Permalänk

Imac eller MacPro

Är nu i tankarna på att köpa en mac igen men valet känns inte allt för självklart, så frågar er som kanske vet bättre om båda datorerna och deras eventuella För och Nackdelar.

Valet ligger mellan iMac 24" och MacPro standard.

Har en dell 30" just nu och den lär väll funka utmärkt till mac pro men fundera på att sälja den i fall att man köper iMacen.

Datorn kommer användas mest till bildbehandling och lite spel (diverse blizzard spel ) Kan tyckas att MacPro är overkill men då har man ändå den smaskiga 30" dell skärmen som sagt svårt

Tack på förhand !

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
om pengar inte är något större problem, kör på en PRO, annars tar du en imac.

Ja pengarna är väll inte direkt ett hinder men känns som man kanske köper en ferrari för att åka och handla på ICA är det värt det ? :S

Skulle vara bra om du kunde berätta lite mer varför jag borde ta mac pro, är den avsevärt mycke snabbare eller ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar ha råd till det så satsa på Mac Pro:n. 6 cpu-kärnor mer än iMacen och 30"-skärmarna är riktigt fina. Köp sen lite extra minne från någon annan än Apple så har du en riktigt grym arbetsstation.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

mac pro alla dagar, då din 30' e en finfin skärm, säkert bättre än imac 24' som har väldigt mkt reflektioner, och kan vara knepig att kalibrera.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Om vi bortser helt ifrån pris/prestanda-ration så tycker jag att du redan själv har svarat på din fråga.

Kör du mycket bildbehandling så är Mac Pro det självklara valet. Sen är det upp till dig vad du är beredd att betala för den ökade prestandan och utökningsmöjligheterna.

Kalla mig purist, men köper du en Mac Pro så hade jag köpt en Apple Cinema Display.

Jag fick hem min Mac Pro i måndags och har köpt till en Apple Cinema Display, ett par 500GB hårddiskar samt utökat minnet till totalt 16GB.

Jag kör virtualisering och bildbehandling på min och är toknöjd!

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme / Intel i7 3930k / Corsair H100 / 16 GB Corsair Vengenace / Corsair Force Series 3 GT / Corsair HX 850W / Sapphire Radeon 7970

Permalänk
Medlem

dell skärmen är bättre än cinemas om jag inte kommer ihåg fel, cinemas är gamla och sall snart uppdateras (kan man hoppas). mac pro med 30 dell, grymt, köp en kalibrator oxå ifall du inte har en, behöver inte gå på mer än 2000:.- det e ju ett tillägg du kan köa på dig sedan.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
dell skärmen är bättre än cinemas om jag inte kommer ihåg fel, cinemas är gamla och sall snart uppdateras (kan man hoppas). mac pro med 30 dell, grymt, köp en kalibrator oxå ifall du inte har en, behöver inte gå på mer än 2000:.- det e ju ett tillägg du kan köa på dig sedan.

Verkligen. Cineman är ganska gammal nu och Dellen är säkerligen bättre så länge den inte är lika gammal.

Vid bildbehandling så räknas alla pixlar och 2560x1600 är rättså mycket mer än 1920x1200. Kör på Mac Pro, tryck in mer minne och var nöjd!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jo visst är Dellen bättre men det är ju inte särskilt vackert! Ungefär som att sätta Volvo-fälgar på en Porsche. Men, smaken är som baken.

Har det blivit någon Mac ännu?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme / Intel i7 3930k / Corsair H100 / 16 GB Corsair Vengenace / Corsair Force Series 3 GT / Corsair HX 850W / Sapphire Radeon 7970

Permalänk
Medlem

Go with the Pro

Permalänk

Ja min dell skärm är bättre än ACD 30" då det är HC versionen så lär nog inte byta ner mig även fast det kan störa en del att det står Dell på skärmen

Blir väll en pro då fast tänkte om man ändå skulle känna på en, någon som kan tipsa om en bra applestore i stockholm där man skulle kunna få testa på en MacPro ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Macoteket har några butiker
www2.macoteket.se/butiker/
kommer inte ihåg vad affären heter, men det finns en återförsäljare vid plattan (sergelstorg) typ under konserthuset.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Ja min dell skärm är bättre än ACD 30" då det är HC versionen så lär nog inte byta ner mig även fast det kan störa en del att det står Dell på skärmen

Blir väll en pro då fast tänkte om man ändå skulle känna på en, någon som kan tipsa om en bra applestore i stockholm där man skulle kunna få testa på en MacPro ?

Visst är det ju kanske lite "tråkigt" att det är en Dell.. Tycker dock det är värt det i detta fallet.

Om du ändå inte vill ha den så köp en iMac och sälj Dell:en till mig billigt .

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

har du redan en 30" skärm, så skulle mitt val ganska lätt vara mac pro. inte för att imacen är dålig, o 24":aren är riktigt fin. men 30" är alltid 30" + mac pro kan uppgraderas och byggas ut mer, sen att den tar lite mer plats får man väll ta, tillhör själv dem som anser att mac pro är riktigt snygg i designen. sen att mac pro har mer fler kärnor är väll alltid trevligt. overkill, ja troligen, men overkill kan vara kul det med.

tror i o för sig du blir toknöjd med en imac med.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Kräver Dell-skärmen dual link DVI eller vad det heter? Om den inte gör det finns ju inget som hindrar dig att koppla den till iMacen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Kräver Dell-skärmen dual link DVI eller vad det heter? Om den inte gör det finns ju inget som hindrar dig att koppla den till iMacen.

Jo den gör ju det så funkar bara med halva upplösningen i de fallet.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Om du inte hunnit slå till än så vänta tills på tisdag. Det ska komma nya MacBooks då.