Följ Black Week på SweClockers

ICS-problem i Server 2008

Permalänk
Medlem

ICS-problem i Server 2008

Har två nätverkskort i servern (Windows Server 2008 Standard x64). Delar internetanslutning med andra datorer i huset (allt går genom servern).

Startade om datorn då jag skulle rensa upp högen med elkablar, och plötsligt delas inte internet längre. Får följande meddendande när jag försöker aktivera delningen:

Ställer jag in IP manuellt för LAN-porten kommer datorerna åt varandra, men bara servern kommer åt nätet. Efter meddelandet ovan går porten tillbaks till att få ett IP automatiskt, vilket såklart aldrig händer.
Har lekt runt bland inställningar och installerat om båda korten, men inget hjälper. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Du får börja kolla i eventloggarna, denna informationen räcker inte för att kunna ge ett specifikt svar.

Du kör ingen DHCP tjänst eller så på servern? Om jag kommer ihåg rätt så går inte ICS och DHCP bra ihop då ICS har en egen enklare variant av DHCP server.
Installerades några uppdaeringar innan omstarten eller skedde nån annan konfigurering / installation?

Själv kör jag NAT funktionen hemma med min Win2k8 Enterprise x64, kommer inte ihåg ifall standard har den funktionen men annars rekomenderar jag den ifall du vill få servern att agera router. Vill du bli ännu mer avancerad kan du via den rollen slå på VPN sen också om du kör domän + har ett par laptops i huset

Men återigen så får man massa ledtrådar via eventloggar. På så sätt har jag själv löst massa problem med min windows 2008 installation då den strular med både NAT/DNS/Exchange osv osv osv.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5