Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1and2
Koppla in mitt nät ett par dagar sedan med Bredband2, men kommer bara upp i 25/35 vilket inte är något vidare exceptionellt.

Har läst någon annanstans så här i efterhand att många tankare valde just bredband2, kan det vara en orsak?

Hjälper det att byta till annan leverantör för att få upp hastigheten eller är det kommunisuga som är flaskhals?

tacksam för svar

Jag antar att du har kopplat datorn direkt i uttaget och att du provat med olika datorer för att utesluta att det inte är datorn i sig som är problemet, byt även kabel för säkerhets skull. För annars kommer du bli mest besviken på dig själv när du byter leverantör och får samma hastighet.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag har T3 och bor på Liljansberget. Jag får typ 60/30. Riktigt dåligt med andra ord. Spelar ingen roll om jag kör utan brandvägg och rätt in i datorn. Så har det varit sen dom öppnade nätet. Jag ringde och felanmälde och först visste dom inte att "Öppna nätet" fanns eller att ens området skulle vara anslutet. Nu orkar jag inte bry mig längre.

Nåväl, det är ju bättre än Kommunisterna, så jag försöker att se det positivt

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Less
Du har problem vilken leverantör du än använder, du börjar inte se ett samband?

SBS?

3 leverantörer varav 2 jag har haft problem med, är det ett samband?

Telia ADSL hade jag inga problem med, fungerade prima i 2år. Skycom och Banhof. Det enda jag är besviken över banhof är att trafiken går ned till stockholm när den ska till någon grannkommun i Umeå.
Sedan är ju upphastigheten inte på topp men det är jag inte ensamen om oberoende operatör i bostadens-nät.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Jag sitter på Lunet (Luleå stadsnät) och har testat både Riksnet och T3.
Hade först Riksnet men bytte senare till T3 som jag har nu. Måste säga att jag är helnöjd med T3.

Överföringshastigheterna
Får 10-11.9Mb/s (Megabyte/s) på ftpöverföringar (singelthreaded) från många av de andra svenska operatörerna. Utomlands har jag inte testat något så där kan jag inte uttala mig.

Pingtiderna
För mig var det viktigaste pingtiderna, som även verkar vara viktigt för dig. Jag har även haft bredbandsbolaget (lan) innan lägenheten anslöts till Lunet och av de tre operatörerna (BBB, Riksnet, T3) så är T3 bäst både inom Sverige och utomlands, iaf på de servrar jag spelar (Danmark, Norge, Finland, Ryssland).

Så mitt val hade fallit på T3

säger desamma, väldigt nöjd, sjukt bra ftp hastigehter, skulle dock ha lite bättre när det gäller torrent stannar vid 6-7 mb/b men klaar mig 99:- är inget att prata om, rekommenderar T3 jag med, sitter också i luleå på lunet

-------------------------------

Banhof stryper trafiken mot telias kunder nu pga någon tvist. så jag tycker inte att man ska välja dom.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat Knet Norr, holmsunds företaget. Tänkte att i dessa tider är det bra att stödja lokala aktörer. Även om de bara kan få ut 20/20 så är jag nöjd då jag kört 2/0.5 med 24GB per månads begränsning.

Någon som haft att göra med dem?

Permalänk
Medlem

Valde att stödja T3 istället, vilket också är lokalt mer eller mindre.

Helt klart nöjd så långt. Men har dock ingen bekant/vän eller arbetskamrat som jag känner till som använder sig av Knet, verkar inte vara allt för många som gjort det.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Jag antar att du har kopplat datorn direkt i uttaget och att du provat med olika datorer för att utesluta att det inte är datorn i sig som är problemet, byt även kabel för säkerhets skull. För annars kommer du bli mest besviken på dig själv när du byter leverantör och får samma hastighet.

Precis, olika datorer och direkt in i datorn testade. Därför antar jag att det är antingen operatör eller kommunisuga

Permalänk
Medlem

Såja, T3 aktiverat idag

Fick vägleda tjejen att beställa

I allafall så har jag precis kört Tptest efter att ha kommit hem (standard via hemsidan) och får 93mbit ner / 24mbit upp.

Är ett klart lyft från 2mbit iallafall!

Tjejen var väl mest nöjd då hon tappade bort avsnitten hon laddade ner (typ gossipgirl) eftersom de gick så fort..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Amstaff, vild gissning, men du råkade inte köra tptestet i Firefox?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Amstaff, vild gissning, men du råkade inte köra tptestet i Firefox?

Testade i IE också, tankade iaf ett avsnitt av valfri serie i strax över 11mb/s (torrent). Så det borde väl stämma?

Upp når den max 4.5mb/s.

EDIT: Idag visar den 93mbit ner / 83mbit upp, så det är väl helt ok!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får 95 / 25 i Firefox på tptest.se
Jag får 95 / 85-90 i IE på tptest.se

(Med T3)

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Bytt till T3 idag från tidigare Banhof.

