mot vad vi har pratat om.

detta är i basen Komplett Gamer i05.

Cooler Master Mystique 631, Svart
MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2,
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE
USB2 multikortläsare 3.5" svart för
Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,
Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,
PowerColor Radeon HD 4850 512MB GDDR3,
MS COA Label Windows
MS MANUALS Win Vista Ultimate
MS ROYALTY Vista Ultimate
MS Win Vista Ultimate Svensk

Hej igen!

Kan inte så mycket om det chassit vad gäller storlek / ljudnivå, men Cooler master gör nog bra grejer överlag.

Jag är personligen inte så förtjust i MSI-moderkort, men det är iofs mest för att de inte lämpar sig så bra till klockning. Någon annan som har erfarenhet av detta kort?

Processorn Q6600 är jättefin. Det är förra generationens Intel, men den står sig ännu bra. Fördelen med den senaste generationen (9-serien) är att de går lite svalare, drar lite mindre ström och presterar omkring 15% bättre på samma klockfrekvens som Q6-serien. Ärligt talat tror jag du klarar dig bra med en 6600, om du inte prompt vill ha det senaste. Jag har en själv och den funkar kanon.

Brännare och nätagget som följer med är vettiga grejer.

Diskarna är bra, men ta hellre 640 GB om du kan. De består av dubbla 320-diskar och är mycket snabba.

Grafikkortet 4850 är helt OK.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Jag håller med flopalot, satsa på 640GB-diskar istället. De är både billigare och snabbare. GP-diskarna har även nackdelen att de bara snurrar i 5400 RPM (affärerna skriver tyvärr oftast 7200 RPM ändå), så accesstiden är ganska dålig på de diskarna. De är perfekta för tyst lagring, men som systemdisk finns det mycket bättre alternativ.

Sen är brännaren säkert helt ok, men det är bättre att satsa på någon brännare med SATA-anslutning istället så att du slipper den tjocka IDE-kabeln. Priset brukar vara ganska lika, men SATA är modernare.

Angående chassit så verkar det väl vara sådär. Sweclockers har recenserat det förresten. Men inte så prisvärt tycker jag. Värdesätter du en tyst dator så kan du lägga på lite och satsa på ett Antec P182, är ljudnivån inte så noga så kan du välja ett billigare chassit som t.ex. Antec Threehundred.

Fast nu när jag kollar på kompletts konfigurator så verkar det inte finnas så mycket bra alternativ. Jag skulle nog rekommendera att du bygger ihop datorn själv så får du en bättre dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
J
Sen är brännaren säkert helt ok, men det är bättre att satsa på någon brännare med SATA-anslutning istället så att du slipper den tjocka IDE-kabeln. Priset brukar vara ganska lika, men SATA är modernare.

Oj... missade det. Japp! S-ATA är smidigare och modernare. Dessutom är IDE-kablen så bred att den ofta påverkar luftflödet i chassit.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Okej tack för all denna information börjar få lite mer kött på benen.

Ska sätta mig ner med en kompis som kan hjälpa mig vid tillfället jag köper datorn.

Som sagt tack för all information ni har gett mig var verkligen bra och nyttig information.

Permalänk
Medlem

Re: En ny dator

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDELSUP0...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynax87
Hej jag har precis börjat kolla efter en ny dator har haft Hem PC datorer tidigare så har aldrig köpt en dator man kan customize själv så jag undrar om man skulle kunna få lite tips på lite delar eller ett paket som skulle kunna passa mig.

Jag kommer använda datorn att spela (WOW: World of warcraft) på så ett hyfsat grafikkort skulle kunna behövas kommer nog spela crysis också.

Mycket hårddisk vill jag ha också mellan 500 gb och 1 TB.

Sen så skulle nog det mesta kunna vara standard har skärm mus och T-bord så inga sådana saker behövs.

Tack på förhand på svar

Tackar även till tips på hemsidor där man kan konfigurera paket själv och även hur bra sidorna är.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right

Permalänk
Medlem

Re: Re: En ny dator

Citat:

Blev det där verkligen rätt länk?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: En ny dator

Tjo nej det blev fel men det beror ju på vilken budget man har
(http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDELSUP0...)

Det här är nog bättre

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDEL10K0...

Dator i delar "Blunder" : Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, 4GB Corsair DDR2, 640GB HDD, DVD±RW, 2GB Radeon HD 4870 X2 grafikkort, Gigabyte EP45-DS3 P45, Antec Nine Hundred, 650W Corsair [Klicka för info! Fritt konfigurerbar!]

Citat
"När vi skulle sätta samman Dator i delar "Blunder" råkade vi göra ett litet misstag när vi satte priset. Aja sånt händer och nu får det vara så...
Som sig bör har denna dator det snabbaste grafikkortet på marknaden just nu, nämligen ett Radeon HD 4870 X2 med hela 2GB grafikminne. Detta gör att du kan spela spel i höga upplösningar med grym prestanda!

Alla ingående delar är valda med omsorg utifrån kriterier såsom kvalitet och pris-/prestandaförhållande där kvalitet är ledordet.

Detta är ett rabatterat paket men som en bonus är paketet fritt konfigurerbart och ingående delar kan ändras i konfiguratorn efter eget tycke och smak. Så du kan köpa paketet precis som det är rekommenderat av oss eller så kan du ändra fritt med detta paket som utgångspunkt i konfiguratorn.

För dig som bygger själv är dessutom våra paket en utmärkt grund att utgå ifrån så att du kan se vad som passar ihop, hur starkt nätaggregat som behövs i olika konfigurationer osv.

Datorn levereras i delar för egen montering och ESD-armband att användas vid montering medföljer alla paket för att skydda komponenterna mot statisk elektricitet. Om du hellre vill att vi bygger datorn kan montering väljas i konfiguratorn."

ROFL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Blev det där verkligen rätt länk?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: En ny dator

Citat:

Det chassit är nog det minst tysta som går att få tag i. Fantastisk kylning förvisso, men det får man om man skruvar fast moderkortet på fönterbrädan också...

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: En ny dator

Jag är benägen att hålla med men priset är helt okej särskilt då med tanke på vad som ingår. Själv avskyr jag fönsterchassin
Men man kan konfa den datorn och byta till ett Antec P182 för ca 300:- till och det skulle jag i alla fall göra

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDEL10K0...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Det chassit är nog det minst tysta som går att få tag i. Fantastisk kylning förvisso, men det får man om man skruvar fast moderkortet på fönterbrädan också...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right

Permalänk
Medlem

Aha! Missade det. Jo, det verkar faktiskt vara ett vettigt pris på en fin burk det där. Går ju att konfigurera precis som man vill. Inte varit inne på db på länge (sedan de uppdaterade sin weblayout). Det är ju faktiskt en riktigt fin sida nu med en lättnavigerad konfigurator

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Hej hej igen kollade på datorbutiken paketet men är inte riktigt säker än på den.

kollade ihop ett paket av det delar ni rekommenderade förutom grafikkortet (vi struntar i crysis nu) så nu undrar jag om detta kanske funkar för vad jag sa tidigare jag skulle ha den till. har jag glömt något så påpeka det gärna

Paket________________________

* Antec Performance One P180 Miditower, Silver Aluminium (utan nätagg)

* Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

* Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

* Gigabyte GA-EP35-DS4, P35, S-775, ATX, Silent Pipe, DES, 2xPCI-Ex16

* Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt

* Noctua NF-R8, 80mm fläkt, 800-1800RPM, 7-17 dB(A)

* Western Digital Caviar SE16 640GB, SATA, 16MB Cache, 7200RPM *2

* XFX GeForce 9800GT 600M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I,HybridPower

Pris för det där vart 8261

Permalänk
Medlem

Svårt att råda andra.Men jag gör ett försök.

Byt ut moderkortet till ett P-45 chipset Antingen ett annat gigabyte eller asus P5Q serie.Jag tror att de är bättre förberedda för 45 mm tekniken som de senaste prollarna använder..

Kanske bör du även byta till ati grafikkort ant. 4850 eller 4870 beroende på budget.P-45 korten hanterar crossfire bättre.

Byt ut fläkten till en 120mm

Lycka till