grumligt på 1080p i vista

Permalänk

grumligt på 1080p i vista

Hej.. ny här på forumet.

Har ett problem med att köra full HD i Windows med HDMI då de blir så grumligt och otydligt..
Trodde först de var Tvn som jag kör igenom men testade med en annan dator och de fungerade utmärkt.
kör igenom vista 64x med ett HD4850 Toxic och har även testat köra genom kortet i moderkortet (HD 3300) fast med samma resultat.

Tog även och testade sätta i mitt HD4850 i datorn som de fungerade som de skulle med som kör men xp fast då också med samma skit resultat.. de grafikkort som den datorn hade när de fungerade som de skulle var ett Asus x3100 serie om de kan vara till någon hjälp.

Då de faktiskt fungerar utmärkt och blir hur fin skärpa som helst är när jag kör 1440x900 som upplösning, men vill och de ska väll gå att köra 1920x1080 tycker jag.

Kan även tillägga att bilden beskärs fel och dras inte ända ut till kanterna.

Är väldigt tacksam för förslag och iddeér som förhoppningsvis kan lösa mitt irriterade problem

Här är även några bild exempel med både 1440x900 och 1920x1080!!

1440x900 http://www.speedyshare.com/413375647.html
1920x1080 http://www.speedyshare.com/738616227.html

Permalänk
Medlem

Vilken TV?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du inte kör native-upplösning på TV:n. Prova 1360x768 om du kan välja den upplösningen.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd

Det verkar vara strul med pixemappning.
Hur du gör för att fixa det kan du läsa om här.
http://pixelmapping.wikispaces.com/Pixel+mapping+explained

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Stäng av hdmi overscan om tven har det kanske fått någon backeffect eller kanske du har någon brusreducering? Kanske tven inte klarar 1080p utan att den kanske kör 1080i eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Det ser ut som att du inte kör native-upplösning på TV:n. Prova 1360x768 om du kan välja den upplösningen.

och vad är native-upplösning?
1360x768 fungera väldigt fint förutom att bilden var för tok förliten för tvn så den drogs inte ut till kanten..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Stäng av hdmi overscan om tven har det kanske fått någon backeffect eller kanske du har någon brusreducering? Kanske tven inte klarar 1080p utan att den kanske kör 1080i eller liknande.

de är inte tvn de är fel på då jag har testat med en annan dator och då vart de bra.. de är grafikkortet de måste va nå pixelmappnings fel lr nå sånt men vet inte hur man fixar de:(

Permalänk

Detta test blir helt kladdigt.. kan lägga upp en bild på resultatet om de behövs

http://www.marky.com/misc/testpatterns/Digital_TestPattern_By...

Permalänk
Medlem

Prova det här, det löste det för mig när jag hade samma problem

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=766439&h...

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
Prova det här, det löste det för mig när jag hade samma problem

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=766439&h...

nä de har jag redan testat och testade så klart igen men fungera inte de heller.. får ut bilden till sidorna men de är fortfarande väldigt grummligt..

behöver nån guide på hur man pixelmappar grafikkortet..

Permalänk
Medlem

LCD-TV paneler brukar vara uppbyggda på ett helt annat sätt än TFT monitor.

På en LCD TV brukar varje pixel vara uppbygd av 3st pixlar (en röd, en grön och en blå) dessa tillsammans utgör en pixel. Dessa utgör dock inte en symentrisk pixel (utan ser snarare ut som en trekant). därför uppnår man inte samma pixelperfektion som med t.ex. en TFT monitor där varje pixel på panelen utgörs av en pixel. lägre upplösningar fungerar eftersom TVn har fler pixlar att representera bilden med.

jag vet inte ifall detta ger något svar?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _genki
LCD-TV paneler brukar vara uppbyggda på ett helt annat sätt än TFT monitor.

På en LCD TV brukar varje pixel vara uppbygd av 3st pixlar (en röd, en grön och en blå) dessa tillsammans utgör en pixel. Dessa utgör dock inte en symentrisk pixel (utan ser snarare ut som en trekant). därför uppnår man inte samma pixelperfektion som med t.ex. en TFT monitor där varje pixel på panelen utgörs av en pixel. lägre upplösningar fungerar eftersom TVn har fler pixlar att representera bilden med.

jag vet inte ifall detta ger något svar?

En full hd tv ska väll kunna köra som en vanlig tft monitor vad jag förståt.. 1 pixel blir 1 pixel... och de fungerar ju med en annan dator jag testat... så de måste va nå fel på mitt grafikkort... men tycker de låter konstigt om både mitt grafikort som jag har i moderkortet och de andra ska ha samma fel..

Permalänk
Medlem

En LCD-TV fungerar utmärkt som datorskärm och det går absolut att få det skarpt likt en datorskärm.

Du säger alltså att du lyckats få 1920x1080 med en annan dator utan dessa problem? Isf måste något vara fel i inställningarna.

Klicka runt i inställningarna och kontrollera så att du inte kör interlaced, dvs 1080i, utan det är 1080p du vill köra.

Om inte det hjälper se så att du inte kör 24Hz, har sett att det ibland kan ge liknande fel på vissa LCD-TV, utan säkerställ att du kör på 60Hz.

Om inte det hjälper prova med en VGA-sladd istället. Det brukar lösa det för många. Bilden blir inte märkbart sämre.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
En LCD-TV fungerar utmärkt som datorskärm och det går absolut att få det skarpt likt en datorskärm.

Du säger alltså att du lyckats få 1920x1080 med en annan dator utan dessa problem? Isf måste något vara fel i inställningarna.

Klicka runt i inställningarna och kontrollera så att du inte kör interlaced, dvs 1080i, utan det är 1080p du vill köra.

Om inte det hjälper se så att du inte kör 24Hz, har sett att det ibland kan ge liknande fel på vissa LCD-TV, utan säkerställ att du kör på 60Hz.

Om inte det hjälper prova med en VGA-sladd istället. Det brukar lösa det för många. Bilden blir inte märkbart sämre.

har även testat med enu en annan dator som de fungera klockrent på..

har testa alla dessa inställningar.. på de nya castalyst control center så finns de ju till och med olika pixelformat att välja men de blir inge bättre för det.

någon som kanske vet vart jag ska vända mig för att få en lösning?

Permalänk
Medlem

Har du provat med en VGA-kabel också?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majke
Har du provat med en VGA-kabel också?

japp vart visserligen en annan suddighet då:S

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV ens?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Vad är det för TV ens?

swedx 40" full-hd