Katastrofhjälp efterlyses till 0-raid

Permalänk
Medlem

Katastrofhjälp efterlyses till 0-raid

I dag blev det tvärnit.
Efter en sväng in på Win7 botar jag om och helt plötsligt godkänner Matrix storage manager bara en av två diskar.
Den första är Non-Raid och den andra är Member disk (0)

Jag har kört detta system i cirka 3 månader men i dag tog det slut.
Är det helt kört eller kan man eventuelt fixa detta, och i så fall var börjar man.
Kan det vara Win7 betan som trasslat eller är det hårdvara?
Jag har Hirens senaste boot-skiva men går detta överhuvudtaget att rädda?

Allt är inköpt i höst

2 st WD SE16 Caviar Blue 640GB i en raid 0 config på ett
P5Q Pro med en
Q9550 prolle

C: XP
D: Prog
E: Doc
F: Leftovers
G-K: massa virituellt trams
W: W7 beta

Tacksam för all hjälp

Visa signatur

hmi

Permalänk
Medlem

Kolla dom i WDs "kolla diskar" ( DFT, Seatools).
Om diskarna är OK så kan man kanske försöka övertyga kontrollern om att dom hör ihopa men du skall nog utgå ifrån att det är helt kört, RAID0 har ju ingen redundans.

Permalänk
Medlem

Å hur övertygar man kontrolern om det?
Kan kanske funka men fan trot

Visa signatur

hmi

Permalänk
Inaktiv

du får helt enkelt skylla dig själv för så går det när man kör raid 0 på moderkortets inbyggda kontroller.

att folk inte fattar att man inte ska gå den billiga vägen, köra raid 0 på intels inbyggda raid såvida man inte är förberedd på att det förr eller senare kommer att krascha.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju ett bra svar.
Informativ och hjälpsamt på samma gång.
Du e från Örebro va

Visa signatur

hmi

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört diagnostikprogram från tillverkaren?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Its all gone

Det är skönt att få rensa i garaget ibland eller hur.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Avstängd

Nej! Är det sant??? Är allting borta? Jag skulle skjuta mig själv. Och sen skulle jag skjuta nån annan. Kan man inte reparera på nåt sätt? Har du googlat??? Kom igen! Usch det kryper i mig, vid tanken på att förlora alla mina data som jag samlat på mig under lång tid. Kom igen. Ni på Swe kan sånt här, hjälp grabben!

Fyyyy fan! Jag har lagt ned många många arbetstimmar på att samla mina data. Tid jag kunde lagt på andra saker, träna, skaffa tjejer, etc. Fy fan. Det borde gå att rädda. Maila till det företaget som gör HW raid chipsetet och fråga? Rör inte diskarna! Skriv inte över dem!

Har din kompis ett mobo med samma chipset? Ta med diskarna till din kompis och kolla där

Permalänk
Avstängd

Samla känslig data på RAID O hehe är inte det lite klantigt..Pajjar en disk är allt borta.Kör enbart OS spel på min raid resten på externa diskar som bara drar igång då jag behöver dom

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
du får helt enkelt skylla dig själv för så går det när man kör raid 0 på moderkortets inbyggda kontroller.

att folk inte fattar att man inte ska gå den billiga vägen, köra raid 0 på intels inbyggda raid såvida man inte är förberedd på att det förr eller senare kommer att krascha.

Nu vet jag inte om du generaliserar...men...det borde vara jävligt relativt beroende på vilket kontroller man har... hur som helst jag är intresserad att höra då jag själv köra raid 0 om Intel "ICH10R" är inkluderad i ditt påstående...det är deras senaste kontroller...som jag tror är märkvärt bättre än dom gammla..

Permalänk
Medlem

Jag fick det här problemet nån gång. Körde ett program då från en skiva jag brände som kunde återställa diskarna. Dom hade typ bara hamnat lite ur synk, det var allt. Kan kolla hemma sen vad programmet hette.

Jag gav upp RAID 0 efter det dock, kör enbart på RAID 1 nuförtiden.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Jag fick det här problemet nån gång. Körde ett program då från en skiva jag brände som kunde återställa diskarna. Dom hade typ bara hamnat lite ur synk, det var allt. Kan kolla hemma sen vad programmet hette.

Jag gav upp RAID 0 efter det dock, kör enbart på RAID 1 nuförtiden.

Vilken raid controller körde du med.. ?
Jag själv kör... ICH10R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Its all gone

Disken död enligt Data Lifeguard Diagnostic Tools?
Då är det tyvärr slut i rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Nej! Är det sant??? Är allting borta? Jag skulle skjuta mig själv. Och sen skulle jag skjuta nån annan. Kan man inte reparera på nåt sätt? Har du googlat??? Kom igen! Usch det kryper i mig, vid tanken på att förlora alla mina data som jag samlat på mig under lång tid. Kom igen. Ni på Swe kan sånt här, hjälp grabben!

Fyyyy fan! Jag har lagt ned många många arbetstimmar på att samla mina data. Tid jag kunde lagt på andra saker, träna, skaffa tjejer, etc. Fy fan. Det borde gå att rädda. Maila till det företaget som gör HW raid chipsetet och fråga? Rör inte diskarna! Skriv inte över dem!

Har din kompis ett mobo med samma chipset? Ta med diskarna till din kompis och kolla där

Men vafan lugna dig!

Permalänk
Medlem

Varva ner grabbar

Maskinen är ganska ny och alla doc ligger på den gamla men det e ju alltid en massa tid och trassel nerlagt på att configurera och ska man ångra något så är det väl att man inte tog en Ghost eller liknande, fast fan vet hur de funkar om man tar den från en 0raid.
Måste den då tillbaka på en 0raid?

Ja ja, frågan är snarare om det är en allmän uppfattning här att 0raid hanterad av moderkortet (ASUS P5Q PRO) inte är stabilt och att man alltid ska köra med kontrollerkort, eller är det bara någon smart ass som slänger ur sig detta.
Jag begriper också att en dedicerad produkt säkert är bättre än det som sitter på mobo men jag viste inte att inbygda raidkontroller innebär "skyll dig själv" som någon glad jeppe skrev.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Ja ja, frågan är snarare om det är en allmän uppfattning här att 0raid hanterad av moderkortet (ASUS P5Q PRO) inte är stabilt och att man alltid ska köra med kontrollerkort, eller är det bara någon smart ass som slänger ur sig detta.
Jag begriper också att en dedicerad produkt säkert är bättre än det som sitter på mobo men jag viste inte att inbygda raidkontroller innebär "skyll dig själv" som någon glad jeppe skrev.

Nejdå, ditt moderkorts inbyggda software RAID är lika bra som ett dedikerat kontrollerkort (speciellt eftersom du kör RAID0 då det inte är några parity beräkningar med i bilden - ska du köra 5/6 ställer det sig lite annorlunda).

Men kolla disken i WDs diagnosprogram, kommer den upp helt fin där så försök koppla den till en annan SATA port (och kolla kabeln). Om det fortfarande inte fungerar kan du altids rädda dina data mha exempelvis FileScavenger (bara välja RAID mode).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Vilken raid controller körde du med.. ?
Jag själv kör... ICH10R

Ahh kommer inte ihåg i huvudet. Körde på Intels raidkontroller på mitt Gigabyte P35-D6Q

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Men vafan lugna dig!

Ja jag har lugnat mig nu. Men vid varje hårddisk uppgradering, har jag alltid kopierat med mig mina gamla data. Så jag har alltså kvar jättegamla data. Min allra första jobbansökan, etc. Och jag har lagt ned jättemånga timmar på att tanka saker, klassificera dem. Gå igenom dem. etc.

Jag tror nästan allt mitt arbete är värt mera än datat. Typ. Jag skulle bli helt skogstokig om jag tappade alla mina data. Det är alltså många många timmars jobb att dra ned allt igen. Och somligt går inte ens att återskapa. Gamla foton. etc. För mig är det helt ovärderliga data. Därför kör jag det mest absolut säkraste raid lösningen som går. Hade jag inga viktiga data, spelar det ingen roll vilken lösning jag kör. Tänk om mina gamla foton förstörs? De är unika och ovärderliga för mig.

Men det verkar som TS inte är vidare upprörd, kanske betyder hans data inte lika mycket för honom, som mina data betyder för mig. Vilket vore tur i oturen.

Permalänk

Här om dagen läste jag om en ny uppfinning, vet inte helt hur det fungerar men de kallade det "offiste backup". Tydligen skulle detta säkra dina data även om kåken brann ner eller tjuven var ute...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Här om dagen läste jag om en ny uppfinning, vet inte helt hur det fungerar men de kallade det "offiste backup". Tydligen skulle detta säkra dina data även om kåken brann ner eller tjuven var ute...

Ja, jo jag vet. Alla proffsen anser att backup är nödvändigt. Ska försöka fixa nån gång. Men det känns bra att jag bara behöver bekymra mig för eldsvådor och sånt numera. (Hoppas jag)

Permalänk
Medlem

Tips!

Varför kör ni inte Jungle Disk? Jag har ca 1 Gb av det viktigaste i "molnet" - krypterat med med min egen nyckel. Kostar bara ca $1 i månaden.
Även möjligt att köra från en UBS-pinne - från jobbet t ex.

Edit: http://jungledisk.com/
Finns för Linux, Mac och WidDoz

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Fegisar

Backup är beige

Nä, gör som jag och sprid allt möjligt skräp på så många platser som möjligt. Då hittar man alltid någon version någonstans.
Jag har säkert (nästan)samma dokument i fjorton versioner på jobbetts alla vansiniga nätverksplatser för doc. som i princip heter lika dant + att hemma strör man sina document i diverse kataloger utan struktur utom vart tredje år då man får spader och försöker ordna upp sit liv, men framförallt belamrar man skrivbordet med allsköns dynga av nerladdningar och bilder samt mp3-listor och fan och hans mormor tills man tvingas göra en bautamapp av alltihop,"gamla skrivbordet" , som också ligger kvar i ett hörna av skrivbordet men nu ser det i alla fall rent och fint ut på skärmen och man kan lugnt börja fylla på igen med nytt skräp.
Om detta inte hjälper, så återstår bara det enda seriösa documentspararåtgärden i världen:
lägg ut skiten på youtube.
Det är lögn i helvete att bli av med det därifrån.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
du får helt enkelt skylla dig själv för så går det när man kör raid 0 på moderkortets inbyggda kontroller.

att folk inte fattar att man inte ska gå den billiga vägen, köra raid 0 på intels inbyggda raid såvida man inte är förberedd på att det förr eller senare kommer att krascha.

Jag har ENBART kört raid0 på inbyggda kontrollerkort. Och jag kan inte säga att jag skulle varit missnöjd på något vis. Den senaste var en Matrix variant.
Men det är klart, man måste ju alltid vara förberedd på att de kan krasha. Men det kan vilket system som hälst. Jag kör för tillfället utan raid0 (skall införskaffa vRaptor eller SSD bara jag får råd) med 2 hårddiskar där ena kör operativsystemte och den andra har växlingsfilen och temporära filerna. Men jag känner mig inte det minsta tryggade vad gäller datasäkerhet nu än vad jag gjorde med raid0. Tur så finns det backup!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Jag fick det här problemet nån gång. Körde ett program då från en skiva jag brände som kunde återställa diskarna. Dom hade typ bara hamnat lite ur synk, det var allt. Kan kolla hemma sen vad programmet hette.

Jag gav upp RAID 0 efter det dock, kör enbart på RAID 1 nuförtiden.

Bara en fråga..hur märker man att disken är ur synk ?
Finns det något sätt där man kan kolla att raid volymen är som den ska ???
Verkar inte finnas någon sådan funktion i Matrix storage console.

Permalänk
Medlem

Är du ur synk så dör din raidconifg, atminstonde om det är fråga om 0-raid.
Det blir i princip hackebiff med ena halvan utanför tallriken gissar jag.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Är du ur synk så dör din raidconifg, atminstonde om det är fråga om 0-raid.
Det blir i princip hackebiff med ena halvan utanför tallriken gissar jag.

Men att hamna ur synk är väl främst om man aktiverat "tillbakaskrivningscache minnet" ??? Då kan allt hamna ur synk om man t.e.x får ett strömavbrott...