Byta till XP på Asus Eee PC 900?

Permalänk

Byta till XP på Asus Eee PC 900?

Har läst runt lite och tydligen verkar det gå att installera Windows XP på en Asus Eee PC 900, men alla verkar göra det genom en extern USB DVD läsare. Går det att göra detsamma med t.ex. ett 4 gig USBminne? För om jag fattat det rätt så när man skall göra en systemåterställning till Linux så är det genom USB.

Hjälp mig, hur ska jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk

Tack för tipset! Jag har ett XP liggandes på datorn i nerpackade filer, men har Vista som system på denna datorn, men vill inte ha Vista på Asusen, går det att genomföra ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Tack för tipset! Jag har ett XP liggandes på datorn i nerpackade filer, men har Vista som system på denna datorn, men vill inte ha Vista på Asusen, går det att genomföra ändå?

det enda du behöver göra oavsett om du har xp eller vista som os är att följa guiden hur man installerar xp på usb och installerar på eee

Visa signatur
Permalänk

Tackar, då testar jag!

Permalänk
Citat:

Tackar, då testar jag!

Gjorde precis det där själv, faktum är att jag skriver detta på den.

För att du ska slippa hal.dll problemet så som dom flesta fått så se till att ta bort alla partioner(4 st) från HD:n. OBS, ta inte bort den från USB-minnet. Och förbered inte från en 64-bitars dator, då funkar det inte.

Lycka till!

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk

Antar att man tar bort alla partitioner i XP installationen? Det är lugnt, min Vista maskin är 32 bit, tackar för varningen!

Dock hade jag bara en 1 gigs USB minne och det krävs det tydligen 2 gig

Får köpa ett 4 gigs imorgon på classe imorgon, tror de säljer för typ 179 eller liknande.

Permalänk
Citat:

Antar att man tar bort alla partitioner i XP installationen? Det är lugnt, min Vista maskin är 32 bit, tackar för varningen!

Dock hade jag bara en 1 gigs USB minne och det krävs det tydligen 2 gig

Får köpa ett 4 gigs imorgon på classe imorgon, tror de säljer för typ 179 eller liknande.

Precis så, när du får välja var du ska lägga det så väljer du att ta bort alla som finns där och sen gör en "stor" av dom.

Om du har råd, köp ett snabbare minne än du tänkt från början, du tjänar på det. Och när du är klar så kör du in det i vistaburken som ett Readyboot. Det är kanonbra, tycker jag.

Lycka till.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk

Tror jag blir nöjd med standardhastighet, tänkte bara använda det varje gång jag fixar grejer på Eee:n. Det duger nog åt mig

EDIT: En fråga, vad betyder det att XP installeras obevakat?

Permalänk
Avstängd

Det här är Linux forumet, inte Windows forumet.
Nu har du allt hamnat fel.

Permalänk
Medlem

öhhh. Finns guide på sweclockers om hur man gör det utan att förstöra partitioner eller behöver minnen på över 1gig

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Fick inte ovanstående tutorial att funka, men denna funkade dock utmärkt för mig: http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb

Permalänk

kan man instalera från en extern hdd? hur går man då tillväga? har en WD 250gb

Visa signatur

kasse

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Vad händer med möjligheten att återinstallera Xandros om man tar bort partitionerna? Beställde EEE 900 igår och är fast besluten att installera nedstrippat XP om jag inte kommer väldigt bra överrens med Xandros från början.

I guiden står det att man ska formatera EEE's ssd i NTFS. Går inte XP slöare då? Någon som har valt FAT? Resultat?

Kan passa på att fråga hur bra XP flyter på också? 900MHz Celeron känns ju inte overkill direkt.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 32GB DDR4@3200MHz