Permalänk
Medlem

Hur mkt skulle ni ta betalt

Tjena jag kan inget om datorer men en klompis ska byta nätaggregat och processor åt mig, jag sa att han får några hundra. Hur mycket skulle ni ta betalt för att byta nätaggregat och processor ? Jag kan inte direkt säga att det är en polare det är min kompis brorsa.

Permalänk
Medlem

För det första så tycker jag att du ska försöka göra det själv istället, det är inte direkt svårt och tar inte så lång tid heller, men vill du inte ändå och du har ju redan sagt att han får ett par hundra så betala honom 200 det är ju ett par hundra. Nåt mer än så är det inte värt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte för mitt liv kunna ta en enda krona för att göra en sådan simpel sak som att byta cpu o nätagg.

Kanske skulle fundera på att ta något om jag skulle installera om windows, dock bara frivillig betalning om dom incisterar på det.

Satte ihop en dator åt en tjejkompis och installerade windows sammt allt hon skulle använda i den. Jag tog inget betalt så hon bjöd min på tacos en kväll ^^;
Det duger gott åt mig

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

nja, 150-200. CPU skulle jag kunna förstå om du vill att någon annan gör men nätagget klarar du själv. Om jag var du skulle jag byta agget själv och sen ge 100kr för cpu'n

Permalänk
Medlem

Standardarvodet för datorrelaterade arbetsuppgifter är en Calzone.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Standardarvodet för datorrelaterade arbetsuppgifter är en Calzone.

Haha... Och en Jolt Cola

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Standardarvodet för datorrelaterade arbetsuppgifter är en Calzone.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Haha... Och en Jolt Cola

Håller helt med, pengar saknar värde i detta fall imo, du kanske kan hjälpa honom med något annat?

Permalänk
Proffsmoddare

Men hur mycket är hjälpen värd för dig? Det är väl det som är själva grejen. Och jag skulle nog faktist göra det gratis åt mina kompisar, och säkert min lillebrorsas kompisar också. 200kr är ju mycket pengar, säkerligen för dig också. Men mindre än tvåhundra kroner är ju samtidigt ingenting för honom om du lovat honom pengar för jobbet. Ge honom en calzone som någon sa eller ge han skjuts hem på cykeln. Vad vet jag.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna betala i natura annars.
Uppskattas nästan alltid.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

jag säger dom killarna ovan har sagt.
1. jag skulle alldrig tagit betalt, men visst om dom insisterar så
2. mycket trevligare att bli bjuden på pizza eller något liknande som kompensation, pengar är ju egentligen bara tråkigt
3. calzone och jolt låter fruktansvärt bra just nu, det måste ju vara billigare än ett ''par hundra'' vart bor du jag kommer för den betalningen!

Permalänk
Medlem

200kr om du vill hålla det formellt låter rimligt om du inte vill göra det själv.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Du skulle ju kunna betala i natura annars.
Uppskattas nästan alltid.

Haha, word!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Avstängd

Jag resonerar så här det är okej att göra det en eller max 2 gånger utan att ta betalt av kompisar. men börjar det bli mer en så anser jag bara att det är jobbigt, För att då jag skälv om jag lämnade in datorn skulle kanske få betala som MINST 3-400:- i en dator butik ifall dom skulle byta ut dessa delar. dessutom riskerar man att få ha datorn borta under några timmar upp till ett par dagar. Jag anser dessutom att det är en skyst grej om man erbjuder sig att lägga en slant för att man nu gör detta så handlar lite om vett o etikett i detta faktum. dessutom så tar det upp min lediga tid. för det tar som inte 5minuter att byta dessa grejor om man nu vill göra det seriöst.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Det beror på, är det t ex min flickväns kompisar eller bästa polarn och småsaker ber jag om en Coca Cola och en snickers typ. Och tar arbetet när jag har tid och ork, akut kostar extra. Alternativt så tar jag en gentjänst vid senare tillfälle.

När det är mer avancerade saker och sådant som tar tid, samt annat folk än bästa vänner och sådant tar jag dryga hundringen timmen, eller minst 100 Kr för besväret om det inte är något väldigt litet... Då bjuder jag på det de första gångerna i alla fall.

Har hjälpt folk med saker gratis i åratal och känner det börjar ta för mycket tid för att det ska vara värt nu. Vill ha något för besväret, senast jag snodde ihop en dator gratis åt en polare så bjöd han mig på krogen som tack då jag var pank.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Gentjänster är mitt motto.
Behöver du min hjälp så får du ställa upp när jag behöver din hjälp.
Så enkelt anser jag att det är.
Har polaren en snygg flickvän så kan en trekant fungera bra som betalning också om hon ställer upp.

Men vanligast är tjänster tycker jag. Man ställer upp för sina kompisar och vänner.
För övriga så fungerar en bit mat alldeles utmärkt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om man vill göra jobbet ordentligt så tar MYCKET mer än 5 minuter. Speciellt om man får betalt för det och är försiktigt om andras grejer. Personen måste som sagt spendera sin tid med att hjälpa dig och om han bor en bit bort så kostar det för honom att ta sig till dig (tex flyttat hemifrån).

Är man snäll mot någon som tar sig tid att hjälpa dig så ska man erbjuda kompensation av något slag (gentjänster, utbjuden etc är ibland lika värdefullt som pengar). Ett par hundra låter OK (tex om ni inte har något gemensamt) och om han gjort ett bra jobb och ni kommer överens så bjud honom på något.

Sedan beroende på hur hans dag varit och hur det gick så kanske han fnyser åt dina pengar och tömmer kylskåpet istället.

Permalänk
Avstängd

du bor ju i stockholm 150 kr för mej

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

en pizza e lämpligt

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Herregud va omoraliskt att ta betalt för en sån sak.
Har formaterat mina kompisars datorer + byggt ihop dem + felsökt ett antal timmar + hjälpt dem plocka ihop delar o.s.v.
Allt som har med datorer att göra som en medelsvensson inte kan göra i stort sett.
Har aldrig tagit betalt en krona. Fick dock en kebabpizza en gång av en kompis när jag hjälpte honom ca. 7 timmar en dag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
Herregud va omoraliskt att ta betalt för en sån sak.
Har formaterat mina kompisars datorer + byggt ihop dem + felsökt ett antal timmar + hjälpt dem plocka ihop delar o.s.v.
Allt som har med datorer att göra som en medelsvensson inte kan göra i stort sett.
Har aldrig tagit betalt en krona. Fick dock en kebabpizza en gång av en kompis när jag hjälpte honom ca. 7 timmar en dag

Jag håller med! Jag har hjälp mina kompisar åtskilliga timmar med sådana saker helt gratis. Varför skulle jag ta betalt för något som jag gärna gör för att göra någon glad och som jag dessutom tycker är roligt? Ibland har det hänt att jag har fått lite som tack, men det är definitivt inget som jag har yrkat på.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Gentjänster är nog det bästa..

Installerade om en polares dator för någon vecka sedan och då satte han på vinterdäcken på vår familjebil.. Han har mer eller mindre en bilverkstad hemma då han tävlar i Gocart.. Så Gentjänster är det bästa.
Annars om jag hjälper någon och de vill betala lite så brukar jag ta en snusdosa som betalning..

Men du borde nog betala honom 200:- eller något sånt om du nu sagt att han skulle få några hundra. Annars kan du ju fråga om han vill ha hjälp med någon som det redan sagts här i tråden..

Lycka till! /

Robin

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk

Håller med er andra, om jag hade tagit betalt varje gång jag fixat datorproblem hos vänner och släktingar vore jag miljonär nu.

Permalänk
Medlem

svärmors dator har man fixat med så himmla mycket. så man BORDE vara rik ,-)
fast var väl dottern som var priset..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Är den än snäll person ska man göra det gratis för att själv vara snäll. Annars ska man inte göra det om det finns minsta risk för att något går fel. Om killen tappar din cpu i golvet så att det blir synliga fallskador, vem betalar det? Genom att alltid vara snäll händer då och då att man råkar ut för tråkigheter. Så är det för mig i alla fall.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Fråga efter hur mycket han vill ha. Gå inte över 200 ifall det inte blir en massa komplikationer.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ja det är ju väldigt omoralisk att ta betalt för ett jobb man gör inom något där man har en kunskap som inte alla andra har... eller? Antar att ni sommarjobbar gratis typ klipper gräset i grannskapet utan att ta betalt också?

Klart man hjälper polare och så men det kan tillslut blir lite mycket att hjälpa alla med deras grejjer bara för att man kan. Det blir jobbigt. Man får ju dra en gräns. Men allt är ju relativt. Beror ju lite på hur nära man är sin brorsas kompis och så vidare. Även jag har hjälpt brorsans kompis med sin dator ett par gånger. Främst telefonsupport.

Men det är inte omoraliskt att tas betalt för en tjänst man gör någon där man har specialkompetens.

Vet nog inte många bilmekaniker som förväntas att komma och fixa halva släktens och bekantskapskretsens bilar när de går sönder gratis bara för att han kan?

Nä det är inte fult att ta betalt för något nån gång. Man får sätta en rimlig gräns het enkelt:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jo, hade man fått betalt för alla gånger man fixade någons dator så hade man varit rik idag
Fast det är roligare att göra någon glad och en sådan sak som cpu och nätdel tar ca 10 min att fixa så det är bättre att bjussa på lite käk eller liknande.. Däremot kan det kanske vara jobbigt om man fixar en dator åt någon man inte känner som man inte har någon plan på att umgås närmare med..

När det gäller mig så är min morfar ett undantag.. Han smyger in pengar för minsta lilla jag hjälper honom med, men det tror jag beror på helt andra saker ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För enkel uppgift för att ens ta betalt för, men om något skulle det väl vara en calzone och jolt?