Problem vid ny installation - Windows XP

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Problem vid ny installation - Windows XP

Hej!

Igår tog jag hem farsans gamla dator (Compaq Presario 8000) som är ombyggd till server för att installera Windows XP på den och ge bort som surfdator till en släkting, vilket är ganska brådskande :/

System:
Pentium4 2,0ghz
512mb RAM
GeForce 5700FX (kan det stämma?)

I alla fall, den här datorn var min trotjänare i många år och har aldrig haft problem med den, men nu går det inte installera om den.

Stoppade in XP skivan vid start, fick välja att starta med skivan som vanligt. Efter det vart skärmen bara svart, lät det vara i en hel timma utan förändring. Testade även stoppa i en Ubuntu skiva och en Windows Vista skiva, men då ignorerades dom totalt och den började boota upp något lustigt server program/OS istället.

Jag tror att enklaste sättet är att formatera om hårddisken(?) för att få bukt med problemet? Isåfall hur går jag tillväga, går det utan en boot skiva?

Tack på förhand.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner