Permalänk
Medlem

WoW FPS-drops

Jag är lite smågrinig på att jag får FPS-drops i World of Warcraft till och från. Har ingen jättekoll på prestanda och sådant med har ändå lagt ner en del pengar på burken så bra FPS med högsta inställningar borde inte vara något problem.

Här är mina specs:

RAM: Corsair XMS3 Xtreme TWIN3X2048-1066C7 G 2x1GB
CPU: Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333 B
Moderkort: Intel Skyburg iP45 4DDR3-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire S
Grafikkort: PowerColor Radeon HD4870 PCS+ 512MB GDDR5 TV-out HDTV DUAL DVI
Nätagregat: Corsair TX Series PSU CMPSU-650TXEU 650W 120mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin

Rätta mig om jag har fel, men borde inte detta klara av högsta inställningar i WoW med bra flyt? ;<

Permalänk
Medlem

Vissa upplevel lagg med Vsync påslaget testa med att så av det och se om ditt fps drop slutar.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
Vissa upplevel lagg med Vsync påslaget testa med att så av det och se om ditt fps drop slutar.

För mig så blir det bättre med Vsync påslaget.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt likadant grafikkort som dig och jag har också låg fps i WoW och i princip varje gång jag vänder mig om med gubben eller flyttar kameravinkeln hastigt så hackar spelet till i 1-2 sekunder... Väldigt störigt.

Har googlat lite och fått reda på att många med HD4870 och HD4870x2 har problem med WoW så man får väl helt enkelt vänta på att det kommer en lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebb20
Jag har exakt likadant grafikkort som dig och jag har också låg fps i WoW och i princip varje gång jag vänder mig om med gubben eller flyttar kameravinkeln hastigt så hackar spelet till i 1-2 sekunder... Väldigt störigt.

Har googlat lite och fått reda på att många med HD4870 och HD4870x2 har problem med WoW så man får väl helt enkelt vänta på att det kommer en lösning.

Det blev som värst för dig efter de nya grafikinställningarna lades till också? Jag vill minnas att det flöt bra för mig innan Wrath of the Lich King.

Permalänk
Medlem

Stäng av shadows, finns rejält mycket problem med det och WOW, själv krashar mina grafik drivare stup i kvarten med det påslaget, har dock ett 3870 och inte ett 4870.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Stäng av shadows, finns rejält mycket problem med det och WOW, själv krashar mina grafik drivare stup i kvarten med det påslaget, har dock ett 3870 och inte ett 4870.

Har till och med inaktiverat det helt.

Permalänk
Medlem

Tror inte wow är optimerat med dagens high-end kort då spelet är relativt gammalt (om man bortser för expansionerna osv).

Har själv ett 4870 men upplever inget lagg, dock ibland kan det frysa till i några sek, värsta som hänt var väl idag i Wintergrasp då allting frös och man blev tvungen att dra en alt + f4 och restarta, efter det var de inge problem.

upplever även väldigt låg fps i Dalaran osv, men det är väl som shattrath och OG/IF preTBC då det är väldigt mycket folk där

Permalänk
Medlem

Jag känner igen problemen (dock med helt andra grafikkort) men för mig löste det sig genom att kryssa i "Reduce input lag" som ligger nånstans under interfacemenyn. Kommer dock inte ihåg exakt var men det kan vara värt att prova.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem, och är inte ensam. Spenderat oändligt med tid på amerikanska och europeiska forumen men Blizzard tiger som muren om det här så here goes. Kanske nån här kan ha nån aning om vad som är problemet, och ev. vad som kan göras.

Problemet är att jag har väldigt bra och acceptabel FPS solo, stadigt på 60-70 FPS (kan toppa en bit över 100 på sina ställen) med alla grafikinställningar på max, 1440x900 och 8x multisampling. Givet, i Dalaran sjunker det men är förståeligt.
10-manna raids fungerar fint, lägre FPS men deifinitivt acceptabelt.

Problemen starta i 25-manna raids. När man hamnar i combat sjunker fpsen till 5-10, ibland ännu värre. Sänka absolut allt till minimum och 1xmultisampling hjälper marginellt (2-3 extra FPS).
Samma utan addons, allt är defraggat och har provat installera om spelet. Ingenting hjälper.

Mitt system:

Athlon x2 4200+
geforce 8800GTS 320 mb
2gb minne (vet inte exakt vad för minne dock)
Windows XP

Allt med senaste drivrutiner.

Kan väl nämna att pre-WotLK så fungerade allt perfekt. Vet folk med betydligt sämre system som inte har problem, och personer med betydligt bättre system som har samma problem som jag.

Som sagt, finns miljoner trådar om just detta på de officiella forumen men inga svar någonstans.

Så, några ideer om vad som kan vara fel, vad som kan fixas eller om det är nåt som är fel med deras grafikmotor helt enkelt?