Ntoskrnl.exe fel och datorn har tappat kontakt med skärmen??

Permalänk

Ntoskrnl.exe fel och datorn har tappat kontakt med skärmen??

Har en ny dator som bootade om av sig själv, och när den skulle starta om igen så säger den att ntoskrnl.exe inte finns eller funkar. Försökte starta om den i felsäkert samma visa försökte med vista skivan men då bootade den om igen. När jag försökte med felsäkert med nätverk så sluta bilden synas på skärmen även musen och tangentbordet slutade lysa. Vad kan vara fel??

Jag hör att datorn går igång och har kollat att alla kontakter sitter som dem ska.

Hoppas ni kan hjälpa mig då jag inte är kunnig på datorer.??

Permalänk

Är det ingen vänlig själ som har en lösning på detta problem??

Vill så gärna få igång min speldator igen....

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Vem har byggt? Vilka delar är det?

Du måste vara väldigt tålmodig! Har datorn krånglat sedan i november förra året?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har satt ihop den själv.

Det är ett asus moderkort som heter p5q pro tror jag
Ati radeon hd4850
intel quad 9550
corsair twinx minnen
hårdisk är en samsung spinpoint 500gb
nättagg corsair 550w

Ja, har jobbat som tusan så jag har inte orkat ta tag i det plus att jag är så dålig på datorer och mjukvaror.....*SNYFT*

Saknar min dator så jag kan spela cod så har ni någon aning vore det kanon.

Permalänk
Hedersmedlem

Första misstanken med tanke på komponenterna och felet är att minnena krånglar.

Ta ur och sätt i igen samt kontrollera vilken volt de ska ha vid den frekvens de kör på. Öka möjligen någon tiondel från detta värde.

Kontrollera med memtest i minst ett par timmar.

Kontrollera att sata-kablarna är rena och sitter ordentligt. Prova eventuellt att byta till andra.

Är det fortfarande fel så bör du montera ur moderkortet och montera om CPU/kylare samt minnen på ett fast, ESD-fritt, underlag. Kontrollera distanserna samtidigt så att inga sitter fel.

Du kan behöva installera om eller reparera Vista eftersom filer kan ha blivit korrupta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Okej, problemet är det att skärmen inte får någon kontakt med datorn så trots att datorn går så är skärmen svart??

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ingen bild i någon situation? Isf är det bara att monters isär sakerna, montera ihop ovh testa utanför lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

okej, jag antar att när du skrev esd fritt material menar du någon utan statisk yta då eller har jag fel???

Nej, precis...i början var det bild men sen försökte jag starta den i nt läge bara för att testa och då dog det och mus lasern slutade lysa och samma med tangentbordet.

Tack för svaren Multiman....uppskattar att du hjälpter till!

Permalänk
Hedersmedlem

Bomullsfrotté och antistatpåsen till moderkortet ovanpå är tämligen perfekt.

Nollställ CMOS när du ändå håller på. Står i manualen hur.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du valt CD som första boot enhet när du försöker boota från skivan?
Det är ett vanligt misstag, man tror att den ska boota från skivan men BIOS är inställt på att boota från hårddisken, så försöker den inte ens.

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör ju dock finnas bild när datorn bootar oavsett, eller hur? Annars är det svårt att ändra i BIOS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du skrev tidigare:
när den skulle starta om igen så säger den att ntoskrnl.exe

sedan:
problemet är det att skärmen inte får någon kontakt med datorn så trots att datorn går så är skärmen svart??

Hur kunde du få det första felmeddelandet om skärmen inte visar någon bild?

Är dator delarna helt nya?
Har du installerat OS eller har du inte kommit dit än?

Permalänk

I början fick jag bara felmeddelandet....sen efter några försök någon dag senare så dog det som är kopplat till datorn.

Jag har bootat från cd men under installtionen från cd så bootade den om innan den han avhjälpa sen dog skärmen så jag hann aldrig testa mer. Den är färdig installerad och allt, har använt den i två veckor innan den la av....

Permalänk
Medlem

Det här hände en polare till mig, då var hans moderkort paj, pga att nätagget var paj och hade därmed pajat moderkortet med fel spänning.

Permalänk

*update*

Lämnade in datorn till en kille som sa att det var moderkortet som felade. Har fått ett nytt nu men ändå samma problem. Datorn går igång men skärmen, tangentbordet och musen är helt döda??

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kontrollerat det jag skrev tidigare? Distanserna? Testa utanför lådan?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nej, men när jag monterade det nya moderkortet så satt alla där dem skulle enligt instruktionsboken. Distanserna är väl dem små plastkuberna som du flyttar en pin åt andra hållet för att ändra??

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ber du om hjälp på forumet och sedan skiter i råden du får?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har inte skitet i det utan fick hjälp av en datafirma som sa att det var moderkortet så den har varit på reparation. Men nu när jag har nytt moderkort så är problemet detsamma!

Nu har jag testat att nollställa cmos och kolla så att alla distanserna sitter rätt moderkortet (jag antog att det var det blå plastbitarna som man kan flytta en pin.) Det gjorde ingen skillnad. Vet inte om det spelar någon roll men skärmen säger att No signal detected??

Har även kört den med öppen sida på datorn och alla fläktar snurrar i chassi, på processorn och grafikkortet.

Permalänk

Nu har jag förstått att distanserna är dem skruvarna som håller upp moderkortet. Vissta ska det vara en distans per skruv??

Sen undrar jag också när man kör den utanför datorn som du skrev multiman vad ska man då titta efter?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du tänkte på det som kallas "jumpers" (oftast blåa) så kan ju lite vad som helst hänt om du flyttat runt dem. Se till att alla sitter i sitt ursprungsläge. Dessa används bl a för att nollställa BIOS. Sitter tex just den fel, kommer dator inte igång och kan också skadas om strömmen slås på med den bygeln fel eftersom det blir kortslutning.

En distans per skruvhål i moderkortet, en skruv till varje distans. Inte fler, inte färre.

Anledningen att köra utanför lådan är just för att utesluta eventuella kortslutningar. Man bör montera loss och montera tillbaks de olika delarna och titta noggrant om allt sitter rätt. Något som är betydligt svårare med huvudet i en låda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Men vilka dåliga råd du ger Multiman, jävla tjat om de där distanserna!

Och vadå man kan kortsluta datorn om man gör en Jumper CMOS reset? Fan snackar du om?

Du verkar ju inte ha en blekaste aning om hur det bästa sättet är att gå vidare?

Och varför ska han slita ut allting och sitta med grejerna utanför datorn?
Nej, tyst med dig nu.

Jefla Olavi, du gör rätt i att skita i hans råd, svammel om kortslutningar hela tiden.

Till dit problem:

Något hände med ditt orginalmoderkort, eftersom BIOS har reset:at sig. NTLoader is missing får du eftersom BIOS står på standardinställningarna och vill boota på någon annan disk än din systemdisk.

Du säger att du fått moderkortet utbytt. Är det säkert på det?
Hur som haver det första du ska börja med nu är att Reseta BIOS i vilket fall som helst.
Slå av datorn, stäng av Nätaggregatet. Flytta CMOS bryggan, till Clear CMOS på moderkortet. (Enligt multiman kan datorn ta skada av detta).
Slå på Nätaggregatet och vänta 30 Sekunder.
Starta datorn.
Nu borde BIOS starta.
Om den inte gör det.
Upprepa proceduren.

Om Den fortfarande inte startar. Plocka ut ett minne, flytta på det kvarvarande. Ta ut DVD, om du har en VGA port/DVI eller HDMI port på moderkoret, ta ut Grafikkortet ur datorn och koppla skärmkabeln till uttaget på moderkortet.

Upprepa CMOS proceduren igen.

När du får igång BIOS. Kan du stänga av datorn och flytta tillbaka jumpern eller ta bort den (Spara)

Fixar sig inte problemet efter detta har du most likely ett trasigt moderkort.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
*Svammel från någon som uppenbart inte läst tråden och saknar grundläggande läsförståelse*

Ge fan i att hoppa på mig!

Flyttar du runt byglarna på måfå och slår på strömmen, så ska du få se på intressanta saker.

En person som inte vet skillnaden mellan jumpers och distanser kan ha gjort vilka fel som helst och DÄRFÖR bör datorn kontrolleras och testas utanför lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Okej, jag har inte flyttat på dem så kallade jumpersena. Bara för att nollställa cmos.

Jag ska pröva båda er råd.

Japp, jag skickade in det på garanti till Dustinhome som för övrigt skötte det mycket snabbt och snyggt, iaf och fick en helt ny och fräsch låda med alla förpackningar oöppnade.

Kan det vara ett problem att jag har fyra 1024 minnen på den??

Jag köpte inte så utan paketet var upbyggt så, men om jag förstått manualen rätt så ska det vara okej med just dem minnena.

Permalänk
Vila i frid

Minneskompatibilitet är ett aber... testa att köra med endast en av dina fyra minnesmoduler installerad.

Permalänk

Det hjälper inte att felsöka flera saker samtidigt, det blir virrigt både för dig och för oss som försöker ge råd.

Steg 1 anser jag vara att försöka komma in i BIOS.
För att datorn skall klara detta behöver du inte ha hdd:s, optiska läsare, mus eller annan kringrustning inkopplat.
Koppla bort dessa enheter, testa sedan i eller utanför lådan (beroende på hur säker du är på att alla distanser sitter korrekt eller inte) och gör sedan som hasenfrasen föreslog, testa att starta med en minnessticka åt gången. Fungerar det då lägg till en sticka etc. Men var noga med att motera dem parvis så som de levererades, vanligtvis minnesplats 1&3 samt 2&4 (Läs din moderkortsmanual!!). Fungerar det sedan med alla stickor börjar du stoppa tillbaka övrig utrustning en enhet i taget med ett test mellan varje addition.

Lycka till.