Har du haft några problem med din X2'a?

Permalänk

Har du haft några problem med din X2'a?

Hej jag undrar lite på skojj efter att ha läst om så mycket dåliga saker om X2'an osv här på forumet, hur många som har haft problem med sina 4870X2 kort?

EDIT: Om ni nu har haft något fel på kortet så kan ni gärna skriva en kommentar, vilket klistermärke ni har på kortet;)

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen har skrivit här trots att det har skrivits om en hel del problem på 4870x2 korten. Jag menar kom igen att det är ett snabbt kort är vi nog alla överens om men anledningen till att jag valde ett 9800GX2 kort istället för ett 4870x2 kort var just att flera ägare hade klagat på högt ljud,mycket värme och problem med drivrutiner. Så nog kan väl någon skriva om sina problem med 4870x2 kortet. Själv har jag märkt att 9800GX2 korten inte heller är felfria. Det verkar som om drivrutiner eller koden i vissa spel inte stöder 2 gpuer vilket gör att det blir dålig prestanda.Jag har mejlat Nvidia och frågat dom om det ligger i drivrutinerna och dom skulle skicka frågan vidare till teknikerna.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Håller med, jag skulle lugn välja nvidia för jag har bara haft problem med dom ATI kort jag har köpt utom 2x 4850 CF.
Hoppas nvidia skärper sig snart.

MVH Humper

Permalänk

Mitt problem med 4870x2 PoweColor.

Jo det problem jag har är att min dator hänger sig, oftast i sammanhang med att starta eller stänga av spel, men även när man surfar eller är inne i spelet. Det blir "mosaik" mönster och konstiga färger på skärmen och jag måste starta om systemet. Händer kanske var femte timme för att ge dig en uppfattning.

Har läst lite om detta och tror det beror på något BIOS skit, eftersom jag är en vanlig Svensson inom ämnet har jag inte en aning hur jag ska fixa detta men jag tror fixen innebär att flasha bios och sånt som jag inte har en aning om hur man gör. Får kanske skicka tillbaka det till Komplett om det inte löser sig i någon Catalyst version snart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svenstorp3
Mitt problem med 4870x2 PoweColor.

Jo det problem jag har är att min dator hänger sig, oftast i sammanhang med att starta eller stänga av spel, men även när man surfar eller är inne i spelet. Det blir "mosaik" mönster och konstiga färger på skärmen och jag måste starta om systemet. Händer kanske var femte timme för att ge dig en uppfattning.

Har läst lite om detta och tror det beror på något BIOS skit, eftersom jag är en vanlig Svensson inom ämnet har jag inte en aning hur jag ska fixa detta men jag tror fixen innebär att flasha bios och sånt som jag inte har en aning om hur man gör. Får kanske skicka tillbaka det till Komplett om det inte löser sig i någon Catalyst version snart.

Okej det låter ju inte så kul.. vad har du för moderkort då?

Mvh Marcus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Okej det låter ju inte så kul.. vad har du för moderkort då?

Mvh Marcus

650W Nät
Asus P5Q-E Moderkort
Q9550 2.83 GHZ
800MHz 4GB minnen Corshair

Lite mer info till er som undrar lite om kortet.

Kortet är närapå ljudlöst i idle har då fläkten på 30% kortet snittar då 64 grader. När jag spelar ligger fläkten på 45% och då låter kortet något, men det är ett konstant blås som man vänjer sig vid snabbt, eller inte ens hör om man har lurar på brukar hamna på runt 80 grader.

WoW - Använder inte dess fulla kompetens, beror kanske på att det inte stödjer dubbla kärnor, har faktiskt ingen aning. ~70-100fps

Warhammer - Stödjer inte dubbla kärnor, därför utnyttjas inte hela kortet. ~70-100 fps.

Crysis, Bioshock, Fallout3, Farcry 2, Dead Space, CoD4 är alla spel som kortet går fullt ut på och kan ha allt från 30 till 450 fps. Finns inga spel idag som inte kortet klarar av med alla settings maxade, med klarar så menar jag att fpsen inte får gå under 30fps.

Man bör också tänka på att processorn flaskhalsar en del om den inte ligger på ~3.2-3.5GHZ eller något sådant, hur jag märker detta praktiskt är att det kvittar i princip vilka inställningar jag har för fpsen ligger på samma ändå.

Hoppas det hjälper någon.
MVH Markus

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt kopplingen mellan "Mitt problem med 4870x2 PoweColor." och sen "Finns inga spel idag som inte kortet klarar av med alla settings maxade, med klarar så menar jag att fpsen inte får gå under 30fps." med en redovisning av fps med 70-100 och 30-450 och kommentaren ovan... ?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Jag trodde att bara en kärna var i bruk på mitt kort när jag gjorde de första testen. Såg senare att kortet fungerade som det skulle när jag prövade lite tyngre spel.

Men jag är jäkligt besviken på prestandan. Uppgraderade från ett 8800GTX och tycker mig bara se några ynka FPS skillnad i de flesta spel jag provat.

