Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Wow jäklar vad du måste läsa mkt, imponerande ^^ du borde delta i en quizshow om dessa krigen etc

Dessvärre sitter det inte fast särskilt länge.

Med Förtvivlans Mod - Kampen för Polen 1939-1945 av Mathias Forsberg & Artur Szulc
ISBN: 978-9*1-518-4701-6

Citat:

I september 1939 kämpade polackerna tappert för att försvara sitt hemland mot tyska och sedan sovjetiska trupper. Efter en månads strider tvingades den polska armén att kapitulera, eftersom den hjälp som Frankrike och Storbrittanien utlovat aldrig kom. Inget kunde hindra att Polen slets itu mellan Hitler och Stalin.
Men ändå hade kriget bara börjat för polackerna. Polska soldater och politiker flydde till Frankrike via Rumänien och Ungern. Snart bildades en exilregering och nya förband. Kampen för ett fritt Polen fortsatte militärt och politiskt under hela andra världskriget. Polska soldater stred i Norge, Frankrike, Nordafrika, Italien, Nederländerna och Tyskland.
Medan soldaterna kämpade på slagfälten arbetade exilregeringen i London för att landet skulle återfå sitt oberoende efter kriget. Men freden 1945 innebar att Polen hamnade under det sovjetiska oket. För närmare 200000 polacker i brittisk uniform var detta ett oerhört svek.

Utifrån opublicerade vittnesmål, arkivdokument, memoarer och nyare forskning berättar Mathias Forsberg och Artur Szulc historien om den polska arméns försvarsstrid 1939 och dess fortsatta kamp i exil.

Väldigt intressant läsning, jag har aldrig läst en bok ur polsk synvinkel om andra världskriget och allt som hände både militärt och politiskt förr.
Klart läsvärd!

Julius Caesar - Inbördeskriget av Ingemar Lagerström
ISBN: 978-91-1-301686-3

Citat:

Caesar, Pompejus, Rubicon, Pharsalus, Cleopatra - begrepp som hos många blivit lite suddiga sedan skoltiden.

Här gör Caesar själv, romarrikets store politiker och fältherre, åter allt sådant levande.

I hans, låt vara partiska, men medryckande skrift Inbördeskriget får vi följa en av antikens mest kända maktkamper, ett spel som ger segraren glans och ära, men även är början till slutet, mordet på diktatorn i mars 44 f.Kr.

Boken är översatt och kommeterad av Ingemar Lagerström, som tidigare utgivit de prisade översättningarna av Suetonius Kejsarbiografier, Arrianos Alexander den store, samt Kejsarhistorier.

Verkligen medryckande läsning även om den är skriven på ett lustigt sätt. Tur att man har mera böcker som handlar om Caesar på hyllan säger jag bara.
Läsvärd.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

American Psycho av Bret Easton Ellis

Jag vet inte vad jag ska säga om den..

"Sjuk" är nog rätta ordet

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk

Finland Överlevde - Finlands krig 1939-1944 i ord och bild av Göran Westerlund
ISBN: 978-951-50-1678-2

Citat:

I den här boken beskrivs Finlands försvarskamp under andra världskriget i ord och bild. Kriget så som det upplevdes av den vanlige soldaten vid fronten, men också i familjer och hem. Bokens många bilder är till största delen samlade av Helsingfors Svenska Krigsveteraner r.f. och har sällan eller aldrig tidigare publicerats.

Inte mycket nytt i den här boken, men så står det faktiskt också i inledningen att det inte är en bok för den som är ens litet insatt i Vinter- och Fortsättningskriget. Jag var mest sugen på bilderna och visst blev man nöjd med dom, mycket nytt på den fronten. Speciellt en bild från Vasa efter en rysk flygplansräd...
Inte så mycket läsvärd som... öh... bildbok.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
American Psycho av Bret Easton Ellis

Jag vet inte vad jag ska säga om den..

"Sjuk" är nog rätta ordet

ah cool! jag har köpt den men inte läst den än.. var den bra? sjukt är bra.. var den bättre än filmen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte riktigt färdigläst men om ca 100 sidor så.

Gomorra heter boken skriven Av Roberto Saviano.

Underbar resa genom Camorralandet faktiskt.

Permalänk

Ny bokserie, Första Världskriget!

Del 1: Västfronten 1914-1916 - Från Schlieffenplanen till Verdun och Somme av Michael S. Neiberg
ISBN: 978-91-85789-29-0

Citat:

Västfronten, som sträckte sig från den belgiska kusten i norr till den schweiziska gränsen i söder, skulle visa sig bli den avgörande krigsskådeplatsen under första världskriget.
Det var där stormakterna Tyskland, Frankrike och Storbrittanien samlade huvudelen av sin militära styrka och många trodde att kriget skulle komma att avgöras före julen 1914.
Tyska generalstaben hade länge varit medveten om faran i ett tvåfrontskrig mot Frankrike och Ryssland. Därför försökte de slå ut fransmännen ur kriget direkt via en snabb framryckning mot Paris genom det neutrala Belgien - den ökända "Schlieffenplanen".
Efter desperata fördröjningsstrider av de brttiska och franska arméerna, kullkastades tyskarnas förhoppningar om en seger i väst av deras nederlag under första slaget vid Marne. Efter den så kallade "kapplöpningen till havet", där båda sidor försökte ta sig runt varandras flanker, som kulminerade i de första slagen vid Ypres och Yser, blev västfronten till ett skyttegravskrig som knappt förändrades förrän 1918.
1915 blev ett år fullt av grusade förhoppningar för Ententen när anfall efter anfall i Champagne, vid Neuve Chapelle, Festubert och Loos misslyckades med att slå hål på den tyska linjen. För att bryta dödläget planerades en samlad offensiv 1916, med samtidiga anfall mot centralmakterna på flera olika stridsskådeplatser i Europa.
Denna storoffensiv hann dom inte inledas innan tyskarna inledde ett eget anfall mot den befästa staden Verdun, med målet att nöta ner den franska armén. Offensiven vid Somme blev därför i stort sett en brittisk affär som syftade till att lätta på trycket mot fransmännen. De blodiga förlusterna för Kitcheners frivilliga Nya armé under den första dagen av slaget vid Somme har blivit en symbol för slakten på västfronten. Mot slutet av året stod det klart att det inte skulle bli någon enkel seger för någondera sidan.

Klart intressant, har stora luckor i WW1-kunskapen. Längtar tills nästa bok kommer.
Läsvärd!

Glöm Oss Inte av Esbo-Grankulla krigsveteraner
ISBN: 978-952-92-2714-3

Citat:

Ännu lever bland oss många hjältar från våra senaste krig. Få vet vad de egentligen fick genomgå. De flesta krigsveteraner minns förvånansvärt väl Finlands ödesår, vars utgång de så konkret kom att påverka.

I boken "Glöm oss inte" finns många dramatiska berättelser, som härmed förs vidare till kommande generationer. Esbo-Grankulla Krigsveteraners initiativ att samla in och sammaställa dem för eftervärlden är mer än välkommet.

And I have to agree. En av de bästa minnesböckerna jag läst. Allt från ungdomar som deltog i Skyddskårverksamheten, Lottor, Marinförsvar till värsta sortens Jägare. Många härliga foton också.
Lite info om de svenska frivilliga finns också.

Väldigt läsvärd, rekommenderas!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

De senaste böcker jag läst ut:

Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid av Douglas Hofstadter

Det är svårt att sammanfatta den här boken på några rader, men i huvudsak så handlar den om hur medvetande och tänkande uppstår ur enklare processer i våra hjärnor (eller mer hypotetiskt i datorer). Boken är fylld med liknelser och paralleller med matematik, konst och musik (varav bokens namn), och har en god portion finurligheter. Ett av de mest särskiljande dragen är att varje kapitel inleds med en dialog mellan Akilles och Sköldpaddan, vilken med torr humor speglar det kommande kapitlets innehåll.

American Gods av Neil Gaiman

Det här är en roman, så för att inte ge några spoilers så lägger jag helt enkelt in ett citat istället:

Citat:

I don't like you, Mr. Wednesday, or whatever your real name may be. We are not friends. I don't know how you got off that plane without me seeing you, or how you trailed me here. But I'm at a loose end right now. When we're done, I'm gone. And if you piss me off, I'll be gone too. Until then, I'll work for you.

The Selfish Gene av Richard Dawkins

En till klassiker i avdelningen "populärvetenskap". Ämnet är evolution och naturligt urval. Mer specifikt så handlar den om hur evolutionen med fördel kan (och bör) ses på gennivå. Det vill säga att det är generna - replikatorerna - som är de som selektioneras under evolutionen, inte individer eller grupper av individer. Boken är lättläst och kan läsas av alla som har den minsta aning om vad evolution och gener är för något.

V for Vendetta av Alan Moore

I ett fascistiskt England härjar en mystisk terrorist. Han har inget namn, men kallas V. Den här är naturligtvis också skönlitterär, så ni får nöja er med ett "citat":

EDIT: Sköldpadda, inte skjöldpadda...

Permalänk

Stjärnor och äpplen som faller av Ulf Danielsson

En bok om universum och världsaltet. Vad man har trott genom historien och vad man har kommit fram till och tror idag, från forntida astronomi till modern fysik med kvantmekanik och relativitetsteori. Den innehåller inga ekvationer eller tunga förklaringar, utan är mer målande och använder sig av liknelser och tankeexperiment istället. Det är på gott och ont förstås, ibland känns det som att saker tas ur luften, men det hade kanske inte blivit mer begripligt av försök till härledningar som lekmän har någon chans att följa. Formatet är på något abstrakt sätt behagligt, en bok som känns bra att hålla i och se på helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Moby Dick eller Valen

Beskrivning:
Den stora valen Moby Dick är kapten Ahabs största fiende. I en tidigare strid med valen har Ahab förlorat sitt ben. Nu beger han sig ut på jakt efter det väldiga djuret. En ung man ombord, Ismael, blir vittne till kaptenens totala besatthet och märker att han är beredd att offra allting, sitt liv, sitt skepp och sin besättning.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Läste färdigt Frank Herberts klassiker Dune under helgen.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Efter att ha läst en massa matematik har jag belönat mig med lite (svensk) skönlitteratur uppköpt under bokrean:

Låt den rätte komma in - Gillade filmen. Ni som sett den vet dock att den lämnar lösa trådar (fast inte på ett dåligt vis). Boken reder ut några av dessa. Kan rekommendera boken om ni gillade filmen.

Män som hatar kvinnor - Denna diskuteras rätt mycket så jag tänkte läsa den. Det går dock trögt, författaren är ju värre än Jan Guillou med sina politiska undertexter.

Har även läst en liten bok om choklad som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
[B]De senaste böcker jag läst ut:

Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid av Douglas Hofstadter

Det är svårt att sammanfatta den här boken på några rader, men i huvudsak så handlar den om hur medvetande och tänkande uppstår ur enklare processer i våra hjärnor (eller mer hypotetiskt i datorer). Boken är fylld med liknelser och paralleller med matematik, konst och musik (varav bokens namn), och har en god portion finurligheter. Ett av de mest särskiljande dragen är att varje kapitel inleds med en dialog mellan Akilles och Sköldpaddan, vilken med torr humor speglar det kommande kapitlets innehåll.

Den här boken är underbar! Kan rekommenderas till alla som ens har något intresse för matematik eller datavetenskap. Skulle säga att det är bland de bästa böcker jag läst.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Angående Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid så kan jag bara hålla med om lovorden.

Har snart plöjt igenom The Baroque Cycle och behöver nya boktips. The City & the City är ett givet köp men den kommer först i slutet av maj. Några tips på fantasy utan magi, alver, dvärgar... eller science fiction, med betoning på science?

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jezper
Angående Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid så kan jag bara hålla med om lovorden.

En fantastisk bok.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jezper
Angående Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid så kan jag bara hålla med om lovorden.

Har snart plöjt igenom The Baroque Cycle och behöver nya boktips. The City & the City är ett givet köp men den kommer först i slutet av maj. Några tips på fantasy utan magi, alver, dvärgar... eller science fiction, med betoning på science?

//j

Om du gillar Baroque Cycle så kan jag rekommendera både Anathem och Cryptonomicon. Jag gissar att du läst den sistnämnda, men Anathem kanske du inte läst än?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Om du gillar Baroque Cycle så kan jag rekommendera både Anathem och Cryptonomicon. Jag gissar att du läst den sistnämnda, men Anathem kanske du inte läst än?

Jag har precis börjat läsa Anathem. Hoppas att den är bra.

Permalänk
Medlem

Anathem är riktigt bra. Kan dock ta ett par sidor innan man kommer in i den ordentligt.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Läste klart Solaris av Stanislaw Lem idag.

Kan väl inte påstå att jag gillade den direkt. Lite väl dyster och händelselös för att hålla mitt intresse uppe.

Edit: Biblioteksreserverade Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid som tydligen rekommenderas varmt här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Henning Mankell - Kinesen

Riktigt bra, de första 250 sdorna är den bästa start jag läst i en bok. Den tappar dock något efter det men den håller hög klass rakt igenom.

4/5

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Shadow Gate av Kate Elliot. Andra delen i Crossroads-serien.
Eller ja, läst och läst...1-537, sen 1-67, sen 602-slut. Så får köpa den igen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Två böcker av Simon Singh avslutade.

Fermat's Enigma - Om vedermödorna att lösa ett av de svåraste matematiska problemen.
The code book - Om krypteringens och dekrypteringens historia.

Bägge två var riktigt bra.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk

red mars, green mars, och blue mars är färdiglästa! (Mars trilogy)

Mycket bra böcker rekomenderas
http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_trilogy

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Läste färdigt Män som hatar kvinnor igår. Kanske lite sent ute Tyckte den var riktigt bra. Brukar inte läsa något, men har på sista tiden läst mer och mer. Så nu blir det att påbörja del 2 i millennium serien

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Senast lästa bok var Fear and Loathing in Las Vegas. Filmen följer boken väldigt bra, mao boken var riktigt bra.

Jag tänkte göra en helvändning i boktyp till nästa bok. Tänkte köra igång med Utvandrar-serien.
Någon här som har koll på Moberg-boxen som kom på bokrean 2008? Är utgåvan bra?

Permalänk
Medlem

Senast lästa är The Zombie Survival Guide, rätt rolig och helt klart läsvärd!

Tänkte ta mig an jPod nu tror jag.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Blev igår klar med Doktor Glas av Hjalmar Söderberg.

Boken är skriven som en dagbok där en doktor i Stockholm vid 1900-talets början funderar över att döda en präst för att "befria" prästens olyckliga hustru.

Det är väl lite av en "svensk klassiker" och jag var rätt skeptisk till den innan jag faktiskt började läsa. Jag blev positivt överraskad och fann den t.o.m. att vara en sådan bok som är lite svår att lägga ifrån sig.

Nästa projekt blir antingen "Gödel, Escher, Bach - An eternal golden braid" (som rekommenderades på förra sidan) eller "Open Veins of Latin America: Five Centuries of the Pillage of a Continent" av Eduardo Galeano. För de som hängt med i nyheterna den senaste veckan så är den sistnämnda den bok som Venezuelas president Chavez gav till Obama. Av titeln och en del amazon-reviews verkar det mest vara ett "vänsterverk" som fördömmer allt vad västvärlden heter, men jag vill ändå läsa den för att kanske få lite mer inblick i tankegångarna hos folk som just Chavez. Boken har seglat upp på Amazons bestsäljarlista av just denna händelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Män som hatar kvinnor - Denna diskuteras rätt mycket så jag tänkte läsa den. Det går dock trögt, författaren är ju värre än Jan Guillou med sina politiska undertexter.

...vänta i så fall bara tills du (såvida du nu vill) kommer till tredje boken i serien. Där fick jag verkligen Guillou-vibbar. Första tyckte jag dock var hanska underhållande. Klassisk deckarstämning - konstiga saker sker i relativt isolerad miljö..

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

Pust. Efter en och en halv månad på "luffen" med Irlandsresa, fjällresa, LAN så har jag en par böcker att fylla på med.

Blixtkrig! 1939-1941 av Niklas Zetterling
ISBN: 978-91-518-5106-8

Citat:

Benämningen blixtkrig blev vanlig efter det tyska angreppet på Polen 1939. Vad som avsågs var de utpräglat snabba militära operationerna som främst byggde på överraskning och som gick ut på att anfallstrupperna snabbt skulle nå slutmålen. Genom decennierna som följt efter 1939 har begreppet blixtkrig blivit föremål för åtskilliga missförstånd, vanföreställningar och feltolkningar. Många myter har florerat.
I denna bok vederläggs många av dessa myter och bland annat visar författaren att tyskarna inte hade något specifikt blixtkrigskoncept. Snarare var blixtkrigföringen en utveckling och förfining av ett krigföringskoncept som hade en lång historia i den tyska krigsmakten, där stor vikt lades vid decentraliserat beslutsfattande, initiativrikedom och rörlighet.
Blixtkrig! bygger på ett stort antal ögonvittnesskildringar som visar hur ensklida individer, plutoner, kompanier och bataljoner stred under fälttågen i Polen, Norge, Västeuropa och Sovjetunionen. Dessa skildringar sätts in i sitt sammanhang genom utförliga beskrivningar av de övergripande aspekterna av tyskarnas blixtkrigföring. Med hjälp av ett omfattande kart- och bildmaterial presenterar författaren i denna bok en ny och mer sammansatt bild av den tyska blixtkrigföringen samtidigt som han levandegör några av de avgörande händelserna under andra världskriget.

Egentligen gammal skåpmat för min del men det dök ändå upp några guldklimpar.
Rekommenderas.

Röd Koloss på Larvfötter - Rysslands Ekonomi i skuggan av 1900-talskrigen av Lennart Samuelson
ISBN: 91-7150-758-2

Citat:

Sovjetunionens ekonomiska historia kan sammanfattas i en tvåfaldig paradox. När landet verkligen var starkt - 1941 - talade inte bara Hitler utan även andra bedömare i Väst om en "koloss på lerfötter", men då landet faktiskt var försvagat - i början av 1980-talet - framställdes det som en "koloss på larvfötter", om än med krisdrabbad ekonomi.

I Röd Koloss på Larvfötter beskrivs framväxten av det mest renodlade militär-industriella komplex som etablerats under 1900-talet. I bokens analys av det tidigare sekretessomgärdade planeringssystemet för krigsindustrin finns också förklarningar itll ovannämnda paradox.

Sovjetstaten föddes 1917 ur första världskriget och präglades av inbördeskriget 1918-1920. Den formades av en ideologi som utgick från att väpnade konfrontationer mellan stater med olika samhällsskick var oundvikliga.

Den ekonomiska utveckligen i sovjetstaten knyts till de militära imperativen. En modell för ekonomisk krigsberedskap bildar här det sammanhållande elementet. Genom de nyöppnade ryska arkiven har det blivit möjligt att se hur försvarets målsättningar formulerades av partiledningen och krigsmakten. För första gången kan man studera industrins mobiliseringsmål i händelse av krig. Det var dessa som utgjorde en av den sovjetiska planekonomins viktigaste parametrar. Perspektivet förskjuts därmed från traditionell industrialisering, modernisering och skilda tillväxtmodeller till frågan om hur en samhällsekonomi förbereds för det totala kriget.

Rätt tungrodd bok i och med att det handlar mycket om det ekonomiska planet, för min del då. Trots detta, klart intressant - speciellt att läsa om just hur tunga industrin utvecklades före andra världskriget.
Rekommenderas.

Del 2: Västfronten 1917-1918 - Pansar, Gas och Flyg bryter dödläget av Andrew Wiest
ISBN: 978-91-85789-30-6

Citat:

EFter de enorma slagen vid Verdun och Somme året innan försökte Frankrike och Storbritannien 1917 avsluta kriget på värstfronten genom en stor fransk offensiv som skulle bryta igenom den tyska fronten och rulla upp de tyska ställningarna. Detta anfall skulle understödjas av en avledande brittisk offensiv vid Arras i norr, som skulle dra åt sig både tyskarnas uppmärksamhet och deras reserver.
Den franska offensiven i Champagne ledde dock inte till något genombrott, utan drev i stället den franska armén till öppet myteri. Medan den franska disciplinen återhämtade sig fick den brittiska expeditionsstyrkan sköta huvuddelen av striderna under resten av året. Behovet av en offensiv som minskade trycket på fransmännen ledde till det tredje slaget vid Ypres, även kallat slaget vid Passchendaele.
Detta slag utvecklades till en slakt i Flanderns lera och de enda ljuspunkterna för Ententen på västfronten i slutet av 1917 var de amerikanska trupperna som anlände till Frankrike och möjligheterna till en avgörande seger som visade sig när pansar för första gången sattes in samlat under slaget vid Cambrai. Den ryska revolutionen satte dock stopp för striderna på östfronten, vilket gjorde att tyskarna kunde skicka ett antal stridsvana divisioner västerut.
Under 1918 gjorde tyskarna, genom de så kallade våroffensiverna, ett sista desperat försök att besegra Ententen innan amerikanerna kunde anlända i större antal. Trots att dessa anfall nästan ledde till ett genombrott av fiendens linjer ebbade de ut på grund av hårt motstånd och överansträngda förrådslinjer.
Efter slaget vid Amiens i augusti fortsatte Ententens trupper framåt: britterna i Flandern och fransmännen och amerikanerna vid Meuse och Argonne. I september stod det klart att Tyskland skulle förlora kriget. Tyskarna bestämde sig för att söka fred innan Ententen nådde tysk mark. Vapenstilleståndet trädde i kraft klockan 11:00 den 11 november 1918, men kriget upphörde inte officiellt förrän Versaillesfördraget undertecknades i juni 1919.

Precis som Del 1, jätteintressant just med tanke på de egna bristande kunskaperna om 1.VK. Snart följer Del 3.
Rekommenderas!

Del 3: Östfronten 1914-1920 - Från Tannenberg till det Rysk-Polska Kriget av Michael S. Neiberg & David Jordan
ISBN: 978-91-85789-31-3

Citat:

1914 var det autokratiska ryska imperiet genom en rad avtal som slutits under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet allierat med demokratierna Frankrike och Storbritannien - och det lilla kungadömet Serbien. Dessa avtal syftade till att möta hotet från Centralmakterna Tyskland och Österrike-Ungern.
Vid krigsutbrottet i augusti mobiliserade de ryska styrkorna och ryckte in i Preussen och Galizien. Trots att tyskarna var numerärt underlägsna lyckades deras befälhavare Paul von Hindenburg förinta en rysk armé i slaget vid Tannenberg i augusti 1914, för att därefter besegra en annan i slaget vid Masuriska sjöarna månaden efter. Ryssarna lyckades bättre mot Österrike-Ungern i Galizien, innan tyskarna motvilligt blandade sig i leken för att stabilisera situationen åt sina allierade.
Under 1915 flyttade det tyska överkommandot fokus till östfronten. Detta ledde till den stora segern vid Gorlice-Tarnow, samt erövringen av Warszawa och stora områden av tidigare ryskkontrollerat territorium.
Den ryska Brusilovoffensiven under sommaren 1916 och Rumäniens inträde i kriget på Ententens sida vände krigslyckan, men endast tillfälligt. Brusilovs anfall avstannade och Rumänien slogs ut ur kriget igenom genom en gemensam tysk-bulgarisk offensiv.
Den växande oron i Ryssland kulminerade i den första revolutionen 1917 och tsar Nikolaj II:s abdikation. Den provisoriska regeringens offensiver mysslyckades och Lenins bolsjeviker grep makten efter en andra revolution i november. Efter att ha slutit fred med Tyskland kämpade bolsjevikerna mot de antibolsjevistiska "vita" styrkorna under det efterföljande inbördeskriget. Flera länder i väst skickade trupper för att hjälpa den vista sidan. Denna konflikt innebar tillsammans med kriget mot den återbildade staten Polen 1919 att de storskaliga striderna i Ryssland inte upphörde förrän mot slutet av 1920.

Som Del 1 och 2, intressant! Även intressantare än Del 1 och 2 faktiskt, östfronten har alltid varit helt "vitt" i min värld. Tackar och bockar för den här serien SMB! Delarna 4, 5 och 6 återstår men har inte kommit ännu. Naaaw.
Rekommenderas!

Tysklands Hemliga Vapen under Andra Världskriget av Roger Ford
ISBN: 978-91-85789-25-2

Inte mycket till info på pärmen men iaf,

Citat:

Denna bok ger en fördjupad inblick i den avancerade tyska vapenutveckligen under andra världskriget, från de mer kända jetplansprojekten till det mindre kända tyska kärnvapenprogrammet, samt många futuristiska projekt aldrig lämnade skrivbordsstadiet. De allierades snabba framryckning mot Berlin innebar även att de avancerade projekten kunde beslagtas och efter kriget vidareutvecklas på båda sidor om den järnridå som skulle skilja Europa åt.

En lustig sak som jag tycker saknas, Landkreuzer P.1000 Ratte och Landkreuzer P.1500 Monster, Maus och Löwe tas upp i boken. Visserligen var det väl bara Hitlers våta drömmar som P.1000 och P.1500 existerade men åtminstone P.1000 verkar ha existerat på skrivbordet. Nåväl, likväl en jätteintressant bok som visar att den tyska vapenutveckligen under 2.VK. även har influenser i dagens samhälle, främst inom vapen och rymdfart. Fascinerande.
Rekommenderas!

Det var allt för denna gång, Max Hastings Nemesis som nästa på listan.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Slappt och tyst var det här.

Nemesis - Kampen om Japan 1944-45 av Max Hastings
ISBN: 978-91-0-011731-3

Citat:

Slaget om Japan tog slut först månader efter freden i Europa. Striderna fördes till sjöss, på land och i luften, från Australien till norra Kina. Många av händelserna har gått till historien: slagen vid Leyte, Iwojima och Okinawa, kamikazepiloterna, atombomberna över Hiroshima och Nagasaki och de omfattande drabbningarna i Kina.

Ingen kan berätta den här historien bättre än sir Max Hastings, militärhistoriker och f.d. krigskorrespondent. I Nemesis skildrar han de stora politiska och strategiska avgöranden men lämnar också gott om utrymme för ögonvittnen, de stridande soldaternas egna versioner av kriget i Stilla havet.

Där den kritikerrosade Harmagedon slutade tar Nemesis vid, en mästerligt berättad historia om de gigantiska och mytomspunna krigshändelserna i Stilla havet.

Suverän bok. Jag hjärta Max Hastings, nuff said.

Rekommenderas!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Havsleoparden av Craig Thomas
Orignaltitel: Sea Leopard
Översättning: Gösta Zetterlund

ISBN: 91-7642-383-2

Citat:

Ut från sin bas i Skottland glider den brittiska atomubåten Proteus och sätter kurs mot Barents hav. Ombord finns Leopard, en ny och sinnrik utrustning som skickar falska ekon föreställande havsbotten till fiendens hydrofoner och därmed gör ubåten osynlig! Men skarpa ögon upptäcker Proteus, och hennes avfärd rapporteras till ryska ambassaden i London.
Britterna är berusade av stolthet över sin uppfinning och låter Proteus luras i en fälla som gillrats med hjälp av en falsk nödsignal från en rysk ubåt i Tanafjorden i Nordnorge.
...
Kommer fällan att slå igen om Proteus och ubåten att kapas? Kommer Leopard att falla i ryssarnas händer?

Inte jättesuverän bok, men spännande action och härlig 80-tals teknik!

Rekommenderas när ni läst allt annat!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Den som dödar draken- Leif GW.

Tja, vad säger man - inte direkt som de (få) andra deckarna jag läst.
'Grövre' språk- mest talspråk, inga citationstecken runt dialog osv.
När man vänjt sig vid det så gott det går är det dock en stadigt underhållande bok. Handlingsdriven snarare än karaktärsdriven, men huvudkaraktären är i alla fall väldigt kul (Evert Bäckström).
GW skriver väldigt bra om folks fördomar också. Vissa sekvenser är bara för roliga om än smått tragiska

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)