"Windowsdatorer mer prisvärda än Mac"

Permalänk
Medlem

Tycker alltid Mac har varit prisvärda för det man har fått prestanda,operativ,pålitlighet,design osv. Nya generationen av bärbara tycker jag är på tok för dyrt särskilt för studenter och dyl låg inkomsttagare som vill ha en bra och pålitlig dator. Jag planerade att köpa en av de nya Macbooks det var ju dock innan jag fick reda på priset vilket gjorde så jag raskt ändrade mig. Men det återstår att se om Apple sänker priset med 1000-2000kr skulle jag ha råd att köpa en.

Tycker det är dåligt av Apple att överge de som fortfarande vill ha en bärbar Mac och inte betala "ofantliga" summor för en bärbar. Det finns dock den gamla vita macbooken men den känns verkligen inte prisvärd i dagsläget, den skulle behövas sänka i pris ytterligare eller plockas bort så att de nya Macbooks kan sänkas i pris.

Permalänk
Medlem

Varför man väljer en Mac kommer jag aldrig förstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Ingen större överraskning. Apple = gay-design till överpris.

Jag kunde inte ha sagt det bättre! Aldrig i livet ska jag köpa en mac för det priset. Mac är en PC så priserna ska vara lika! Så jag låter macar åt bögiga amerikaner=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Varför man väljer en Mac kommer jag aldrig förstå.

...och följdaktligen har du inget behov av att köpa en, eftersom du inte inser dess fördelar, eller snarare har behov av dom. Vad är felet med folk egentligen? Det finns olika datorer för olika behov, precis som det finns olika bilmärken till olika målgrupper. När ska folk på det här forumet växa upp?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hade jag pengar skulle jag köpa en macbook, alla dagar. Och på en laptop är det ju perfekt, men spelar/överklockar ju inte en laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Så du kan spara några dollar och få samma siffror på specifikationerna? ojoj..

Tycker fan folk får sluta nu. Klagar ni på folk som kör runt i finare bilar med? En Mac idag är en exklusivare version av en PC helt enkelt med ett smidigare och mer utvecklingsdrivande operativsystem än misslyckade Vista.

Ska man bara stirra sig blind på processorfrekvenser och hårddiskutrymme fortfarande? Trodde 90-talet var förbi.. suck

Förklara hur ett stängt OS är utvecklingsdrivande? Genom att sno från BSD samt Linux. Wow, det måste jag säga är väldigt drivande. Vista är visserligen misslyckat men det finns fler OS än Vista så jämförelsen där blir inte så bra.

Man tjänar en massa pengar på att bygga ihop en burk med samma specs som en mac, installera valfri Linux/BSD dist och voila så har du en stabil och fungerande dator.

Folk som köper mac (generalisering nu) är folk med en tankebana som liknar Ross i Vänner när han får medelålderskris och köper en Porche.

Joey "So how much horsepower does it have"
Ross "I don't know but look how shiny"

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Det enda Apple gör som är prisvärt är iPods, allt annat är löjligt dyrt men mp3-spelarna har de fått till ordentligt imo.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Sedan att de glömmer att:

- Macbooks är riktiga kvalitetsdatorer byggda i aluminium och andra fina material
- De har sjukt snygg design
- De har riktigt bra skärmar (LED-backlit)
- De har en ordentlig batteritid
- De har OSX
- De har fler program inkluderade i OSX som man slipper köpa separat
- De har många smarta funktioner (multi touch-pad, magsafe osv)
- De är snabbare med OSX än motsvarande dator är med vista.

Dessa punkter motiverar rätt ofta till att spendera lite mer pengar för samma prestanda hårdvarumässigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Apples Ipod är dessutom en design stöld som de säljer till överpris. Kommer dock inte ihåg vilka de stal idén av men orginalet är i princip 30-40% billigare och fungerar lika bra.

Sedan att de glömmer att:

- Macbooks är riktiga kvalitetsdatorer byggda i aluminium och andra fina material

Vilket HP datorn också är om jag kommer ihåg rätt

- De har sjukt snygg design

En personlig åsikt

- De har riktigt bra skärmar (LED-backlit)

Har Hps laptops också vad jag vet.

- De har en ordentlig batteritid

Har Hps laptops också vad jag vet.

- De har OSX

ok? Min HP har PC-BSD samma sak i princip fast gratis

- De har fler program inkluderade i OSX som man slipper köpa separat

Gör man i linux och BSD också

- De har många smarta funktioner (multi touch-pad, magsafe osv)

De har flertalet "vanliga" laptops med.

- De är antagligen snabbare med OSX än motsvarande dator är med vista.

Visst beror på programmen. Photoshop är snabbare i Vista än i OSX.

Dessa punkter motiverar rätt ofta till att spendera lite mer pengar för samma prestanda hårdvarumässigt.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Hade jag pengar skulle jag köpa en macbook, alla dagar. Och på en laptop är det ju perfekt, men spelar/överklockar ju inte en laptop

du får samma funktionalitet för nästan halva priset (ännu mindre om det inte måste vara en 13"-skärm) om du köper en windowsdator... blir så jävla trött på alla macbooks... ser dem överallt! dessutom smälter dem. folk är verkligen inte rädda om sina pengar..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Macar har support dom också och har en massa fel dom också tex värmeproblem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Så du kan spara några dollar och få samma siffror på specifikationerna? ojoj..

Tycker fan folk får sluta nu. Klagar ni på folk som kör runt i finare bilar med? En Mac idag är en exklusivare version av en PC helt enkelt med ett smidigare och mer utvecklingsdrivande operativsystem än misslyckade Vista.

Ska man bara stirra sig blind på processorfrekvenser och hårddiskutrymme fortfarande? Trodde 90-talet var förbi.. suck

Japp, många av oss "sitter i 90 talets tänkande" och skrattar åt folk som kastar ut sina pengar i toaletten, när man kan få en mycket bättre dator för samma peng. Mac gay-design passar nog ej på sweclockes för vi skapar våra egna design i garaget - gratis hehe...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Gay-design måste vara det löjligaste uttryck jag någonsin hört.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Hm, dom tog bara upp lapptoppsen.. skulle varit roligt om dom tex. jämfört mac pro.

Permalänk
Medlem

Det är ganska roligt o läsa alla Mac-hatare som klankar på designen. Apple har vunnit och vinner fortfarande priser för sina datorer, det är fakta och inget annat.

En annan sak är rätt så rolig är följande --->

http://www.akihabaranews.com/en/news-15870-The+New+Fujitsu+F-...

PC tillverkare försöker få en kopia på orginalet vilket resulterar i...tjaa ni ser själva.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Nu är det ju så att det inte bara är design hos Apple som kostar. Ni får tänka lite längre killar.

MAC är så mycket bättre till hantering av bilder, video, musik och grymt mycket annat som PC inte ens är i närheten av. Men det har ni inte tänkt på heller.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Förklara hur ett stängt OS är utvecklingsdrivande? Genom att sno från BSD samt Linux. Wow, det måste jag säga är väldigt drivande. Vista är visserligen misslyckat men det finns fler OS än Vista så jämförelsen där blir inte så bra.

Man tjänar en massa pengar på att bygga ihop en burk med samma specs som en mac, installera valfri Linux/BSD dist och voila så har du en stabil och fungerande dator.

Folk som köper mac (generalisering nu) är folk med en tankebana som liknar Ross i Vänner när han får medelålderskris och köper en Porche.

Joey "So how much horsepower does it have"
Ross "I don't know but look how shiny"

Blanda inte in opensource i detta, jag är med dig om BSD vilken dag som hellst annars. Jag menar att de är leder utveckningen frammåt med mycket, se bara OSX, iPhone m.m. Microsoft får stå sidanom och kopiera i efterhand, precis som datortillverkarna.

Ja det är väll klart, jag skulle aldrig få för mig att köpa en Mac och ställa i gardroben som filserver heller, men när det kommer till saker man använder framför sig som en laptop. Ingen annan tillverkare idag erbjuder den kombination och konstrution som den nya MacBook har.

Citat:

En personlig åsikt

Som uppenbarligen hela världen delar, då mycket kopieras och apas efter

Citat:

Har Hps laptops också vad jag vet.

Vilken då? Har sett det på någon enstaka snordyr 12,1" buissness-modell som kosta långt över 20k. Samma med Dell, det är endast tillval med LED för en 1500-2000 extra.

Citat:

De har flertalet "vanliga" laptops med.

Vilka fler laptops har multitouch-platta? Andra telefontillverkare börjar med det nu, när iPhone börjar kallas för gammal internationellt sett.

Citat:

Dessa punkter motiverar rätt ofta till att spendera lite mer pengar för samma prestanda hårdvarumässigt.

prestanda prestanda.. blablabla.. min bil går 10km/h snabbare än din..

Permalänk

Huvva... jag hade gärna haft både en Mac och en PC... tyvärr har jag inte råd med en Mac på ett tag än men när jag får det så blir det en såndär jättestor iMac och deras minsta macbook till resan. Och en monster-pc-rigg till spelen naturligtvis.

Jag pallar inte allt skitsnack om mac vs. pc, intel vs. amd, ati vs nvidia. Man köper det som passar ens behov och plånbok.

För att ta de klassiska bilexemplen... en Ford Focus ST går minst lika bra som en Golf GTI, dock kostar den en bra slant mindre. Det betyder ju inte att de som köper en GTI är korkade, de har helt enkelt andra preferenser och har inget emot att betala ett premium för att få det de vill ha. Hur svårt är det egentligen? Kanske avundsjuka som gnisslar hos vissa eftersom de inte har råd?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Kan någon här inne ge mig ett bra argument om varför man skulle köpa en Mac!?
Att köpa en dator för hutlösa priser bara för att få operativsystemet är inget annat än korkat, så dåligt är inte Windows och Linux!

Av de få personer jag känner som har en Mac så är ingen av dom några ljushuvuden precis.

CrApple...bra namn är det!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Huvva... jag hade gärna haft både en Mac och en PC... tyvärr har jag inte råd med en Mac på ett tag än men när jag får det så blir det en såndär jättestor iMac och deras minsta macbook till resan. Och en monster-pc-rigg till spelen naturligtvis.

Jag pallar inte allt skitsnack om mac vs. pc, intel vs. amd, ati vs nvidia. Man köper det som passar ens behov och plånbok.

För att ta de klassiska bilexemplen... en Ford Focus ST går minst lika bra som en Golf GTI, dock kostar den en bra slant mindre. Det betyder ju inte att de som köper en GTI är korkade, de har helt enkelt andra preferenser och har inget emot att betala ett premium för att få det de vill ha. Hur svårt är det egentligen? Kanske avundsjuka som gnisslar hos vissa eftersom de inte har råd?

Du har tyvärr fel i det du skriver.

Jag vill göra detta:

X X X X X

Jag köper detta:

X X X X X

Varför köpte dom inte detta:

X X X X X

.. när det presterar så mycket bättre till ändamålet?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mac är dyrt, vilken nyhet...de säljer inte lika många datorer så måste tjäna in det genom att ta högre priser på dem. Vill folk betala mer så får de göra det för min del.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Appleprodukter har alltid varigt dyrare. Det är designen och programmen man betalar extra för.

Permalänk
Medlem

Hantera bilder och video är inte direkt svårt, så inte väljer jag en Mac för det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Text

Sedan att de glömmer att:

- Macbooks är riktiga kvalitetsdatorer byggda i aluminium och andra fina material

Vilket HP datorn också är om jag kommer ihåg rätt - Inte fan är den cnc-fräst ur ett enda stycke aluminium och byggd med lika mycket omtanke.

- De har sjukt snygg design

En personlig åsikt - Förvisso, men jag har aldrig hört någon säga att en mac är ful.

- De har riktigt bra skärmar (LED-backlit)

Har Hps laptops också vad jag vet. - Då hamnar vi i Macbooks prisklasser nästan.

- De har en ordentlig batteritid

Har Hps laptops också vad jag vet. - Se ovanstående svar.

- De har OSX

ok? Min HP har PC-BSD samma sak i princip fast gratis - Det är fortfarande inte OSX. Inget är likadant som OSX.

- De har fler program inkluderade i OSX som man slipper köpa separat

Gör man i linux och BSD också - Linux+BSD=Avancerat och jobbigt.

- De har många smarta funktioner (multi touch-pad, magsafe osv)

De har flertalet "vanliga" laptops med. - Nämn en laptop med multi touch och magsafe?

- De är antagligen snabbare med OSX än motsvarande dator är med vista.

Visst beror på programmen. Photoshop är snabbare i Vista än i OSX. - Förvisso, men OSX drar mindre resurser än vista och kräver inte 2 gig ram. Dessutom så drar antivirus osv som man inte har igång på en mac prestanda i bakgrunden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Sötast

Jag köper jeans för 200kr paret som håller lika länge, och är lika fina som jeans för 800k. Ändå så köper majoriteten av folk man ser jeans för 800kr.

Men vem fan bryr sig? Och varför skulle någon annan bry sig om Mac är prisvärt? det är väl upp till personen som köper den.

Så skit ni i vilka jeans jag har på mig så ska jag skita i om ni använder Mac eller PC

Permalänk
Medlem

ok ok. kan det bara vara så att folk är för lata och är villiga att betala för att slippa "jobbet" med att ha för mycket att välja på. finns folk som är villig att betala DYRT för att ex lägga parket. finns folk som tycker om att ha valfriheten att kunna använda sina elektronikprylar med vilka program dom vill. sen finns det folk som betalar för att slippa ha den valfriheten.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Appleprodukter har alltid varigt dyrare. Det är designen och programmen man betalar extra för.

Eller så inte

http://www.tomshardware.com/reviews/apple-mac-leopard-windows...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
du får samma funktionalitet för nästan halva priset (ännu mindre om det inte måste vara en 13"-skärm) om du köper en windowsdator... blir så jävla trött på alla macbooks... ser dem överallt! dessutom smälter dem. folk är verkligen inte rädda om sina pengar..

Visa gärna en dator med ungefär samma mått, vikt och prestanda som Macbooken som är billigare. Den närmsta konkurrenten jag kan hitta är Sony Vaio VGN-SZ71XN. Den har lite snabbare processor, långsammare grafikkort och sämmre batteritid. Men den är också lite lättare, så jag antar att det går jämnt upp. Den kostar 12500:-

De flesta tänker inte på hur små Apples datorer är, det är svårt och dyrt att göra små datorer, det är därför en stor Dell-kluns med samma prestanda är billigare. Lite svårt att jämföra priser med t.ex. iMac eftersom det i stort sett inte finns någon liknande dator. Jag skulle säga att den är prisvärd. Jag kan leva med att datorn är lite (mycket) större, därför kör jag PC och får mer prestanda för pengarna. Men alla prioriterar olika.

Permalänk
Medlem

Till dig som funderar på Mac: Nej du är inte dum, men det är många som vill få det att låta som det.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Kan någon här inne ge mig ett bra argument om varför man skulle köpa en Mac!?

Av de få personer jag känner som har en Mac så är ingen av dom några ljushuvuden precis.

du ville ha ett argument och där är det.

just den gruppen som ska ha Mac i synnerhet, allt spam i världen hade reducerats med 95% om alla du beskriver som ickeljushuvuden hade haft OSX istället för Windows.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint