nu jävlar nytt grafikkort...men vilket?!

Permalänk
Avstängd

nu jävlar nytt grafikkort...men vilket?!

Nu har jag gått och grubblat snart i en vecka och bestämt mig för att inhandla ett nytt grafikkort men jag är totalt vilse ute i djungeln har följande system:
Model NO: FSP400-60hln
---------------------------
AC input:200-240v~, 3A-50Hz
DC OUTPUT: +3.3v----30.0a(ORG),+5V----30.0A)red)+12v1----14,0A(white)
+5Vsb----2.0A(purp),-12v----0,8A(blue),+12V2---15,0A(yellow)
PG SIGNAL (gray) GROUND(black)
(+3.3V & +5V =152W max), total output continuous shall not exceed 400watts.
http://www.fujitsu-siemens.fi/hw/cons_datasheets_07/MUI_NOR-1...
så vilket kort är bäst för spel? ligger runt 1-1,5k klassen funderat lite över
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=374862
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388742
finns det några andra rekommenderade kort? helst ati då jag tröttnat på nvidia och deras lilla cirkus...
jag kör för det mesta GTA IV Grid fallout 3 cod4 wow:wotlk samt lite fear 2 när det är just ute vill kunna maxxa och köra på relativt hög upplösning
tacksam för alla svar!

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk

ATI 4850 hands down.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd

och varför säljer dom visa "gamla" kort relativt dyrt? som tex:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346357
vad är det som gör den så prisvärd?
och vilket tycker ni är bäst 512mb eller 1gig? blir det mycket bättre prestanda med gddr3 512/1gig jämfört med gddr2 512/1gig?
jag har alltså nollkoll

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
och varför säljer dom visa "gamla" kort relativt dyrt? som tex:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346357
vad är det som gör den så prisvärd?
och vilket tycker ni är bäst 512mb eller 1gig? blir det mycket bättre prestanda med gddr3 512/1gig jämfört med gddr2 512/1gig?
jag har alltså nollkoll

Sämre tillverkningsteknik mm. som gör att dom måste säljas för ett dyrare pris. 1GB är väl mer framtidssäkert, speciellt om du har högupplöst skärm ( ex. 1920x1080), men om grafikkortet ändå inte är tillräckligt kraftfullt så spelar det ingen roll med 512MB eller 1GB, det är mer ett försäljningsknep. Men ett 4850 på 512mb tror jag räcker mer än väl för dig, speciellt med tanke på hur mycket prestanda/pris du får ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd

Själv har jag tröttnat på ATI och deras strul med kylning,drivrutiner och kass bakåtkompabilitet ( äldre spel fungerar ju inte ens med ATI)

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

inte äns om man kör med äldre drivisar? fan vad illa om jag inte får köra mitt d2 då jävlar får dom hett om öronen!
men men värkar som det får bli ett 4850 då inget andra förslag kommit in :]

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Själv har jag tröttnat på ATI och deras strul med kylning,drivrutiner och kass bakåtkompabilitet ( äldre spel fungerar ju inte ens med ATI)

Haha, woot? Jag spelar rätt mycket äldre spel dagligen (5-10 år gamla) och det funkar hur bra som helst... Kylningen på mitt 4870X2 kan jag knappast klaga på, det låter mindre än mina 2xNoctua 120mm fläktar (17dB) när jag spelar. ATIs drivisar uppdateras varje månad och har hittils visat extremt bra prestandavinster sen jag köpte mitt 4870X2 när det kom ut. Bara den senaste drivisen gav 20% prestandavinst i bl.a. Crysis Warhead!

Frågar du mig så säger jag fortfarande 4850 hands down!

(:

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd

tror du ett 4850 funkar på ett 400wattare?
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386866&view=detailed#Pr...
tex så står det att det behövs 450w? eller misstolkar jag?

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Avstängd

Finns vissa kompalitets problem med vissa spel.har en tråd om detta här och fler har samma problem http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Är nåt med att korten är för snabba.testa tex Cross racing Championship eller black hawk down jag lovar du kommer endast kunna spela i 800x600 =/ och i rally spelet kan du glömma helt..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Finns vissa kompalitets problem med vissa spel.har en tråd om detta här och fler har samma problem.Är nåt med att korten är för snabba.testa tex Cross racing Championship eller black hawk down jag lovar du kommer endast kunna spela i 800x600 =/ och i rally spelet kan du glömma helt..

Okej, men nu nämner du några specifika. På ditt förra inlägg så lät det precis som om INGA "äldre" spel fungerade. Det är ju trots allt ett mycket prisvärt kort så vi ska ju inte försöka skrämma iväg honom från det i onödan (: Sen tror jag säkerligen att det går att fixa med en dags googlande.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Okej, men nu nämner du några specifika. På ditt förra inlägg så lät det precis som om INGA "äldre" spel fungerade. Det är ju trots allt ett mycket prisvärt kort så vi ska ju inte försöka skrämma iväg honom från det i onödan (: Sen tror jag säkerligen att det går att fixa med en dags googlande.

ja sant ATi rockar i dom nyare liren nåt grymt och 4850 är ett bra kort helt klart

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

håll er till topic >.< TACK!

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk

I den prisklassen är det HD4850 som är det givna valet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
håll er till topic >.< TACK!

trodde det va exakt det vi gjorde när vi tipsade om grafikort och vad som är bäst och vilka problem osv men gillar du inte svaren så förlåt då =/.Köp det du tycker passar dig bäst då

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

ni började tjafsa om att ati var inget att för det var totalt omöjligt att köra gamla spel!
och vilken version utav 4850 isåfall? allstå asus his powercolor?

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
ni började tjafsa om att ati var inget att för det var totalt omöjligt att köra gamla spel!
och vilken version utav 4850 isåfall? allstå asus his powercolor?

Haha, ja vi diskuterade olika problem med kortet, och det är ju om NÅGOT relevant (: Vilket 4850 spelar mindre roll, jag brukar mer välja med hjärtat<3 Typ Asus, Sapphire och även XFX som nu finns är ju bra märken.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd

Power Supply Requirement 450 Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express® power connector recommended (550 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
är vad som krävs för ett 4830? hur ska jag då kunna köra ett 4850 kort?!

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk

Nu är det så att tillverkare oftast överdriver kortens förbrukningseffekt. För att köra SLI på GTX 295 rekommendera de t.ex. 1000W nätagg, vilket är överdrivet. Ett 4850 drar cirka 160~i idle till 240~ i load. Räkna sedan själv på vad dina andra delar drar. Sedan kan du inte räkna med att ditt nätagg ger ut 100% då de i princip aldrig gör det.

Permalänk
Avstängd

så det är lite mer eller mindre tutta och kör och se ifall det håller?

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

jag tror att köra hd4850 är lite att chansa... du kan ju öppna upp datorn och se om du ens har någon 6pin till graffet (det har inte jag:P) 4830 skulle nog jag gå på i alla fall

Permalänk
Avstängd

okej men finns det ingen 4700 serie? för att vara lite mera på den säkra sidan annars får det väll bli 4830...

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk

47xx kommer tydligen ganska snart i samband med radeons prissänkning, då 4830 kommer fasas ut. Så antingen kan du vänta på 47xx om du vill spara pengar, eller köra på 4850 som då kommer ligga i ungefär samma prisklass som 4830. Checka bland dom senaste nyheterna så ser du.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

GTX295 ?

Permalänk
Medlem

ATI 4850 hade varit bättre för dig, alternativet 4870 men den är dock dyrare.

Fast jag tror din processor flaskhalsar din 4870 för mycket så kör på 4850, om du hittar t.ex. Nvidia 9800GT för 1000kr så kör på det, jag har inte koll vilket pris dom ligger på men dom funkar. Du kan få ATI4850 ljudlöst om du har bra luftflöde i burken då det finns passiva orginal kylare till kortet om du har dåligt luftflöde så är det ingen idé, det lär bli för varmt.

Permalänk
Medlem

Vänta ut den kommande pris sänkningen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

naephepp då var det beställt ett his 4670 1gb och cod4a väntar tills jag har pengar till ett nytt nättagg innan jag lägger ut några större summor

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

Bara att räkna ut vad du behöver för nätagg: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Själv har jag tröttnat på ATI och deras strul med kylning,drivrutiner och kass bakåtkompabilitet ( äldre spel fungerar ju inte ens med ATI)

Fattar väll vemsomhelst att korten är för snabba för tex doom1????? testa med ett jävla Nvidia kort.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
naephepp då var det beställt ett his 4670 1gb och cod4a väntar tills jag har pengar till ett nytt nättagg innan jag lägger ut några större summor

Helt onödigt att du beställde 4670...

Du skulle lagt till lite extra till 4850, ett mycket bättre kort.