Följ Black Week på SweClockers

nu jävlar SKA Sapphire 4850 fläkt ner till 10%!

Permalänk

nu jävlar SKA Sapphire 4850 fläkt ner till 10%!

hur fan gör jag?
förra tråden gav mig inga bra svar alls så försöker nu med en ny..

Catalyst 8.11 låter mig bara sänka till 20%! går den lägre med 8.12?

kan/måste jag sätta nån slags motstånd till GPU fläkten?

NI SOM VET HUR JAG BÄR MIG ÅT SVARAR HÄR SÅ BLIR JAG SUPER GLAD

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Riva Tuner heter progget.

Diggar du inte det, så löd om ett zalman voltmotstånd på fläktkabeln, det gjorde jag på mitt 3870 när jag bytte till en VF 900 och tystnaden inte räckte.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Riva Tuner heter progget.

Diggar du inte det, så löd om ett zalman voltmotstånd på fläktkabeln, det gjorde jag på mitt 3870 när jag bytte till en VF 900 och tystnaden inte räckte.

haha riva tuner, e det inte dedär stenålders programmet från typ 1998 som man tunar gpu core o minnes frekvens o sån skit på?

haha tror jag körde de på min laptop för ett tag sen o boostade med det

men okej.. ser du några nackdelar med riva tuner? nått som e risky förutom att man sänker fläkthastigheten? kan prog t.ex ändra massa grafikgrejs automatiskt?

EDIT: nu har jag installerat... det första programmet ville göra var att installera några jävla drivrutiner som sen windows blockerade..

nu till det väldigt tråkiga.. den går ju förfan inte att sänka till under 25%!!! FYFAN VAD DÅLIGT!!! varför gör de bara inte så jag kan sänka lägre!??!?!!?

det är alltså ett motstånd jag behöver? inget svårt att få dit antar jag?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.

Permalänk
Proffsmoddare

v2.21 kom ut nyligen i och med nvidias bigbang 2 driver release. (180.48) om jag inte missminner mig, och slutsatsen du kan dra av detta är att rivatuner versionen är färsk.

Det finns åtminstone 2 sätt att ändra fläkthastigheten, ena heter low-level systemtweaks. Den skulle jag rekomendera dig som inte är så insatt i programmet. Den andra är driver-level fan control settings.

Low-level fan controll.
När du har programmets "startsida" uppe så är det en ruta som kallas "target adapter", det är bl.a. en bild på en skärm där. Bör väl också stå typ GPU0 \ Ati bla bla bla.. Under står det lite mer info som ram mängd och bit och kärnans version. och så Customize samt en liten fyrkant som är tvåfärgad i grå och gråare.

Klicka på den!

Då öppnas en flick, rör musen till bilden föreställande ett grafikkort, den är längst till vänster.

Klicka på den!

Nu är du inne i low-level system tweaks och även inne i fan-fliken. Precis där du ska vara. Kryssa i rutan för "enable low-lewel fan control" och klicka i fixed. nu har du full kontroll över fläktens hastighet förutsatt att den är kopplad till grafikkortet.

WARNING!
Håll reda på temperaturen, kan tänka mig att ditt kort kommer att bli redigt varmt om du ska köra det på 10% all the time. Fläktens hastighet kommer heller inte att öka även om kortet blir varmare. Så var försiktig. Jag skulle avråda dig ifrån att ens pilla med fläktens hastighet och istället kanske köpa en bättre aftermarket kylare, t.ex. Accelero S1 tillsammans med kanske 2st billiga 120mm fläktar som du fäster med hjälp av buntband, dock måste du köpa nya flänsar till minnen och voltreg skulle jag tro då de du får med har usel fästförmåga.

Driver-level fan control
Starta Rivatuner, från huvudsidan ser du ungefär på mitten att det står "driver settings" Och där under forceware detected (Kanske står annorlunda för ATI) och customize klicka på den så att flickarna kommer upp, den längst till vänster föreställande ett grafikkort är den du letar efter.

Tryck på den!

Nu är du inne på fliken för överklockning, du ska in på "Fan"-fliken som är precis bredvid högst upp på sidan.

Klicka på den!

Nu är du inne på Driver-level fan control settings, och för tillfället står det auto control på en meny där, klicka och ändra till direkt control. Nu kan du ändra fläktens hastighet i % i både standard 2d hastighet som för enklare 3d och avancerad 3d.

Standard 2d = Internet och skrivbords användning

low power 3d = WC3, CS 1.6 Kanske vista i huvudtaget?

Performance 3d = Spel eller andra applicationer som använder GPUn väldigt mycket.

WARNIG!
Jag har ingen koll om det här i huvudtaget fungerar och om den faktist kommer att byta hastigheter beroende på vad du håller på med så håll koll på temperaturen på ditt grafikkort. Ca 90c i load är väl säkert godkänt, men gärna lägre. Jag har 40c i load på mina kort. de är dock vattenkylda.

Jag vill inte med det här inlägget på något sätt dumförklara dig, vet att det är övertydligt skrivet men det är en av mina mest framstående brister. Åtminstone enligt flickvännen min.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack

Nu är du inne i low-level system tweaks och även inne i fan-fliken. Precis där du ska vara. Kryssa i rutan för "enable low-lewel fan control" och klicka i fixed. nu har du full kontroll över fläktens hastighet förutsatt att den är kopplad till grafikkortet.

WARNING!
Håll reda på temperaturen, kan tänka mig att ditt kort kommer att bli redigt varmt om du ska köra det på 10% all the time. Fläktens hastighet kommer heller inte att öka även om kortet blir varmare. Så var försiktig. Jag skulle avråda dig ifrån att ens pilla med fläktens hastighet och istället kanske köpa en bättre aftermarket kylare, t.ex. Accelero S1 tillsammans med kanske 2st billiga 120mm fläktar som du fäster med hjälp av buntband, dock måste du köpa nya flänsar till minnen och voltreg skulle jag tro då de du får med har usel fästförmåga.

Jag vill inte med det här inlägget på någotsätt dumförklara dig, vet att det är övertydligt skrivet men det är en av mina mest framstående brister. Åtminstone enligt flickvännen min.

Gjorde en research o precis innan du postade detta meddelande så ändrade jag mitt inlägg då jag upptäckt detta läs hur besviken jag blev över min nya upptäckt.. den går inte under 25% sååå jävla dåligt.

detta tjat om att kortet blir för varmt.. säger ännu en gång att mitt kort inte går över 40c idle o max 60c vid hårt spelande....

Accelero S1 är inget att ha om man redan har bra kylning på sitt kort som jag, sapphire äger verkligen dock är ljudet för högt även på 20%.. den kyler säkert lika bra vid 10%.

det enda som väsnas i min dator nu är den förbannade GPU fläkten på 20%!! det blir ett motstånd.. enda sättet för mig att slippa höra skiten.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

text

Damn! Jag som la ner min själ i det där.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Citat:

haha herrejisses ser de nu fan va du ha jobbat flitigt.. helt klart värt en guldskärna
dock ingen nytta nu eftersom de inte funka xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om Sack, drick ett glas varm mjölk så skall du se att det blir bra. (den rekommendationen fick jag av en sköterska när jag hade Ischias och extremt ont...)

Nej men allvarligt talat så är det kul att se att folk här verkligen är hjälpsamma, förutom dom som hänvisa till en klistard tråd/faq som bara förklara rent allmänt, men aldrig exakt sreg för steg. Jag vet att det är olika, men sluta då gnäll och hänvisa till faq, för där står inte mycket om hur man gör rent praktiskt.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

he he sack bra försök;)
har läst de ska finnas bios som fixar de men.........
flasha bios är alltid en viss risk.
Googla på 25% o 4850 så ska du se.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

det finns ju en spärr på hur mycket man kan sänka fläktar för att aladeles för låg kraft och de stannar eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Sluta grina!

Köp en Accelero och en Noctua och njut av tystnaden istället för att försöka trolla med knäna.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Avstängd
Citat:

Bra skrivet den guiden :)!

Jag lånar tråden lite,

Köpte ett Asus 9800TGX+ Black knight. Och fläkten har ett vinande ljud vilket är eller kan vara irriterande när man ser på film. Så jag undrar om man kan ta bort original fläkten å montera dit en 120mm fläkt mitt på hela kylflänsen?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Här har du t.o.m. i filmformat om man inte känner för att läsa http://www.youtube.com/watch?v=n7FxuTowL24
Kanske inte var riktigt så du tänkt dig, men det funkar för mig iaf

Permalänk
Medlem

din GPU kmr ju ligga på typ 65c i idle lol O______o

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk

ska fortfarande INTE ha nån jävla accelero och noctuha kylare som kostar 450kr!!!
DET GÅR INTE FÖR JAG SKA KÖRA CROSSFIRE O DOM FÅR INTE PLATS!
tack snälla ni tjata inte om att byta dessa förbaskade kylare.. min är bra nog.

piddeman det går säkert.. kör med t.ex en scythe 120mm 1200rpm fan eller något i den stilen, de blåser på riktigt bra vid trevlig ljudnivå dessutom kostar de 100 lappen...

bredlast nej de kommer den inte. möjligtvis 50c idle vi får se.. kanske sätter dig min scythe o pustar ist för original cooler master 70cfm är riktigt bra ös vid 24db...
den blåser typ som 3st coolermaster original fläktar ihop hahah

men det får nog bli ett motstånd som sagt, eller möjligtvis den där notepad skiten men tro fan inte de.. fick se den för ett tag sen men orkar inte den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bra skrivet den guiden !

annvänd rivatuner ,sänk fläkten till 10% så blir de tyst.finns ju en bra guide här nånstans

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

2 x accelero utan fläkt? tystaste alternativet

edit: borde väl rymmas?

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
Bra skrivet den guiden !

annvänd rivatuner ,sänk fläkten till 10% så blir de tyst.finns ju en bra guide här nånstans

gick bara att sänka till 25% men borde gå mer i typ någon fil någonstans i rivatuner, men orka skriva guide till den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
ska fortfarande INTE ha nån jävla accelero och noctuha kylare som kostar 450kr!!!
DET GÅR INTE FÖR JAG SKA KÖRA CROSSFIRE O DOM FÅR INTE PLATS!
tack snälla ni tjata inte om att byta dessa förbaskade kylare.. min är bra nog.

tycker du ska lungna ner dig lite, det går visst med accelero och crossfire har det själv och det är den BÄSTA lösningen
din kylare är inte bra nog
passa det inte så lev med oljudet eller sätt in nån potentiometer

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
tycker du ska lungna ner dig lite, det går visst med accelero och crossfire har det själv och det är den BÄSTA lösningen
din kylare är inte bra nog
passa det inte så lev med oljudet eller sätt in nån potentiometer

jaja lugnar mig da.

bullshit. så 40c idle vid fläkt på 20% är inte bra nog? dock illa av rivatuner/catalyst att inte kunna sänka den till 10...

möjligtvis är fläkten "dålig" på så sätt att den inte går att köra ännu långsammare utan moddning. kylningsförmågan var däremot långt över mina förväntningar!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är nog en säkerhetsgrej de har för att inte riskera att kort blir för varma. Många blir ju faktiskt enormt varma och då är några 10% inget att snacka om. Snarare är det väl dåligt att de valt en högljudd fläkt? Det är ju trots allt Sapphire som valt fläkten och ATI har ju utvecklat drivrutinerna för sin referensdesign på kortet (ganska dålig originalkylare) och RivaTuner är väl en privatperson som inte är så sugen på att få en miljon klagomål för att folk sänkt för mycket, även om det är deras eget fel...
Skyll på Sapphire snarare än ATI och Rivatuner.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Det är nog en säkerhetsgrej de har för att inte riskera att kort blir för varma. Många blir ju faktiskt enormt varma och då är några 10% inget att snacka om. Snarare är det väl dåligt att de valt en högljudd fläkt? Det är ju trots allt Sapphire som valt fläkten och ATI har ju utvecklat drivrutinerna för sin referensdesign på kortet (ganska dålig originalkylare) och RivaTuner är väl en privatperson som inte är så sugen på att få en miljon klagomål för att folk sänkt för mycket, även om det är deras eget fel...
Skyll på Sapphire snarare än ATI och Rivatuner.

nja skyller hellre på ait och sapphire i övrigt är jag sjukt nöjd med kortet o allt.. lirar ju fan gta 4 i typ max helt rent på en E7200 original.. otroligt nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fråga: Varför ha den på 10 %?

Du hör ju den knappt på 25 %

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

Riva Tuner funkar om man läser på lite.

Riva Tuner är normalt låst till 25% för att många fläktar inte startar annars. För att komma runt det i ditt fall gör du så här i Riva Tuner.

1. Gå till Power user
2. Klicka på pluset vid Rivatuner \ Fan
3. Högerklicka på MinFanSpeedLimit
4. Välj den gula lampan
5. Tryck OK och starta om Riva Tuner

Nu kan du köra från 1% till 100% fläkt. borde duga åt dig.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

ati tray tools ? där kan du sänka fläkten till 0 % om du vill ( men för mig står det att fläkten forfarnde snurrar på 1200rpm )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
nja skyller hellre på ait och sapphire i övrigt är jag sjukt nöjd med kortet o allt.. lirar ju fan gta 4 i typ max helt rent på en E7200 original.. otroligt nöjd!

Varför kan du inte droppa ditt fula språk i din tråd?
Märker du inte att folk försöker att komma konstruktiv hjälp och konstruktiva förslag till dig? Vi har förstått att du inte vill ha en annan kylare eller fläkt.

Eftersom att inget av alla förslag funkar eller faller dig i smaken, löd bara fast ett motstånd så är saken biff.

Men bespara oss dina svordomar och annat.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Hjälpsam

Om det är ett sådant här kort
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213
fungerar en sådan här bra.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalma...
Där har du också två 5V uttag för att driva 2 kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag har också ett Sapphire HD 4850 och lider av precis samma problem som du Jag vet inte om det är just mitt kort då men enda gången min fläkt går ner i varv är om jag kör fläkten på 1% och då är temperaturen fortfarande bara på 44grader i idle och runt 60 i load. Stora skillnaden är att datorn inte låter som en hårtork längre.

Iallafall, jag löser problemet genom att jag fortfarande kör på 8.9 drivrutinen, då kan man gå in i [C:\Documents and Settings\Erik\Lokala inställningar\Application Data\ATI\ACE\Profiles] och där ändra i profilen "FanSpeedAlgorithm" till maual och sen fylla i percent target med då 10% om du kör på det.
Det finns trådar om det om du inte förstår vad jag menar
Det är väldigt synd att detta inte funkar men den nya CCC med fläktkontrollen.

Men killarna ovan skrev ju också att man kunde ta bort spärren på Riva Tuner. Något att testa sen kanske

Permalänk
Medlem

Gokille08.

Är det ett såt här kort du har?
http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=341327&type=standard...

Om så är fallet så sitter vi i samma sits. Kortet låter som f***n. Jag har dessutom 2 som vägrar köra crossfire.

Citat:

[B]Om det är ett sådant här kort
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213
fungerar en sådan här bra.
https://www.inet.se/datorkomponente...ctor-1/6308155/
Där har du också två 5V uttag för att driva 2 kort.

[/B]

Den skulle passa mig perf. Vet du om den går att köpa i butik i stockholm nånstans? Har du själv testat den? Fläktarna är nämöigen 2-pin. Inte 3.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Gokille08.

Är det ett såt här kort du har?
http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=341327&type=standard...

Om så är fallet så sitter vi i samma sits. Kortet låter som f***n. Jag har dessutom 2 som vägrar köra crossfire.

Den skulle passa mig perf. Vet du om den går att köpa i butik i stockholm nånstans? Har du själv testat den? Fläktarna är nämöigen 2-pin. Inte 3. [/B]

Det går att pilla in fläktens tvåpoliga kontakt i ett trepoligt uttag, man få se till att svart kabel går till svart och röd till röd.
Jag har själv gjort så och det fungerar bra för mig.
För att vara på den säkra sidan, kan du se efter om fläktarna spinner i gång, innan du sätter dit chassisidan.
Vet inte var kontakten säljs i Stockholmområdet, själv hade jag en gammal liggande på en hylla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |