Lätt dist för installation på usb-pinne sittandes på en itx-bräda - tips!

Permalänk
Medlem

Lätt dist för installation på usb-pinne sittandes på en itx-bräda - tips!

Tänkte slänga in en sjysst dist på min minidator nu. Den ska inte vara allt för krävande. Jag var inne på linuxmint men vet inte vilken av fluxbox och xfce som kan tänkas vara mest lättdrivet. Mint bygger väl på Ubuntu och fungerar ungefär likadant?

Vilken är att föredra mellan Mint och Ubuntu's olika distar? Finns det någon annan som använder apt-get repos och kan vara en utmanare?

Mvh
Benkaboy

Permalänk
Medlem

mint och ubuntu är väldigt lika. vet inte något om prestanda skillnade mellan fluxbox och xfce, jag kör fluxbox för jag gillar dess utseende och uppbyggnad men varför inte testa båda? fluxbox kräver ju lite mer pill.

fattar jag det rätt så ska du installera disten på usb-stickan och köra datorn från den? varken mint eller ubuntu är väll speciellt "små" när det kommer till minnesanvändning så hoppas du har ett hyfsat stort minne

Permalänk
Vila i frid

Jag har en "xp rescue/virus/trojan-remover" pinne med Linux Mint med RamLog installerat för att minimera skrivningarna till USB't. Funkar bra utan swap på en 512MB maskin. Jag kör den som vilken installation som helst med updates etc. Ett Voyager GT med 40 MB/sek är att föredra. Kan behövas ett "ide=nodma" på kernel-raden.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 8GB usb minne. tänkte försöka fixa så att den inte swappar på usb stickan, ska kolla upp RamLog som du nämner hasenfrasen. Annars ska det i synnerhet bara var en lite experimentmaskin jag ska kunna göra lite vad jag känner för.

Blev mycket sugen på Fluxbox faktiskt, jag skall nog pröva det tror jag. Det blir Mint med fluxbox tror jag, för Ubuntu har väl ingen färdig dist med det?

Permalänk
Medlem

http://fluxbuntu.org/ annars kan du ju alltid installera fluxbox i efterhand. men mint funkar bra och är en bra dist att börja med eller om man inte vill pilla allt för mycket för att få systemet rullande.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat Linux Mint 5 Fluxbox pa min usb-sticka, vilket tog en halv evighet men nu ar det installerat. Dock vill den inte boota fran den.

Jag later min mint livecd starta upp, jag valjer guidad partionering, den skapar en ext3 part och en swap. Intallatinen blir klar. startar om o gar in i bios. dar finns tva val i bootvag som ror usb. den ena ar usb-fdd, den andra usb-zip. Startar sedan om o den ber om boot cd. Varf;r bootar den inte fran usb? Den hittar ju pinnen nu i livecd-mode. Nagan som vet vad som ar knas?

PS. som ni marker saknar jag tre bokstaver pa denna livecd. DS

mvh
benkaby

Permalänk
Avstängd

Ubuntu har nu även usb-creator i 8.10.