Fungerar routern med bredband genom datauttag?

Permalänk
Medlem

Fungerar routern med bredband genom datauttag?

Vi har fått installerat datauttag i lägenheten och kommer snart få detta inkopplat. Har idag en D-link DSL 524T router/modem. Kan man använda detta och bara utnyttja routerdelen? Om inte, vad ska vi välja? Är inte helt säker på trådlöst då jag haft problem med det innan och tycker att när man läser om det i olika forum så går meningarna isär.

Tack på förhand.

Visa signatur

"Just think of me as one you never figured..."

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det går dåligt. Möjligt att du får den att fungera som switch om du kör t.ex kabeln från "datauttaget" till port 1 i de 4 lanportarna du har och datorerna i de andra. Men om det är som du säger ett ADSL modem också så kommer det gå väldigt dåligt att nyttja routerdelen och det trådlösa tror jag. Möjligt att du får en AP men högst otroligt.

Sedan vad du ska välja beror helt och fullt på vad du har för behov och möjligheter, samt prisklass.

Har du pengar över och får en riktigt snabb uppkoppling t.ex 100 Mbit full duplex så kommer en Dlink 524 mest vara en flaskhals.

Så, hur ser dina behov ut, vad har du för inkommande hastighet och vad har du för budget?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaret. Om jag ändå behöver köpa nya grejer kan man lika gärna betala lite mer och vara förberedd om man någon gång vill köra trådlöst. Tänkte i så fall på D-link 655 som verkar vara bra. Kan väl tycka att gränsen prismässigt går där någonstans. Har heller inget trådlöst nätverkskort i min dator än men kommer nog som sagt köra kabel.

Visa signatur

Permalänk

Nufortiden sa gar det knappt och finna en icke tradlos router. och nastan alla har en throughput pa mindre an 100 mbps. Som jag forstatt det sa skall den dar dlinken klara 100mbps. funderade sjalv pa den men valde ett hemmabygge. Tradlost ar ju alltid enklare att stanga av an att fa in i efterhand s[ det kan det vara vart helt klart.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Har nu fått hem ett DIR655. Dock kommer inte anslutningen in förrän om ett par veckor. Kör nu kabel med vanliga bredbandet från port 1 i 524:an till internetuttaget i 655:an och sedan från 655:an till datorerna och det funkar. Vet dock inte riktigt hur jag ska göra med inställningarna. Är det i 524:an eller 655:an jag ska ställa in om jag bara kör kabel ett tag? Vilkens säkerhet är det som gäller? Kan man överhuvud taget göra några inställningar i 655:an tex portforward till utorrent? Den får ju ett ip i den gamla routern. Enklast hade varit om man bara kunde stänga allt i den gamla routern. Många frågor på en gång. Det blir ju betydligt lättare när jag slipper använda modem alls.

Tack på förhand!

Visa signatur