Får cirka 14000 i 3Dmark06 med nya kortet. Fick 11500 med det gamla.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Avstängd

Det är din cpu som flaskar grafikkortet.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Hur betydande är egentligen en processor i spel? (förutom i crysis)

oj 29 röster det börjar bli lite intressant det här (siktar på 100) haha:)

Permalänk

"Nej, Fungerar klockrent."

Jävligt varmt bara..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FabianWester
"Nej, Fungerar klockrent."

Jävligt varmt bara..

Tur att dom är konstruerade för det

Permalänk

Det blir intressant att se om samma problem kommer uppstå när nVidia kommer med GDDR5. Det verkar ju uppenbarligen vara så att många moderkort inte fungerar bra med GDDR5 och därför får många 4870-kunder lida för det. Det bör ju knappast AMD beskyllas för och det är inget som kan lösas med en drivrutinsuppdatering.

Att uppdatera BIOS kan verka komplicerat men är egentligen en enkel sak om man bara läser på lite först. Är inte svårare än att bygga en dator själv.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Det blir intressant att se om samma problem kommer uppstå när nVidia kommer med GDDR5. Det verkar ju uppenbarligen vara så att många moderkort inte fungerar bra med GDDR5 och därför får många 4870-kunder lida för det. Det bör ju knappast AMD beskyllas för och det är inget som kan lösas med en drivrutinsuppdatering.

Att uppdatera BIOS kan verka komplicerat men är egentligen en enkel sak om man bara läser på lite först. Är inte svårare än att bygga en dator själv.

Undrar när man kommer att ta nästas steg till GDDR6 eller tom GDDR7

Kan inte typ moderkortet gå sönder om man uppdaterar bios?
Vad gör man när man flashar ett bios?

oj 33 röster

Mvh Marcus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Undrar när man kommer att ta nästas steg till GDDR6 eller tom GDDR7

Kan inte typ moderkortet gå sönder om man uppdaterar bios?
Vad gör man när man flashar ett bios?

oj 33 röster

Mvh Marcus

Gå sönder är ju en definitionsfråga, fysiskt är det ju inget fel på den, bara mjukvaran. Men ja, det kan bli fel så att man inte kan återställa det men det händer väldigt sällan.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Gå sönder är ju en definitionsfråga, fysiskt är det ju inget fel på den, bara mjukvaran. Men ja, det kan bli fel så att man inte kan återställa det men det händer väldigt sällan.

Okej!

Men vad händer när man flashar bios, och varför är det nödvändigt?

Oj 36 röster börjar stiga sakta men säkert...

Mvh Marcus!

Permalänk
Medlem

Inga problem än så länge.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

inga problem alls med mitt kort, fungerar finfint på max inställningar i alla spel på upplösningen 1920x1200 jag testat hitills. Far cry 2, warhammer online, call of duty - world at war (MP beta), Grid, Americas army, bara för att nämna ett fåtal av allt som testats i både fullversion o demo. Klockrent kort och garanterat det köp av grafik kort jag är mest nöjd med hitills.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 MAX // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem

Det fungerar i regel bra tycker jag. Den stora skillnaden mot andra kort är att man kan köra i hög upplösning. Jag kör oftast i 1920x1200, ibland i 2560x1600, och det brukar flyta på rätt bra för det mesta. Det gör det inte med Nvidiakorten av föregående generation, helt klart.

Jag har även 9800GX2 som jag testat lite med, och visst fungerar det fint, men det hänger inte med i 1920 på samma sätt som ATI-kortet gör. Enklare 9800 och 8800 har inte en chans, förutom i lägre upplösningar då.

Så, frågan du ska ställa dig är egentligen: vilken upplösning vill du spela i? Om du svarar 1920 eller 2560 finns det bara ett val just nu, men om du kör lägre upplösningar går det utmärkt med Nvidia - eller ett enklare ATI.

Dessutom foldar ju Nvidia mycket bättre.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Cpu ska ligga någonstans på minst 3.6 för att kortet ska fungera bra,vid 4.0 får du ut max av kortet.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Okej!

Men vad händer när man flashar bios, och varför är det nödvändigt?

Oj 36 röster börjar stiga sakta men säkert...

Mvh Marcus!

Det är som att byta drivrutiner ungefär, det förbättrar hur moderkortet presterar och oftast handlar det också om kompatibilitet när man flashar bios.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Ja. Jag har fått samma problem som i den här tråden. 650W-nätagg (seasonic), 2st 6-pin in i Club3D-kortet som vill 6+8. Pamfletten som följde med grafikkortet säger att 6+6 ska fungera. Kommer en 6->8-adapter lösa det?

Webhallen stänger om 40 minuter, så snabbt svar tack

edit: Adapter löste det. Skumt.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

Okej men tror du att jag måste flasha mitt m2a vm hdmi?
Jag har ett powercolour 4870X2 på ingång

Okej men då vet jag att jag ska tänka på det där med adaptern

passerat 50gränsen nu =D

MVH Marcus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Okej men tror du att jag måste flasha mitt m2a vm hdmi?
Jag har ett powercolour 4870X2 på ingång

Okej men då vet jag att jag ska tänka på det där med adaptern

passerat 50gränsen nu =D

MVH Marcus!

Flasha om du får problem, annars inte. Inte mycket svårare än så

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk