Första systemkameran, men vilken?

Permalänk

Första systemkameran, men vilken?

Ja jag är total nybörjare på systemkameror men ska skaffa min första, det blir en begagnad nu och kollat in Pentax K100d super och Olympus E-410 lite närmare men även Canon eos 350.

Finns några uppenbara nackdelar på nån av dom? Typ kassa batterier eller annat sånt, bra bilder lär väl alla dom ta om jag fattat saken rätt, hur är det med tillgången på mycket prisvärda objektiv för att fota ute i skärgården?

Permalänk
Medlem

Håll dig till Canon eller Nikon så har du chansen att hitta många objektiv till förhoppningsvis bra begagnatpriser. Olympus och Pentax har inte lika stor del på marknaden och då inte så mycket begagnat heller. Ta en titt på fotosidan.se och dess begagnatsida, finns endel billiga kameror där. 350D alt. 20D kan du hitta för ca 3000-3500. 350D är lite mer instegsmodell med mindre hus i plast och 20D är lite mer seriös med större hus i metall och några fler lättåtkomliga reglage. 350D passar nog bra för små händer men 20D är nog bäst om man har normal till stora händer.

http://www.fotosidan.se/classifieds/

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Jag tycker du ska försöka hitta en Nikon D80 alt. D70s som inte gått så länge. Helt klart prisvärdaste(?) kameran enligt mitt tycke. Expert hade ett paketpris med ett par objektiv och minneskort http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=1485009
Jag tycker Canons 350d/400d/450d är för små att hålla i, samt att bilderna blir bättre med de objektiven som kommer med Nikonkameran.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Hedersmedlem

Trots att jag är trogen Nikon så måste jag slå ett slag för Canon 20D. Den har under en lång tid varit otroligt prisvärd begagnad och för sin ålder är den förbaskat bra. En gammal 30D är inte heller något dåligt val, det är i princip en uppgraderad 20D med lite större display och andra mindre viktiga skillnader. Hittar man en billigt så är det ett bra köp.

Tittar du på Nikon så kan du fynda. D50 må vara rätt gammal och ute nu, men de säljs ibland riktigt billigt. Hittar du en fräsch D70(s) med ett 18-70-objektiv till ett lågt pris så är det en bra kamera att börja med. Inte supersnabb, brusar en del över iso800 och sökaren är rätt tråkig. Dock går det att ta väldigt bra bilder med den och hanteringsmässigt är den bra mycket bättre än Canons instegsmodeller (300D, 350D osv).

Hoppa över Olympus och andra kameror som kör 4/3-standarden. Störst utbud av begagnade tillbehör hittar du till Canon och Nikon. Nikon har den fina fördelen att all optik från mitten på 1900-talet och framåt går att använda även på deras nyaste kameror.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Några fördelar med Pentax K100D super tycker jag är att den har inbyggd stabilisering så alla objektiv du använder blir stabiliserade. Den använder vanliga AA-batterier vilket gör att du lätt får tag på extra batterier om du skulle göra slut på batterierna, dessutom kan du lätt ladda batterierna med 12V vilket kan vara en fördel om du vistas i en båt i skärgården.

På Pentax kameror kan du använda begagnade objektiv från mitten av 70-talet och frammåt, så det är lätt att få tag på billiga manuellt fokuserade objektiv (från några tior och uppåt). På Pentax kameror fungerar dessutom ljusmätningen med gamla objektiv, något det inte gör på Nikons "konsumentkameror". Autofokusobjektiv finns det även hyffsat stort utbud av begagnat, även om det är mycket mindre än till tex Canon och Nikon.

Permalänk

Tack för tipsen, ska fundera ut lite följdfrågor!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar roa mig med att kolla vilka betyg de olika kamerorna får på prisjakt.se

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag brukar roa mig med att kolla vilka betyg de olika kamerorna får på prisjakt.se

Då måste jag nog säga att dpreviews kameratester är intressantare läsning. Här canons kameror samlade, de äldsta längst ner i listan: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/

Nikons lista: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Nikon/

kolla upp Canon 20D/30D eller Nikon D70(s)....

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Hedersmedlem

Allt är välkommet.

En sak som inte tas upp så mycket i test är hur bra olika kameror klara väta så detta hade varit intressant att få höra vad mer erfarna fotografer har att säga om detta. Här tycks just Pentax ligga lite före.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett delat slag för Canon och Nikon. Just nu kan du få en Nikon D80 med 50mm fast objektiv på Mediamarkt för fem papp, vilket är ett mycket mycket bra pris. Skippa Canons 400/450 modeller. EOS 350D är en underbar kamera, och EOS 20D är en i det närmaste perfektion av en kamera

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Ser att minst två personer rekommenderar beg. köp av äldre mellanklass systemare EOS 30D tex.
Vad vinner man på att köpa en sådan istället för en ny instegs DLSR, tex EOS 1000D.
Dom kostar nog ungefär lika mycket med likvärdig optik.

Är helt grön på systemkamera området, så det skulle vara intressant att höra varför man ska köpa en äldre mellanklassar istället för en ny instegsmodell.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk dissar Pentax lite oförtjänt mycket. Killen (?) ska ju skaffa sin första systemkamera och Pentax är mycket bra och prisvärda. Visst, begagnatutbudet är inte lika stort till Pentax, men det är inte "för" litet tycker jag. Man får leta lite mer. Enda anledningen att välja bort det är om man funderar på att i framtiden byta upp sig till halvproffs eller rentav proffsklasskameror. De flesta som köper en systemkamera i instegsklassen stannar där, och har oftast bara objektivet som medföljde, ibland ett extra telezoom modell billig.
Det beror på vad han/hon har för ambitioner. Är de inte stora, så är Pentax helt klart ett alternativ. Jag upplever att många på detta forumet utgår från att de flesta tänker byta upp sig till höga nivåer, när det egentligen är tvärtom.
Är storleken en viktig faktor är Olympus också ett alternativ.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Ser att minst två personer rekommenderar beg. köp av äldre mellanklass systemare EOS 30D tex.
Vad vinner man på att köpa en sådan istället för en ny instegs DLSR, tex EOS 1000D.
Dom kostar nog ungefär lika mycket med likvärdig optik.

Är helt grön på systemkamera området, så det skulle vara intressant att höra varför man ska köpa en äldre mellanklassar istället för en ny instegsmodell.

Fördelar med en lite äldre mellansegments kamera typ 20D/30D osv:

Metallhus som känns mer gediget än instegsmodellerna som är i plast.
De bättre modellerna är även gummerade med mönstrat gummi= skönare och snyggare.

Större hus med större grepp än instegsmodellerna, känns stadigare att
hålla i om man inte har välldigt små händer dvs.

Lite tyngre och stabilare vilket är bra om man har lite större objektiv, man slipper
känslan av att det är framtungt till viss del.

Fler reglage (snurrhjul) för både tumme/pekfinger för att snabbare och enklare kunna
ställa in saker med en hand. På instegsmodellerna finns endast ett sådant hjul vilket
"krånglar" till det litegranna.

Fler bilder per sekund, typ 3fps mot 5fps på de bättre modellerna. Bra tex vid sportfoto.

Inte säker men tror att instegsmodellerna har mindre/sämre sökare.

Finns säkert en massa fördelar men även nackdelar om man jämför instegs mot äldre mellansegmentskameror. Nackdelen med de äldre kan tex vara mindre display, ngt högre brus vid höga isotal pga äldre bildprocessor. Nyare kameror har högre upplösning, typ 10-12mpix istället för 8 men det är iaf inte enl mig ett skäl till att välja en ny instegsmodell. 8mpix räcker långt, utan problem A3 men även större skall funka. Har tex skrivit ut ett 50x75cm foto fr 6mpix Nikon D70 och det funkade fint. Megapixlar är inte allt, ganska liten del egentligen så länge de inte understiger 6-8mpix... Massa megapixlar är egentligen bara användbart för de som gör jätteförstoringar vilket normalsvensson sällan gör.

Personligen skulle jag aldrig välja en ny instegsmodell före en lite äldre mellansegmentskamera, alla kameror ger en bra kvalitet idag. Väljer man en systemkamera så är det andra saker man skall ta hänsyn till vid köp än megapixlar, typ byggkvalitet och handhavande..

Har idag en "gammal" Canon 20D som jag är helnöjd med, enda jag tycker är synd är att displayen är så liten men det går att leva med. Kontrollerar bilderna med ingående gör man juh i datorn/Adobe bridge...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte att dessa skulle vara fördelarna som en van systemkamera användare skulle ta upp. Bättre användarvänlighet, ergonomi mm.
Jag antar att det är sånt man märker efter att ha använt kameran ett tag, för jag har verkligen svårt att få grepp om vad som är lättast att använda när jag känner på olika systemkameror. (Jag har bara använt kompaktkameror tidigare)

Men bildkvalitetn är ungefär samma, mellan de båda kameratyperna? (med bildkvalitet menar jag inte antal megapixlar). Typ brusnivåer,dynamiskt omfångt mm.)
För mig som nybörjare så uppskattar man även bra autoexponering och autofokus. Något som är bättre/sämre mellan kameratyperna?

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Har man tidigare bara haft digitala kompaktkameror så bli rman med all säkerhet supernöjd med bildkvaliteen fr systemkamerorna oavsett modell egentligen. Har inte testat alla märken och modeller direkt men jag tror att alla moderna systemkameror ger i stort sett lika bra kvalitet, de skillnader som finns är minimala och skriver man ut ett foto så kan man inte se att det är en lite billigare/enklare kamera man använt. Största skillnaden kan ligga i tex Isobrus vid höga isotal, lite mindre brus på de nyare kamerorna. Fotar man välldigt mycket i mörkare miljöer utan blixt som tex artister på scen eller bröllop i mörkare kyrkor så kan det vara skönt med mindre brus men vid "normalfoto" tror jag inte att det spelar nån jätte stor roll eller är värt den extra kostnaden.

Autofocusen funkar nog i stort sett lika bra på alla, viktigare är då att ha bra objektiv med snabb focusmotor. Auto funkar nog också ungefär lika på alla men har du haft din systemkamera ett tag så kommer du säkerligen gå över på lite mer manuella inställningar som nog iaf enl mig är en av de större skälen till att välja systemkamera, vill man bara köra Auto så kan man lika gärna köpa en bättre digital kompakt.

Viktigare för en bra bildkvalite är att ha lite bättre objektiv, fota med en dyr kamera och billigt objektiv och jämför med foto taget med samma kamera men med ett bra objektiv så ser du där mycket större skillnad än om du jämför två foton fr en dyr och en billig kamera med samma objektiv...

Köp hellre billig begagnad kamera av mer avancerad modell (20/30D) och köp till ett dyrare/bättre/skarpare objektiv än att du köper en ny kamera som är dyrare tillsammans med ett billigt budget objektiv...

Vill du till din nya 20/30D ha tips på bra men inte allt för dyr optik så kan du bara säga till..

*EDIT*

Vet inte hur stor din budget är men du borde kunna få en 20D för typ 3000 och ett bra normalfoto objektiv för 2000-2500 nånstans.

Här är en länk till en annons på blocket, en 20D för 2900:- och ett riktigt bra och skarpt Tamron 17-50/2.8 för 2700:- Frågar du kanske du får ett paketpris på 5000:- vilket jag ser som helt ok pris. Sigmat och Tokinat i annonsen kan du skippa helt:
http://www.blocket.se/vi/18939156.htm?ca=6_s

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Har eventuellt en tre år gammal Nikon D70s på gång med 18-70mm glugg och ett Sigma 28-200m. Får se om det blir nåt.

Tafsade på en Sony A100 idag och den var riktigt skön att hålla i, om man jämför den med Nikon d70, vad är skillnaden om man skiter i beg. marknaden på objektiv? Har även en nästan ny Sony A100 på gång med kitobjektiv.

Permalänk
Hedersmedlem

Sony A100 är tämligen usel brusprestanda, det är nog det som utmärker den främst. D70 är inte super den heller, men upp till ISO800 kan man använda utan att skämmas allt för mycket för resultatet. En A100 använder man inte gärna över ISO400.

Nikons 18-70 3,5-4,5 är ett riktigt bra objektiv till skillnad från sonys kitobjektiv som tillhör de absolut sämsta (nästan lika dåligt som canon 18-55 3,5-5,6).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte varför men jag gillar inte Canon men nu när jag gått genom mängder av test och tittat på massor av foton så måste jag säga att Canon EOS 450D ger mest för pengarna med mycket fina foton (Om man inte har råd med en Nikon D90 förstås ). Jag hade länge Pentax K200D som favorit men foton tagna med den kameran är helt enkelt inte lika bra och 450D har en så fin brusreducering vid högre ISO. Så för mig blir det antingen en EOS 450D eller Nikon D90 men det får ekonomin avgöra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Provsköt en Pentax k100d idag och blev fan lite kär i den kameran, budgeten har tyvärr oxå blivit lite kapad på grund av trasslande fordon