Permalänk

30" Datorskärm Prisklass 5000 kr

Finns det 30" skärmar i den prisklassen? Någon som har några tips?

Mvh

Jonn

Permalänk
Medlem

Kort sagt: Nej.

Gör en sökning på prisjakt så får du se. Den billigaste 30" kostar 11000kr så även om du lyckas hitta någon billig samt rea lär du aldrig komma ner till 5000kr!

Edit: På ebay finns det en del oanvända för sisådär 8000kr exkl. frakt och eventuell tull/skatt!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Tips att inte välja det absolut billigaste när man köper stor skärm/TV, då är det bättre att ta samma summa pengar och gå ner några tum i storlek så att man får kvalitet för sina slantar.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk

Om du verkligen vill ha 30" kan du köpa ganska billigt från England, overclockers.co.uk, tror de tar sisådär 8-8500 för sina Hazro.

Men annars, köp en mindre skärm, 24 eller 26". Och köp inget för under 5000.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha så stort? om du bara vill ha något stort, så köp en TV. 32* finns ju för runt 5000kr....

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Jag skulle då aldrig vilja ha 32" med bara 1080p om det ska användas till annat än just film/TV... Stor skärm med låg upplösning är jättejobbigt!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

håller inte med dig på den punkten raven6z. sitter själv på en 32" 720p hd tv och skulle alldrig mer vilja gå tillbaka till en 22" eller liknande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandit_n1
håller inte med dig på den punkten raven6z. sitter själv på en 32" 720p hd tv och skulle alldrig mer vilja gå tillbaka till en 22" eller liknande

Upplösningen på en 22" datorskärm (1680x1050) är högre än upplösningen på en 32" TV som visar 720P (1280x720). Man får därmed ut mer arbetsyta med 22":aren. Det finns i princip ingen fördel förutom vid spel&film att köra med en TV istället för en ordentlig skärm.

En 30" datorskärm har 2560x1600 upplösning vilket är ofantligt mycket bättre än t.ex. en TV på 32" - 1080P.

För att komma ner i pris så rekommenderar jag en 25-27" skärm med 1920x1200 upplösning, vilket även det är högre än en TV som visar 1080p.

En TV kan inte enligt mig i dagsläget ersätta en datorskärm.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

En tv med 1080p räcker väldigt bra. Kör med en 22"+42". 1080p är väldigt stor o jag kan ha en hel del fönster uppe på den. Brukar sitta med Avid i trixa lite med filmer på den.
Inte direkt många som spelar o använder sig av 2560x1600. Så 1920x1080 räcker gott o väl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandit_n1
håller inte med dig på den punkten raven6z. sitter själv på en 32" 720p hd tv och skulle alldrig mer vilja gå tillbaka till en 22" eller liknande

Sitter du frivilligt med 1280x720 ? Jag hoppas för din egen skull att du enbart läser epost och surfar på Aftonbladet.

Använda 1280x720 som skrivbordsupplösning är som att löpträna i flip flops. Har man ingen vilja åstadkomma något så duger det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
En tv med 1080p räcker väldigt bra. Kör med en 22"+42". 1080p är väldigt stor o jag kan ha en hel del fönster uppe på den. Brukar sitta med Avid i trixa lite med filmer på den.
Inte direkt många som spelar o använder sig av 2560x1600. Så 1920x1080 räcker gott o väl.

Mordecaih har väl inte sagt att han skall spela? Upplösningen fungerar perfekt även i desktopmiljö.

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat är det MYCKET högre upplösning på en datorskärm på 30" än en TV på 32". Ska man BARA kolla på film så duger det mycket väl (främst på grund av att man sitter långt bort) men att sitta och arbeta, spela eller whatever på TV skulle jag aldrig kunna göra...

Och ja, jag har provat... Det är förfärligt!

Satsa istället på att köpa en bra 24" för de pengarna! Då får du lite mer än 1080p för ett bra pris.

Jag sitter just nu med två st 24" och jag brukar svänga en mot soffan för att använda den som TV när det är filmdags och det fungerar perfekt!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

5000 SEK räcker ingenstans för en 30"-are som många påpekat.
Ta en titt i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... och se om suget blir för stort eller ej.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065