Vill bara tipsa er som har vänner i länet att satsa på en lokal operatör så som tex T3 då dessa har mycket bättre routeing motför de större aktörerna banhof som routar genom sundsvall/stockholm.

Jag får fortfarande 90/24 i tptest som jag fick med banhof men nu kan jag skicka i 100/60Mbit inom länet iallafall mot för tidigare 20/10Mbit.

Rekomenderar T3.

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Såja, T3 aktiverat idag

Fick vägleda tjejen att beställa

I allafall så har jag precis kört Tptest efter att ha kommit hem (standard via hemsidan) och får 93mbit ner / 24mbit upp.

Är ett klart lyft från 2mbit iallafall!

Tjejen var väl mest nöjd då hon tappade bort avsnitten hon laddade ner (typ gossipgirl) eftersom de gick så fort..

fan va skönt asså! fått de klart här på marieberg också.sitter med BBB 2 mb genom tele jacket. bodde på ersboda innan hade 100/10 mb BBB lan.så de jävla skillnad.skit surt att BBB 2 mb genom tele har 12 månaders bind tid.. =/ så kommer dom och fixar lan här! om ja bara visste innan ja beställde..har 5 månader kvar att betala.betalar 315 .sitter på ett lån av mitt graffe kort nu så de blir inge internet förens jag betalat av kortet.då blire dubbla internet räkningar.men är juh desperat att skaffa T3 100mbs.sjukt less på den här 2mbits internet.sjukt less! så jädra skönt o bara stoppa in sladden i nya lan utaget.och bara trycka på firefox o komma till startsidan..så nära o beställa trots ekonomin!! kittlas i fingrarna
asså.! lal

EDIT: beställde T3 nu 100/100 går fint skit glad! MEN tror att de lite dåligt endå.får 94 ner och 45 upp på bredbandtest ..va kan va fel?

Permalänk
Medlem

En bekant hade nyligen Adamo och var inte riktigt nöjd med deras kapacitet så jag var där och kikade en dag. Vi tänkte det är lika bra att bara byta leverantör då han haft och provat Adamo några månader nu och det varit ungefär samma hela tiden.

Sagt och gjort, vi gick inte på kommuniceras hemsida och sa upp tjänsten. Enligt uppgifter ska det vara 1 månads uppsägningstid, så han tänkte att det försvinner om en månad så kan man beställa en annan då.
10 sekunder senare så stannade internet. Då kom vi bara till kommuniceras hemsida och var tvungen att beställa ny tjänst.

När han efter 3 timmars totalt köande några dagar senare fått tag i Adamo för att fråga vad som gått fel och om han kunde få tillbaka den sista månaden som han betalt för, då han betalt för november ut och trodde sig skulle få ha tjänsten månaden ut också då det var 1 månads uppsägningstid. Inte fan skulle de ge några pengar till honom. Om han blev kund igen, alltså registrerade sig igen som kund på kommuniceras hemsida så kunde han få tillbaka det igen och behöva säga upp det ännu en gång. Detta hade kanske inte varit något större problem om han inte redan fått en annan leverantör inkopplat och använde deras användes för fullt. Men den där sista räkningen som han betalt, den tänkte de fan i mig inte ge tillbaka.

Sjukt dålig stil måste jag säga. Som kund skiter man fulla fan i om det är kommuniceras hemsida som felar eller om det är Adamo, vilket som så ska man ju inte som kund behöva lida för att det blir sådär. Tycker Adamo kan kräva tillbaka pengarna av kommunicera eller något och ge den före detta kunden sin månadsavgift tillbaka.

Frågan om det är värt att gå till ARN eller KO för 150:-, men ändå..

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss Riksnets tjänst. Enda anledningen till att jag gjorde det var att de uppger att gratis antivirus och brandvägg ingår gratis. Jättebra tänkte jag, då behöver jag inte lägga ut pengar på det. Nu när jag loggat in på deras kundportal upptäckte jag att de program de erbjuder är gratis-program som jag lika gärna kunde laddat hem med vilken annan leverantör som helst. Varför ska jag då betala 30 kronor mer per månad för deras tjänst?

Jag får väl skylla mig själv, borde förstås ha tagit reda på vilka program de erbjuder i förväg.

Nu undrar jag hur det fungerar vid uppsägning av abonnemanget? Kommer tjänsten att fungera månaden ut om jag säger upp den nu? Eller är det bäst att göra det vid månadsskiftet så jag inte behöver betala två fakturor till två olika leverantörer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
En bekant hade nyligen Adamo och var inte riktigt nöjd med deras kapacitet så jag var där och kikade en dag. Vi tänkte det är lika bra att bara byta leverantör då han haft och provat Adamo några månader nu och det varit ungefär samma hela tiden.

Sagt och gjort, vi gick inte på kommuniceras hemsida och sa upp tjänsten. Enligt uppgifter ska det vara 1 månads uppsägningstid, så han tänkte att det försvinner om en månad så kan man beställa en annan då.
10 sekunder senare så stannade internet. Då kom vi bara till kommuniceras hemsida och var tvungen att beställa ny tjänst.

När han efter 3 timmars totalt köande några dagar senare fått tag i Adamo för att fråga vad som gått fel och om han kunde få tillbaka den sista månaden som han betalt för, då han betalt för november ut och trodde sig skulle få ha tjänsten månaden ut också då det var 1 månads uppsägningstid. Inte fan skulle de ge några pengar till honom. Om han blev kund igen, alltså registrerade sig igen som kund på kommuniceras hemsida så kunde han få tillbaka det igen och behöva säga upp det ännu en gång. Detta hade kanske inte varit något större problem om han inte redan fått en annan leverantör inkopplat och använde deras användes för fullt. Men den där sista räkningen som han betalt, den tänkte de fan i mig inte ge tillbaka.

Sjukt dålig stil måste jag säga. Som kund skiter man fulla fan i om det är kommuniceras hemsida som felar eller om det är Adamo, vilket som så ska man ju inte som kund behöva lida för att det blir sådär. Tycker Adamo kan kräva tillbaka pengarna av kommunicera eller något och ge den före detta kunden sin månadsavgift tillbaka.

Frågan om det är värt att gå till ARN eller KO för 150:-, men ändå..

Seriöst!! helt sjukt!! satt nyss o fundera på om banhof e bättre än T3 100/100 ? täntke de kanske finns nått bättre än T3 att beställa från kommunicera.eu. har juh t# 100/100 nu.men ja vill veta om de finns bättre anternativ. svårt o veta när man inte kan prova runt.borde finnas prov tid hoss alla leverantörer som finns på kommunicera.eu hemsidan.så man kan testa sig fram kanske i 10 dar eller mer.så kan man hoppa runt sen stanna på de man tycker hade bäst Ping i spel eller nerladdnings hastighet eller upload. ...nån som vet nått om banhof internet om de e bättre än T3 dvs snabbare eller bättre ping. tack för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3v3
Jag beställde nyss Riksnets tjänst. Enda anledningen till att jag gjorde det var att de uppger att gratis antivirus och brandvägg ingår gratis. Jättebra tänkte jag, då behöver jag inte lägga ut pengar på det. Nu när jag loggat in på deras kundportal upptäckte jag att de program de erbjuder är gratis-program som jag lika gärna kunde laddat hem med vilken annan leverantör som helst. Varför ska jag då betala 30 kronor mer per månad för deras tjänst?

Jag får väl skylla mig själv, borde förstås ha tagit reda på vilka program de erbjuder i förväg.

Nu undrar jag hur det fungerar vid uppsägning av abonnemanget? Kommer tjänsten att fungera månaden ut om jag säger upp den nu? Eller är det bäst att göra det vid månadsskiftet så jag inte behöver betala två fakturor till två olika leverantörer?

Jag är lite osäker på hur det fungerar men jag vet att om du väljer att säga upp abonemanget på kommuniceras.eu hemsida så kommer tjänsten kopplas ned vid midnatt till det datum du väljer.

Sedan är det bara vänta lite och välja ny operatör och du har access till nätet igen.

Kan vara värt att prata om uppsägning med din operatör eftersom det är de som skickar fakturan.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Japp, man fick njuta i 2dagar

Sen dess har vårat nät varit dött.

Teknikern ringde idag, 4-5st på området som också ska fixas på måndag och felet tros vara taskig montering av fibern, dv.s att de "fuskat" med monteringen och att fibern "gått av" eller lossnat helt från kontakten som skjuts in i boxen.

Han har tydligen fått åka runt överallt sen bolaget som monterar fibern slarvat över hela stan..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Japp, man fick njuta i 2dagar

Sen dess har vårat nät varit dött.

Teknikern ringde idag, 4-5st på området som också ska fixas på måndag och felet tros vara taskig montering av fibern, dv.s att de "fuskat" med monteringen och att fibern "gått av" eller lossnat helt från kontakten som skjuts in i boxen.

Han har tydligen fått åka runt överallt sen bolaget som monterar fibern slarvat över hela stan..

fan va drygt! =/ "slarvat över hela stan"har inte påvärkat mig på marieberg i alla fall?tur att de inte är så här på marieberg än så länge! undra hur svårt de blir o fixa de där.o hur långt tid de kommer ta.hatar när sånt där händer!när internet e nere .man blir juh galen! haha ;P =/ .men men hoppas de löser sig snart

p.s vilket område bor du på?

Permalänk
Medlem

Inte på Carlshem iaf, här funkar det fortfarande som klockverket.

Då borde det vara Delta som slarvat då? Var det inte dem som Kommunicera/Bostaden anlitade för att göra alla inkopplingar?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackVen0m
fan va drygt! =/ "slarvat över hela stan"har inte påvärkat mig på marieberg i alla fall?tur att de inte är så här på marieberg än så länge! undra hur svårt de blir o fixa de där.o hur långt tid de kommer ta.hatar när sånt där händer!när internet e nere .man blir juh galen! haha ;P =/ .men men hoppas de löser sig snart

p.s vilket område bor du på?

Björnvägen

Har ju kvar mitt adsl ändå + att jag snor 12mbit från en granne så jag är ju inte helt utan

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Björnvägen

Har ju kvar mitt adsl ändå + att jag snor 12mbit från en granne så jag är ju inte helt utan

haha bor också på björnvägen har kvar mitt BBB 2mbit genom telejacket också .har ca 5 månader kvar på bindningstiden. så man e tvungen. men va konstigt jag har T3 och bor som du på björnvägen hur kan JAG va inne me T3? när blev de så här för dig?

Edit: så dom har slarvat här på björnvägen? typiskt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackVen0m
haha bor också på björnvägen har kvar mitt BBB 2mbit genom telejacket också .har ca 5 månader kvar på bindningstiden. så man e tvungen. men va konstigt jag har T3 och bor som du på björnvägen hur kan JAG va inne me T3? när blev de så här för dig?

Edit: så dom har slarvat här på björnvägen? typiskt!

Kommer med tiden, fibern "brinner av" eller lossnar

Är ju inte T3 som är problemet utan dragningen av fibern..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bahnhof: Bahnhof 100 Mbit/s Utan tvekan!

Visa signatur

TBA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Kommer med tiden, fibern "brinner av" eller lossnar

Är ju inte T3 som är problemet utan dragningen av fibern..

ja juste! ;P men de påvärkar väll allt? eller? asså vare sig man har T3 eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceCoder
Bahnhof: Bahnhof 100 Mbit/s Utan tvekan!

Bahnhof har inte fått speciellt bra ord av de som använt det sig av det här omkring. Svajig uppkoppling och ibland taskig kapacitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackVen0m
ja juste! ;P men de påvärkar väll allt? eller? asså vare sig man har T3 eller inte?

Precis det han sa, oavsett leverantör så kommer det gå på arsle om hela fiberkabeln är trasig.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Bahnhof har inte fått speciellt bra ord av de som använt det sig av det här omkring. Svajig uppkoppling och ibland taskig kapacitet.

Precis det han sa, oavsett leverantör så kommer det gå på arsle om hela fiberkabeln är trasig.

ok! han bor som jag på björnvägen.men ja har inte märkt nånting? allt funkar som de ska här i alla fall..konstigt.eller kan mitt internet gå även BÄTTRE än va de gör nu? hehe ;P elelr så äre nå kabel just vid hans hus här på björnvägen som krånglar.vette fan hur de där funkar .men taskigt äre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackVen0m
ok! han bor som jag på björnvägen.men ja har inte märkt nånting? allt funkar som de ska här i alla fall..konstigt.eller kan mitt internet gå även BÄTTRE än va de gör nu? hehe ;P elelr så äre nå kabel just vid hans hus här på björnvägen som krånglar.vette fan hur de där funkar .men taskigt äre

Om vi säger såhär då, bara på Måndag ska han laga 5st kablar på bara mitt område (Björnvägen 250-450) och han jobbar med detta dagligen

Han lever på att åka runt Umeå och laga taskiga monteringar som gjorts redan i början, enligt honom kan felen komma närsomhelst.

Antingen hoppar fibern ut ur kontakten te.x genom stötar eller så "bränner" ljuset i kabeln sönder kabeln eftersom den skurits av / monterats fel.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Om vi säger såhär då, bara på Måndag ska han laga 5st kablar på bara mitt område (Björnvägen 250-450) och han jobbar med detta dagligen

Han lever på att åka runt Umeå och laga taskiga monteringar som gjorts redan i början, enligt honom kan felen komma närsomhelst.

Antingen hoppar fibern ut ur kontakten te.x genom stötar eller så "bränner" ljuset i kabeln sönder kabeln eftersom den skurits av / monterats fel.

aha där borta jag e mellan 450-498 de e ok här antar ja.vilket jobb han har.haha stackarn.men bra o ha sånna som han. så du e utan lan för tillfälligt? hur länge tar de o fixa då? hoppas de fixar sig snart

Permalänk
Medlem

Bredband2 var sjukt sega i supporten iaf, jag bytar i månadskiftet till något annat så får vi se om det var deras nät eller kommunisuga fel med de dåliga hastigheterna.