Permalänk
Inaktiv

1000w nätaggregat

Jag undrar hur det kommer sig att Fractal Designs 1000w nätaggregat är mer än 700kr billigare än de mer kända märkena som corsair cooler master osv.
http://www.fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=9
Är dessa aggregat mindre stabila? Och därför är de så billiga? Blev ganska sugen på att köpa ett sådant 1000w för 1400kr det är inte så dåligt enligt min smak.

Permalänk
Medlem

om du behöver 1000 watt så måste du ha ett monstersystem med tri-SLI och sånt. det är bättre du köper ett corsair 750w det räcker bra till nästa alla system tycker jag

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Inaktiv

Det vet jag men det jag undra var hur det kommer sig att fractal design är så billiga. Måste finnas någon slags av hake.

Permalänk

köp corsair

Permalänk

Corsair osv. säljer ju delvis på märket. Sen har vi ju grejer som att Fractal verkat skippa Crossfire/SLI cert å sånt som också kostar pengar. Bara för att nämna några tänkbara anledningar.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut på dom nya aggen, när dom hette Cooltek så fick dom bäst i test av självaste Sweclockers

Kollade på märkningen av agget och det är en del symboler som fattas jämfört med andra agg som Corsair/Antec/Cooler Master tex så jag hade varit försiktig till det är testat ordentligt.
Ju fler desto bättre.

http://www.puissance-pc.net/images/stories/articles/realpower...
Cooler Master Real Power M520

http://www.fractal-design.com/img_prod/newton500_specs.jpg
FD 1000wattarn.

www.idg.se testade det och resultatet lyder "Fractal Design FD-PSU-NEWT-1000 har inte några fördelar."

65/100
alltså inget att hänga i julgranen sen tycker jag om man har spenderat saftiga pengar på en dator som drar runt 1000w så förtjänar den bättre än ett "ok" agg.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.166727

Hartner_X: SLI/Crossfire cert är påhitt bara för att sälja, finns många agg som klarar det men det står inte på, allt som har 2 12V linor som maxar vid 20A klarar lättare dubbla uppsättningar av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Corsair är ju corsair..

T.ex kör jag burken i sign (Varenda pryl överklockad), stabilt som berget med "bara" HX620..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Corsair är ju corsair..

T.ex kör jag burken i sign (Varenda pryl överklockad), stabilt som berget med "bara" HX620..

Fel Corsair är Seasonic och CWT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

Hartner_X: SLI/Crossfire cert är påhitt bara för att sälja, finns många agg som klarar det men det står inte på, allt som har 2 12V linor som maxar vid 20A klarar lättare dubbla uppsättningar av grafikkort.

Vet det, men det kostar fortfarande för tillverkarna att "certifiera" deras produkter.

fesen: Corsairs PSU's är modifierade Seasonic och CWT. Grunden är från dessa med andra grejer på sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hartner_X
Vet det, men det kostar fortfarande för tillverkarna att "certifiera" deras produkter.

Källa?

Menar du pengar från nätaggstillverkaren till Nvidia/AMD eller tvärtom? ^^

Permalänk

Har ingen källa, men så är det med allt som certifieras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hartner_X
Har ingen källa, men så är det med allt som certifieras.

Kan mycket väl stämma, som sagt helt onödigt och skapar bara förvirring för okunniga konsumenter...fy

Permalänk
Inaktiv

Ok tackar för era fina svar. Alltså om jag förstått det rätt så är Fractal Design agget inte lika stabilt som corsair, cooler master, thermaltake och andra kvalitetsagg. Därför har de ett lägre pris än de andra.

Permalänk
Hedersmedlem

zalmans 1000w slår nog alla andra vad gäller ljudnivå och håller bra kvalitet och pris i jämförelse med corsair (lite tråkigt att ha lika som alla andra också )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jagengsner
Ok tackar för era fina svar. Alltså om jag förstått det rätt så är Fractal Design agget inte lika stabilt som corsair, cooler master, thermaltake och andra kvalitetsagg. Därför har de ett lägre pris än de andra.

Notera att ett etablerat märke kan ta ut överpriser på grund av gott rykte oavsett om ett annat märke är lika bra eller bättre.

Vad man kan titta på är uppbyggnaden och antalet +12V strömskenor. De flesta bygger ut antalet +12V_20A skenor för att komma upp i effekt. Andra väljer färre men kraftfullare +12_40A skenor. Personligen anser jag att färre och kraftigare är bättre än många och svagare. Till exempel har Fractals 1000W 4st 20A, BeQuiets 1000W har 6st 20A medan Corsairs 1000W har 2st 40A.

Ljudnivåerna är mycket viktiga för mig och ett kraftigt aggregat låter generellt mindre eftersom de används långt under beräknat kylbehov.

P.S. BeQuiets "Dark Power PRO" serien 750W - 1200W har alla samma specifikationer med 6st 20A +12V (1440W)... hur de får ihop detta är ett mysterium.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

ok^^. Tackar för ditt långa meddelande

Permalänk

CORSAIR THE ONE AND ONLY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Notera att ett etablerat märke kan ta ut överpriser på grund av gott rykte oavsett om ett annat märke är lika bra eller bättre.

Vad man kan titta på är uppbyggnaden och antalet +12V strömskenor. De flesta bygger ut antalet +12V_20A skenor för att komma upp i effekt. Andra väljer färre men kraftfullare +12_40A skenor. Personligen anser jag att färre och kraftigare är bättre än många och svagare. Till exempel har Fractals 1000W 4st 20A, BeQuiets 1000W har 6st 20A medan Corsairs 1000W har 2st 40A.

Ljudnivåerna är mycket viktiga för mig och ett kraftigt aggregat låter generellt mindre eftersom de används långt under beräknat kylbehov.

P.S. BeQuiets "Dark Power PRO" serien 750W - 1200W har alla samma specifikationer med 6st 20A +12V (1440W)... hur de får ihop detta är ett mysterium.

Specifikationerna:

http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/data/media/_pdf/DPP_1200...
http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/data/media/_pdf/DPP_750W...

Det är inget mysterium.

1200W har 6st 12V rails på max 20A styck som tillsammans kan leverera totalt 85A (1020W).
750W har 6st 12V rails på max 20A styck som tillsammans kan leverera totalt 60A (720W).

Du kan alltså klämma ur 20A max på vilka rails som helst, men det får inte överstiga totalen.

--

Ljudnivåerna kan även få en negativ effekt om de arbetar i en nivå de inte är gjorda för. 50% belastning är optimalt (vad jag kan läsa från 80plus tester) för effektiviteten. Ljudnivån bör vara optimal där också då komponenterna får arbeta i bra takt. Ljudnivån på fläkten (eller fläktarna) i nätaggregatet arbetar ofta inte mycket mer där, ibland inte mer alls (än om de arbetade i 10%). Det kan ändå vara en faktor som får upp ljudnivån en aning.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hartner_X

fesen: Corsairs PSU's är modifierade Seasonic och CWT. Grunden är från dessa med andra grejer på sig.

Och med det ville du säga? -_-

Permalänk
Hedersmedlem

tips som du kan kolla in om du ändå skall lägga pengar på en kvalitets 1000w psu: http://www.silentpcreview.com/article834-page1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
tips som du kan kolla in om du ändå skall lägga pengar på en kvalitets 1000w psu: http://www.silentpcreview.com/article834-page1.html

I agree, men om du inte nödvändigtvis behöver 1000W, så spara pengar genom att köpa 850W-versionen, det skulle jag ha gjort såhär i med facit i hand..

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Inaktiv

Jag var mer i funderingar på skillnaderna inte riktigt om att köpa än bara så ni vet men gillar tiden ni har lagt ned på tråden;)

Permalänk
Hedersmedlem

kolla runt på recensioner så ser du skillnader mellan "skit" och bra grejer... brukar ofta finnas länkat från prisjakt.nu (ofta via konsumentguiden)

Permalänk
Medlem

Det som generellt bestämmer priset på elektonikprodukter är valet av komponenter, eller snarare vem som tillverkar komponenterna. Söker man högre tillförlitlighet, stabilare överföringsegenskaper och lägre inre resistanser väljs med fördel japanska komponenter (eg kondensatorer, transistorer mfl)
Söker man en produkt där priset är den viktigaste säljfaktorn förefaller valet av kinesiska/taiwanesiska komponter som det vinnande alternativet.

/A

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jagengsner
Jag var mer i funderingar på skillnaderna inte riktigt om att köpa än bara så ni vet men gillar tiden ni har lagt ned på tråden;)

Du får vad du betalar för gäller väl mer än vanligt för just nätdelar, med tanke på alla separata delar som ingår, samt alla faktorer som påverkar - inte minst hur de ingående delarna faktiskt sammanfogats...

Dessutom är ju PSUn faktiskt datorns hjärta, och alltså en av de absolut viktigaste komponenterna för ett välfungerande, stabilt system. Detta är inte rätt ställe att snåla på, heh heh.

Om du vill ha en riktigt bra, supertyst nätdel av ultrakvalitet finns knappt något bättre än http://www.enermax.com/home.php?fn=eng/product_a1&lv0=1&lv1=7 Har en själv, och den rockar jättefett. Dock är den oxo extremt LÅNG, så se upp så den faktiskt passar i ditt chassi... Detta förefaller gälla även för den ovan länkade Zalman-nätdelen oxo kan nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Notera att ett etablerat märke kan ta ut överpriser på grund av gott rykte oavsett om ett annat märke är lika bra eller bättre.

Vad man kan titta på är uppbyggnaden och antalet +12V strömskenor. De flesta bygger ut antalet +12V_20A skenor för att komma upp i effekt. Andra väljer färre men kraftfullare +12_40A skenor. Personligen anser jag att färre och kraftigare är bättre än många och svagare. Till exempel har Fractals 1000W 4st 20A, BeQuiets 1000W har 6st 20A medan Corsairs 1000W har 2st 40A.

FD newton 1000w har 1 12v lina på 75a...