Vilken text/programmeringseditor använder DU dig av, 2008? (nomineringstråd)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Använder väl för det mesta gedit, annars vim. På windows datorer så håller jag mig till notepad++.

Permalänk
Hedersmedlem

terminaleditor i *nix-miljö: vim
windowsprogrammering: Visual Studio 2008

Sen så tvingas vi till eclipse i ett skolprojekt så man får sitta med det hela dagarna. Bitvis så blir jag helt tokig på det. Det är ingen favorit.

jag ska nog börja använda notepad++ som diverse-editor i windows.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

visual studio 2k8 för asp.net/c#
netbeans 6.1 för java

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

håller mig till godingen.

CrimsonEditor

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

För det mesta använder jag gVim, men för vissa Java-projekt har det blivit Eclipse.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Då jag främst kodar Java och ibland Groovy samt Grails så använder jag IntelliJ IDEA. Även underbar för kodning av HTML, CSS och Javascript.

Permalänk
Medlem

Textmate, eclipse samt Xcode.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vim, och i bland Smultron

Permalänk
Medlem

IntelliJ IDEA för Java och vim för allt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shibby
Textmate, eclipse samt Xcode.

Kunde inte ha sagt det bättre själv

Permalänk

PCE Emacs för Prolog. GNU Emacs för allting annat. Den främsta anledningen är att jag hoppar ganska mycket mellan språk och då har jag ingen större lust att byta utvecklingsmiljö.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Eclipse för java-kod, VIM för det mesta annat.

Permalänk

Eclipse för Java.
Visual Web Developer Express Edition för ASP.Net

Notepad för lite enklare/snabba förändringar

Visa signatur

http://www.quickhelp.se - Uppdragsförmedling

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lika förbluffad när folk nämner notepad i såna här trådar!

Permalänk
Hedersmedlem

Inte är jag förbluffad. Men wordpad fungerar faktiskt bättre till att öppna vissa filer med annorlunda teckenkodning än notepad klarar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Visual Studio 2008.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Textmate, Xcode, vim.

Permalänk
Medlem

Notepad++

Permalänk
Medlem

Använder emacs till det mesta. Tog ett tag att vänja sig men det finns många bra kortkommandon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Inte är jag förbluffad. Men wordpad fungerar faktiskt bättre till att öppna vissa filer med annorlunda teckenkodning än notepad klarar.

Men det tar så lång tid att starta (ok, kanske inte nuförtiden) att man förlorar anledningen att använda ett så enkelt program, och vad är det egentligen för sätt att inte visa radnummer?

Permalänk
Medlem

Använder Emacs på jobbet och Visual Studio 2005 hemma.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Använder Emacs på jobbet och Visual Studio 2005 hemma.

Då kontrar jag med det omvända, fast med visual studio 2008.

Permalänk

E Text-editor. Väntar på Intype (som jag hoppas får FTP-stöd).
Annars får det bli Intype och uppladdning via FileZilla, även om det är omständigt.

E Text-editor fungerar bra, men det buggar och krashar lite.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Eclipse för Java och Notepad++ för resten.

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Textmate

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

Notepad++ är väldigt enkelt och litet. Visual Studio har jag däremot aldrig använt mig av men är intresserad av att prova på det. Tänkte programmera i C++. Vad jag förstått är det förutom att vara en editor även en kompilator? Måste man på något sätt sammankoppla Visual Studio till Cygwin som man måste i Eclipse/C++ eller går det att kompilera och köra programmen direkt i Visual Studio utan krånglet med att länka till Cygwins bin-mapp bland path i miljövariablerna? Vilka är för- och nackdelarna med Visual Studio och varför är det så få som använder sig av det när det tydligen verkar vara väldigt stort omfattande?

Tack på förhand!

EDIT: Vilka är skillnaderna mellan Visual Studio och Visual C++? Ingår Visual C++, C# och Java i Visual Studio så att det på något sätt är ett "biprogram" om man inte vill ha C#/Java-editor och kompilator?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rofl
Visual Studio har jag däremot aldrig använt mig av men är intresserad av att prova på det. Tänkte programmera i C++. Vad jag förstått är det förutom att vara en editor även en kompilator? Måste man på något sätt sammankoppla Visual Studio till Cygwin som man måste i Eclipse/C++ eller går det att kompilera och köra programmen direkt i Visual Studio utan krånglet med att länka till Cygwins bin-mapp bland path i miljövariablerna?

Man slipper mycket riktigt cygwin, visual studio levereras med microsofts egna kompilatorer som både är snabbare och genererar snabbare kod. Vidare är det mer än bara en "editor", bland annat finns det mycket användbara funktioner för felsökning. Nackdelen är att programmet blir rätt tungt, det är förmodligen anledningen till att många vid sidan om också använder andra editorer för mindre jobb.

Ladda ned expressversionen, den är gratis:
http://www.microsoft.com/express/download/default.aspx