[Java] Problem med att rita i enkelt spel.

Permalänk
Medlem

[Java] Problem med att rita i enkelt spel.

Hej!

Jag tänkte försöka mig på att göra ett enkelt spel i Java, och har kollat på lite olika tutorials för att komma igång. Jag har med en gång stött på problem med att rita upp bildfiler... Jag kan inte förstå vad som är fel.

import java.applet.*; import java.awt.*; import java.net.URL; public class JavaTestGame1 extends Applet { private Image image; private URL url; public void init() { url = getClass().getResource("Sprite.bmp"); image = getImage(url); } public void paint(Graphics g) { g.drawString("Testar att skriva", 0, 48); if (url != null) { g.drawString("Testar url", 0, 64); } if (image != null) { g.drawString("Testar image", 0, 80); } g.drawImage(image, 0, 0, this); } }

Resultatet är detta:

Jag använder NetBeans 6.5 om det spelar någon roll. Hjälp?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Image stödjer inte bmp... byt till jpg eller gif.

Trist att det ska ta så lång tid för ett så enkelt svar kan man tycka, men så är det ibland. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Image stödjer inte bmp... byt till jpg eller gif.

Trist att det ska ta så lång tid för ett så enkelt svar kan man tycka, men så är det ibland. Lycka till.

Vad är det för dum implementation egentligen... BMP är ju betydligt enklare format, och det skadar ju knappast att ha det med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Vad är det för dum implementation egentligen... BMP är ju betydligt enklare format, och det skadar ju knappast att ha det med...

Nu är ju detta en bra sak, för då får man folk att sluta använda BMP.

PNG stöds också, använd det (eller om det är ett foto (då och endast då) kan du använda jpg)

Permalänk
Medlem

Det kändes ju lite otippat... Jag har iaf fått det fungera nu. Tack för hjälpen!

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]