Hårddisk flöden...

Permalänk

Hårddisk flöden...

Jaha, då har man äntligen installerat sin VelociRaptor som sysstemdisk.
Nu är ju frågan, vad ska man installera på systemdisken.
Vilka typer av program ska man inte installera på VR ?

Vill gärna att det blir rätt från början innan jag börjar installera en massa som tynger ner systemet.

Har just nu bara installerat Comodo på systemddisken...

Huvudprogrammet jag använder på den här datorn är Cakewalk Sonar och Firefox.

Kommer köra 2 st Samsung F1 1TB i Raid.
Kommer nog köra en hel del program därifrån.

Kom gärna med förslag tack!

BTW, har uppgraderat från P4 Northwood/XP till Core i7 920 /Vista
Är i total Eufori nu, går så jävla mycket snabbare, förstår inte att jag stod ut med min gammla dator i 8 år!

Permalänk
Medlem

1. P4 är den sämsta prolle Intel gjort, därför fick AMD framgångar med XP-serien, Barton mfl.

2. Systempartitionen skall BARA innehålla sytemspecifika saker, resten lägger du i egna partitioner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
1. P4 är den sämsta prolle Intel gjort, därför fick AMD framgångar med XP-serien, Barton mfl.

2. Systempartitionen skall BARA innehålla sytemspecifika saker, resten lägger du i egna partitioner

Yes, jag kan bara instämma p4an var riktigt jävla kass, helt värdelös multitasking, är glad att jag har en i7 nu

Du tycker alltså att jag ska partionera hddn ?
Systemddisken är 150gb. Är det verkligen en god idé att fylla hddn ?

Ska jag installera alla program thunderbird, cakewalk sonar på samsung raid diskarna ???

Hela idén med att köra en systemddisk är väl att man inte ska tynga ner det med en massa program...
Men samtidigt vet jag att speciellt vissa program drar nytta av låg accesstid på velociraptor, medans andra gör det mindre.

Permalänk
Medlem

Det gäller att identifiera/analysera var/när det laggar och sprida accesserna över de diskar man har.

Exempelvis kan man ha spel och/eller swapfilen på en annan disk än systemdisken.

Finns en viktig aspekt utöver prestandaskäl att partitionera och det är att du får ordning och reda på innehållet, spel, mp3, video etc. Partitioner med stora filer skall ha stor klusterstorlek (64kB) så ökar prestandan. Se också till att defragga vid behov.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Det gäller att identifiera/analysera var/när det laggar och sprida accesserna över de diskar man har.

Exempelvis kan man ha spel och/eller swapfilen på en annan disk än systemdisken.

Finns en viktig aspekt utöver prestandaskäl att partitionera och det är att du får ordning och reda på innehållet, spel, mp3, video etc. Partitioner med stora filer skall ha stor klusterstorlek (64kB) så ökar prestandan. Se också till att defragga vid behov.

Jo som sagt, vill få nån sorts struktur på det hela...
Igentligen..vill man ju ha ett program som räknar ut detta...

Men som jag kör nu kör jag bara system och system applikationer så som firewall, antivurs etc på systemdisken...

Permalänk
Medlem

Är inte VR disken som snabbast om den är en enda partition?
Har fått höra tidigare att partitioner drar ner hastighten på diskar?

Nu vet jag inte mycket om raid och sånt men raptor disken skulle jag ha låtit vara som en enda partition...
Jag kör en 74Gb raptor som systemdisk där jag installerar OS/program och spel....lagring kör jag på andra diskar.
Installera spel och program på andra diskar än den windows ligger på betyder ju ändå att vissa filer finns på systemdisken och resterande på disken dom installerades på så jag kör allt på/från systemdisken.
Swapfilen kör jag också på en annan disk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Är inte VR disken som snabbast om den är en enda partition?
Har fått höra tidigare att partitioner drar ner hastighten på diskar?

Nu vet jag inte mycket om raid och sånt men raptor disken skulle jag ha låtit vara som en enda partition...
Jag kör en 74Gb raptor som systemdisk där jag installerar OS/program och spel....lagring kör jag på andra diskar.
Installera spel och program på andra diskar än den windows ligger på betyder ju ändå att vissa filer finns på systemdisken och resterande på disken dom installerades på så jag kör allt på/från systemdisken.
Swapfilen kör jag också på en annan disk.

Tror det beror mycket på vart på disken Partitionen finns.
Tror hddn läser snabbast längst ut på skivan... om man ser till att få partionen längst ut på skivan så bör man få bäst prestanda...???

Ok, nu har jag bara använt Vista i en dag, så har hunnit lära mig mycket om det... men antar att den använder page/swap fil som XP.
Ska jag försöka ha den på Samsung raid diskarna ?

Kan ju också säga att..jag kör med 12 GB ram, så jag tror inte jag kommer svamp:a så otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

Ahh okay, jag visste inte att man kan styra vart partitionen på diskar ska ligga (har inte tänkt i dom banorna förut)....man lär sig nått nytt varje dag hehe.
Aja tackar och bockar för den lektionen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Ahh okay, jag visste inte att man kan styra vart partitionen på diskar ska ligga (har inte tänkt i dom banorna förut)....man lär sig nått nytt varje dag hehe.
Aja tackar och bockar för den lektionen

Jorå det tror jag.. Jag tror dock det blir lite svårare om man har fler den En platta dock...

Permalänk
Medlem

Okay, jag ser också nu att i mitt defrag program kan man defragga filerna så att dom filer som används mest ligger på den snabbaste delen av disken, kör med UltimateDefrag 2008.
Förr körde dom en vanlig defrag bara...

Utvecklingen ångar på

Permalänk

Ser intressant ut

VR ska dock ha 2 st läshuvuden vettifan hur det påverkar det hela...
T.e.x om ett läshuvud bara läser den yttre delen av skivan medans den andra läser den inre...skulle ju den inre läshuvudet vara överflödigt..
Vet som sagt inte hur det fungerar... om dom läser över hela skivan eller bara ett begränsat omårde...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
1. P4 är den sämsta prolle Intel gjort, därför fick AMD framgångar med XP-serien, Barton mfl.

2. Systempartitionen skall BARA innehålla sytemspecifika saker, resten lägger du i egna partitioner
accesstid på velociraptor, medans andra gör det mindre.

Snacka inte en massa skit!

Har du belägg för att man bara ska installera systemrel saker på systemdisken och program o dylikt på andra partioner?

Det gör ingen som helst skillnad i prestanda om man kör program på systemdisken eller i andra partioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Snacka inte en massa skit!

Har du belägg för att man bara ska installera systemrel saker på systemdisken och program o dylikt på andra partioner?

Det gör ingen som helst skillnad i prestanda om man kör program på systemdisken eller i andra partioner.

Har du belägg för vad du säger?

Ska du klaga på någon och komma med egna påståenden kanske du ska ha lite stöd bakom vad du säger också?

Permalänk

Jag tycker det känns ganska logiskt, att om man har systemet på en liten partition, kommer det generera mindre rörelser för läshuvudet på hårddisken...därmed snabbarre system...???

Fast när det gäller VR som är på 150 GB och som har 2 läshuvuden är jag inte säker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Ser intressant ut

http://www.blaszta.com/blog/wp-content/uploads/2008/06/window...

VR ska dock ha 2 st läshuvuden vettifan hur det påverkar det hela...
T.e.x om ett läshuvud bara läser den yttre delen av skivan medans den andra läser den inre...skulle ju den inre läshuvudet vara överflödigt..
Vet som sagt inte hur det fungerar... om dom läser över hela skivan eller bara ett begränsat omårde...

Ett läs/skrivhuvud per sida, 2 sidor=2 huvuden.

Har aldrig hört talats om att VR skulle ha 2 huvuden/sida.

Tacksam om du kan länka till din källa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ett läs/skrivhuvud per sida, 2 sidor=2 huvuden.

Har aldrig hört talats om att VR skulle ha 2 huvuden/sida.

Tacksam om du kan länka till din källa!

Verkar som jag får ta tillbaka mitt påstende...
Av bilderna att dömma...ser jag bara ett läshuvud... trots allt..